Mee eens hoor, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat TS alles en-en-en-en-en wilt. En dat gaat gewoon niet. Je moet keuzes maken en ook niet verwachten dat je eerste woning gelijk een paleis met tig kamers is voor een habbekrats, de vaste lasten betaalt, je boodschappen en een auto, en dan aannemen dat je nog ruim 1000 euro overhoudt voor lang leve de lol, een kind baart en OOK nog eens je studie afmaakt. Dan heb gewoon geen reëel beeld van de wereld ... sorry. Op mijn 41-e is het nog steeds niet en-en-en hoor. Ik moet ook nog steeds kiezen en soms heb ik niet zoveel te kiezen, dan kan het gewoonweg niet. Dus lijkt het me dat TS gewoon even de wensen op een rij gaat zetten, en uitzoekt welke voor haar nu prioriteit hebben. Is dat haar studie of een kinderwens, en van daaruit moeten gaan kiezen was er dan even op een laag pitje kan ... een goedkopere woning verder weg of de kinderwens even laten varen en je studie afmaken waardoor je later een stabielere situatie hebt.
Is de auto echt nodig? Auto's zijn duur en ik heb ook jaren zonder gedaan. Kan best, fietsen is gezond. Voor lange stukken incidenteel bus of trein. Als je niet aan studeren toe komt zou je in de bibliotheek kunnen gaan zitten. Is er op je opleiding een bibliotheek? Anders in de stadsbieb, daar is ook altijd een studieruimte. Dat zorgt er ook voor dat je geen afleiding hebt. Ik leefde ooit met man en 1 kind van 800 gulden per maand. Dat was lastig maar het is wel gelukt. Het voordeel is dat ik goed om kan gaan met geld daardoor, daar heb ik nog steeds profijt van. De kunst is dat je niet alles moet willen. Of je maakt je studie af, zoekt beiden een goedbetaalde baan en huurt/koopt een mooi huis. Of je kiest nu voor een kind en dan moet je het dus redden op je zolderkamertje. Het is maar waar je prioriteiten liggen, dat is voor iedereen anders. Maar bijna niemand komt vanzelf in een prachtig luxe huis met een gloednieuwe leasauto voor de deur.
Ik ben het er mee een dat die opmerkingen over de leeftijd van ts slaan als een lul op een drumstel Ik was 18 en woonde ook op mij zelf. Ts welke regio zit je? Als je een appartement wil dan kan dit via een stichting al vor 400 euro in de regio waar ik zit. Veder je vaste lasten eens onder de loep nemen 650 kan echt goedkoper
Als je studeert hoort het er nou eenmaal bij dat je niet luxe woont. Op jouw leeftijd woonde ik nog thuis, ben op mijn 21e op kamers gegaan omdat ik toen echt de studie vond waar mijn hart lag, en ben op mijn 26e afgestudeerd. Heb altijd bijbaantjes gehad, maar ik had een kamer van 9 m2 waar zelfs mijn vader nog aan meebetaalde, en zo ook met zorgverzekering. Dan nog hield ik niet veel over (ik ging wel vaak uit eten en kocht veel kleren,allemaal luxedingen die dus ook niet hadden gehoeven). Nu ben ik 27, ben getrouwd en heb een kindje gekregen, maar we huren nog altijd omdat wij ook nog niet het geld zomaar op tafel hebben. Wij zouden het liefst ook in een geweldige omgeving wonen in een mooi huis met tuin, maar dat is gewoon niet realistisch nu. En ja, veel leeftijdgenoten zijn nu bezig met keihard carriere maken maar ik heb ervoor gekozen nu een kindje te krijgen en dan komt die carriere later wel weer. Die keuze brengt consequenties mee, o.a. financieel opletten en even geduld hebben met een eigen huis kopen. Dus je moet kiezen in deze. Kies je voor je studie, accepteer dan dat de situatie is zoals hij is en probeer je studie tot een goed eind te brengen, desnoods op een studentenkamer, en anders in een andere regio van het land. Wil je een eigen huis, zul je toch echt een baan moeten vinden en dat zal ook niet 1-2-3 gedaan zijn. Ik zou voor de studie kiezen. Dan heb je ook de tijd rustig uit te vinden welke weg voor jullie het beste is. Jullie vaste lasten vind ik ook echt heel hoog.
