Sinds kort blijft mijn dochter wel zitten tot ze zelf klaar is met eten. Maar ik heb haar nooit verpicht aan tafel te blijven zitten. Ging voorheen ook echt niet, dan kreeg ze alleen maar enorme driftbuien, ze was gewoon te druk. Dus kreeg ze idd gewoon tussendoor steeds een hapje toegestopt. Sinds haar tweede verjaardag denk ik ongeveer kan ze de rust vinden om lang genoeg te blijven zitten om d'r buikje vol te eten. Ze krijgt nu ook trouwens helemaal geen ongecontroleerde driftbuien meer. Maar ik heb me er nooit druk om gemaakt, ik dacht dat dat vanzelf wel zou komen en dat is dus ook het geval.
Tijdens de echte maaltijden moeten ze van ons in principe aan tafel blijven tot iedereen klaar is met eten, soms mogen ze wel wat eerder van tafel, maar dat is een uitzondering ! Wanneer ze zelf klaar zijn en andere zitten nog te eten, zetten we wel hun bordje weg en mogen ze tekenen als ze willen, willen ze dat niet ook prima maar blijven wel aan tafel. Fruit eten we vaak in de loop van de ochtend, dat doen we altijd een beetje wisselend, de ene keer dus allemaal samen aan tafel, de andere keer allemaal samen op de bank, en weer een andere keer staat het gewoon op de tafel en nemen ze tijdens het spelen steeds een stukje (fruit eten we met een vorkje, dus nee geen vieze handjes aan het speelgoed). Dat laatste van tijdens het spelen, doen we vooral vaak als ze gewoon ook geen geduld hebben om even rustig te zitten. En snap ook wel dat ze dat geduld niet hebben, spelen is veel belangrijker !
Onze Jelle moet ook gewoon aan tafel eten. Brood en 's avonds warm is gewoon aan tafel, eten wat je lust, als je klaar bent ben je klaar, maar als papa en mama nog niet klaar zijn wacht je daar maar even op. Als de kinderstoel aan tafel staat kan hij er ook niet zelf vanaf (kan hem niet naar achteren schuiven). Hij kan dus wel eens vragen 'uit?', maar dat mag dan van ons gewoon niet. Bij opa en oma gelden in principe dezelfde regels, maar de ene opa en oma hebben geen kinderstoel, waardoor Jelle zelf van tafel kan. Daar is het dus gewoon iets lastiger, en kan er daarom wel eens wat soepeler met de regels worden omgesprongen. Zo vaak eet ie ook weer niet daar, dus ach... zolang ie thuis maar weet hoe het hoort.
Met een koekje of een stukje fruit mag je lopen maar bij maaltijden wordt gezeten. Nu nog in een kinderstoel (20 maanden) maar straks ook. Zitten en blijven zitten. Deze regel geldt thuis en overal.
Hier moet Can ook aan tafel eten, anders eet hij namelijk niet goed. Dan is hij de hee tijd andere dingen aan et doen behalve eten. Hij mag pas van tafel als hij datgene wat ik op heb geschept (dat zijn altijd hele kleine beetjes die iedereen op kan eten ookal heb je geen trek) op heeft gegeten.
gewoon aan tafel eten. zeker niet rondlopen en steeds een beetje eten van je bord af halen. blijven zitten tot WE klaar zijn. we zijn niet streng in wat hij eet. is hij na 1 hap klaar dan is dat prima, maar moet hij wel aan tafel blijven zitten tot de rest ook klaar is.
Hier mag dat ook niet. We zitten aan tafel, tot iedereen klaar is. En dat gaat eigenlijk prima. Vind het ook niet erg netjes van je stiefvader. Maar misschien was het een per ongeluk hardop uitgesproken gedachten?
Warm eten mag het niet. Het onbijt en middag eten eten we laag en dan staan ze wel eens op maar ze weten 2e keer opstaan is niks meer.
eten word hier aan tafel gedaan en netjes blivjen zitten tot iedereen klaar is. (behalve bij lang gourmetten oid) Alle maaltijden vinden hier aan tafel plaats, alleen een koekje oid niet maar dan moet ze op de bank of in haar eigen stoeltje zitten
Aan tafel word er gegeten. Tussendoortjes maakt mij niet zoveel uit. En de enkele keer die we elders eten wil ik graag dat ze er ook bij zit, zie geen verschil in thuis of elders of naja er is wel verschil maar dat kan ik haar nog niet duidelijk maken en als ze nu al leert dat ze ergens anders niet aan tafel hoeft te zitten ben ik bang dat ze dit straks ook niet zal doen als ze dus ouder is. Ik heb geen stelregel van je moet blijven zitten tot ik klaar ben want dat kan toch pas echt als ze een jaar of 3 zijn? Nu heb ik daar ook verder geen omkijken naar want we doen vaak evenlang over het eten en dochter kan aardig lang stil blijven zitten met eten maar zo enkelt een keertje wat voorkomt dat ze liever verder gaat met spelen naja dat mag dan als je klaar bent met eten.
