er is niemand die jou verplicht om dit feest te vieren hoor, er zit nog steeds een knop op die TV en je kan nog steeds om de stands heen lopen in de winkel waar het snoepgoed word verkocht.
Gewoon blijven zoals het nu is. Is al jaren een traditie in nederland. Als het gaat veranderen vier ik het niet meer vind paarse blauwe en rode pieten niks! Al die ophef dit is wat we in nederland vieren! En niet anders
Blijven zoals het is, gewoon zwart. Ik heb als kind nooit gedacht dat zwarte piet zwart van de roet was, of omdat hij uit Afrika of de Caraïben kwam, een slaaf was, of wat dan ook. Zwarte piet is gewoon zwarte piet, en zo ziet hij eruit. Zoals mijn moeder eruit zag zoals zij er uit zag, en onze hond zoals hij eruitzag. Mensen die zich gekwetst voelen door zwarte piet, tja... ik vind het nogal kinderachtig. Soms vind je iets in het leven stom, of voel je je aangesproken. Jammer dan, dat is het leven, je gaat er niet dood aan. Even slikken en niet zeuren. Om dit soort snel op hun teentjes getrapt zijnde mensen tegemoet te komen door zwarte piet aan te passen vind ik belachelijk. Ik vind het tijd voor een nieuwe Sire-campagne: je hebt niet het absolute recht om je nooit eens gekwetst of beledigd te voelen. Dat hebben we allemaal wel eens, en dit hoort bij het leven. Anderen hieven zich niet in allerlei bochten te wringen om jou maar vooral tevreden te houden.
Afschaffen? Dacht het even niet! Veranderen ok maar afschaffen omdat ouders autistisch ermee omgaan en niet tegen verandering kunnen in deze. Mij maakt het niets uit heb ik gestemd, zolang 5 december met sint maar blijft voor de kinders.
Ik heb niet gestemd, maar ik weet wel dat vorig jaar bij de inkomst waar ik was de pieten al waren aangepast. Ze zijn daar standaard bruin, ipv zwart. Is al jaren zo. En verder hadden ze verschillende kleuren lippenstift, verschillende pruiken, dus ook met glad haar, geen haar of lange krullen. Verder hadden sommige ook andere kleding. Zo was er ineens een piet in overall als klusjespiet enz. Was even wennen, maar was een mooie oplossing. En over andere kleur pieten: ik heb nog een foto van 22 jaar geleden, dat er bij ons op school een witte piet was. Die mocht nooit mee, maar nu wel een keer. Weet de rest van het verhaal achter de witte piet niet meer eigenlijk.
@Debaky, nou vorig jaar kan ik me nog levendig een topic herinneren waarin moeders die geen sinterklaas vierden werden aangevallen. Het probleem zit m in dat die kindjes dus weten dat sinterklaas en de pieten niet bestaan.. en dat zomaar zouden kunnen verklappen tegen kindjes die wel "geloven". Zelf wil ik mijn kindje niet voorliegen over de sint maar dat werd me echt niet in dank afgenomen door een aantal dames hier. In zoverre dus wel eens met Deerne85! Van mij mogen Pieten afgeschaft of veranderd of wat dan ook, ik heb niet zoveel met de Sint ook niet, ik vind het geen leuk feest, te commercieel en teveel heisa.
In deze topics schiet ik echt van de ene verbazing in de andere.. Sommige mensen hebben echt een complete plaat voor hun kop en hebben geen flauw benul wat ze eigenlijk uitkramen.. Wil jij de bovenstaande tekst ook toepassen op zaken als antisemitisme?
ja en weet waarom er heel veel moeders overheen vielen omdat er letterlijk gezegd werd dat zij geen moeite gingen doen om hun kindjes op het hart te drukken dat ze er niks over mochten zeggen tegen wel gelovige kindjes. Nou een kindje en ouders dat het op deze manier verpesten voor mijn kindjes zijn voorlopig nog niet klaar met mij, dat is gewoon egoistisch.
Helemaal mee eens! Als dat toch bij mijn kind zou gebeuren flip ik m echt de pan uit! Vind dat zoooo egoïstisch! En die paar zeur pieten van waar ze ook vandaan komen mogen ze van mij op een onbewoond eiland gooien om daar een potje te gaan janken! Je mag tegenwoordig niet eens meer iemand aan kijken of iemand voelt zich al gediscrimineerd! Stelletje irritante zeikerds!
Ik zou absoluut geen paarse, blauwe, gele of roze piet willen hebben. Dan nog liever alleen een zwarte of bruine veeg of in uiterst geval afschaffen. Bij een gekleurde piet krijg ik teveel avatar en dat soort fantasiefiguur ideeën alsof een oude bisschop met een paar efteling elfjes op stap gaat. Imo staat het beeld veel verder af van waar zwarte Piet oorspronkelijk voor staat en waarom hij zwarte piet genoemd wordt.
Hallelujah, amen en 1000x dank! Hier sluit ik mij bij aan dus. Ik woon hier met zo'n 65 verschillende nationaliteiten en minstens evenveel tinten geel, bruin, wit en zwart qua huidskleur. Gisteren geprobeerd uit te leggen wat er hier speelt met dat 'zwarte pieten gezeik' en zonder uitzondering vragen mijn vrienden zich stuk voor stuk af waar we ons in hemelsnaam druk om maken!
Zoals jij hier steeds verkondigt dat God verzonnen is, prent je dat je kind ook steeds in? Nee toch? Idem voor sinterklaas, mijn kinderen zal het een worst wezen wie in wat gelooft.
Kijk maar uit! Straks is er iemand in Nederland die over de zak van Sinterklaas valt en roept dat hij aan mensensmokkel doet wanner je zegt dat er stoute kindjes mee naar Spanje moeten. En zo zijn er nog veel meer slakken waar zout op gestrooid kan worden. Die aanvoerder van die antipietenclub is zelf ook lekker bezig trouwens. citaat uit RTV-NH: Quinsy Gario, de aanvoerder van de Anti Pieten Club was al eerder in opspraak. "Gario kwam vlak na de aanslag op vlucht MH17 behoorlijk in opspraak door in een tweet te impliceren dat premier Mark Rutte 'witte slachtoffers' belangrijker zou vinden dan 'bruine'."