Moet peter of meter meerderjarig zijn?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Engeltje7, 19 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Engeltje7

Engeltje7 Nieuw lid

19 feb 2008
    1
    0
    0
    Arbeidster
    Antwerpen
    Weten jullie of er een leeftijd staat op peter- of meterschap?
    Want wij willen héél graag onze oudste zoon (8 jaar) als peter van ons toekomstig kindje.
    Is dit toegestaan voor de parochie en bij inschrijving van bevolkingsregister in de gemeente?
    Of heeft iemand tips hoe we dit kunnen oplossen?

grtjs :D

2. joyce1990

joyce1990 Actief lid

14 feb 2008
    385
    0
    16
    Vrouw
    Huismoeder
    West Vlaanderen
    Nee ik denk het niet want ik geloof dat mijn bij mijn ex de zussen allemaal van elkaar meter zijn

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.842
    3.359
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Indertijd was mijn toen te jonge tante mijn meter. Wel samen met mijn oma (haar moeder dus). Ik geloof dat het idee was dat mijn oma deze 'taak' had, totdat er een 'peter' zou zijn. Als 1 van de 2 maar volwassen is, maakt het volgens mij niet uit.

4. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Er moet geloof ik ook 1 volwassenen zijn

5. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Je hoeft de peetouders niet in te schrijven bij het bevolkingsregister, dacht ik.
    En wbt leeftijd weet ik het niet.

6. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Het peetschap houd toch in dat als jullie iets overkomt dat je kind door de peetvader/moeder wordt onderhouden en opgevoed?
    Het lijkt me dan dat diegene volwassen moet zijn en in staat zijn vanaf het moment van geboorte voor het peetkind te kunnen zorgen.

7. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Niet persé waar. Vroeger misschien.
    Bij ons zijn de peter en de meter geen stel. De peter is mijn schoonbroer en de meter is mijn nicht.
    In ons testament staat beschreven naar wie de kinderen gaan als wij allebei komen te overlijden. Dat is toevallig de peter. Maar dat had ook iemand anders kunnen zijn.

8. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Klopt, meter en peter is alleen nog maar een formaliteit, zitten geen verplichtingen aan. Alleen voor de kerk om toe te zien of alles goed gaat met het kindje en opvoeding daarvan. Bij ons is het eigenlijk meer een suiker oom of tante, waarnaar het kindje vernoemt is.

Moet zeggen dat ik het een heel erg leuk idee vind om een neefje of nichtje te kiezen als peter of meter. Ik heb een neefje van 9 en vind het leuk als hij peter zou worden samen met mijn schoonmoeder.
    Bedankt voor de tip.

Deel Deze Pagina