Hier kan ik bij de opticien voor mijn dochter een meting doen met druppels, kost me 50 euro. Heb toevallig as woensdag een afspraak staan omdat dochter klaagt over brandende ogen en dubbel zien. Maar is die test wel betrouwbaar dan? Vind 50 euro best veel
Ik denk het niet eerlijk gezegd, een onderzoek bij de oogarts was hier veel uitgebreider, met apparatuur welke ik bij een opticien nooit heb gezien. Daarnaast controleert de oogarts zelf de gezondheid van het oog. Ten slotte kost een controle in het ziekenhuis je niks.
Ik heb voor de zekerheid even gebeld. Zij hebben dus een ortoptrist in dienst. Deze is bevoegd dezelfde testen te doen als de oogarts met dezelfde apparatuur.En zij mogen ook de gezondheid van het oog medisch beoordelen. Dit moet je inderdaad zelf betalen maar je voorkomt een enorme wachtlijst.
Dat betwijfel ik... Als het oog van prinsje gedruppeld wordt bij de orthoptist/optometrist moet het daarna altijd nog beoordeeld worden door de oogarts. Ik zou dus toch naar het zkh gaan....
nee helaas kunnen we niet op de wachtlijst voor uitval, staan er al 25 op zei ze hier duurt het onderzoek 1,5 uur ong en 24 uur last ervan vind het gewoon te lang duren
Je twijfel is mijns inziens onterecht. Hier ervaring met een ortoptrist en hier krijgen we precies dezelfde onderzoeken en beoordelingen als bij een oogarts in het ziekenhuis. Dit is voor mij dan ook reden om van het ene kant van het land naar de andere te reizen Sinds mijn jeugdjaren kom ik al bij deze zaak en voor een goede oogmeting ga ik altijd terug naar hem. Tot nu toe geen 1 gevonden die een juiste meting kan doen op mijn ogen. Medische beoordeling oog behoord ook tot de mogelijkheden. Enige verschil tussen hem en de oogarts is dat ik bij hem geen operatie kan laten uitvoeren ;P De wachttijden in het ziekenhuis zijn belachelijk lang dus wanneer je de financiële middelen hebt zou ik het niet laten om bij een ortoptrist een meting te laten doen. Ik moet betalen voor de meting maar krijg, wanneer ik daar de bril aanschaf, de meting gratis en betaal enkel voor de medische beoordeling. Dit omdat deze apparatuur een godsvermogen kost. Wil je echter toch in het ziekenhuis naar de oogarts is dan een ander ziekenhuis misschien een optie? Misschien kan je daar eerder terecht.
Dat zal dan per ziekenhuis verschillen, in de ziekenhuizen hier in de omgeving hebben kinderen voorgang bij de oogarts. Dit omdat zichtbeoordeling en behandeling een preventieve werking heeft voor de toekomst. Ik heb twee dochters met een bril en een zoon die binnenkort op controle mag omdat ie soms klaagt over dubbelzien, en we hebben nooit langer dan 3 weken moeten wachten. Ik zou een oogcontrole bij een kind en bij een volwassene nooit met elkaar vergelijken.
Waar wordt hier dan een vergelijking gedaan? Er wordt alleen aangegeven dat er een ortoptrist in dienst is die deze metingen mag en kan uitvoeren. De metingen die je (ik zal geen namen noemen maar iedereen kent ze) bij een prijsstunter opticien krijgt die zou ik idd niet vertrouwen. Niet eens voor mezelf laat staan voor een kind! Kwalitatief kan je bij zo'n 'stunter' een aardig brilletje kopen maar je moet goed opletten. Wil je echt goede kwaliteit zal je toch weg moeten blijven daar en kom je in het duurdere segment uit.
Ik lees hier toch meerdere malen 'ik ga altijd naar...' En 'wachttijden zijn belachelijk lang' (niet voor kinderen) Ik zou persoonlijk een kind altijd ook laten nakijken door een oogarts, en niet alleen door een ortoptrist, wat ik bij mezelf dan weer niet nodig vind. Hier in het ziekenhuis duurt een controle door de ortoptrist ong 20min en daarna 10-15min door de oogarts. Dien ze volgens mij niet voor de lol. Maar dat is ieder voor zich.
