medische bijvoeding

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tuc, 19 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Zijn er hier nog meer kinderen die medische bijvoeding krijgen?
    Onze oudste ging echt te ver afbuigen in de groeicurve. Haar lengte stagneert compleet en omdat het groeihormoon wel goed aangemaakt wordt, wordt de lengte stagnatie ws veroorzaakt door ondergewicht.
    Na een intake bij de diëtiste die alle gegevens en het eetpatroon bekeken heeft blijkt ernstige chronische ondervoeding.
    Met alleen eten krijgen we dit dus niet meer op peil en adviseerde ze met medische bijvoeding te starten.

    We hebben nu een heel pakket thuis gekregen met flesjes en toetjes in heel veel verschillenden smaken.
    Wat vinden jullie kinderen het lekkerst, accepteren ze de voeding (onze dochter is al 11) en hebben jullie nog tips?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Hmm helemaal niemand?
     
  3. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Geen kind die het gebruikt. Maar wel op mijn werk. (Ouderen)
    De meeste vinden de juicy style lekker van nutridrink.
    En de choco smaak. En dan wat verwarmt.
    De toetjes gaan er altijd goed in, al ruiken ze niet zo lekker.

    Maar heel persoonlijk is het. De één vind het heerlijk en vraagt er echt naar. En bij de ander moet je wat meer je best ervoor doen.

    Je hebt evt. ook nog fontamalt poeder. Is voor extra calorieën.

    Succes!
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Bouwsteentjes ook een optie voor erbij ? Voor de extra eiwitten? Dat ging er bij de jeugd van vroeger wel in.
    De reguliere nutridrink lijn werd daar met eh frisse tegenzin gedronken. De toetjes gingen beter :)
     
    tuc vindt dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ja we maakten de doos open, vallen er 2 foldertjes uit met van die oude knarren erop. Roept ze meteen: o nee, dat is opaatjesvoeding:roflmao:
    Gelukkig daarna nog een folder met een puber:D

    We zijn nog aan het testen, hoorde van iedereen dat de toetjes goed in de smaak vielen, maar die vind ze dus niet te vreten:|
    De choco bevalt heel goed, lekker warm gemaakt.
    De banaan valt in de categorie: kan ermee door.
    Morgen aardbei en zomerfruit proberen.
    Ze moet er 2 per dag, dus hoop dat ze er een paar lekker vindt om te variëren.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ja de bouwsteentjes tip kreeg ik ook al van iemand.
     
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    M’n schoonmoeder had t. Maar dat is een zeer slechte eter, en vond het allemaal niks. Volgens mij 1 smaak wel redelijk.
    Maar zij vindt alles onzin en niet werken, maar wil niks de kans geven. (Fysio net zo, 1 behandeling, daarna veel pijn en werkt dus niet)

    Gewoon rustig proberen. Wat de een lekker vindt, hoeft de ander niet perse lekker te vinden.

    Wel fijn dat er wat gebeurd. Hopelijk helpt het genoeg voor je meisje. Zou fijn zijn.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ai lastig zo'n type.
    Nu is deze puber niet heel veel makkelijker:| maar ze snapt zelf gelukkig heel goed dat het nu echt nodig is dat ze gaat groeien.
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Wie weet helpt ‘belonen’ met iets lekkers erna. Lekker stuk chocola of wat ze ook maar lekker vind.
    En verder is het doorbijten. Ze zal zich waarschijnlijk ook wel beter voelen als ze wat aankomt.
    Sterkte
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Dank je. Ja ik hoop het ook. Iets lekkers erna wordt wat lastig omdat ze echt vol zit na die voeding:roflmao:. Maar ze drinkt er 1 voor het naar bed gaan s avonds en dan mag ze hier nog een filmpje of spelletje op de tablet doen;) dat helpt wel:)
     
    femkes en Fristi2012 vinden dit leuk.
  11. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.278
    2.178
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Mijn vader en ik hebben het gehad. Ik vind het allemaal te smerig voor woorden. Ben er toen ook eerder mee gestopt dan had gemogen. Ik kreeg het echt amper naar binnen. Enige wat hielp was de aardbei versie door Fristi te gooien en chocolade versie door echte chocomelk. Dan ging het nog net. Maar was het gelijk zoveel dat ik er 2x zo lang over deed. ;)
     
  12. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Hier een tijdje smoothies mee gemaakt. Maar dat was met de sap ook niet geweldig. Heel aparte smaak. Dus dat werd het niet bij een 4 jarige ... weet me nog te herinneren dat er ook recepten mee te maken zijn. Succes. Hopelijk vinden jullie iets wat smaakt.
     
