Hallo, Ik en mijn partner hebben altijd pijn als wij seks samen hebben.. Dit is erg vervelend en we proberen er dan ook alles aan te doen om de pijn minder te maken.. Nu denk ik dat het baren van een kindje dus niet gaat.. Toen ik dit meldde zeiden ze: Ga maar eens praten met een seksuoloog.. Voelde me een beetje dom en daarom heb ik ook besloten om het hier nog eens te plaatsen... Ik vind dat ze mij niet serieus nemen.. Maar ik weet dat mijn moeder met hetzelfde probleem zit, en bij haar eerste kindje 27 hechtingen had.. en dit zat me toch een beetje aan ht denken. Ik ben niet groot zo'n 156.. Moet ik me niet druk maken? Of moet ik er op staan dat ze me onderzoeken voor dat ik moet bevallen? Alvast bedankt.
Hoi MICH18, er zijn best wat stellen die pijn ervaren bij gemeenschap en een heel groot aantal daarvan kan prima bevallen; dus niet meteen alle hoop de grond in hoor! Het is wel zo dat het inderdaad zo kan zijn dat je huid en spieren rond je vagina erg strak en gespannen zijn. Dat kan pijn tijdens het vrijen geven en grotere rupturen bij de bevalling. Maar of het kindje past in de zin van een vaginale bevalling, heeft daar niets mee te maken; dat gaat om je bekken. En het zou zonde zijn als je om die reden bij iemand een keizersnede zou gdoen, terwijl de schade beneden erg zou zijn meegevallen. Ik denk verder dat het toch niet zo'n verkeerd idee is om eens met een seksuloog te gaan praten. Die kan misschien tips geven of dingen benoemen waar jullie nog helemaal niet aan gedacht hebben. Ik vind praten over (problemen bij) seks namelijk heel belangrijk, ook voor je relatie. En dan is het best heel fijn als er iemand met jullie meedenkt die hier heel veel verstand van heeft. Die mensen zijn er speciaal voor. En ten tweede is het zo dat zo iemand je ook letterlijk tools kan geven om te kijken of je vagina (huid/spieren) wat op te rekken is, zodat gemeenschap makkelijker kan gaan en je misschien helemaal niet zoveel hechtingen nodig hebt! Bespreek het wel nog een keer met je vk, want ik vind het niet goed dat je je niet gehoord voelt! Groetjes Brigitte