M’n dochter heeft 2 jaar gesport (soort gym, speciaal voor kids met ASS), toen ze daar weg ging wilde ze graag op programmeercursus. Dat heeft ze ook 2 jaar gedaan, maar ze kunnen voor haar gevorderde niveau niets nieuws meer bieden, dus dat is vorig jaar gestopt. En dit jaar zit ze dan in de brugklas. We kijken even aan hoe dat gaat, qua huiswerk en vermoeidheid, en of daar überhaupt nog iets naast lukt. En wat ze dan zou willen. Sport is wat ons betreft niet verplicht, ze moet iets echt leuk vinden. Tot nu toe heeft ze nog geen sport gevonden dat haar echt ligt. Ze heeft 2x per week gym op school, 2,5 uur in totaal.
@chantal1985: Als ze ruimte in haar hoofd energie blijkt te hebben, zou schaken dan niet iets voor haar zijn?
De jongste sport hier overigens 3,5 uur buiten school en 6 uur op school. De oudste sport een uur per week. Ieder zijn ding.
Op school sport ze sowieso ook 2x per week. En ze loopt elke dag naar school. Minimaal 15 minuten per dag (als ze thuis komt eten loopt ze nog een keer extra op en neer) Dus het is niet dat ze niet beweegt. Zou dan misschien meer om het sociale aspect gaan.
Sowieso alle 3 eerst hun zwemdiploma en dat moet van ons wel Ik zou het wel stimuleren Als ze elke week chagrijnig erheen gaan dan is het niks maar iets zoeken wat ze leuk vind er is zoveel keus Oudste voetbalt 4x per week Dus die is heel soms wel eens moe maar gaat zonder te mopperen en dan zou ik wel lichtelijk pushen
Nee! Oudste heeft vroeger een hoop gedaan, gestopt op de middelbare school. Jongste haat sporten, zat op scouting maar had wat problemen met functioneren en is nu gestopt. Het past niet bij hem, hij houdt absoluut niet van veel drukte en geluid om zich heen. Dus ik ga hem nergens toe dwingen. Interessante clubjes binnen zijn interessegebieden zijn hier helaas niet in de regio. En het zijn alletwee personen die graag op zichzelf zijn en zich prima weten te vermaken. Dan ga ik ze niet rond lopen slepen.
Heel herkenbaar. Mijn dochter is ook graag op zichzelf. Ze spreekt ook niet vaak af met vriendinnen omdat ze het fijn vindt om lekker tijd voor zichzelf te hebben na een schooldag. Ze is volgende maand jarig en ook dan wil ze haar feestje alleen maar voor de familie vieren (hoe kleiner, hoe beter)
Nee moet niet. Maar het hoort er wel een beetje bij dat je het wel doet. Wat je zou kunnen doen is wat verschillende sporten gaan bekijken en eventueel meedoen om te kijken of het iets is. Bewegen is gewoon sowieso goed. Advies voor volwassenen is : Minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Voor kinderen Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning, zoals fietsen, wandelen of zwemmen. Langer, vaker of intensiever bewegen is nog gezonder. Doe minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, zoals springen, dansen of krachtoefeningen. Richtlijnen voor sport opf bewegen voor kinderen. Vind ik persoonlijk wel heel veel. Maar als je elke dag naar school fietst heb je dat uur in pricipe al.
Ja bij ons moeten ze wel sporten. Ze mogen zelf kiezen wat maar niet sporten is eigenlijk geen optie. Edit. Ze vinden het beiden ook leuk. Misschien had ik er anders in gestaan als ze het echt niet wilden.
Nee, niet verplicht, maat we stimuleren het wel. En ze hebben vanaf kleuter het grootste deel van de tijd op een sport gezeten (daarnaast ook jaren scouting bij mijn dochter). Soms een korte periode niets. Sinds een paar maanden is mijn dochter gestopt met paardrijden na 6 jaar en ze heeft nog geen nieuwe sport, omdat er in deze woonplaats weinig zit wat haar aanspreekt. Mijn zoon zit op twee sporten en traint tussendoor zelf en op zijn school kun je na schooltijd ook vrijwillig vaker sporten en daar doet hij ook vaak aan mee. Zelf zit ik niet op een sport, maar ik wandel aardig wat.
