Moeten kinderen van 4 jaar vaak het jaar overdoen (groep 1)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nina12, 13 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier in BE doet een kleuter 3 à 4 kleuterklasjes.
    Ze mogen starten de vakantie nadat ze 2.5 zijn geworden (er zijn 5 à 6 instapmomenten per jaar - in september, na de herfstvakantie, na de kerstvakantie, na krokus, na de paasvakantie en sommige jaren ook nog na onze-heer-hemelvaart).
    Een kleuter is hier echter niet verplicht om dan al in te stappen. Je kan gerust ook nog een paar maanden wachten, als dat je beter uitkomt of je je peuter-kleuter er niet klaar voor acht. Bijna alle kinderen gaan hier tegen hun 3de echter wel (eventueel halve dagen) naar school.

In de meeste scholen is hier echt wel een opdeling en een soort van "instapklas". Daarna komt kleuterklas 1, 2 en 3 (groep 1 en 2 bij jullie komen overeen met kleuterklas 2 en 3).
    Kinderen van januari en februari doen een hele instapklas, kinderen van december beginnen ineens in de eerste kleuterklas.

Hier wordt de grens getrokken op 1 januari om over te gaan. Tenzij er ernstige problemen zijn en het kind echt niet klaar is voor het eerste leerjaar (jullie groep 3).
    In heel uitzonderlijke gevallen kan het ook zijn dat een kind van januari of februari zo hard voor staat dat er ook gesprongen wordt (bijvoorbeeld van kleuterklas 1 naar 3 of van kleuterklas 2 direct naar 't eerste leerjaar).
    Maar dat wordt hier echt wel allemaal geval per geval bekeken. In principe zitten kinderen in de tweede en derde kleuterklas al samen op geboortejaar en gaat iedereen over.

(In heel kleine scholen lopen kleuterklassen soms ook lichtjes door elkaar of zitten de instapklas en de eerste kleuterklas samen. Maar het jaar dat het kind 6 wordt, gaat het normaal gezien in september naar 't eerste leerjaar. Of het nu in januari 6 wordt, of pas in december.)

Overigens worden hier ook wel testen gedaan om te zien of een kind "schoolrijp" is in de derde kleuter, maar daarbij wordt wel rekening gehouden met de geboortemaand van 't kind. Een kind van januari wordt anders bekeken dan bijvoorbeeld ééntje van november. Maar gaandeweg in de lagere school trekt dat verschil normaal gezien bij.

Als er al een klas moet overgedaan worden, is dat over 't algemeen de derde kleuter of 't eerste leerjaar. Eerder grijpen ze meestal niet in, tenzij er sprake is over bijvoorbeeld een heel zware handicap.

2. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Jouw zoon zal wsl 2 jaar kleuteren en in 2016 naar groep 3 gaan, een gemiddelde kleuterperiode dus. Een kindje van december gaat ook in 2016 naar groep 3 en kleutert dus korter. Een kindje van januari gaat in 2017 naar groep 3 en kleutert langer.

3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hier ook. Onze dochter heeft 1x de Cito gemaakt. Net als haar klasgenootjes die na de zomervakantie zijn gestart.

Ik merk aan onze dochter (en andere kindjes van dezelfde leeftijd) dat de uitdaging er wel een beetje af is. Er starten nog steeds kinderen die net vier zijn geworden en dat scheelt inmiddels ruim een jaar. Ze doen met een plus-groepje wel eens wat andere dingen. Gelukkig kan onze dochter zich goed aanpassen en ze vindt het wel stoer dat ze de oudste van de klas is en al veel weet en veel kan en mag helpen.
    Maar ja, hoe zou je het anders op moeten lossen. Er zal altijd een deel van de klas 'voorlopen' (of 'achterlopen') op de rest. Of kindjes van januari t/m juni/juli moeten ook pas na de zomervakantie beginnen. En dus tot een half jaar langer thuis zitten.

4. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier een NL kleuterjuf. ik heb groep 1 en in dec zijn de laatste kids erbij gekomen. Die zouden allemaal mee naar groep 2 mogen, volgend schooljaar. De oudste kinderen zijn in januari 5 geworden en de jongste dus in dec. 4.
    En wat een enorm verschil is er in deze kinderen, logisch en daardoor ben ik zelf ook niet blij met de januari grens. Die van oktober klopt beter. Echter is het op de meeste scholen zo dat je kijkt naar de ontwikkeling van het kind of het door gaat naar de volgende groep.
    Bij ons op school doubleren maar weinig kinderen in groep 1 en dit is eigenlijk altijd om sociaal emotionele redenen. Kinderen die geen aansluiting hebben, niet een aantal minuten stil kunnen zitten, hele dagen school nog niet redden, etc. In groep 2 blijven wel vrij veel kinderen een jaartje extra (en dat zijn meestal kinderen waarbij je het in groep 1 al twijfelgevalletjes vond).
    Ik heb zelf een zoontje van februari en daar ben ik erg blij mee, want op die manier gaat hij dus heel waarschijnlijk 2,5 jaar kleuteren. Die kinderen hoeven vaak veel minder op hun tenen te lopen en de oudste zijn is vaak fijner dan de jongste van een groep.
    Hier doen we geen cito in groep 1 meer, maar toen we dit nog wel deden, moesten kids minstens 3 maanden op school gezeten hebben voor ze mee deden (dec. kinderen namen we dan pas in juni af)

5. Tamio

Tamio Niet meer actief

Eigenlijk bestaat er geen harde grens meer voor de overgang van groep 2 naar 3. Sommige scholen houden de oude grens van 1 oktober aan, anderen hebben hem op 1 januari gezet maar eigenlijk moeten ze gewoon kijken naar het individuele kind, los van de kalenderleeftijd.

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

In deze gevallen zijn de kinderen "blijven zitten". Vroeger hing de grens strak op 1 oktober en deze is nu verschoven naar 1 januari. Oude of nieuwe regels? In beide gevallen zouden ze over zijn gegaan. Maar of een kind naar groep 2 gaat heeft niet met alleen de leeftijd te maken maar ook met de ontwikkeling van een kind.

Mijn zoon is van augustus en heeft 1 jaar groep 1 en 1 jaar groep 2 gedaan. Er zijn in zijn jaar 3 kinderen blijven zitten dit van mei en juli waren, deze hebben dus 3 jaar gekleuterd.

Onze dochter is van juni en heeft ook 1 jaar groep 1 en 1 jaar groep 2 gedaan.

Onze jongste is van november. Ze heeft een half jaar groep 1 en nu een jaar groep 2 gedaan. Zij zal na de zomervakantie naar groep 3 gaan en zal dan nog 5 zijn. Gevoelsmatig vind ik dat nog erg jong maar de Cito heeft ze heel goed gemaakt en de juf heeft aangegeven dat een jaar extra kleuteren echt geen optie is voor haar.

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Bij mijn dochter op school ligt de 'grens' op 1 december. Maar sommige kinderen van na december kunnen evt ook doorstromen. Die krijgen dan wel o.a een citotoets (anders pas vanaf gr1, niet in gr0).
    Mijn dochter is van februari en er was ook sprake of ze mogelijk gr2 over ging slaan. Ze is doorgetoetst en cognitief zit ze op eind gr2 niveau, maar uiteindelijk vinden de juffen (en wij!) haar er sociaal/emotioneel nog niet klaar voor.

Qua verveling, ze loopt vanaf het begin al ver voor, maar ze heeft t tot nu toe nog heel erg naar haar zin met leeftijdsgenootjes. Ze mag wel werken met de stof van groep 3, er liggen boekjes en werkmapjes. Maar dit gaat niet hard, want ze wil vooral nog heel veel spelen op school! Maar als ze uitdaging vraagt, mag ze dat doen. Of schrijven, want dat doet ze nog liever.

8. Taliada

Taliada Actief lid

29 mei 2012
    366
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij werd eerder toch ook de instroom van januari tot de zomervakantie groep 0 genoemd?
    De school die ik op het oog heb heeft ook de grens van 1 januari. Liam is van eind februari dus zal 2 jaar en 4/5 maanden kleuteren.

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Kindjes die beginnen na 1 januari beginnen officieel met groep 1 na de vakantie en van januari tot aan zomervakantie is extra en wordt ook wel groep 0 genoemd .Deze kinderen zullen dus met 6 jaar naar Groep 3 gaan.