  13. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.021
    113
    Mijn oudste (bijna 6 jaar) krijgt al bijna 5 jaar bijvoeding. Ze heeft een slechte mondmotoriek waardoor het extreem veel energie kost om überhaupt te eten en te drinken. Daarnaast verbruikt ze zoveel dat ze zelfs met bijvoeding heel langzaam groeit.

    Ze krijgt nu nog de 'mini-variant'; eindigt op ini; Nutrini-drink. Omdat ze ook problemen met ontlasting heeft, krijgt ze de Multi-Fibre (extra vezels). Ze vindt vooral de bananen- en chocoladesmaak (beetje warm) erg lekker. Ik bestel ook altijd wat neutrale smaak, voor bijvoorbeeld de pannenkoeken, lasagnesaus. Het kleine beetje dat ze zelf eet, heeft daardoor dus ook extra calorieën. Maar de gewone Nutri-drink (vanaf 6 jaar) schijnt ook prima te doen te zijn.

    Voor de afwisseling hebben we ook toetjes; eerst de Nutrini Creamy Fruit, maar deze heeft maar 2 smaken, na 4 jaar was ze daar wel op uit gekeken. Nu heeft ze Nestlé Resource Dessert Gourmand, vindt ze erg lekker, vooral de koffiesmaak:rolleyes: (is te vergelijken met hopjesvla). https://www.sorgente.nl/resource-dessert-gourmand
    Zomers maakte ik van de Nutrini Creamy Fruit ook wel ijsjes, dat kan vast ook wel met de andere toetjes.

    Er zijn verschillende merken; Nutricia (Nutridrink etc.), Fresubin, Paediasure en Nestlé (Nestlé Health Resource). Mijn dochter vindt alleen de chocoladesmaak van Nutricia lekker, die van de andere merken niet, dus eventueel kun je ook nog verschillende merken uitproberen.
    De medische voeding valt enorm zwaar en vult gigantisch.

    Als je dochter inderdaad meerdere smaken lekker vindt, is dat wel heel fijn. Onze dochter heeft een periode gehad dat ze alleen de bananensmaak lekker vond, toen die door leveringsproblemen een keer niet leverbaar was, hadden we een probleem. Sindsdien geven we meerdere smaken.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Bedankt voor je reactie. Wat naar dat jullie dochter ook de bijvoeding nodig heeft. Qua toetjes zat er nu idd die nutrini creamy fruit in in die 2 smaken. Ik hoorde juist positieve dingen over de toetjes maar ze vind het vooralsnog niks. Maar we hebben nu een probeerdoos met van alles en we hebben wel met haar afgesproken dat ze alle smaken meerdere keren probeert.
    Qua merken ook nog wel verschil denk, want de nutrini banaan vind ze dus lekkerder dan de paediasure banaan.
    Het is een heel uitzoekwerk haha.
     
  15. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.021
    113
    Ik vind de Nutrini Creamy Fruit dikker/papperiger dan de Resource Dessert Gourmand, die lijkt meer op gewone vla qua dikte. Smaak is ook normaler, de aardbeiensmaak vind ik zelf ook erg lekker (als iets nieuw is, proef ik vaak even mee, wil toch weten wat ik mijn kind voorschotel).
     
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Mijn schoonmoeder vond alleen de tropical te drinken. Zij had ze vanwege chemo en alles smaakte naar lijm, dit was de enige die weg te werken.