Je bent nog harstikke jong! Maak lekker je studie af en ga dan beginnen met kinderen. Aks het goed is ben je over 4/5 jaar ook nog vruchtbaar Maak eerst een stabiele leefomgeving voor jezelf en je vriend. Ik ben zelf nu 26 en moet mijn laatste jaar van mijn studie nog afronden. Ik hou ontzettend veel van mijn kleine schat. Maat en werken, studeren en voor de kleine zorgen is zwaar! Soms zou ik gewoon willen stoppen net werken. Maar dat zit er niet in. Nog ff door bijten en dan ben ik er. Maar als ik je een advies mag geven. Concentreer je eerst op je studie. Als je die hebt afgerond dan heb je daarin je handen vrij
Wat een veroordelingen weer ik ben nu 23 heb een huurhuis ben getrouwd, en heb 1 dochter. Dat leeftijd er meetemaken heeft vind ik echt bullshit.. De een is bezig met kinderen op hun 20e de ander op hun 35e de wens komt wanneer die komt @Ts meis kun je niet rond kijken, naar een klein flatje of iets?Vaste lasten moeten minder kunnen wij doen het hier met ongeveer hetzelfde endat lukt ook ga eens goed kijken wat jekwijt zou zijn, enwaaraan.. Komt goed meid!
Ik begrijp overigens best dat je niet alles kunt kopen wat je wilt en dat een veilige omgeving belangrijk is voor een kindje, maar TS vraagt toch juist om tips? Met opmerkingen als 'begin maar gewoon over een paar jaar aan kinderen' kan ze toch helemaal niks? Er zijn zoveel mama's die nog studeren, dat kan ook op je 35e nog. Volgens mij was het de bedoeling van TS om wat advies te krijgen over het huren van een woning/appartement en over hoe ze eventueel beter om kan gaan met geld, hoe ze dat het best allemaal kan regelen. Zie vrij weinig reacties voorbij komen die daar ook echt over gaan..
Ik wil je een compliment maken. Je bent een verstandige en verantwoordelijke vrouw als ik zo je verhaal lees. Jou kinderwens brand al ontzettend maar het maakt je nu al een goede mamma door je kindje een goede start te gunnen als jij en je partner een stabiel gezin vormen. Netjes hoor. En dat je nu je grote verlangen uit spreekt is alleen maar goed.. Je moet het niet weg stoppen. Ik wens jou en je partner voorspoed toe, en dat jullie wens ooit die de ooievaar gebracht mag worden...
Je hebt een punt! Zo doen wij het: Mijn vriend verdient iets meer dan jou vriend ts en ik studeer nog en werk daarnaast 4/8 uur als ambulant jongeren begeleider. Ik verdien daarmee niet veel, maar genoeg om elke maand zo rond de 1000,- te zitten met stufie er bij. Wij hebben een koopwoning in Rottwrdam. Dus helaas kan ik je geen tips geven over je woning. Behalve dat ik denk dat je goedkoper zou kunnen huren? Mijn vriend betaalt alle vaste lasten, dus de hypotheek, gas water en licht enzovoort. Hij betaalt zijn kosten voor verzekering en telefoon enzo. Ik betaal de boodschappen (dus alles wat daar bij hoort) de baby spullen en mijn eigen verzekering en ABO voor tel. Ik zorg dat mijn studie om de maand word afgeschreven. Hier hou ik rekening mee, dus ik weet dat ik de ene maand een stuk minder te besteden heb dan de ander. Ik Org. Dus dat ik in de maanden van mijn studie betaling geen grote kosten hoef te maken. Dus de andere maand koop ik luiers enzovoort. Ik heb ook alles altijd op voorraad en we hebben een week budget. Is het week budget op dan eten we uit de vriezer. Wij hebben geen auto en doen alles met de fiets en Ov. Dit komt omdat ik gratis reis door mijn studie en mijn vriend in de stad werkt sus met de auto kom je er niet door heen. Wij maken geen gebruik van de kinderopvang, nu hebben we het geluk dat onze ouders willen opassen. Het is allemaal te doen, maar we leven krap en kunnen weinig sparen voor de toekomst. Ik moet nog 1 jaar en ik geef toe het komt soms onwijs op me af. Het studeren, werken, huishouden en zorgen voor een kind is soms gewoon veel. Daarom plan ik veel vooruit en daarmee hou ik overzicht. Maar ik ben onwijs blij als ik mijn diploma in mijn handen heb en dit schooltje voorbij is
Ik snap het wel, wij zaten in dezelfde positie. Uiteindelijk gewacht en ik ben met 25 jaar hoogzwanger van de eerste afgestudeerd, mijn vriend werkte toen. We dachten het allemaal voor elkaar te hebben, bezig met een huis kopen, we woonden antikraak, moesten eruit maar konden makkelijk kopen. Toen brak de crisis uit en hebben we krom moeten liggen om een ruime flat te kopen ipv de eengezinswoning die we wilden... Huurhuizen zijn hier net zo zeldzaam als reuzepanda in china dus dat kon niet. Soms lopen de dingen zo. We wonen nu nog in de flat maar hebben gelukkig drie grote slaapkamers. Ik zou nog proberen geduld te hebben, afstuderen en dan een woning te zoeken. Daar zul je later profijt van hebben. Ik had eigenlijk ook nog beter een half jaartje kunnen wachten.
