Wie ook een peuter meisje met spraak achterstand.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tukker, 3 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Hallo dames,

Mijn meisje is 2 jaar en 10 maanden, als baby was bij haar de gehoor test niet goed. Linker oor was het gehoor minder rechts is goed. Ook bij het audiologisch centrum gelopen tot ze 2,7 maanden was. Haar gehoor
    Bleef stabiel en haar ontwikkeling loopt redelijk tot goed.

Nu staan we niet meer onder het audiologisch centrum.
    Omdat het wel goed gaat met R.
    Ze gaat sinds half mei naar de peuterspeelzaal.
    Nu mag ze straks na de vakantie, 4 dag delen naar de psz..vve indicatie.
    Dit advies komt van hun, we gaan het ook doen want ze vind de psz gelukkig erg leuk!

R is een erg rustig meisje van karakter en ook erg verlegen hier en daar, en afwachtend. Ze komt verder wel goed mee in de groep van de psz en vind veel leuk. En als we weg gaan zegt ze andere kinderen ook gedag.
    We merken dat ze graag met andere kinderen speelt maar ook erg afwachtend is, eenmaal "meegetrokken" speelt ze vrolijk mee.

Ze spreekt veel in 4 woord zinnen. En we merken thuis ook vooruitgang. maar gestaag.

Ben benieuwd naar verhalen van andere dames.

En tips..we lezen thuis 2 x per dag voor.
    We doen spelletjes enz.

2. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Hmm topic titel niet helemaal goed..

ik bedoel peuters in het algemeen.

Dus welkom allemaal:):D

3. dt50

dt50 Actief lid

5 jan 2009
    215
    0
    16
    Mijn zoon wordt deze week 3 jaar. Begint vlgs het kinderdagverblijf een spraakachterstand te krijgen. Begon al later met praten, maar nu merken we vooral dat hij onduidelijk praat. Hij praat slordig, spreekt vaak de laatste letters van een woord niet uit. Praat nu ook zinnen van zo'n 4 woorden. Boekjes (met woorden) kan hij wel redelijk goed uitspreken.

Ben al meerdere keren naar de huisarts geweest, maar hij heeft met regelmaat vocht achter de trommelvliezen. Hij is ook momenteel weer snot verkouden, dan praat hij meteen ook weer slechter. Huisarts heeft nog altijd het idee dat hij over het vocht achter de trommelvliezen heen kan groeien. Afgesproken dat ik eind aug. terug kom bij de huisarts, dan evt een verwijzing naar het audiologisch centrum. Huisarts vindt een consult kno arts niet de beste optie, zijn mening is dat er dan buisjes bij mijn zoon geplaatst worden, ongeacht of dit de oplossing is.

Ook ik word soms wel wat tureluurs van het afwachten..

4. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    dt50,

lastig he dat wachten..Ik zou toch hard maken tegen de ha en laten doorsturen naar kno arts. En idd audiologisch centrum, is echt wel goed.
    Altijd prima geholpen.

Ok jou zoontje praat slordig, mijn meisje zegt papa, maar geen patat.
    Patat is bij haar hatat. En zo spreekt ze heel vaak eerste letters uit.

Ook kwijlt ze veel..Ze is bijna nooit ziek of verkouden.
    Ook nooit geen oorontsteking gehad gelukkig.

Ik vind dat kwijlen wel appart.

5. dt50

dt50 Actief lid

5 jan 2009
    215
    0
    16
    Ik heb een goede huisarts, die me wel serieus neemt. Alleen nu is het de eerste keer dat we niet op 1 lijn zitten, maar neem ik zijn advies ter harte.
    Volgens hem blijkt uit onderzoek dat je in groep 4 niet meer merkt of een kind buisjes heeft gehad of niet. Dan zijn spraakachterstanden (door vocht achter trommelvlies) weg. En omdat hij wel vaak verkouden is , maar niet zo vaak een echte oorontsteking heeft, is er geen harde indicatie.