Kinderen die starten voor voor 1 januari worden per kind beoordeeld op het feit of ze het aan zouden kunnen. Dit verschilt per kind. Mijn dochter is van 12 sept . En zat dus met 5 jaar in Groep 3. Vriendin van haar is ook mee over en is van 4 okt. Je merkt wel verschil tussen groep 2 kinderen van 5 en groep 3 kinderen van 5. Vaak de kindjes die toch blijven zijn vaak nog niet zo geconcentreerd, wiebel kontjes, en nog heel speels. Heeft dus niet persee met leervermogen te maken of ze wel of niet blijven zitten.

Mijn dochter is de beste uit haar klas en dus de een naar jongste :). Ze deed in Groep 2 al groep 3 werkjes dus speeld wel vals

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier onbemande meeste kleuters zitten in groep 2 ipv in groep 1.
    In een combiklas is dat makkelijker dan in gescheiden kleuterklassen denk ik. Je kunt een kind dan wat makkelijker laten schipperen tussen 1 en 2 en dan einde van groep 2 kijken hoe het er voor staat.

Maar volgens mij zijn de meeste "oudsten" zoals ze dat noemen bij ons gewoon naar groep 3 gegaan.
    Zou er slechts 1 kunnen bedenken die niet over is gegaan maar die was zowel cognitief als emotioneel ook geen oudste kleuter.
    En dat wisten zelfs de kinderen in de klas.. Dus daar heeft niemand vreemd van opgekeken.
    Kwam in groep 1 al binnen met een enorme achterstand.
    Krijgt nu aantal keer per week fysio, krijgt logopedie en nog iets.. Alles om hem maar op normaal onderwijs te houden...
    (Zo werkt Nederland op dit moment)
    Ben benieuwd... Ik hoop voor hem dat hij het redt of dat hij anders gewoon naar een andere school mag. Ipv aanmodderen omdat de regering vindt dat het allemaal te veel geld kost anders.

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hij doet dan precies 2 schooljaren bij de kleuters als alles goed gaat. Want hij start gewoon aan het begin van het schooljaar met groep 1.

Mijn zoon is van december en is na de kerstvakantie begonnen in groep 1. Toen heeft hij een half jaar groep 1 gehad en toen in de zomervakantie over naar groep 2. Dat jaar heeft ie wel gewoon volgemaakt. Nu zit hij in groep 3. Hij heeft 1,5 gekleuterd. Voor hem was dat genoeg.

12. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik denk dat het vaker is omdat ze net wat jong zijn vergeleken met sommige andere kinderen. Kinderen die in november 4 worden, kleuteren maar ruim 1,5 jaar, terwijl kinderen die in maart 4 worden bijna 2,5 jaar kleuteren. Dan is het logisch dat die jongere kinderen vaker nog een jaartje over doen. Ik denk wel dat het vaker gebeurd dat ze dan in groep 2 een jaar blijven zitten, omdat het kind nog niet zo klaar is voor lezen/schrijven. Dat merk je denk ik in groep 1 nog niet zo heel erg (idd, hele lage doelen), terwijl er eind groep 2 toch wel wat concrete dingen worden verwacht voor kinderen om in groep 3 echt wat meer te gaan leren, concentratie, fijne motoriek, etc.

Vroeger had je natuurlijk de grens bij oktober, dus het zou mij niet verbazen als er nu wat vaker kinderen uit oktober/november/december een "extra" jaar kleuteren" (net als vroeger). Bij ons op school zie ik sowieso wel flexibiliteit. Er zijn ook januari/februari kinderen die na een half jaar ook mee gaan naar groep 2! Daar ben ik blij mee, dat ze gewoon naar het kind zelf kijken.

13. Tamio

Tamio Niet meer actief

Zo hoort het ook. Een najaarskind kan ruim 2,5 jaar kleuteren zonder dat dit zittenblijven is.
    Mijn dochter is van maart en met 5,5 naar groep 3 gegaan na krap 1,5 jaar kleuterklas. Niemand heeft het toen versnellen of overslaan genoemd.
    Maar zoals ik al zei, officieel bestaat er helemaal geen harde grens.

