Moeten jullie kids helpen in huis?

Discussie in 'De lounge' gestart door Cryptonism, 9 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Het enige wat mijn kinderen hoeven te doen is hun eigen troep op te ruimen, zowel in de woonkamer als in hun eigen kamer, voor de rest doe ik het .. Vind dat kinderen gewoon kinderen moeten zijn en dit soort dingen niet hoeven te doen.

2. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    hier helpen alle kinderen.. de kleintjes met hun speelgoed opruimen, en ook met tafeldekken..

de oudste 2 zuigen elke week 1 keer de woonkamer, ruimen de keuken savonds op, vaatwasser in en uit en ze houden hun eigen kamer bij (jammer genoeg midden in pubertijd dus gaat gepaard met veel bombarie elke keer)

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Op deze leeftijd moeten ze alleen helpen met hun speelgoed opruimen, hun jas ophangen en dat soort dingen.

Straks komen daar nog wel wat klusjes bij, bijv. de tafel dekken of afruimen, de afwasmachine in- en uitruimen, de auto wassen of dat soort dingen. Gewoon klusjes die gemiddeld een minuutje of 10 van hun tijd kosten.
    Moest ik vroeger ook, kon er niet mee zitten hoor, dat hoort erbij, je leeft en woont samen, dan kun je best je steentje bijdragen.

4. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Zolang ze haar eigen kamer opruimt vind ik het best.
    Als ze uit zichzelf straks meehelpt met koken, de tafel afruimen of afwassen zou ik het natuurlijk leuk vinden, maar ze moet het niet.

5. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    ja hoor, hier moet straks mee geholpen worden, en no way dat ze voor 5 euro de auto gaat wassen of t gras maait, ik bereken ook geen geld voor t wassen van hun onderbroeken, als je samen ergens woont, moeten de klusjes ook samen gedaan worden.

wel spelenderwijs natuurlijk, maar wij moesten altijd bij alles helpen en ik ben er niks minder door geworden....

6. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Alleen zijn/haar eigen kamer.
    Vind het wel belangrijk dat ze dat doen, moest ik ook altijd.
    Manlief heeft nooit wat hoeven te doen thuis en het heeft jaren geduurd voor mij om hem bij te brengen dat ik niet zijn moeder ben en dat hij ook zijn ding moet doen hier in huis :D Nu gaat het al stukken beter gelukkig.

7. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Een beetje wel. Ik wil het wel leuk houden.

Mijn zoontje van 2.5 mag nu wel zelf 's avond zijn speelgoed meehelpen opruimen. Hij maakt er een enorme bende van, dus ik leer hem ook af en toe het een op te ruimen en dan het andere te pakken. Hier komt wel af en toe de klad in moet ik zeggen. Maar de bedoeling is dus dat hij wel een beetje helpt haha.

Ze mogen me straks op speelse wijze gaan helpen in het huishouden en als ze wat ouder zijn, zullen ze zeker wat klusjes toebedeeld krijgen.

Een vroegere vriendin van mij moest altijd helpen met strijken en dergelijke, dat zullen ze van mij niet hoeven. Dat komt allemaal wel.

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

haha herkenbaar.. colin helpt nu al met de onderste la (als manlief vergeten is hem, op het fornuis te tillen voor me;))

dat word hier dus ook een klusje. Ze krijgen hier vanaf ong. 5 jr elk een klusje denk aan vaatwasser (samen met mij) uitruimen, doekje over salontafel , tv kast en grote tafel halen. Dus een klusje van max. 5 min. maar wel helpen.

Hun eigen kamer zal ook steeds meer eigen verantwoording worden en vanaf middelbare school is het helemaal eigen verantwoording (als ik er dan bijv. niet in kan met stofzuiger, stofzuig ik niet)

Als ze wat ouder zijn zal ik gerust wel eens vragen te helpen met was, ramen lappen, stofzuigen, was draaien (wel handig als je weet hoe dat gaat) enz. maar dat gaat vanzelf lijkt me.

Ook is het hier straks vanaf 16 jaar verplicht 1 dag in de 2 weken te koken! zodat ze iets kunnen maken als ze uit huis gaan.

9. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Speelgoed/kamer opruimen maar verder hoeft hij niks.

Ik heb vroeger ook niks hoeven doen en daarom noemt mijn vriend me ook regelmatig Cinderella! hahaha

Beetje verwend meisje met alles!

10. tulip

tulip Niet meer actief

ze ruimt nu haar eigen speelgoed op. Als ze wat ouder is verwacht ik dat ze haar eigen kamertje bijhoudt. Verder hoeft ze geen huishoudelijke taken te doen, tis niet haar huishouden.
    Nu vind ze het super om de tafel te dekken en helpt graag, zo proberen we dat er spelenderwijs in te houden, maar het is geen must. Ik hoefde dat ook nooit en deed dat uit mijzelf.

Bij mijn man thuis hadden ze corvee beurt, vind ik echt zo vreselijk!! Hij roept al dat hij dat hier invoert, maar dat gaat dus echt niet gebeuren.

11. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Nu moet Joris zijn eigen dingen al opruimen (zijn eigen was in de wasmand gooien, bord na het eten op het aanrecht zetten, speelgoed opruimen (vaak help ik daarmee), schoenen in de gang zetten).

Als hij groter is, gaat hij wel klusjes krijgen buiten zijn eigen spullen. Een keer stofzuigen, helpen afwassen etc. Niet verplicht elke dag, maar bijvoorbeeld 1 keer in de week helpen in het huishouden. Dit om hem eraan te laten wennen dat het normaal is en dat niet alles vanzelfsprekend is. Ik zal hem nooit een hele takenlijst geven, maar af en toe helpen vind ik wel normaal.

12. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    ze helpt nu al mee, elke dag dekt ze de tafel, bordjes op tafel onderzetters, nu vind ze het nog leuk, straks als ze pubert natuurlijk niet hahaha.

maar straks moet ze wel helpen in huis, haar eigen kamer stofzuigen dat natuurlijk wel, en opruimen(maar dat doet ze nu al)
    en afentoe helpen met de afwas

13. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Hier alleen hun eigen spullen ( en dat is al een uitdaging ;)) Nu zijn ze ook nog heel erg klein natuurlijk. Later als ze wat groter zijn denk ik niet dat ze veel hoeven te gaan doen, als ik mezelf een beetje ken. Wel blijft het opruimen van je eigen spullen (soms troep). ( denk aan bordjes naar de keuken, kamer opruimen enz..)

Ik ben erg verwend op dat gebied door mijn moeder en zie dat ik hetzelfde doen..:) Ben er niet slechter van geworden gelukkig en kijk ook met heel veel plezier terug naar die tijd waar alles zo zorgeloos was.

14. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.582
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    ja,mijn dochter helpt al van jongs af aan mee,ze biedt het ook zelf aan.Vanmiddag gaan we samen boodschappen doen,dan loopt zij met de trolley en het is ook nog gezellig:)
    afwassen en meehelpen in de keuken doet ze ook graag.

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Alleen hun eigen spullen en hun eigen kamer. Daar krijgen ze zakgeld voor. Soort basissalaris, ha ha ( Eigen spullen en kamer niet opgeruimd, dan geen geld)

Maar ze kunnen meer zakgeld verdienen door klussen in huis te doen. Maar dat is dus iets wat ze zelf mogen bepalen

Ik wil wel dat ze leren koken dus vanaf een bepaalde leeftijd mogen ze af en toe wel meehelpen in de keuken.

Dit is trouwens pas vanaf 6 jaar.

16. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Ja, ze moeten hun kleren opruimen en soms de tafel dekken, afruimen, vaatwasser inruimen, konijnen eten geven, kooi schoonmaken.
    Ze zijn verder ontzettend verwend want vaak doe ik het zelf omdat dat sneller gaat. Eigenlijk zou ik een takenlijst moeten gaan maken voor de oudste twee. De jongste moet haar speelgoed opruimen maar ze doet vaak ´ikke niet bgrijpe nie´ blik geven en gaat lekker nog mee rommel maken.

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja als ze iets ouder zijn echt wel, vuilnis weggooien, afwassen of afdrogen, kamer opruimen, een keer stofzuigen, koken..

Nu doe ik samen met mn oudste zoontje en dochter hun speelgoed opruimen, ze moeten echt meehelpen.

18. Bloembie

Bloembie Bekend lid

12 sep 2011
    621
    0
    16
    Wat ontzettend lief zeg! Ik word hier helemaal blij van, hahaha. Wat een schatje!

19. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Jazeker, speelgoed opruimen hoort gewoon bij de normale opvoeding.
    En vanaf een jaar of 6 moeten ze kleine dingetjes mee gaan helpen zoals tafel mee dekken, vaatwasser inruimen, koken mogen ze meehelpen in de voorbereiding als ze dit graag willen.

Vanaf een jaar of 10-11 moeten ze hun eigen kamer opgeruimd houden, en stofzuigen, en de korte was(sokken hemden ed) van hun eigen in de kasten leggen.
    Als ze willen mogen ze mee koken, maar dit is geen must!

Vanaf een jaar of 16 kunnen ze makkelijk een wasje erin doen, beneden een keer stofzuigen, een wc doen ofzo....

Ik heb altijd mee moeten helpen in t huishouden, en ik was blij dat ik alles zelf kon toen ik 19 was en samen ging wonen met mn man.

En ze gaan hier ook absoluut NIET betaald voor krijgen!
    Ik was hun kleding, kook, zorg dat alles klaarstaat en schoon is, en daar krijg ik ook geen loon voor, haha!

20. Dana

Dana Niet meer actief

Ja uiteindelijk wel, nu nog niet. Ze zullen het toch ook moeten leren, ik vind het wel bij de opvoeding horen zodat ze klaar zijn om op zichzelf te gaan en weten hoe ze een huishouden moeten bijhouden.

Deel Deze Pagina