Moeten jullie kinderen wel eens alleen naar school als jullie werken?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Yellowsun, 14 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Ik weet niet hoever je kind moet, maar ik liep vroeger vaak aalleen naar de kleuterschool. Zoals de meesten. Verbaas me altijd over de vele auto’s bij hogere groepen. Maar dit zal wel van deze generatie zijn. Ik denk dat het juist goed is voor de onafhankelijkheid.
     
  2. Yellowsun

    Yellowsun Fanatiek lid

    23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Dat is een goed tip ! Dank je wel
     
  3. Yellowsun

    Yellowsun Fanatiek lid

    23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Mijn zoon gaat ook te voet , en alleen gaan is het probleem niet dat doet hij nu ook. Maar meer het huis afsluiten en zelf zijn spullen klaar maken en op tijd weg gaan van huis
     
  4. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.278
    2.178
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Sinds September doen onze kinderen dit. Man is om 6 uur weg en ik moet half 8 de bus hebben. Ik maak ze dus eerder wakker en zorg dat alles is gedaan als ik vertrek. Dus ze hebben ontbeten, de tassen zijn ingepakt ze zijn aangekleed enz. Dan gaan zij nog even tv kijken en we hebben hele duidelijke tijden wanneer ze vertrekken. Kind 1 gaat door de achterdeur weg, dan draait mijn dochter deze op slot. Zij gaat door de voordeur en laat die dichtvallen. 's middag zijn ze ook een uurtje alleen thuis voordat man thuis komt. Zoon eet ook tussen de middag alleen thuis. Ik kom pas rond half 7.

    Ik vond het heel eng, maar het gaat ontzettend goed en ze hebben er veel van geleerd.
     
    Athina, Yellowsun en Amarens vinden dit leuk.
  5. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ik begrijp je wel, mijn zoon is heel erg zelfstandig maar dit stukje zou ik ook spannend vinden. Spullen klaar maken kan je samen van te voren al. Op tijd weggaan en huis afsluiten zou ik met hem een paar keer oefenen. Komt vast goed!
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  6. marionneke1984

    marionneke1984 Actief lid

    5 jul 2009
    209
    5
    18
    Vrouw
    Hier een dochter van net 10. Ze gaat al ruim een jaar op maandag en woensdagochtend alleen naar school. Ze is dan ruim 20 min even alleen. Ze mag dan op de tablet en zet haar timer zodat ze weet dat ze mag aanfietsen. Gaat heel goed! Ze kan dit heel goed. Ik vindt ze zelfstandig. Succes!
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  7. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.553
    6.246
    113
    Er is smorgens altijd iemand thuis omdat de jongste naar school gebracht moet worden (kleuter), maar de oudste (11) fietst wel zelf naar school en is 2 middagen alleen thuis. Jongste is dan bij opa/oma. Ook in de vakantie is ze wel eens een hele dag alleen thuis, vind ze heerlijk en gaat ook goed. Jongste is dan bij opa/oma, die kan de oudste dan altijd bellen mocht er iets zijn.
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  8. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Mijn dochter deed dat al met 8 jaar :o: school is wel erg dichtbij.
    Zette wekkers op haar telefoon met schoenen aan doen. Naar school gaan.
    Tas zette ik helemaal klaar bij de voordeur en ze belde als ze op school aan kwam.
    Buurvrouwtje kon ze altijd bij terecht
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  9. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn dochter 12 zit in eerste vwo en roep haar nog steeds elke ochtend, naar haar lunch voor school klaar en eten samen ons ontbijt.
    Wel gaat ze zelf naar school en naar huis jaar dat deed ze in groep 7 en 8 ook.
    En heeft klasgenootjes waarbij bijde ouders werken en staan zelf ook, smeren hun eigen brood voor school, vertrekken mooi optijd. Een meisje , net 13 kookt zelfs 2 dagen in de week. Super knap haha .
    Dus ook na school doet ze veel zelf .dochter gaat al alleen naar school sinds zijn op sbo zit en dat is nu 3e schooljaar .
    Ze was dus 8

    Ik denk gewoon los laten . Volgend jaar moet hij het ook alleen doen op de middelbare toch :). Kan hij alvast oefenen
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  10. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Als de middelbare school wel les gaat geven :rolleyes: Kwam net dit tegen

    Op sommige middelbare scholen pas na zomervakantie weer les in klas
    Een aantal middelbare scholen heeft besloten pas na de zomervakantie weer fysieke lessen te geven. Scholen laten aan de Algemene Onderwijsbond, AOb, weten dat het rust geeft om tot de zomervakantie door te gaan met het afstandsonderwijs.

    De scholen, die geen lessen meer in hun schoolgebouwen organiseren, laten wel leerlingen toe voor andere schoolactiviteiten, zo meldt de AOb. Zo worden er nog toetsen afgenomen en zijn er mentorbijeenkomsten.

    Het Onderwijsblad, het tijdschrift van de bond, sprak met drie verschillende scholen over de periode vlak voor de zomervakantie. Zo vertelt rector Dorine Pepping van het Nijmeegse Dominicus College tegen het tijdschrift dat er vanaf 2 juni nog maar twee weken regulier onderwijs op de planning staat. "Om voor die twee weken alles om te gooien, dat zagen we niet zitten", zegt ze tegen de AOb. Volgens haar bevalt het afstandsonderwijs goed bij de leerlingen en ouders.

    Ook de Amsterdamse Mavo is tot dezelfde conclusie gekomen. "We hebben inclusief toetsen, studiedagen en rapportuitreikingen net iets meer dan vier weken tot aan de zomer. Ga je voor die paar weken het onderwijs nu weer helemaal op de schop nemen? Voor ons is het antwoord: nee", vertelt schoolleider Lars Hoogmoed tegen Het Onderwijsblad.

