Gelukkg is per 1 juli 2008 roken in de horeca verboden.... weer een "probleem" minder.... In je eigen huis kun je het wel verbieden vind ik. En bij vrienden/familie in eerste instantie niet, maar als de band goed is kan je misschien netjes vragen of ze er rekening mee willen houden....? Gelukkig zijn de meesten in mijn omgeving niet rokers. En diegenen die roken gaan speciaal voor mij ergens anders roken, toevallig vorige week ervaren met mijn moeder en tante... die gingen bij mijn oma thuis ff naar de keuken. Vond ik zo lief ! Maar nogmaals, de meesten in mijn omgeving roken gelukkig niet.....
Als je op terrasje wil plaatsnemen en je zit en naast je wordt gerookt en je kan nergens zitten omdat het terrasje vol heb je geen andere keus om mee te roken of je moet weggaan, dus ik vind de overlast voor niet-rokers groter.....ik ben 4 jaar geleden in Amerika, in Florida en daar was er wel een rookverbod, heerlijk was dat, kan niet wachten tot het in Nederland ook zover is
We hebben het hier ook niet over verbieden, maar over rekening houden met een ongeboren kind. Ik vind het namelijk een kwestie van fatsoen, om dan voor een keertje buiten te roken of in een ander vertrek van het huis. Roken op een terrasje in de buitenlucht, heb ik nooit als probleem ervaren. Dat kan, volgens mij, ook geen kwaad.
Dat begrijp ik en zo zou ik het zelf ook doen als ik nog rookte.... maar juist omdat je als roker al nergens meer terecht kunt is het best zuur dat je op den duur niet eens in je eigen huis kan roken. Ten eerste gaat het op de manier waarop, als het geeist zou worden dan hebben ze aan mij een verkeerde want dan zou ik het juist doen. Terwijl ik het uit fatsoen zelf niet eens zou doen (vrijwillig) of ik zou het zeker eerst vragen of er bezwaar tegen is. Maar dan wel alleen als het noodzakelijk is. Ik heb hier ook wel eens iemand van mijn werk gehad, die (omdat ik thuis werk) een overleg bij mij thuis wilde hebben. Ja en daar rook(te) ik gewoon. Hij zei dat ie dat niet wou hebben, ik heb gezegd dat ie dan maar op kantoor had moeten afspreken. En dan ging het me vooral over de manier waarop. Gewoon dat het geeist wordt, in mijn eigen huis notabene, ja dan ben ik een rare druif hoor. En ik blijf er dus bij dat het geven en nemen is. Als er niet van die fanatieke rokers zouden zijn die amper rekening met een ander kunnen houden en je hebt niet van die fanatieke anti-rokers dan zou het een stuk makkelijker zijn om wat meer van elkaar te kunnen hebben. Maar goed, dat is dus een droomwereld. Ik ben iig blij dat ik er niet zo mee zit, dat scheelt me een hoop stress en ergernis als ik het zo lees .
Volgens mij begrijp je de vraag van de TS niet echt Muiz... Ze heeft het niet over verbieden en de anderen ook niet trouwens! Ze vragen alleen hoe ze in zo'n situatie het beste kunnen "handelen" . Hoe vraag je op een goede manier om respect voor je baby en je wens om minder tot niet meeroken.... Wat je thuis doet is inderdaad je eigen ding, maar als een zwangere vriendin van je langs komt en je weet van haar wens af wat doe je dan? zou je gewoon naast haar roken of zou je er rekening meehouden? dat is meer de vraag denk.
Ja, hier ben ik het ook mee eens. Maar als je, zoals TP hier toch moeite mee hebt, en het betreft zoals zij zegt de helft van haar vrienden, dan kun je het toch proberen bespreekbaar te maken? Ik bedoel, waar heb je anders vrienden voor?
Sorry, ik heb het teruggelezen en je hebt helemaal gelijk , ik heb me vooral mee laten slepen door de antwoorden. @ Croky: Misschien moet je wat duidelijker zijn. Je zou het gewoon kunnen vragen (bijvoorbeeld aan de telefoon) aan de vriendin waar je op visite gaat en die kan het dan meteen aan de rest van de visite vragen om er rekening mee te houden. Het moet toch niet zo'n probleem zijn, misschien denken ze dat je er niet mee zit juist omdat je zelf gerookt hebt. Er moet toch gewoon uit te komen zijn, zeker omdat het vrienden zijn. Maar ze kunnen geen gedachten lezen . Trouwens zowiezo als ze een beetje fatsoen zouden hebben, maar goed dat is een andere discussie. Het is wel jammer dat het zo moet, maar als je er zelf zo mee zit heb je geen andere keus denk ik Succes en sterkte!
