Hand/kus geven aan opa en oma?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by bunchy, Jan 4, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

Aug 21, 2009
    6,677
    515
    113
    Zoon van drie weigert opa en oma te begroeten. Nu zeggen we dat hij wel even hallo/ dag moet zeggen of zwaait. Eigenlijk wil ik m aanleren dat hij altijd hand geeft. Kus hoeft niet perse. Man vindt het onzin en vindt dit pas belangrijk als hij zes ofzo is. Hoe staan jullie hierin? Ook mbt andere mensen dan opa/oma?
    Erg benieuwd!

2. adi

adi Niet meer actief

Hangt af van de situatie. Familie is hier geen probleem, ze vliegen hun opa's, oma's, ooms en tantes vanzelf wel om de nek.
    Bij onze vrienden op bezoek hoeven ze niet perse een hand te geven (doen we zelf ook niet), maar wel begroeten. Bij de dokter, tandarts enz vraag ik ze wel om een hand te geven.

3. stella84

stella84 Actief lid

Jan 8, 2011
    169
    0
    0
    Hallo zeggen en gedag zwaaien/zeggen vind ik wel belangrijk. Verplicht kussen doen we niet aan. Ook niet bij de opa's en oma's. Als zoon het uit zichzelf doet, prima. Zo niet, dan niet.

4. tetta

tetta Fanatiek lid

Apr 19, 2011
    3,430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ziet ie opa en oma vaak? Hier een aantal keer per week en familie krijgt altijd een kus van haar als we aankomen of vertrekken

5. fafa

fafa Niet meer actief

ik vind dat je op deze leeftijd fysiek contact niet moet dwingen. Ook geen hand geven. Ik geef mn ouders ook geen hand als ze binnenkomen, dus kan ik dat van mn dochter ook niet eisen. Ik geef wel een kus, maar dat is omdat IK dat wil, en niet omdat dat van iemand anders moet.
    Die sociale etiquette van vreemden begroeten met een hand leren ze vanzelf later wel.

6. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter vertikt regelmatig om mijn oma een hand en kus te geven, ik zit er niet mee, ik deed vroeger hetzelfde haha...

Mijn ouders of schoonouders geeft ze wel gewoon een knuffel of kus als zij dat wil, dwingen heeft namelijk geen zin..

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Mijn oudste ging het vanzelf doen, toen hij ons het zag doen, en na wilde doen, toen was hij 3-3,5 denk ik. Op dat moment zijn we het meer gaan stimuleren, en hij wist het dus voor zijn 4e verjaardag wel.
    Of hij wil is nog een ander verhaal, zelfs nu hij 6 is staakt hij ook weleens..

8. laravelk

laravelk Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,970
    2
    38
    Zoon geeft een hand als we hem eraan herinneren, anderen geeft hij spontaan een kus. Het is nooit met tegenzin, mocht dat wel zo zijn zou ik dat nog even laten maar op een groet zou ik wel aandringen. Dat is immers net zoiets als netjes bedanken als je iets krijgt.

9. dekilene

dekilene Niet meer actief

Mijn zoontje bukt (met andere woorden geef mij maar een kus op me hoofd)
    En me dochter geeft wel een kus. Als ze het niet zelf zou willen zou ik haar niet dwingen om te doen.

10. 27mama

27mama Bekend lid

May 8, 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik hou zelf niet zo van dat gekus. Zo ben ik zelf ook niet opgevoed.

Hier doen opa en oma dat heeeeeel graag bij mijn dochter met gevolg dat ze al 2x een koortslip heeft gehad. Mijn 2 neefjes kussen ze nooit. Nu heb ik het opa en oma verboden om nog te kussen.

11. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Ik moest vroeger van m'n ouders alle familieleden altijd drie zoenen geven en ik vond het vre-se-lijk, maar ik ben dan ook totaal geen zoen type (misschien hierdoor ;)). Ik ga dit mn dochter dit niet aandoen en laat het lekker aan haar over, zolang ze mensen maar wel beleefd begroet. Mensen die ze heel leuk vindt krijgen nu altijd spontaan een dikke knuffel, mensen die ze minder goed kent begroet ze gewoon met hallo of e.d.

12. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Kussen of knuffelen hoeft niet, handje geven wel. Dat vind ik een vorm van beleefdheid.

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Nee hoor.
    Soms als ik het gepast vindt, eerder bij afscheid nemen. Ze mag een kus geven, maar hoeft zeker niet. Met een handje geven heeft ze nooit moeite.

Op vrijdag heeft ze een andere juf en die geeft de kindjes altijd een hand bij binnenkomst. Ik vindt dat erg onnatuurlijk, maar goed, kan geen kwaad verder.

14. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Ik verplicht haar nu nog niet tot handjes en al helemaal niet tot kusjes. Fysiek contact kan erg overweldigend zijn voor kleine kinderen en kusjes geven al helemaal. Wil ze wel, dan is het goed, wil ze niet, dan lekker niet. Ook als dit betekent dat opa en oma geen kus krijgen. Wel leer ik haar te bedanken voor "het spelen". Ik sluit dagelijks ook met haar af in die trend. Meestal zeg ik; bedankt voor de fijne dag. Of "ik vind dat we vandaag leuke dingen hebben gedaan". Of wat dan ook. Ik verwacht niet dat ze hetzelfde terug zegt, maar ik merk wel dat ze nu vaker uit zichzelf benoemt of ze iets fijn heeft gevonden of juist niet. De rest komt vanzelf wel, als ze wat ouder is.

15. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    @Arevinol: Elke week al die kleine kleuterhandjes vasthouden- die juf heeft inmiddels ongetwijfeld een hele goede weerstand ontwikkeld :p.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Er moet gedag gezegd worden, hoe maakt me niet uit maar meestal zal dat een kus zijn. Gedag zeggen moet ook. Handjes geven doen we bij vreemden

Hier geven de kinderen ook een handje aan juf of meester (hele school). Ik vind dat een goed ritueel. Even duidelijk dat je nu in de klas van juf bent, respectvol, rustpunt, overdracht van ouder naar juf etc.

17. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Bij ons geven alle kindjes elke dag een handje aan de juf, al vanaf groep 1:)

Share This Page