    Minder leerlingen
    Vanaf 1 juni mogen de middelbare scholen gedeeltelijk weer open. Maar waar basisschoolleerlingen bij elkaar mogen zitten moeten de middelbare scholieren zich wel houden aan de anderhalve meter afstand. Dat betekent dat er een stuk minder leerlingen in de klassen kunnen.

    De Amsterdamse Mavo zegt daarmee nog maar een derde van de leerlingen tegelijkertijd in de klas te kunnen plaatsen. "Met het afstandsonderwijs realiseren we nu de 19 klokuren van de 25 tot 26 die er op het rooster staan. Op school zouden we twee derde van de contacttijd moeten schrappen", zegt Hoogmoed in het blad.

    Afstandsonderwijs
    Met de maatregelen van de coronacrisis denken sommige middelbare scholen ook na de zomervakantie nog niet te kunnen stoppen met het afstandsonderwijs. Zo zegt Arno Peters van de Stichting Voortgezet Onderwijs Haaglanden tegen Trouw dat het afstandsonderwijs nog lang door zal gaan. "Zeker tot de Kerst", denkt hij. Scholen denken dat het klassikale onderwijs straks vooral een aanvulling is op het online onderwijs.
     
  11. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Hoop eigenlijk online lessen tot na de vakantie. Het is hier super geregeld. Gewoon volgens normale rooster maar dan in online klassen met online docent . Indd enkel toetsen, praktijk onderwijs Indien nodig op locatie en gym .
    Voor die 6 WK alles op zijn kop gooien :(. En combineren deel online en deel klassikaal is hier ook geen optie omdat docent zich niet kan splitsen

    Dit gaat nog heel lang duren ben ik bang. Zoon sbo is wel meteen volledig .
    Het is of volledig naar school of liever gewoon enkel toetsen en gedeelte praktijk
     
    Amarens vindt dit leuk.
  12. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Hier gaat mijn zoon met 10 jr zelf de deur uit, ik ga iets eerder weg.

    Op het VO zal hij straks ook zelfstandig moeten worden, dan moet hij ook zelf zijn tassen pakken etc Ontbijt maken en lunch smeren is ook toch iets wat hij zelfstandig al doet?

    Ik denk dat je je drukker maakt dan je kind en als hij een tas vergeet, dan weet ik zeker dat hij dat niet nog eens vergeet... Van fouten maken, leren ze.

    Ik zou eerst kijken of hij het allemaal weet en niets voorzeggen of voordoen (ook niet ingrijpen) dan weet je gelijk waar de knelpunten liggen.
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  13. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Hier op het VO tot aan de zomer online les, maar mijn dochter vindt het vreselijk; klasgenoten niet meer zien, sociale contacten etc
    Ik hoop dat ze straks nog wel iets organiseren.
     
  14. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Hoop indd ook dat er nog wel wat gedaan gaat worden . Iets van buiten activiteiten is wel haalbaar . Ook met 1,5 meter . Dochter spreekt nog wel is af Met haar klasgenoot / vriendin en zoon met zijn beste vriend . Verder veel contacten via Whatsapp etc maar is toch anders. Heb hier nog niks gehoord helaas hoe ze het gaan doen .
     
    Shay25 vindt dit leuk.
  15. Amy32

    Amy32 Bekend lid

    28 jun 2010
    699
    75
    28
    Ik ben een grote voorstander van zo vroeg mogelijk zelfstandig, dus ik ga hun spullen niet klaarzetten. Wil wel helpen met fruit snijden, maar da's alles. En ik woon ergens waar het niet erg is als het huis niet afgesloten wordt :)
     
  16. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.351
    298
    83
    Ik weet niet hoelang hij dan alleen is, maar mij lijkt het geen enkel probleem. Een jaar later zit hij op het vo en dan kun je sowieso je werktijden niet meer op zijn (wisselende) schooltijden aanpassen.

    Mijn dochter eet vanaf begin groep 7 (10 jaar) één keer per week tussen de middag alleen thuis. Dat wilde ze zelf heel graag. Ik werk 25 km verderop; mijn man 60 km. Opa/oma zijn in de buurt in geval van nood en ook enkele buren uit de straat. We hebben vooraf goede afspraken gemaakt en iedere keer gekeken of dat goed ging. Daarna hebben we het uitgebouwd: alleen naar huis vanaf de bso (iets eerder dan ons), meteen naar huis vanaf school en nu is de bso zelfs teruggebracht naar een 0-urencontract.

    Door de coronatijd moet ik af en toe wel naar mijn werk voor een paar uur. Ook dan blijft ze alleen thuis en regelt ze alles zelf: huiswerk maken, tussendoortje, lunch.

    Ik vond het heel spannend allemaal, maar achteraf bekeken was ze er wel echt aan toe. Ik denk dat jij dat zelf ook het beste kunt inschatten voor jouw zoon.
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  17. Kiki84

    Kiki84 Bekend lid

    22 jan 2009
    585
    183
    43
    Vrouw
    Kantoor
    Zuid-Holland
    Mijn zoon van 10 (feb) gaat sinds eind vorig jaar alleen naar school. Is ook 2 dagen na schooltijd alleen thuis tot ik klaar ben met werken. Nu tijdens de coronacrisis heeft hij zelfs hele dagen alleen thuis gezeten. Oppas regelen ging/mocht niet en wij moeten werken. Het gaat gelukkig prima, straks moet hij ook alleen naar het middelbaar en zelfstandigheid kan echt geen kwaad. In het begin is het even moeilijk om ze los te laten, maar soms heb je ook geen keus. En nu ben ik alleen maar supertrots op hem, want ik zou echt niet weten hoe ik het anders had moeten doen de laatste 3 maanden:confused:
     
    Yellowsun vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina