Ik moet even mijn verhaal kwijt, na alles wat gebeurd is afgelopen week, een beetje op zoek naar gelijksoortige verhalen of misschien nog goede tips? Afgelopen woensdag 11 september ben ik bevallen van onze prachtige zoon . Die dag zou ik sowieso worden ingeleid omdat ik al 41+6 ver was, de nacht ervoor had ik flinke weeen maar die stopte om 4 uur 's nachts, dus toch maar naar het ziekenhuis voor de afspraak (ik had heel graag een thuisbevalling gewild, achteraf goed dat dat niet gebeurd is). Ik kwam in het zh met 4cm ontsluiting, hup aan de weeenopwekkers. Ze wilden nog even wachten met vliezen breken omdat Tibbe niet goed in het geboortekanaal lag. Uiteindelijk toch gebroken, maar ik kwam niet verder dan 6cm ontsluiting en Tibbe zijn hartslag zakte naar 90 met elke wee. Dus om 2 uur 's middags werd de knoop doorgehakt; een spoedkeizersnede. Ik heb nog aangegeven dat ik wilde dat hij zsm moest worden aangelegd (stond ook in geboorteplan). Er werd mij verzekerd me hier niet druk om te maken. Na de operatie mocht hij buidelen bij papa maar hij is bij lange na niet binnen het uur bij mij aangelegd. Daarna is echt zo'n beetje alles mis gegaan wat mis kon gaan; verpleegkundige die veel te hardhandig ons mannetje aanlegde, meteen begon over tepelhoedjes e.d. En niemand die vertelde dat ik eigenlijk zsm had moeten gaan kolven om de productie op gang te brengen. Vrijdag kwamen we thuis en we wisten eigenlijk niet wat we moesten, geen kolf, geen voeding voor de baby, niks. Het ZH heeft ons behoorlijk aan ons lot overgelaten en wij als overdonderde kersverse ouders en ik ook nog met een wond wisten ook even niet meer hoe of wat. Gelukkig stond daar een schat van een kraamverzorgster die ons vol positiviteit ondersteunde en ging aanpakken. Kolf gehaald, vingervoeden gestart. Inmiddels is mijn melkproductie erg goed op gang maar onze zoon hapt niet aan, hij duwt zich letterlijk weg van m'n borst, gilt,loopt rood aan. Heel erg frustrerend, voor hem en dus ook voor mij, ik probeer echt zoveel mogelijk te ontspannen maar doet pijn hem zo te zien. Hij krijgt nu sinds zondag moedermelk via de fles, dan kan ik hem tot nog toe in ieder geval dat meegeven. Morgen komt nog een lactatiedeskundige om te kijken of zij nog iets kan betekenen en anders moet ik het vrees ik helaas opgeven. Zo jammer en ik heb er echt veel verdriet van. Pff nou ik moest het even kwijt iig en misschien dat iemand dit herkent en nog tips of raad heeft..
Gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon.wat vervelend dat het zo is gegaan in het ziekenhuis!ervaring heb ik niet,wil je wel suc6 wensen,misschien lukt het voedden aan de borst wel als hij wat slaperig is?of heb je dat al geprobeerd?
Gefeliciteerd met de geboorte van jullie mannetje! Ik zou eerst even de lactatiekundige afwachten.. Als iemand het weet.. Verder heb ik erg weinig advies.. Misschien lukt het wel met tepelhoedje? (dit ging bij mij super) Of misschien gewoon af blijven kolven en dan via de fles. Dan krijgt hij ook alle voedingsstoffen binnen. Heel veel succes en geniet van je kraamtijd!!
hey helaas ook ervaring mee, heb bijna 12 weken voltijd gekolft daarom, en daarna dronk hij wel maar soms zo slecht dat ik nog moest blijven kolven...heb moeten vechten om het jaar bijna te halen en toen was ik het moe. mijn tips zijn eigenlijk..ga bloot in bed liggen (jij en hij, naja onderbroek en luiertje) lig gewoon even langs elkaar....laat hem aan jouw geur wennen en kijk of hij snuffelt aan je borst enz. Laat hem zoals een pasgeborene zoeken naar zijn eten. Dat instinct zit erin, en omdat hij nog zo klein is moet het mogelijk zijn om dat op te wekken. Hij is nu gewoon gewend, ik gil heb honger en krijg direct iets in mijn mond...de borst is gewoon moeilijker daar komt het vaak niet meteen en moet hij even zuigen zoeken. doe dit als je gewoon lekker alle tijd hebt en neem een dagje in bed met je kindje. voed hem desnoods met de fles totdat hij voldaan is, en voor het laatste beetje troost lekker bloot tegen je aan onder de dekens. Drink die dag veel en slaap zoveel mogelijk tegelijk...kijk of hij als hij slaapt en wakker word echt smakt en misscien begint te zoeken bij je...zo heb ik het vaak gedaan en op een gegeven moment pakte hij het zelf..het is dus nooit soepel blijven gaan, maar het ging wel! (maar mijn zoontje was al ouder toen ik dat alles deed) HIJwas ook te zwak erbij maar dat denk ik van jouw kindje niet! succes, en de lk kan je vast ook tips geven. groetjes, miranda
He meis! Laat de lactatiekundige haar werk maar even doen. Kinkt alsof hij pijn heeft (spruw? Te kort tongriempje?) beiden waren bij ons een probleem. Toen dit eenmaal verholpen was ging het goed. Ik hoop voor je dat je moed houdt! Borstvoeding moet je leren. Zowel de mama als de baby. Het is een natuurlijk iets wat niet altijd even natuurlijk gaat ( ik ken niemand, maar dan ook echt niemand die zei; nou dat deed ik even)! Dikke knuf!
Gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje! En even een dikke knuffel. Ik kan me voorstellen dat je erg teleurgesteld bent in hoe het gelopen is met de borstvoeding. Ik heb niet direct tips voor je. Wacht idd de lk af, zij heeft toch het meest verstand van zaken. En het verhaal van Antares klinkt ook erg logisch. Heel veel succes ermee!
Mijn schoonzusje heeft haar zoontje zeker een week gevoed dmv vingervoeden en met een spuitje. Na een x aantal dagen ging hij steeds beter drinken aan de borst. Maar ik ken ook vrouwen die om deze reden weken/maanden hebben gekolft of zijn overgestapt op kunstvoeding. Knuf voor jou over hoe het is gelopen in het ziekenhuis. Dat is echt heel verdrietig voor je...
Van harte met je zoontje en wat akelig dat het in het zh zo is gegaan... ik had geen keizersnee maar moest ook naar de ok na de bevalling en ons zoontje werd sowieso niet direct bij me aangelegd (had wel gekund, maar hij zou misschien te klein zijn dus wilde hem snel onderzoeken) en ook niet binnen het uur... En toen hij uiteindelijk mocht worden aangelegd moest ik t zelf uitzoeken want ze hadden geen tijd, niet normaal! Achteraf denk ik.. wat is t idioot.. maar op dat moment probeer je het maar... maar leuk was het niet. Ik hoop dat het je alsnog gaat lukken. Goed dat je LK hebt ingeschakeld en voor nu kolft. Veel succes en geniet ook van je kraamtijd, niet vergeten!
Wat een rotstart hebben jullie gehad zeg. Gelukkig een goeie kraamhulp. Je melk is op gang en dat op zich is al fantastisch!!! Je kindje krijgt alle goeds van jou. De lk kan vast ook wat voor je betekenen en je kunt ook altijd iemand van LLL bellen. Ik heb ook twee keer een moeilijke start gehad met de borstvoeding. Van mijn zoontje ook bevallen dmv spoedsectio. Mocht zelfs niet aanleggen want ze hadden hem al een flesje gegeven. Hij lag overigens twee dagen op de neo. Ik kreeg in de eerste week ook nog eens hellp waardoor ik te ziek was om te kolven en door medicatie geen borstvoeding mocht geven. Hij hapte overigens ook niet goed aan. Precies na 1 week mocht ik het weer proberen en toen snapte hij wel en kwam de borstvoeding volledig op gang. Veel geluk gehad denk ik. Met mijn dochter weer een ongewone start. Wel natuurlijk bevallen maar ook zij hapte niet goed aan. Ze deed haar tong naar boven dus dat ging niet lukken. Zelfs een lk mocht niet baten. Na een poos fingerfeeden overgestapt op fulltime kolven en de fles. Ik probeerde haar tussen de voedingen door nog wel eens aan te leggen gewoon voor de gezelligheid. Dan lag er geen druk op en soms lukte het. Met 10 weken kwam plots de omslag. Ze hapte steeds beter en vaker aan zodat ik steeds meer gekolfde voedingen kon vervangen door live voedingen. Uiteindelijk kreeg ook zij alles live! Mijn punt is eigenlijk, als je borstvoeding wilt blijven geven houd dan nog vol! Je kindje kan het plotseling wel gaan snappen hoe hij moet aanhappen. De lactatiekundige kan straks ook kijken of er niet iets anders aan de hand is als spruw of weet ik wat. En wie weet heeft zij nog goeie tips om het aanhappen wel te laten lukken. Je bent al zover gekomen dat je productie op gang is, super!!! Jullie komen er echt wel! Zet hem op!
