moet zwarte piet blijven of veranderen

Discussie in 'De lounge' gestart door TinaTeenslipper, 8 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Zwarte piet moet blijven zo als hij nu is of veranderen

1. ja blijven als ie is dus zwart/bruin

2. nee hij moet wit/gekleurd/vegen of verdwijnen

3. het maakt me niks uit

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    546
    113
    Alleen de poll is genoeg. uitleg kan gegeven worden in bestaande topic. het is alleen om te kijken wat de meerderheid is;)

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind overigens dat het moet veranderen, maar niet zo drastisch als jij nu zegt. Gewoon iets anders geschminkt, meer variatie in haar en kleding. Een andere kleur zou ik ook wel leuk vinden.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik heb maakt me niets uit gekozen...

Dat is niet helemaal waar...ik vind wel dat hij moet blijven maar dan gekleurd moet worden. Vind ik echt super leuk. Blauwe piet, roze piet...gele piet.

Juist om te laten zien dat we allemaal wereldburgers zijn...dus dat de kleur niks uit maakt.

4. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    jammer, de optie "schaf die hele sinterklaas onzin af" staat er niet bij. Ik heb dus niet gestemd. Het gaat mij er om dat dat hele publieke en "in your face" door de strotgedrukt karakter van sinterklaas eens verdwijnd en we het gewoon weer zelf twee weekjes kunnen vieren THUIS. Inclusief de karikatuur van een negroide persoon die zwarte piet is.

5. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    546
    113
    dat is een andere discussie;)

6. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    ja en een zinloze ook.... aangezien de pro-zwarte pieters er zo hartnekkig aan vastklampen dat ALLE nederlanders vast moeten houden aan deze traditie... en de Nederlanders die hun kind het liever niet mee geven of voor willen liegen?

7. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik zou graag zien dat ie blijft zoals ie is en anders afgeschaft gaat worden. Dus voor de eerste optie gekozen.
    Reden: ik heb als kind nooit gedacht (en al mijn vrienden ook niet bij navraag): die piet is een neger en een slaaf van de sint!
    Zwarte Piet is zwart omdat dat zo is en van het roet. Meer dacht ik er niet bij.
    Gekleurde pieten en liedjes veranderen etc haalt voor mij de traditie weg. Dus dan mag ie wat mij betreft wel weg en hebben we alleen nog maar kerst zoals in vele andere landen (tot de dwergen/dwerggroei discussie zal gaan ontstaan??? ).

8. adi

adi Niet meer actief

Ik ben voor de Piet die eruitziet als 'door de schoorsteen gevallen', want dat is het verhaal dat volgens de Nederlandse traditie wordt verteld aan de kinderen.
    En aangezien een blanke man niet egaal zwart met kroeshaar, oorbellen en rode lippen uit een schoorsteen komt, klopt OF het hele verhaal niet, OF de uiterlijk niet conform het verhaal.

En onherkenbaar schminken lukt echt wel zonder een volledig zwart gezicht. Voor de kinderen gaat het om een compleet plaatje. Sinterklaas en Kerstman worden immers ook niet zwart geschminkt, en mijn nicht heeft zich vorig jaar als paashaas laten schminken en is door niemand herkend (ik had al zelfs moeite).

9. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel

Dit dus. Beter had ik het niet kunnen verwoorden.

Van mij mag overigens de hele rambam afgeschaft worden, maar het is dat de kinderen het zo leuk vinden.

10. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik vind nogal een verschil zitten tussen veranderen en afschaffen. Vind jij dat twee dezelfde dingen?

11. NYmama80

NYmama80 Actief lid

16 apr 2013
    458
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ben ik het mee eens, (zwarte) piet met zwarte vegen in het gezicht.

12. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Heb ook in het andere topic op je gereageerd, snap je probleem niet zo. Je hoeft het toch niet te vieren? Niemand dwingt je er toe. Een vriendin van me viert het ook niet met haar zoontjes, vind het ook onzin, prima toch?

Ontopic ik vind dat piet gewoon moet blijven zoals hij is. Hier zijn ze eigenlijk ook niet pikzwart maar gewoon bruin.
    Denk dat ze met vegen op het gezicht te herkenbaar zijn.
    Als ze geen oorbellen of geen lippenstift doen is me prima.

13. DoubleD

DoubleD Bekend lid

12 okt 2013
    578
    19
    18
    Blijven, omdat er een paar met een brainfart het opeens aanstootgevend vinden en daardoor de vreugde van de kinderen moeten bederven gaat mij te ver.

14. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Wat ze nu gaan veranderen is de kleding, kroeshaar, rode lippen en het domme onderdanige katakter. Die optie mis ik in de poll.

15. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Gewoon zwart. Hoe wil je een kind uitleggen dat een piet, roze, paars blauw of rood is??:(

16. jayenriv

jayenriv Niet meer actief

Gewoon zo laten! Moet nou toch eens afgelopen zijn. Ik ben zelf bruin, Fam. Komt uit Suriname en wij hebben altijd Sinterklaas en zwarte piet gevierd. Als kind denk je echt niet....dat is een slaaf...alleen domme volwassen mensen denken zo. Ga eerst de historie en geschiedenis achter de originele Sinterklaas opzoeken. En dan bedoel ik die vrouw van de VN die er ineens meekomt. Hoelang vieren wij nou al Sinterklaas?? Bemoei je lekker met een ander land!!! Gewoon zwarte piet laten zoals ie was, dus ook gewoon kroes haar etc etc.

17. Bam

Bam Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.032
    0
    36
    Midden Nederland
    Ik vind de poll niet kloppen want vind het prima als het veranderd maar verdwijnen zeker niet! Die 2 horen niet als 1 optie maar als 2 verschillende opties te staan.

Al maakt het me aan de ene kant ook niks uit. Heb geen moeite met zwarte piet, maar ook geen moeite mee als het veranderd.

18. jayenriv

jayenriv Niet meer actief

Inderdaad!!

19. Vagans

Vagans Niet meer actief

Blijven! En in wordt kots misselijk van al dat gezeik! Wat een ongelooflijke zeikerds lopen hier rond zeg! Bah bah bah!

20. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik heb me geloof ik als kind nooit afgevraagd waarom piet zwart is. En ik denk dat kleine kinderen een roze of groene piet ook zo accepteren. Het zijn de volwassenen die er moeilijk over doen, denk niet dat daarmee het Sinterklaasfeest voor kinderen minder leuk wordt...

Deel Deze Pagina