Maar we wachten nog 1,5 - 2 maanden af, dan retour naar huisarts en evt. consult audiologisch centrum.

Kwijlen is hier geen sprake van. Ik ben wel nu veel consequenter met corrigeren van taalgebruik en dat lijkt wel effect te hebben.
    Volgens huisarts hoef ik me niet te veel zorgen te maken, omdat er een reden is (vocht achter trommelvlies) en hij volgens huisarts wel nog redelijk hoort, alleen net niet genoeg om het goed na te praten.
    Hij vind een belangrijkheid hierin dat mijn zoon wel liedjes neuriet/ nazingt. Qua woorden doet hij dat niet correct, maar hij kent wel veel liedjes. Volgens huisarts een belangrijke graadmeter

6. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Ik heb verder geen ervaring met spraakachterstand maar is logopedie geen optie voor R?
    Aangezien ze nog steeds veel kwijlt en misschien wel zwakke mondspieren heeft?

7. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

2 aug 2012
    1.613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Denk niet dat mijn meisje van bijna 4 een serieuse spraak achrerstand heeft maar merk wel dat ze nog wat 'kinderlijker' spreekt als de andere kinderen uit haar groep... Ze was wel eerder met motoriek en spraak kwam later dus waarschijnlijk zal dat met de school periode wel bijtrekken :)
    Lees nu sinds deze week echt iedere avond een boekje voor, weet het is slecht dat ik het niet eerder consequent deed maar hou echt niet van voorlezen ;)

8. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

Ik zou inderdaadneen logopedist overwegen, misschien zijnde mondspieren nog niet goed ontwikkeld...

Hier vaak periodes dat ze slordig praat, meestal als er veel vocht achter de trommelvliezen zit. Nou is het zoiezo een sloddervos in alles... ;)

9. daydreamer

daydreamer Niet meer actief

Ik zocht even op vve-indicatie, vandaar dat ik bij dit topic uitkwam..

Maar, mijn oudste kwijlde ook! Hing bijna altijd een druppeltje aan zijn kin. Voornamelijk met of na het eten/praten.
    Toen hij 3 jaar werd en we naar het CB moesten, heb ik dit aangekaart.
    Ook zijn onduidelijke praten. Hij klets heel veel, maar haalt letters door elkaar, zegt ze niet goed.. Ook hatat ipv patat bijv.
    Hij heeft wel een verleden met oorontstekingen.
    Wij zijn doorverwezen naar de GGD-logopediste en zij verwees ons weer door naar de KNO-arts.
    Inmiddels heeft hij buisjes gekregen en is zijn neusamandel verwijderd. Gaat al stukken beter en hij kwijlt totaal niet meer!
    Zeer waarschijnlijk heeft hij niet goed gehoord en daardoor een spraakachterstand opgelopen. Nu kan hij ook weer door zijn neus ademen.

Hij gaat nu 1x per week naar logopedie.

Mijn vraag eigenlijk:
    Een moeder van een kindje uit zijn klas vroeg aan mij of mijn zoontje ook een VVE-indicatie heeft daarvoor. Maar nee...
    Zou hij hiervoor in aanmerking komen, denken jullie? Ervaring mee?
    En tuurlijk, elk kind is anders! Snap ik!
    Maar bedoel meer.. Wekelijks logopedie, spraakachterstand...

10. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Thanks voor de reacties!

Ik denk dat ik eerst met haar naar de huisarts ga en ff dat kwijlen aankaart en haar oren en amandel ff laat checken.

Als haar amandelen en oren goed zijn. Dan kunnen we uitsluiten dat het kwijlen daar niet van komt..en het dan wel wat zwakke mond motoriek is. Dan wil ik wel met haar naar logopedie.

Ze kan wel bellen blazen..en kwijlt vooral als ze iets inspannends moet doen, of heel geconcentreerd bezig is.

@ sandraske, Gefeliciteerd met je zwangerschap! Alweer bijna 12 weken wouw! Geniet ervan!

11. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Dankjewel Tukker!

Deel Deze Pagina