bij ons thuis wordt sws niet binnen gerookt...iedereen gaat altijd netjes buiten staan (ook niet altijd gezellig hoor...alle visite buiten en jij alleen binnen )...en sinds m'n familie weet dat ik zwanger ben gaan ze sws uit m'n buurt staan roken...als ik te dichtbij kom sturen ze me weg...op m'n werk mag binnen niet gerookt worden...en collega's willen niert meer met me uitgaan omdat er nog gerookt mag worden in discotheken en bars enzo...wel heel lief dat iedereen eraan denkt...maar voor mij hoeft het niet zo...ik zal niemand verbieden te roken...ik zal die situatie zo veel mogelijk vermijden...maar buiten op straat ontkom je er ook niet aan
Ik heb ook een paar vrienden die roken en een van de stelletjes rookt zelfs zoveel dat als je er binnen komt je echt in een rookgordijn staat en ik binnen 5 minuten hoofdpijn ervan heb. Maar ik ga daar niks van zeggen, t is hun huis en als ik er last van heb ...tja dan is dat mijn probleem. Wel word er soms een raam of deur opengezet, niet alleen vanwege mij hoor, er zitten ook nog andere niet rokers bij. Ik heb al aangegeven dat er straks bij mij thuis ook helemaal niet meer gerookt gaat worden, zo tegen t einde van mijn zwangerschap wil ik dat mijn huis rookvrij is. Nu word er nog ongeveer 1 x in de maand een avond gerookt in ons huis, maar ook dan kan de deur gewoon open. Wat betreft roken op een teras, tja ik vind het eerlijk gezegd een beetje overdreven als je verwacht dat mensen daar rekening met je gaan houden...je zit in de buitenlucht, de rook gaat naar boven dus je hebt er in principe geen last van...zo kun je overal wel een punt van gaan maken
YESSSS! 1 juli is de dag dat mijn vriend en ik EINDELIJK in horecagelegenheden kunnen gaan zitten zonder in de stank van rookverslaafden te hoeven zitten! Wij kijken er nu al naar uit...(mijn vriend heeft astma EN longemfyseem maarja, rokers zijn verslaafd he dus wij moeten maar meeroken... )
Sorry, liet me een beetje meeslepen ik vind wel dat als het echt goede vrienden zijn, men er rekening mee mag houden, maar je moet het idd. wel gevraagd hebben. Helaas hebben mijn vriend en ik al aardig wat minder goede ervaringen met dit verzoek....vandaar onze frustratie...
Jullie hebben gelijk, juist vrienden zou je zoiets kunnen vragen. En dat ik zelf gerookt heb is misschien de reden dat ze aannemen dat ik het niet erg vind. Maarja, ik ben zelf gestopt omdat ik niet wilde dat mijn kindje blootgesteld werd aan schadelijke rook. Waarom zou ik dan wel in de rook van anderen gaan staan? Gelukkig is het al snel 1 juli, dat scheelt een hoop. Maar ik blijf het moeilijk vinden er iets van te zeggen, met andere dingen ben ik juist heel makkelijk en weet dat rokers het gewoon niet leuk vinden als ze niet in alle vrijheid hun peukie kunnen roken. Ik blijf het onbeleefd en onfatsoenlijk vinden van rokers om mij in zo'n lastige situatie te plaatsen..
Ik sta hier een beetje dubbel in. Heb zelf gerookt als een schoorsteen en ben bijna een jaar geleden gestopt. Heb daar veel moeite voor moeten doen en er heel bewust voor gekozen, vind het daarom nu niet zo prettig in andermans rook te zitten. Aan de andere kant denk ik niet dat het mijn of de baby's gezondheid meteen schaadt als ik als zwangere af en toe bij een roker zit. Mijn familie rookt en tot nu toe zijn ze dat ook gewoon blijven doen, al roken ze wel wat minder. Ik heb het er nog nooit over gehad met ze, zeg er niets van als ik bij hun ben (mijn man ergert zich wild) en zet bij mij thuis een asbak voor ze klaar. Maar als de baby straks geboren is wil ik niet dat ze roken in dezelfde ruimte. Ik ga ervan uit dat mijn familie daar wel rekening mee wil houden.