    Overigens hebben ze het bij mij ook geprobeerd, ik was met 12 jaar nog steeds 34 kilo op 1.63 en dat was echt wel te weinig. Drankjes, voedingspoeders, etc. Maakte niet uit wat ik at en ik at VEEL maar ik verbrandde t gewoon nog harder.

    23 jaar oud 47 kilo. Met 27 kwam ik op de 55 wat voor 1.63 respectabel is. Met 30 was ik zwanger van mn dochter en begon op 60kg en liep uit op 73kg, daarna direct weer 60kg en dat is stabiel. Nu weer aan t opklimmen uiteraard, maar dat is normaal.

    Gezien de bouw en de twee druppels water dat mn dochter op mij lijkt zullen ze er bij haar ook wel over beginnen, maar zij eet nu gewoon elke 2 uur wat en rond de maaltijden normaal. Initieel vanwege reflux wat tot 14 maanden echt een ding was, nu omdat ze t nog steeds gewend is. Het kan geen kwaad, dr suikerspiegel dipt niet veel en dr lichaam is gewend om geregeld wat te krijgen. Soort topsporters eetpatroon zeg maar. Ik kwam er zelf mee op een wat gunstiger gewicht, dus misschien is t wat voor je dochter.
     
  17. cosdy

    cosdy Fanatiek lid

    21 jun 2012
    1.688
    1.884
    113
    Mijn puberzoon heeft die bijvoeding gehad toen hij 14 jaar was. Hij was toen zo licht dat zijn groei stagneerde en hij niet in de puberteit kwam. Hij vond alle smaken echt ongelooflijk goor.... dus hier geen positief verhaal over de bijvoeding helaas. Was wel een goed pressiemiddel om hem meer te laten eten, zodat hij kon bewijzen die drankjes niet nodig te hebben. Gelukkig is bij hem na een tijdje de knop omgegaan en is hij echt meer gaan eten.
    Nu heeft hij nog steeds een (te) laag BMI. Maar voornamelijk omdat hij nu bizar hard groeit. Nu een jongen van bijna 17. 181 lang en 51 kilo
     
  18. Sammie85

    Sammie85 Bekend lid

    22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Onze dochter heeft vanaf haar 5 tot 6,5 deze flesjes drinken gebruikt. Zij at heel erg slecht. Wij gaven haar vaak een boterham voor het slapen omdat ze al zo'n ondergewicht had. Dat gaf ons rust omdat wij haar dan toch wat extra calorieën konden geven en zij dit niet door had.
    Ze vond zelf de aardbei smoothie het lekkerst. Vond het ook wel makkelijk bestellen via de site.

    Ze kwam er niet echt van aan maar zij kreeg maar 1 flesje per dag. Gelukkig eet ze nu wel een heel stuk beter. Ze is nu bijna 7 jaar.
     
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.205
    18.950
    113
    Ik ken alleen een paar volwassenen die het gebruiken, vanwege selectieve eetstoornis.
     
  20. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Mijn jongste zusje heeft dit gehad. Zij had het liefste zo'n flesje wat naar fristi smaakt, die krijg je ook bij de apotheek dacht ik. Ook kreeg ze proteïne kwark van breakers of zo'n klein bakje van de Aldi. Ook kreeg ze weleens een eiwit shake smaak;vanille shake en dan gemaakt met melk ipv water en dat werd van te voren dan in de koelkast gezet zodat het lekker koud was.Mn moeder had het normale eetpatroon opgegeven,dus als ze vroeg om pap of een cracker, een uur voor het avond eten dan kreeg ze dat en met wat geluk at ze dan nog wat groente later bij het eten. Ze at altijd al weinig en toen kreeg ze ook nog medicatie waardoor ze helemaal geen eetlust meer had.
    Mn zusje is heel gevoelig, ze kan sommige stofjes op dr huid ook niet verdragen.
    Nu zit ze in de brugklas van een dansopleiding en langzaam gaat het wel beter nu. Ze is nog steeds heel dun,maar ze eet nu in ieder geval weer normale maaltijden en gelukkig veel fruit
     

Deel Deze Pagina