Hoi! Gefeliciteerd meid! Luister goed naar de lactatiekundige! Erg fijn! Wat goed dat je bv al op gang gekomen is! Goed hoor! Hier een (geplande) keizersnede. Bv kwam niet op gang. Hij heeft eerste week in ziekenhuis gekregen wat ik eruit kolfde, echt superweinig, 10 cc of zo. En hij kreeg bijvoeding. Thuis met lactatiekundige veel gekolfd en gevoed. Uiteindelijk na 10 dagen kwam de bv op gang. Hij drinkt bij mij via tepelhoedje. Nu na 8,5 maand heb ik nog steeds een tepelhoedje Werkt prima, is wat extra gedoe, maar dan krijgt hij iig melk binnen en ik zou zeker, als je bv wel op gang is gewoon door blijven met kolven en zo voeding geven, dan krijgt hij de belangrijkste stoffen gewoon binnen.
Gefeliciteerd met je zoon! Het had mijn verhaal kunnen zijn...troost je die heeft uiteindelijk een paar jaar bij me gedronken. Maar de kraamweek was erg zwaar, en de tien eerste weken waren ook niet gemakkelijk. Dankzij 'hulp' in het ziekenhuis (hoofd beetgrijpen, terwijl er voor de sectio een vacuum opgezet was, arme kind barstte van de hoofdpijn), wilde hij niet naar de borst, hij deed een soort pushups. Uiteindelijk is het, dankzij tepelhoedje, geduld en advies vn lactatiekundige helemaal goed gekomen.
Mijn dochter deed precies hetzelfde als jouw zoontje. Ze heeft een ruime week in de couveuse gekregen met vingervoeding en sonde (ze mocht er helaas niet uit). En wou eenmaal eruit niet aan de borst. Heb eerst een week voor haar rust en de mijne flesje gegeven en toen met tepelhoedje gevoed en na twee maanden deze ook kunnen stoppen. Ze was zo boos aan de borst krijsen heel hard zoeken maar niet happen.... gaf zoveel stress dat dat weekje fles met afgekolfde melk voor ons allebei even die negativiteit rondom de voeding weg haalde een rust gaf. Moraal van mijn verhaal: geef de moed Nog niet op. Het kan best helemaal goed komen. Onze dame drinkt Nog steeds bij mij. Heel veel succes met de lactatiekundige. En geniet van je mannetje
Ik heb deze ervaring helaas ook gehad. Geen keizersnede maar wel een kindje dat niet wilde drinken en vpk die haar in de borst duwde, tepelhoedje erop, etc. Gevolg was ook hier een kindje dat totaal overstuur was aan de borst. Ook lk had verder geen tips meer. Ben nog wel naar osteopaath geweest toen, dat heeft iets geholpen, maar ze bleef toch steeds huilen aan de borst en erg onrustig. Uiteindelijk heb ik toen na 8 weken besloten om volledig te gaan kolven, dat heb ik een jaar volgehouden. Ik wilde het gedoe niet meer en vond het vooral verschrikkelijk om onze dochter steeds zo overstuur te zien. De fles gaf ons toen meer rust. Ik had uiteraard later nog kunnen proberen haar alsnog aan de borst te krijgen, maar dat durfde ik zelf niet aan. Bang voor de teleurstelling als dat niet zou lukken. Gelukkig lees ik hierboven ook veel succes verhalen! Probeer je niet te druk te maken om het feit dat je niet geheel ontspannen kunt voeden. Dat je er stress van hebt is normaal en dat mag ook! Er wordt altijd gezegd dat je zelf ook ontspannen moet zijn om te kunnen voeden. Tuurlijk zit daar een kern van waarheid in, maar het staat of valt er niet mee! Dus laat je niet gek maken daarin! Het is wel triest trouwens dat er zoveel moeders zijn die een dergelijke ervaring hebben opgelopen in het zh...