Bah bah bah... Vies is dat he? Ik rook niet, nooit gedaan ook, maar had er nooit problemen mee. Mijn man rookt ook. Maar sinds ik zwanger ben heb ik er eigenlijk toch wel problemen mee, niet voor mezelf, maar voor kleine Frodo. Verjaardagen gaan we al niet heen, behalve van degene die al kids hebben. (we hebben zeg maar 2 groepjes vrienden, die andere roken als ketters!)Laatst vroeg een vriend van ons, waarom we nooit meer op verjaardagen te zien waren. Dus ik uitleggen van die rook. Nu gaan we over 2 weken naar zijn verjaardag en (blijf toch niet lang) in het begin van de avond mogen de mensen buiten roken. Hihi, wat een schatje he! Ik vind trouwens wel, dat je mensen inderdaad niet kunt 'verbieden' (niet op ts, maar op andere reacties) in hun eigen huis niet te roken. Maar ik vind wel dat bv je eigen ouders wel rekening met je kunnen houden. Bij mijn ouders paft ook iedereen tegen elkaar weg brrr en zelfs als ik bij hun in de auto zit! bleh.
Mijn ouders houden er ook geen rekening mee dat ik in verwachting ben . en ik heb ook nog eens astma dus heb nu extra veel last van de rook. en er komt ook nog eens bij dat van meeroken je kindje een verhoogde kans heeft op wiegendood (is zelfs groter dan de kans van moeders die zelf roken ) is wetenschappelijk onderzocht dus vind ik ook dat mensen wel eens een beetje meer rekening mogen houden zij hebben een keus om ergens te gaan roken maar als ik al aan een tafeltje zit in een restaurant en er gaat achter mij iemand zitten roken dan zal ik maar weg moeten . ik zat er al diegene moet maar ergens anders gaan zitten als ie wil roken. hen ik van de week nog gehad bij de ikea . mijn man en ik wouden even een beetje eten en we gaan altijd op de niet rokers kant zitten. gaan er een man en een vrouw naast ons zitten en die vrouw haalt een asbak bij de rokers zijde weg en gaan ze bijde naast ons gaan zitten paffen . ten eerste is het duidelijk te zien dat ik zwanger ben en ten tweeede zitten we op een niet rokers kant. maarja mijn man zegt er iets van en die andere man wordt toch kwaat. hij wou mijn man bijna wel slaan toen zijn we maar snel weggegaan. maar dit vond ik erg onbeleefd.
Mijn ouders houden er ook geen rekening mee dat ik in verwachting ben . en ik heb ook nog eens astma dus heb nu extra veel last van de rook. en er komt ook nog eens bij dat van meeroken je kindje een verhoogde kans heeft op wiegendood (is zelfs groter dan de kans van moeders die zelf roken ) is wetenschappelijk onderzocht dus vind ik ook dat mensen wel eens een beetje meer rekening mogen houden zij hebben een keus om ergens te gaan roken maar als ik al aan een tafeltje zit in een restaurant en er gaat achter mij iemand zitten roken dan zal ik maar weg moeten . ik zat er al diegene moet maar ergens anders gaan zitten als ie wil roken. hen ik van de week nog gehad bij de ikea . mijn man en ik wouden even een beetje eten en we gaan altijd op de niet rokers kant zitten. gaan er een man en een vrouw naast ons zitten en die vrouw haalt een asbak bij de rokers zijde weg en gaan ze bijde naast ons gaan zitten paffen . ten eerste is het duidelijk te zien dat ik zwanger ben en ten tweeede zitten we op een niet rokers kant. maarja mijn man zegt er iets van en die andere man wordt toch kwaat. hij wou mijn man bijna wel slaan toen zijn we maar snel weggegaan. maar dit vond ik erg onbeleefd. wat vinden jullie daar nu van
Roken in de nabijheid van zwangere vrouwen en baby's vergroot de kans op wiegendood. Brits onderzoek heeft uitgewezen, dat 60 % van de gevallen van wiegendood verkomen had kunnen worden, wanneer de ouders niet rookten tijdens de zwangerschap en daarna. Kinderen van rokende ouders komen in hun eerste twee levensjaren, vaker bij een arts en/of ziekenhuis terecht voor luchtwegaandoeningen, middenoorontstekingen en het plaatsen van buisjes. De kans op een longontsteking is twee keer zo groot! Een kind met aanleg voor astma, zal eerder ook daadwerkelijk astma ontwikkelen, wanneer de ouders in zijn of haar nabijheid roken. Tabaksrook bevat 19, reeds bekende, kankerverwekkers en 4000 chemicaliën. Door mee te roken, adem je al deze 4000 chemicaliën in, waaronder divers vergif. (Arsenicum, cyanide en formaldehyde) Dagelijks overlijden 80 mensen aan de gevolgen van actief roken Wekelijks overlijden 4 volwassenen aan longkanker als gevolg van passief roken (=meeroken) Vrouwen boven de 35 jaar, die roken en de pil gebruiken hebben een verhoogd risico op een hartaanval, beroerte en trombose.