Gisteravond was ik op een feestje bij iemand thuis. Erg gezellig, allemaal goede vrienden, maar omdat het echt blauw stond van de rook werd ik benauwd en misselijk, en ben ik eerder naar huis gegaan (wat ik erg jammer vond). Voor ik zwanger werd, rookte ik ook flink. Maar als er vriendinnen zwanger waren, rookte ik niet bij ze in de buurt. Ook niet in mijn eigen huis als ze langskwamen. Maar ik sta ervan verbaast dat nu ik zelf zwanger ben, mijn rokende omgeving daar bijna geen rekening mee houdt. Er wordt rustig naast mij een sigaretje opgestoken! Ik voel me bezwaard er iets van te zeggen, want dan voel ik me een 'zeikerd'. Ik laat het dus aan hun eigen fatsoen over. Dat blijkbaar ver te zoeken is Zou dat komen omdat ik zelf ook heb gerookt dat ze denken: jij mag niet zeuren, je hebt zelf ook gerookt? Of is het onverschilligheid en denkt men dat 1 avondje in de rook ik maar gewoon voor lief moet nemen? Lopen jullie hier ook tegenaan?
Hier hetzelfde gehad. En ik heb nooit gerookt, dus daar zal het probleem niet liggen. Ik durf er dan ook niets van te zeggen, omdat ik eigenlijk vind dat de roker hier rekening mee moet houden. Ik vind het echt onbeleefd en onfatsoenlijk om naast een zwangere, een sigaret op te steken. Ik denk trouwens dat dit topic een behoorlijke discussie op zal leveren.
Ik ken dat hoor. hier in huis wordt niet gerookt dus heb er gelukkig geen last van maar bij mijn ouders en schoonouders des te meer. Mijn moeder houd er wel rekening mee maar mijn schoonvader vind dat je iemand niet kan verbieden om in zijn eigen huis te roken. heb ook eerlijk gezegt dat het wel om de gezondheid van zijn kleinkind gaat. Denk dat hij ook wel in de gaten heeft dat dat de reden is waarom ik minder langs kom.
Je kan mensen niet verplichten niet te roken omdat jij zwanger bent.....tenminste als je bij een ander bent, bij je eigen thuis kun je natuurlijk wel zeggen dat er niet gerookt mag worden. Ik heb zelf nooit gerookt en ik vermeed plekken waar er wel gerookt werd tijdens mijn zwangerschap.
bij mijn thuis word er zeker niet gerookt dat scheelt dan ben je ook eigen baas, volgens mijn doet het er niet toe of jij gerookt hebt ja of nee,je bent gestopt en vind als mensen weten dat je zwanger bent dat ze inderdaad rekening met je moet houden, zelf zat ik vorge week met mijn mannetje bij een terasje even koffie drinken, ik had mijn jas uit gedaan en mijn buik is wel goed te zien hoor, gaat er 2 mannen naarst me zitten de 1e rookt een sigaar en de andere steekt er 1 naar de ander op, en had echt zoiets van zal ik er wat van zeggen of niet het lag wel op mijn puntje van mijn tong om er iets van te zeggen, maar heb het niet gedaan, maargoed om even terug te komen op jouw verhaal vind ik dat ze rekening met je moet houden en dan kun je op een nette manier misschien iets zeggen jij wilt je kindje niet vergiftigen door rook van een ander. verjaardagen he,
Toch jammer... Nee je kunt je schoonouders dat niet verbieden, maar een tussen weg als onder de afzuigkap roken is misschien wel een oplossing?
je kunt iemend niet verbieden te roken in zijn huis, maar misschien vragen om reking te houden met jouw. gr. elvira
Croky ook dat wil mijn schoonvader niet doen. Wil voor de bevalling dus ook goed om de tafel gfaabn zitten om afspraken te maken aangezien de kleine straks 1x in de week daar heen gaat voor oppas
@kaatje: sterkte! lijkt me stug dat ze nu geen rekening met de kleine willen houden, en straks wel! Anders zou je schoonvader nu toch al niet in je buurt roken? Lastige kwestie hoor...
je kunt het inderdaad iemand anders niet verbieden....hoogstens inderdaad van het fatsoen van een ander uitgaan. En misschien plaatsen waar gerookt wordt een beetje vermijden....
hmmm.. dat betekent wel dat ik eigenlijk de meeste vrienden tot mijn bevalling niet meer zo veel kan zien! De helft rookt namelijk. En als je uit eten wil, of een kop koffie in een cafeetje drinken, moet je dus ook al meeroken... Ik denk dat ik dan toch maar de zeikerd moet zijn er iets van zeggen. Hoe zou je dat nou een beetje 'leuk' kunnen brengen?
Denk niet dat er een leuke manier is om het te vertellen,maar als het een vaste vriendengroep is die je steeds op dezelfde verjaardagen ziet hoef je het gelukkig maar 1x te vertellen. Je kan toch gewoon rustig uitleggen dat je zelf altijd rekening hebt gehouden met andere zwangeren en dat je het nu heel fijn zou vinden als ze iets minder ( liefst helemaal niet ) bij je in de buurt willen roken. Het is voor de gezondheid van je kind en denk dat je dat je echte vrienden wel kunt vragen. Ze hebben nu zelf waarschijnlijk niet eens in de gaten dat jij er mee zit. Succes
ik vind het een beetje dubbelzijdig. ik rook zelf niet. maar vind het ook niet echt erg dat andere mensen roken. dit beslist ieder voor zich natuurlijk. in mijn huis wil ik liever dat niemand rookt, niet vanwege de zwangerschap... want dit wou ik ook al niet voor ik zwanger was. ik denk niet dat het heel erg is dat je af en toe meerookt... ik vind dat je mensen niet kan verbieden om in hun eigen huis te roken. ook elder (bv cafe of terras ofzo) vind ik dat dit niet kan. als ik er echt niet tegen zou kunnen, zou ik gewoon die plaatsen mijden. en mochten er mensen zijn die opmerken dat je niet meer langskomt zeg je gewoon eerlijk dat je niet meer tegen de rook kan ofzo... zo verbied je hen niets maar geef je hen wel de kans om te zeggen dat ze er rekening mee zullen houden..