Hmm ook hier moet anne gewoon blijven zitten tot iedereen klaar is... overigens is ze vaak zelf als laatste klaar Hebben we visite en blijven we heel lang aan tafel zitten mag ze van osn vaak wel uit dr stoel.. maar wel als ze zelf klaar is met eten. (en van je stiefvader vindt ik het wel een beetje gemeen ja... hoop toch dat je moeder daar niet in mee is gegaan verder.. voor veel (stief)ouders is het kennelijk erg moeilijk dat hun kroost eigen regels hanteert voor de kleinkinderen en dat ze daar dus "niks" over te zeggen hebben)
Eten is zitten - dat is onze regel. En haar regel daarnaast is: zitten is eten, want als ze niet meer eet heeft ze het ook wel gehad aan tafel. Als ze klaar is "vraagt" ze of ze van tafel mag (jaja!); ze zet haar bordje weg, en roept dan luid KLAAAAA!., en kijkt dan afwachtend naar papa en mama. Dan mag ze van ons van tafel. Ze hoeft niet perse te blijven zitten tot wij ook klaar zijn, dat kun je bijna niet eisen van zo'n kleintje, maar meestal zingt ze het wel uit tot we alledrie klaar zijn. Heel netjes zo. En nee, er wordt niet gespeeld EN gegeten, dan is het hek van de dam.
eerst eten en dan van tafel af..... we merken echt aan Teun of hij vol zit of een spelletje er van maakt...dus hij probeerd het niet snel. alleen 1e paasdag met bruche bij van de valk, heeft hij wat gegeten, gespeeld weer wat gegeten want ja dat was voor hem te lang om aan tafel te zitten... er is dus soms een uiztondering, bij opa en oma eet hij in zijn kinderstoel voor de tv omdat hij dan wat vroeger eet....maar dat is gelukkig niet dagelijks....
Even eerst gezegt...iedereen doet het op zijn eigen manier. Bij ons is de regel, tijdens het eten blijven we zitten... Gelijk geleerd en je hebt er ook gemak van als ze ouder worden! Ons zoontje, van bijna 2 jaar, kan al drie uur lang aan tafel zitten zonder morren tijdens het wokken! Iedereen vind het zo knap van hem! Wij natuurlijk ook! Groetjes
Ik heb niet alle reacties gelezen. Het is misschien goed om te weten dat een kleintje van twee een spanningsboog heeft van ongeveer tien minuten. In die tien minuten kun je best verwachten dat hij blijft zitten. Na die tien minuten eis je iets van hem waar hij eigenlijk nog niet aan toe is, namelijk je concentreren op iets waar je je simpelweg niet langer dan tien minuten op kúnt concentreren. En natuurlijk zijn er kinderen die er niet zo'n probleem van maken, de meesten simpelweg wel. Hier hebben we dan ook dat hij de eerste tien minuten moet blijven zitten. Daarna mag hij van tafel, en komt hij meestal aan tafel hapjes halen. Ik merk dat hij in die tien minuten ook makkelijk te corrigeren is. Ik ben wel heel consequent in die tien minuten: Het is niet de ene keer wel en de andere keer niet. We beginnen hier dus altijd aan tafel. Hier werkt het super en ik heb nooit strijd.
hey hier ook dezelfde regel eten is zitten ..al is het een stuk fruit of een koek dan moet ze gaan zitten kheb al genoeg bij kinderen gezien die zich verslikken door ze rondlopen met koek ofzo
Wij eten in principe aan tafel, maar als de kinderen klaar zijn mogen ze van mij wel van tafel (mijn man is vaak wat later en anders zitten ze gewoon zo lang aan tafel dat het niet leuk meer is). Brood gaat ook wel eens uit het vuistje; als het heel mooi weer is en ze willen in de tuin picknicken vind ik dat prima. Fruit eten we ook wel vaak bij de bank of buiten. Ik doe er nooit zo moeilijk over. Het scheelt ook wel dat onze jongste heel moeizaam eet en slikt (heeft medische oorzaak) en dat ik dus al blij ben als hij voldoende binnenkrijgt om zonder sondevoeding te kunnen, en dan maakt het me nog niet zoveel uit hoe en waar hij het eet. Groetjes, Josie
Isabella hoeft niet haar bord leeg te eten. Maar ze moet wel blijven zitten tot we allemaal klaar zijn. Maar alles opeten vind ik echt niet nodig. Dat doe ik zelf ook niet altijd.
Hier eten we altijd aan tafel, ontbijt lunch en avond eten, en ook koekjes, alleen bij snoepjes hoeven ze niet te zitten