Ik denk dat leeftijd zeker te maken heeft met hoe TS de wereld op dit moment ziet. Ik vind haar berichtje behoorlijk naïef overkomen en dat is iets wat bij een jonge leeftijd hoort. Sommige mensen blijven dat heel lang houden en andere hebben dat nooit gehad. Moet je daarom je kinderwens uitstellen? in TS haar huidige situatie zou ik persoonlijk geen kind willen. Daarbij is ze gelukkig nog jong genoeg om het nog uit te kunnen stellen (volgens mij zijn er bij ts geen medische redenen om eerder te 'moeten'). Ik zou prioriteiten en doelen gaan stellen. Je ergeren aan je stiefvader omdat hij in zijn huis een plek wil gebruiken is zonde van je energie. Werk aan je doelen en bedenk wat jij belangrijk vind. Ik persoonlijk denk dat het krijgen van een kind al spannend en stressvol genoeg is. Om je daarbij ook nog zorgen te moeten maken over je studie/baan of financiën of huisvesting lijkt me niet fijn. Een stabiele basis lijkt mij dus een goed doel, daarbij kan je natuurlijk zelf bepalen wat dat is.
Ben ik toch niet met je eens. Veel reacties zijn ook adviezen hoor. Je kunt gewoon niet alles hebben en TS zal daar gewoon keuzes in moeten maken. Als je situatie nu gewoon niet geweldig is, dan moet je daar eerst iets aan doen. En ongetwijfeld zijn er meiden die het allemaal gered hebben hoor, ik twijfel er ook niet aan dat het kan, maar in TS haar geval lees ik gewoon veel naïviteit en geen idee hoe de wereld in elkaar steekt. Als ze nu thuis woont, ze wordt zwanger dan is de kans groot dat ze echt het huis uit moet, en dan heb je qua huis gewoon niet zoveel te kiezen denk ik dan. Waarom moet het allemaal tegelijkertijd dan?? Als je de keuze hebt om dat gewoon een beetje goed te plannen, dan moet je dat gewoon doen!
De auto is dus van de zaak. waar mijn vriend werkt. We kunnen niet zonder auto. Het scheelt misschien 80 euro, en daar voor heb ik geen goedkoop autootje hoor.. plus hij is hartstikke zuinig. Het feit, welkom in de grote boze mensen wereld?! kom op. We hebben al eens een eigen huisje gehad, en ik ben niet achterlijk. Ik weet dat het nu eenmaal duur is, maar ik moest mijn ei kwijt.. En ja, advies wilde ik hebben! Kun je van 300 euro rond komen, was mijn uiteindelijke vraag. Iemand die zei 650 is niet veel voor een 2 kamer appartement. Ik vind dat wel veel, maar ik heb het dan ook niet over een mooi appartement. Maar bijvoorbeeld een huis dat in 2 of 3 appartementen is verdeeld.. dus zonder een eigen echte voordeur. Een hele kleine slaapkamer en een kleine woonkamer incl keuken. En dan gebeurd dit dus in hobbybob stijl. Ja, ik vind dat belachelijk. Oja, onze vaste lasten. Toen ik bij mijn vriend kwam, had hij schulden. Die hebben wij netjes allemaal onder een dak gebracht en dat betalen we nu af. Ik heb het overigens ook ruim genomen, beter dan te krap denk ik dan. Ik ga even een aantal keer reageren want ik heb nog niet alles gelezen.
dankje! Ja, maar deze hele omgeving is gewoon hartstikke duur. En er zijn inderdaad uitzonderingen maar daar moet je meteen bij kunnen zijn, anders ben je te laat en dat is ons nu al een keer gebeurd.. heel jammer en irritant. Maar dank je, ik vind ook dat het niet altijd met leeftijd te maken heeft. Er zijn er zat die het op onze leeftijd super voor elkaar hebben.
Ik vind 650 euro voor een 2-kamer appartement ook niet duur. En als je het kan betalen, ook al is het door elk dubbeltje om te draaien tijdelijk, zou ik het doen. Als je echt weg wilt thuis, dan is er altijd wel een weg. Desnoods in een studiotje voor tijdelijk. Toen ik mijn man leerde kennen was ik erg snel zwanger en hebben we tijdens mijn zwangerschap een tijd op zijn studentenkamer gewoond. Ideaal? Nee dat niet, maar eigenlijk ging het prima!! Ik was uiteraard zooo blij toen we een inieminie appartementje kregen voor 800 euro per maand en we 30 euro boodschappengeld per week hadden. Maar ik was zooooo gelukkig. Nu is alles anders, maar dat is niet zomaar gegaan en hebben we hard voor moeten werken.