Geen paniek!Je kindje is pas een week oud..In een ideale situatie heb je een baby die als een kampioen aan de borst ligt. Helaas is dit soms niet het geval. Kan met de ks te maken hebben en de vreselijke begeleiding, maar hoeft niet. Mijn jongste kon niet goed happen (geboren met 36 weken) en ik heb haar 4 weken gevoed dmv fingerfeeding. Dat is ook mijn eerste tip:geen fles! Zelf kolven en de borst rustig blijven aanbieden. nogmaals, je kindje is net geboren en soms heeft het tijd nodig om samen de juiste weg te vinden. Is ook niet erg, als je die gevonden hebt komt het goed. Maar daarbij heb je hulp nodig van een professional dus super dat er een LK komt. Zij kan jou helpen. Dus rustig aan, geduld en dan gaat het zeker lukken. Wellicht niet in een dag maar ach...je hebt de tijd!
Bedankt voor al jullie fijne positieve reacties. Het is ongelooflijk maar het lijkt erop dat ik me ook bij de succesverhalen mag voegen. Woensdag was de lactatiekundige hier en wat een zaligheid, met zoveel rust en geduld mij en Tibbe begeleid met het aanleggen en opeens leek meneer het licht te zien! Sindsdien hebben we nog maar 1x de fles hoeven bijgeven en is meneer in 2 dagen bijna 200 gr aangekomen! Ik ben zo blij en supertrots! Het is nog wel oefenen en we gebruiken het tepelhoedje erbij want zonder lukt het aanhappen niet. Hij neemt ook flink z'n tijd, zo'n 15 a 20 min. per borst. Maar hij krijgt bv, groeit goed en daar ben ik superblij mee! Wat kan het er in een week opeens anders uit zien...
Wat fijn dat het nu wel lukt!hier was een tepelhoedje ook een uitkomst,sindsze 3 maanden was niet meer nodig.fijn dat hij meteen al zoveel bij komt!15 a 20 min per borst is voor op het begin ook niet zo heel lang hoor,ze moeten eerst goed leren drinken en hoe beter ze er in worden hoe sneller ze worden.veel plezier met het voeden,en je mag trots op jezelf en je mooie knul zijn!
Wat fijn voor Tibbe en jou , hoop dat jullie er nog lang van kunnen genieten. Tepelhoedje hebben wij tot rond 3 mndn gebruikt, sindsdien kan ze t zonder. Hoe langer je t doet hoe makkelijker het gaat
Nog even een vervolg Inmiddels is Tibbe alweer een maand oud en ben echt supertrots dat ik nu al ruim 3 weken bv geef! Hij groeit goed, hij zat precies op de gemiddelde curve qua gewicht! Wat zijn we trots Zonder tepelhoedje gaat voorlopig nog niet lukken, ik heb het nog af en toe geprobeerd maar denk dat het echt nog lastig voor hem blijft voorlopig (bij het kopen van nog een voedingsbh bleek ik van cup E naar G te zijn gegaan!! dus.. een volle boezem zoals de kraamverzorgster zei Dat maakt het voor hem niet makkelijker).
Wat leuk dat je nog even een update geeft, en wat geweldig dat ie het zo goed doet! Ik hoop altijd maar dat dames die ook een lastige start hebben, of die van plan zijn om bv te gaan geven maar er nog niet veel van af weten, dit soort verhalen lezen, met zo'n positieve draai! Lekker genieten van je kleine man O en wat betreft het tepelhoedje, ik hoop dat je er van af komt maar..ik heb alledrie hier met gevoed (nr3 nog steeds), wel geprobeerd maar het lukte gewoon niet zonder. Het heeft mij verder niet gehinderd.
Wat fijn dat alles goed gaat!hier ook een grotere cupmaat,hier heb ik tot 3 maanden met tepelhoedje gevoed en daarna zonder,maar ook met is heel fijn.