Ze blijft gewoon in een 1/2 groep. Groep 2 van nu gaat naar groep 3 en groep 1 naar 2. Sommige uit groep 1 blijven in groep 1 en daar komen weer nieuwe bij
Soms wordt het (gedeelte van het) eerste jaar, waarin kinderen instromen groep 0 genoemd en op sommige scholen zitten ze direct in groep 1. In het laatste geval blijft het kindje dan 2x in groep 1, maar eigenlijk was het eerste jaar dan groep 0. Dus dat is dan niet 'zitten blijven' of overdoen (kinderen van dec/jan t/m juni ongeveer). Als ik de kindjes zie die dit jaar tussen sept-dec zijn ingestroomd, is dat zo'n immens verschil met kinderen van dec-mei van het voorgaande jaar, die dus ook in gr1 zitten. Ik vind het eigenlijk niet zo raar als ook (veel) herfstkindjes niet direct mee doorgaan naar gr2.. Maar misschien heb ik een wat vertekend beeld.
Dat beeld heb ik dus ook. Want het is eigenlijk ook raar bedacht dat een kind dat toevallig in oktober is geboren maar sneller door zijn kleuterperiode heen moet zijn, en sneller moet 'rijpen', dan een kind dat toevallig in februari is geboren. En hoe dat half jaar nou genoemd wordt (groep 0 of groep 1), het blijven maanden dat een kind doorbrengt in een kleuterklas. Inhoudelijk verschilt die tijd niet met de eerste maanden die een oktoberkind op school doormaakt.
Thanks voor de reactie! Ik wil ook wel niet op de feiten voorop lopen natuurlijk. Langs de andere kant, m'n dochter kan al sinds vorig zomer alle getallen van 1 tot 100 lezen (en verder), kan alle letters van het alfabet lezen enz. Dus in dat opzicht vraag ik me wel af hoe ze zich nog 2,5 jaar in de kleuterklas bezig kan blijven ... We shall see Zoals de algemene opmerking in dit topic: gevoelsmatig bekijken wat wel en niet past in het ritme van het kind
Hier niet. mijn zoon moest nog 5 jaar worden en ging van groep 1 naar groep 3 door. heeft groep 2 mogen overslaan. Hij is een vroege leerling.