Jezus zeg. Jij zegt nu, dat ik alles wil. ik verwacht voor 650 een paleis met tig kamers? ik verwacht 1000 euro in de maand over te hebben en wat dan nog meer.. Lees jij wel goed? IK VERWACHT HELEMAAL NIETS. Daarom ben ik ten einde raad, moet ik mijn ei kwijt, en vraag ik om advies. nog een keer: JA, het doet pijn dat onze kinderwens nu niet in vervulling kan gaan. JA, ik vind dat heel erg rot. en JA, zodra het kan, gaan wij er voor. Maar NEE, we doen dit dus niet. Ik zeg dus niet dat ik alles tegelijkertijd wil en denk zeker niet dat dit ook zomaar even kan. Er staat ook, eerst maar eens zien dat we hier weg komen. DUS, eerst maar eens zoeken naar een woning voor ons, en van uit daar kijken we verder.
Nee het heeft ook niks met leeftijd te maken... Maar wel met de fase van je leven En als je net begint...en nog studeert ( kan ook als je 27+ bent) dan duurt alles langer en zul je moeten opbouwen... Verder is het crisis...voor iedereen
Heel vervelend dat het niet zo loopt zoals jullie dachten dat het zou lopen. Maar niet zo negatief in het leven staan. Daar win je helemaal niks mee. Het leven duurt "normaal gesproken" nog zo lang als je in begin 20 zit.
Mag ik vragen waarom het geen optie is om wat verder weg te wonen? Ik ga ook weer studeren en de school is ook niet om de hoek.. neem het OV dan.
Aller eerst: Spikkel19, Shaddixxx, zwangeregnawz, Suzzert, Marieke1983 Bedankt voor jullie reacties en adviezen. De rest ook bedankt voor de reacties en adviezen (er zitten nog meer tussen waar ik wat aan heb maar die weet ik zo ff niet). Spikkel19 we zijn constant aan het rondkijken voor flatjes etc. Het is echt moeilijk, we hebben ons rot gezocht. We hebben ons niet ingeschreven bij een verhuurmakelaar.. dat dan weer niet. Belachelijk die provisies die ze vragen. Maar oke, we hadden afgesproken dat we ons volgende maand zouden inschrijven bij 2 of 3 verhuumakelaars. Maar thanks voor je berichtje. Shaddixxx, precies. ik vroeg om advies en moest mijn ei kwijt, dankje zwangerregnawz, Dankje, lief van je! We wachten inderdaad met de kinderwens ook al brand hij heel erg. Lief dat je dat zegt, echt dat doet me goed. Jij leest goed, ik zeg niet dat ik nu maar gewoon aan kinderen begin.. maar dat denken de meeste wel te lezen Suzzert, knap van je dat je zo organiseert. Dat deden mijn vriend en ik ook toen wij samen een huisje hadden. We hadden toen iets minder te besteden als nu, en organiseren helpt inderdaad een hele hoop. Tsja, alles met de trein is voor ons wat lastiger. Maar goed, als het Echt zou moeten zou het kunnen, maar dat word heeel lastig. Ik vind overigens niet dat ik erg naïef ben. Misschien komt mijn berichtje zo over.. Ik hem heb nog niet terug gelezen. Ik moest op schieten omdat mijn stiefpa de kamer op moest voor zijn administratie Maar dan nog, nee. Ik wil helemaal niet zeggen dat ik niet weet hoe de wereld in elkaar zit. Dat ik denk dat alles rozengeur en manenschijn is en dat ik denk lang leve de lol, even lekker een kindje maken en dan komt het wel goed. Dat staat er niet, er staat niet eens dat ik zeg.. weet je wat, we gooien de pil er weer uit en we gaan er voor, we zien wel waar het schip strand. Nee hoor, er staat ik ben aan de pil.. en als je goed leest en snapt wat ik bedoel staat er ook dat ik er enorm van baal en dat het pijn doet. Maar nee, volgens mij heb ik nergens neer gezet dat we nu beginnen aan kinderen. Ik ben aan de pil, ik vind het rot, maar ik wil niet op een zolderkamer bij mijn moeder een kindje krijgen. Ik vind dat de meeste echt zoiets hebben van.. Wat een klein kind, ze weet niet waar ze over praat en ze wilt alles maar. Dat is niet zo, en dat staat er ook niet. Vind het een beetje jammer. Mijn vriend en ik hebben samen een huisje gehad, we weten hoe het is om al die kosten te hebben. Het is nu eenmaal rot en anders gelopen dan dat wij hadden gehoopt. Maar het is niet anders, en ja ik baal en ja ik wil graag advies, maar dat betekend niet dat ik van niks weet.