Ik kan enkel voor mezelf spreken maar de reden dat ik aangeef dat ik altijd daar heen ga is dat, zoals eerder vermeld, ik hier al vanaf mijn jeugdjaren kom. Helaas werken blijkbaar niet alle ziekenhuizen met voorrang voor kinderen. Hier jammerlijk genoeg ook ervaring met lange.....hele lange wachttijden. En ook in het ziekenhuis enkel controle door de orthoptist. Nimmer een oogarts gezien. Controle duurde bij elkaar een uurtje tot 1,5 uur wanneer er druppels werden gedaan en zonder druppels stonden we binnen een kwartier buiten. Verder zou je van een goede ortoptrist mogen verwachten dat deze je verwijst naar een oogarts wanneer dit noodzakelijk is.
Heb je een afspraak in het Deventer ziekenhuis? Van dit ziekenhuis ben ik deze wachttijden voor een orthoptist ook niet gewend. Meestal kon je hier met 7 weken wel terecht. Kinderen worden (in dit ziekenhuis in ieder geval) in eerste instantie altijd gezien door de orthoptist (HBO-er) zij voeren de metingen uit en doen de testjes. De eerste keer komt er vaak ook nog een oogarts mee kijken aan het eind en die kan kijken of het oog "gezond " is (medisch). Dat kan en mag een orthoptist niet doen want dat is verder geen arts. Dat het consult 1,5 uur duurt komt ook omdat er tussen het druppelen en de test een uur wachttijd zit. Op oogartsen.nl kan je veel informatie vinden. Vervelend dat jullie zo lang moeten wachten. Je zou het nog in een ander ziekenhuis kunnen proberen maar ik ben bang dat de wachtlijsten daar net zolang zullen zijn
Zoontje keek scheel. Na verwijzing door huisarts kon ik binnen 3 weken terecht. Was dacht ik wel spoedplek. Onderzoek door ortoptist en oogarts. Bij de controles is het om en om. Ene keer allen optometrist, andere keer optometrist en oogarts
ja inderdaad het deventer ziekenhuis, vind het niet normaal zo lang wachten apeldoorn gebeld en kunnen we half oktober terecht eerst morgen de bloed uitslagen maar afwachten en overleggen met de kinderarts. Misschien kan die ons vervroegen bij de oogarts
nou 2 nieuwe opties die hopelijk wat meer rust geven half oktober in Apeldoorn is een redelijk termijn en misschien dat de kinderarts wat voor jullie kan betekenen. Succes
willen liever deventer ivm de controles etc maar is nu even in belang van dochter dat ze er snel terecht kan
Sinds de orthoptie een vier jarige opleiding is mogen wij ook het medische deel bekijken en beoordelen op pluis/niet pluis. Alle orthoptisten van voor de vier jarige opleiding hebben hier voor een cursus gevolgd. Ontopic: deze sterkte zou ik eerst met druppels gemeten willen hebben. Mocht het er dan ook komen en er verder niks anders aan de hand zijn, dan zou ik het wel geven. Zonder klachten zou ik nog even afwachten. Verder komen er steeds meer vrijgevestigde orthoptisten (niet te verwarren met optometrist) waar je ook prima heen kan met deze klachten. Alleen moet je het dan zelf betalen omdat de orthoptist zelf geen declaratierecht heeft (wordt aan gewerkt). In het ziekenhuis wordt er gedeclareerd via de instelling en daarom wordt dat wel vergoed.
Ja hoor.. Dat mag tegenwoordig. Toen mijn dochter steeds last had van hoofdpijn moesten we van de huisarts EERST naar de opticien. Dat heeft de verzekering zo geregeld.
Dat moet niet hoor, kinderen tussen 6 en 10 (met problemen met het zien) mogen idd ook door een optometrist (niet opticien) gezien worden. Waarschijnlijk is je huisarts zuinig op zn verwijzingen; een huisarts mag namelijk niet te vaak verwijzen van de verzekering. Een consult bij de orthoptist is trouwens helemaal niet zo duur voor de verzekering (en patiënt)
kinderarts belde en niks in het bloed gevonden en ze vond meting van opticien wel nodig om naar de oogarts te gaan maar ze vond de wachttijd erg lang dus ze gaat er vandaag achteraan om eerder te kunnen eind van de middag bellen of dit ook kan