Misschien heel bot gezegd maar zo is het dus niet bedoeld. Maar ik denk niet dat je zelfs kan en mag verwachten dat al die rokende mensen maar elders gaan staan zodat jij niet mee hoeft te roken. Het is natuurlijk heel fijn als er mensen zijn die wel t fatsoen hebben om rekening te houden met zwangere vrouwen maar uiteindelijk is jouw baby jouw verantwoordelijkheid en zullen ze juist verwachten dat jij dan maar ergens anders zult gaan staan. Stom, ik weet het, maar zo denken de meesten denk ik..
als het alleen om vrienden gaat die roken, is het misschien niet zo heel erg lastig toch? als je gewoon eerlijk zegt dat je het moeilijk vindt om te zeggen maar dat je er een beetje moeite mee hebt dat ze roken in jouw bijzijn..... echte vrienden zullen dat die paar maanden wel voor je over hebben toch?
Ik ben dan misschien wel heel erg makkelijk. Of minder paniekerig ik weet het niet. Ik rook zelf niet meer sinds ik zwanger ben, maar wat een ander wil doen moeten ze zelf weten. Bij mij thuis mogen ze ook nog gewoon een sigaretje opsteken en ik vermijd het verder ook niet. Als ik bij iemand op visite ben en die rookt gewoon in zijn eigen huis ga ik er al helemaal niets van zeggen. Ik denk dat die paar die ik meerook net zo schadelijk zijn als een tijdje in de uitlaatgassen in een drukke straat lopen. Maar goed, ik ben daar misschien een uitzondering in. En misschien is het ook zo dat ik rokers goed begrijp en dat ik vind dat er tegenwoordig wel erg paranoia over gedaan wordt. Ieder zijn ding en wat iedereen in zijn eigen huis wil moeten ze zelf weten. Ik zou ook raar hebben opgekeken als vroeger een zwangere vrouw naast me zou vragen of ik niet wilde roken terwijl ik naast haar op een terras notabene (dus buitenlucht) een peuk op stak.... Sorry hoor, mijn mening is gewoon leven en laten leven en tuurlijk kan je het in je eigen huis verbieden, maar je kan het moeilijk van de rest van de wereld verlangen dat ze rekening met jou gaan houden. En ik heb zelf ook nooit bij zwangere vriendinnen gerookt, maar niet iedereen staat daar zo tegenover . Je kan mensen niet dwingen.
Maar je kan andersom mensen wel dwingen om sigarettenrook in te ademen? Als niet-roker heb je gewoon geen keus, want als je er wat van zegt 'verbied' je het. Maar zij 'verbieden' (of beter gezegd: ontnemen) het mij om gezonde, frisse lucht in te ademen, voor mijn kind nota bene! Ik wacht met smart op de dag dat het roken in openbare gelegenheden verboden wordt. 1 juli van dit jaar toch?
Ik ben het hier helemaal mee eens. Wat je in je eigen huis niet wil hebben ok (altijd roker geweest maar wij gingen zelf ook altijd al naar buiten),maar als je bij een ander bent dan ben jij ,helaas,toch degene die zich zal moeten aanpassen.
Dit zal wel een discussie zijn die al honderden keren overal is gevoerd. En ja het is 1 juli van dit jaar . En ik snap het van anti-rokers ook wel, maar ik vind het gewoon niet eerlijk om rokers als uitschot te behandelen. Je mag tegenwoordig al bijna nergens meer roken, nou mag je dan misschien in je eigen huis of in de buitenlucht? Als jij degene bent die er dan last van heeft ga je maar een paar stappen verder staan of ga je niet bij die persoon op visite, dat bedoel ik. Het is ook een beetje geven en nemen, rokers weten heus zelf ook wel dat het slecht is. Maar om mensen in hun eigen huis te verbieden te roken of op een terrasje in de buitenlucht, dat vind ik persoonlijk gewoon veel te ver gaan. Maar goed dat is mijn mening, ik snap heus wel dat er mensen zijn die er anders over denken. Ik doe er zelf niet moeilijk over, zoals ik al zei, in de uitlaatgassen in een drukke straat lijkt me ook niet echt gezond. Zullen dan meteen alle auto's uit het centrum weren? Ik ben zelf een heel sociale roker geweest vind ik zelf. Ik heb altijd rekening gehouden met andere mensen, altijd gerespecteerd als er ergens niet gerookt mocht worden of als mensen er niet tegen konden. Maar ik moet wel zeggen dat ik ook wel eens agressief werd van de anti-rokers die "ons" als rokers afschilderden als aso en weet ik veel niet wat. Dat vind ik ook best asosiaal . Dat bedoel ik dus met leven en laten leven. Iedereen een beetje inschikken en dan komen we er wel, maar dat is tegenwoordig niet eens meer mogelijk. Als roker ben je tegenwoordig gewoon een paria en dat vind ik dus gewoon te overdreven .