Als ik mijn buikspieren aanspan, krijg ik als het ware een soort puntbuik. Heel maf. Dus ik vroeg vandaag aan de verloskundige hoe dat kon..nou dat komt dus doordat je buikspieren iets wijken. Maar het kan ook zo zijn dat ik een navelbreuk heb..Ze kon verder niet vertellen hoe groot die kans was ofzo.. Herkennen jullie dit?
ja heb ik ook, al vanaf 10 weken ongeveer. idd je spieren, ziet er heel gek uit Vorige zwangerschap ook gehad!
ik denk de buikspieren, je mag die tijdens een zwangersschap dus ook niet extra aanspannen. navelbreuk laat meer een grote bobbel rond de navel zien. als je geen klachten heb afwachten wat dat na je bevalling doet.
Hmm die bobbel heb ik niet idd. Alleen als ik mijn buikspieren aanspan. Ik doe ook mijn best om die niet aan te spannen, maar soms gebeurd dat per ongeluk. Bijvoorbeeld bij anders gaan zitten enzo..
Volgens mij is dat normaal. als ik een beetje achterover leun krijg ik ook een soort 'punt' Was al heel vroeg eigenlijk, vind het wel een grappig gezicht
Hey, Dat heb ik ook, bij mijn vorige zwangerschap ook. het heet een diastase, inderdaad een breuk tussen de beide rijen buikspieren . die gaan wijken. Veel zwangere vrouwen hebben hier last van. Een navelbreuk is eigenlijk ook zon breuk tussen de buikspieren op of rond de navel. Vaak komt er dan een bult naar buiten (als je niet zwanger bent) dat zijn dan je darmen ja echt waar. Als je zwanger bent dan zit daar je baarmoeder natuurlijk, dus is dat onmogelijk. Als je een diastase hebt moet je echt gedurende 6 weken na de bevalling geen buikspieroefeningen doen. Om ervoor te zorgen dat het zo goed mogelijk tegen elkaar aangroeit! Daarna kan je rustig aan beginnen, je hebt kans dat het zelfs wat gevoelig is! Ook dan rustig aan. Voor nu: omrollen en omhoog komen. maar dat doe je waarschijnlijk al!! Hihi liefs sandra
Ik had het de vorige keer ook, nu nog niet. Je mag je buikspieren wel gebruiken, zonder buikspieren kan je namelijk niet eens lopen bijvoorbeeld. Maar zoals Robinabel al zei niet vanuit rugligging overeind komen en geen zware boodschappen enzo tillen. Niks ernstigs dus, gewoon even opletten.
ik zag het vorige week opeens lag tegen me vriend aan op de bank en ga 10 cm na voren en opeens zie ik het kontje van de kleine gewoon me buik uitsteken... echt een heel grappig gezicht we moesten er allebij keihard om lachen... maar bleef niet te lang zo zitten omdat het dan pijn begon te doen...
Bedankt robinabel en fenneke, ik voel me een stuk geruster nu! Dat wel meer vrouwen dit hebben en dat ik extra rekening moet houden met mijn buikspieren. Ik snap ook echt niet dat de verloskundige zegt dat het kan dat ik een navelbreuk heb, maar dat ze niet iets zegt over dat ik mijn buikspieren moet ontlasten, omdat het daardoor erger wordt. Ik vond haar zowiezo al niet fijn, omdat je echt als een nummertje wordt behandeld en alles snel snel moet, maar nu al helemaal niet meer. Gelukkig heb ik de deskundigheid van dit forum
hier ook bekend. Als ik plat op mijn rug lig en dan omhoog ga heb ik ook een puntbuik. Dit zijn idd je spieren ( is tenminste wat mij verteld is ) Maar ziet er wel vaag uit hihi
Als je buik groeit, past dat niet meer onder je rechte buikspieren. Die gaan dan wijken (ze vormen dan een soort O). Als je je rechte buikspieren tijdens je zwangerschap blijft trainen, versterk je die O-vorm. Hierdoor kunnen je rechte buikspieren na de bevalling niet goed meer in hun oude positie terug komen. Dan houd je dus als het ware een opening. Dit is niet goed voor de stabiliteit van je romp. Dus je rechte buikspieren mag je om die reden niet meer trainen als je langer dan 3 maanden zwanger bent. Door je normale dagelijkse dingen te doen blijven die spieren voldoende in conditie om na de bevalling weer redelijk snel hun taak op te pakken. Probeer dus niet krampachtig je rechte buikspieren te ontlasten! Dat lukt namelijk toch niet (dan zou je continu plat moeten liggen en negen maanden niet meer uit je bed mogen komen... Dus ook niet naar het toilet ) Je schuine buikspieren is een ander verhaal. Die mag je wel blijven trainen, al hoe wel het erg lastig is om die spieren te trainen zonder per ongeluk ook je rechte buikspieren aan te spannen. Dus gewoon lekker je ding blijven doen alleen je buikspieroefeningen achterwege laten. Het vanuit zijligging opstaan uit bed is vooral ook voor je rug en je bekken belangrijk. Dus als je uit bed stapt, op je zij draaien, je benen buitenboord hangen en je met je arm opduwen.