14. LiveLaughLove

LiveLaughLove Niet meer actief

Mijn oudste dochter is van januari en gaat met 6,5 naar groep 3. Ze heeft 1,5 jaar in groep 1 gezeten. Was prima voor haar. Mijn 2e dochter is geboren op 13 oktober. Die willen ze ws volgend schooljaar nog een keer in groep 1 hebben maar ik ben er nog niet uit of ik het daar mee eens ben. Dat zou betekenen dat ze met bijna 7 pas in groep 3 komt. Voor haar ben ik bang dat ze zich volgend jaar gaat vervelen omdat ze 3 kwart jaar vd stof al gedaan heeft. Heb liever dat ze dan eventueel groep 2 nog een keer zou doen. Ze heeft in principe maar net 2 maand gemist in vergelijking met de andere kinderen.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn voorkeur zou idd uitgaan naar 2x groep 2 ipv 2x groep 1. In groep 2 kun je veel meer uitdaging bieden. Mijn dochter is van 23-10 en straka idd ook bijna 7 als ze naar groep 3 gaat.

16. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.263
    113
    Centrum België
    Het is idd allemaal nogal dubbel. Hier in Belgie gaan kinderen vanaf 2,5 jaar naar school, in principe 3 kleuterklasjes, en als je een vroeg kindje bent, heb je onthaalklasje.

Zo zit er 5 weken tussen mijn dochter en haar neefje; alleen is hij van dec '09 en zij van jan '10. Maw, rond hetzelfde moment 2,5 jaar en dus allebei in september '12 met school begonnen: hij in de 1e kleuterklas (en zal dus 3 jaar 'kleuteren) , mijn dochter in de onthaalklas en zal dus 4 jaar kleuteren, owv de grens van 1 januari (en dus 1 geboortejaar per klas).

Het is gewoon gek te bedenken dat over 1,5 jaar m'n neefje zal leren rekenen en schrijven in het 1e leerjaar, terwijl m'n dochter nog met verf zit te kliederen in de 3e kleuterklas, hoewel ze zo goed als even oud zijn en qua ontwikkeling op dezelfde lijn liggen...

17. LiveLaughLove

LiveLaughLove Niet meer actief

Ja dat is mijn gedachten gang ook. We zullen zien wat ze over een tijdje vinden

18. Tamio

Tamio Niet meer actief

Zou mijn voorkeur ook hebben idd, want er komt ook nog bij dat je die keuze dan nog en jaar uit kan stellen. Eind groep 2 kan je veel beter inschatten of hij op sociaal/ emotioneel en op cognitief vlak beter nog een jaar kleuterklas of toch groep 3 kan doen.

19. Kaboutermeis

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Mijn nicht heeft haar zoontje van januari - met toestemming van de school - laten versnellen en die heeft de derde kleuterklas overgeslagen.
    Ze merkte dat hij er minstens even klaar voor was dan zijn nichtje die in november van 't jaar daarvoor geboren was. En dat hij er ook zelf echt om vroeg.
    Bijkomend voordeel was dat ze in een gemengde groep zaten (alles bij elkaar dus van 't instapklasje tot de derde kleuterklas) en hij dus eigenlijk zelf nauwelijks gemerkt heeft dat hij een jaar geskipt heeft. Hij ging gewoon mee naar 't eerste leerjaar met een deel van zijn vriendjes.

Intussen zitten ze - neefje en nichtje - allebei in 't derde leerjaar en loopt het perfect.
    Ja, hij is de jongste van de klas, maar hij kan daar perfect mee om.

Als ze echt voorlopen en van begin van 't jaar zijn kan versnellen dus soms wel een oplossing bieden.

Mijn beste vriendin haar dochter is van 1 januari. Maar die zit op leeftijd in de tweede kleuterklas nu. Ze is sneller en zou qua leerstof misschien wel meekunnen ... Maar sociaal-emotioneel gezien is ze echt niet klaar om volgend jaar naar 't eerste leerjaar te gaan.
    Haar beste vriendinnetje op school is van ... 1 december en scheelt dus 11 maanden met haar.

20. Kaboutermeis

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Groep 1 zou ik toch enkel overdoen als er echt immense problemen zijn (een echt grote achterstand) of er sprake is over bijvoorbeeld een handicap.
    Niet als ze gewoon 2 maand gemist hebben.

Dan lijkt het mij echt wel handiger dat ze gelijk mee gaat naar groep 2 en dat ze volgend jaar kijken of ze klaar is voor groep 3 of nog een jaartje blijft kleuteren.
    Tenzij je bijvoorbeeld nu al zou weten dat groep 2 een immens grote groep is (bijvoorbeeld 30+ leerlingen) waar ze mogelijk in verdrinkt.

Deel Deze Pagina