Zwemles abc moet. Daarna liefst niks tot een jaar of 10/12 moet ik voor alles taxiën. Dingen (met grote regelmaat) op zaterdag is sowieso een nee. Wel spelen ze veel buiten en fietsen de oudste 2 ongeveer 30km per dag voor school
Nee. Oudste dochter met ASS heeft wel haar zwemdiploma's. En daarna turnen en scouting geprobeerd maar het is te veel voor haar. Jongste is nu nog op zwemles. Zij heeft ook op turnen en scouting gezeten maar weet nog niet wat ze zou willen. Ze spelen wel veel buiten.
Hier het geluk dat beide kinderen graag voetballen, maar anders was een sport ook verplicht vanaf hun zwemdiploma. Als je pas op de middelbare school sporten gaat introduceren heeft het weinig zin meer, maar als ze sinds jongs af aan sporten is het meer een gewoonte. En gezien het aantal kinderen met overgewicht, of erger nog obesitas, in Nederland, wordt er veel te weinig gesport. Mijn zoon voetbalt 3 x per week en fietst dagelijks naar de middelbare school en mijn dochter voetbalt 5 a 6 keer per week en loopt elke dag naar school. Ik ben zo'n ouderwetse moeder die ze met regen ook zelf naar school laat gaan ipv ze te brengen.
Onze oudste dochter heeft jaren op hockey gezeten. Helaas had ze geen leuk team. De laatste 2 seizoenen zat ze er echt tegen in te hikken en nu is ze gestopt. En zie dan op je 14e maar een nieuwe (team)sport te vinden. De jongste zit op paardrijles. Al een paar jaar. Dat ging heel goed. Helaas is de les waar zij reed gestopt en zit ze in een andere lesgroep. Dat gaat nog niet best (ze kan slecht tegen veranderingen). Dus ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen.. Dus moeten niet, het moet namelijk wel leuk blijven. Maar we stimuleren het wel zo veel mogelijk. Muziek wordt hier gestimuleerd (mijn man is muzikant). De oudste zit op pianoles.
Ik vind sporten, of bewegen wel heel belangrijk. Het is ook gewoon goed voor je lijf. Er is al steeds meer overgewicht in onze samenleving. Als ze echt niks leuk zou vinden en elke week met tegenzin zou gaan, zou het niet hoeven. Maar dan wel wat anders om te bewegen. Lekker buiten spelen, skeeleren enzo. Dochter is sowieso een buitenkind. Zit zelden stil. Zit op paardrijden en scouting.
Ik vind verplichten een heel groot woord, maar het wordt hier wel actief gestimuleerd. De jongste hockeyt 4x per week en de oudste deed eerst hockey en nu freerunnen. Ik vind sporten er wel bij horen eigenlijk, en er zijn zoveel sporten dat ik mij niet voor kan stellen dat iemand niks leuk vindt.
Ik vind lekker bewegen wel belangrijk. Zeker oudste heeft wel neiging tot overgewicht, dus die moedig ik echt wel aan om actief bezig te zijn. Hier voetballen ze beide met veel plezier. Dus voor nu geen issue. Maar ik weet ook dat dwingen/verplichten geen zin heeft. Dus als één van beide niet meer wil sporten, zou ik wel iets afspreken van regelmatig een goede wandeling of fietstocht ofzo maken. Zodat er wel wat meer gebeurt dan alleen de dagelijkse beweging.
Waarom wil jouw ex dat ze op sport gaat? Mooi onderwerp om samen eens over te praten. Mijn dochter heeft eigenlijk altijd gesport en ik vind dat erg belangrijk. Toen ze klein was, 'moest' ze van mij op turnen. Ze vond veel dingen spannend en was niet heel vrij in haar bewegingen. Zwemles was ook verplicht. Na een paar jaar turnen is ze overgestapt op paardrijden. Dat doet ze inmiddels al een jaar of 7. Daarnaast doet ze aan vechtsport (soort freefight). Beide individuele sporten en ik had graag gezien dat ze ook een teamsport had beoefend, maar dat combineerde in het verleden niet met paardrijden. En nu eigenlijk nog steeds niet; en niet met de hoeveelheid huiswerk dat ze krijgt. Zou ik mijn dochter verplichten? Geen idee. Ik zou sowieso wel alles uit de kast halen om iets passends buitenshuis te vinden. Mijn dochter is enig kind en ik vind sociale vaardigheden/contacten opdoen erg belangrijk. Mijn man zegt: 'Ik wil haar niet verplichten, maar ik zou haar wel stimuleren.' Wij sporten zelf ook (geen van allen teamsport btw).