Ik begin maar bij het begin want weet niet of deze info belangrijk kan zijn. Ik heb afgelopen week met vermoedelijk griep in het ziekenhuis gelegen. Ondanks dat ik niet hoefde te spugen of diarree had, zorgde de hoge koorts ervoor dat ik binnen 8 uur volledig was uitgedroogd. Ik heb daar aan het infuus gelegen en ben net weer thuis. Gisteren had ik het ook. ..Als ik heel hard moet hoesten, uit het onderste van je longen, dan komt er soms een plensje mee. Ik heb logischerwijs gedacht dat dit urine is. Ik heb niet zoveel controle over mijn bb spieren meer. Maar vanmorgen had ik dus hetzelfde en lag er een plasje wit 'water' in mijn onderbroek. Ik dacht. ..het zal wel ik weet zeker dat het urine was maar kennelijk is het afscheiding. En nu moest ik weer enorm hoesten en voel het langs mijn benen lopen zo dun als water, weer wit.... Nu twijfel ik. ... is dit urine? Kun je ook plasen met afscheiding verliezen? Opvangen is nog niet gelukt omdat het vrij plotseling gebeurt. Ik wil ook niet gelijk paniek zaaien en gebroken vliezen zou best kunnen met 22 weken maar de kans dat het niet zo is lijkt mij groter toch?
Vruchtwater is meestal helder en soms met zitten vlokjes.. misschien heb je last van hele dunne afscheiding .. Hoe ruik het ?? ( rare vraag misschien ) Anders zou ik even de verloskundige bellen of ha post als je je zorgen maakt hoor
Het ruikt zeker niet naar urine, het is aardig geurloos. Ik wacht het straks even af en dan probeer ik het uit mijn onderbroek te halen. .. dan kan de vk evt checken
Bij mij was het ook vrij troebel dacht ik. Als het mogelijk is toch proberen op te vangen. Misschien een beker eronder houden en hard hoesten? Geen idee of het zo op commando werkt. Hoe dan ook je kan echt je vk wel bellen hoor. Je bent pas 22 weken dus beter t zekere voor onzekere..
Ja dat weet ik. Maar wil ook niet voor niks bellen. Ik wil er eerst zelf van overtuigd zijn en nu denk ik zelf nog aan afscheiding eigenlijk.
Hoe zit het met je koorts? Is die helemaal weg? Ik zou het toch even laten checken hoor. Hoewel het zeker ook afscheiding kan zijn, zou ik liever 10 keer voor niks bellen, dan 1 keer te laat. Het is voor de vk maar een kleine moeite om je ( hopelijk) even gerust te stellen. Sterkte!
De koorts is nu weg gelukkig. Ieder ander zou ik dit ook zeggen inderdaad maar men die drempel om te bellen vind ik zo enorm hoog.
Ik heb toch gebeld en als het niet continu doorloopt bij opstaan en traplopen is het gewoon waterdunne afscheiding. Komende uren even in de gaten houden wanneer ik het nu precies verlies.
Snap ik hoor. Je wil geen zeur zijn. Maar zolang je twijfelt, heb je stress. En wat als je belt om even te overleggen?
Ik heb dit in alle drie de zwangerschappen rond diezelfde termijn gehad en ben er ook alle drie de keren voor langsgegaan omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Het was waterdun afscheiding. De gyn gaf aan dat je het op deze manieren kunt herkennen: Urine: ruikt naar urine Afscheiding: droogt wittig op Vruchtwater: heeft een sterke geur, de boeken omschrijven het als broodachtig, ik vond het niet zo zeer naar brood ruiken, maar het ruikt echt zéér typisch. Echt een hele aparte geur die ik niet echt kan thuisbrengen verder. Dit gezegd hebbende, als je het niet vertrouwt ALTIJD bellen. Die drempel is juist laag. Ze zitten daar voor jou. Beter 100x voor ‘niks’ en je eigen geruststelling bellen dan dat je het 1x niet doet wanneer het juist wel goed was geweest.
Goed dat je gebeld hebt! Als je nog eens zoiets hebt en je wilt het opvangen, even een boterhamzakje in je onderbroek leggen. Zo heb ik vorige keer ook het vruchtwater opgevangen om te checken of dat het ook echt was.
Ik had ook vanaf 20 weken ongeveer heel veel afscheiding, vaak liep het ook langs mijn been. Als het troebel is is het hoogst waarschijnlijk gewoon afscheiding. De vlokjes in het vruchtwater komen meestal pas later in de zwangerschap. Je kan afscheiding inderdaad ook herkennen doordat het in je onderbroek vaak centraal wittig is en daaromheen nat (vooral op donkerder ondergoed goed te zien), het droogt dan later helemaal wittig/troebel op. Vruchtbwater heeft inderdaad een hele kenmerkende geur, afscheiding ruikt meer zurig. Maar als je echt blijft twijfelen kan je altijd proberen om wat op te vangen, dan kunnen ze het onder de microscoop bekijken.
Ik heb het ook, vooral na diep hoesten en niezen. Schaam me soms erg, maat blijkbaar is het dus urine/afscheiding
Ik had ook waterdunne afscheiding idd. Toen bij mij mijn vliezen braken (spontaan met 37wkn), viel me vooral op dat dat heel warm voelt en echt duidelijk zoetig ruikt. Het rook een beetje als een tropisch sapje En het was qua kleur... hmm... een beetje doorzichtig wit-rozig.
Oh spannend is het als je niet weet wat er allemaal met je lichaam gebeurd he? Ik kan me goed voorstellen dat je daar best zenuwachtig van kan worden. Ik heb rond 24 weken wat vruchtwater verloren door een klein scheurtje in mijn vliezen. Dit is gelukkig weer keurig dicht gegaan en het was eenmalig. Wat ik daaraan merkte is net als de vorige reactie, dat het echt warm was.. Het voelde alsof ik in mijn broek plaste ik dacht echt.. huh ... plas ik nou in mijn broek? Nee toch? Qua kleur was het wit, maar het was echt water.. Afscheiding is toch iets vaster qua structuur en het is meer wit dan doorzichtig.. Het kan wel doorzichtig zijn, maar net wat de anderen zeggen als het opdroogt wordt het witte vlek. Dat is bij vruchtwater niet het geval. Dit blijft helder / roze.. Misschien kun je daar naar kijken en donker ondergoed aantrekken?