'Moeten' meeroken...

Discussion in 'Zwangerschap' started by croky, Mar 16, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. vlademira

vlademira Niet meer actief

Je kindje heeft door het meeroken met zijn moeder of doordat deze tabaksrook inademt meer kans op de onderstaande aandoeningen:

Te vroeg te geboren worden.
    Een te laag geboortegewicht (minder dan 2.500 gram). Bij rokende vrouwen komt dat twee keer zo vaak voor als bij niet-rokende vrouwen. De baby’s van rokende vrouwen zijn gemiddeld 200 gram lichter.
    Een klompvoetje of een hazenlip.
    Een verminderde longfunctie, in aanleg smallere luchtwegen en kleinere longen. Die schade is niet meer in te halen.
    Verhoogde kans op oorinfecties, astma en bronchitis.
    Meer kans op wiegendood in de eeste levensmaanden
    Verdubbelde kans op het loslaten van de moederkoek, waardoor de foetus in de baarmoeder kan overlijden.
    Overlijden tijdens de geboorte.
    Kinderen van rokende ouders (tijdens en na de zwangerschap), zullen vaker ziek zijn. Daardoor zullen ze meer op school missen en achter raken. Dat heeft gevolgen voor de schoolprestaties.

2. vlademira

vlademira Niet meer actief

sorry is niet bedoelt als bangmakerij maar als feiten

3. muiz

muiz Actief lid

Feb 22, 2008
    287
    0
    0
    Nou ik zal mijn mond ook maar gaan houden in dit topic, want hier krijg ik echt kromme tenen van :( .
    Iedereen weet dat roken slecht is, maar jij maakt er wel een heel erg drama van.
    Enne van een groot deel van jouw opsomming geloof ik geen drol, maar goed, ik ga me er verder niet druk maken. Je gelooft maar wat je wilt geloven :)

4. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

Jun 25, 2007
    996
    0
    0
    je hebt het hier dus over verhoogd risico bij kinderen die meeroken doordat hun moeder (ouders) roken tijdens of na de zwangerschap

er staat in jou tekst nergens dat het gaat over het meeroken van die moeder met andere rokers...dus je haalt wat dingen door elkaar

5. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Ik denk inderdaad ook dat het geldt voor de moeders die roken in de zwangerschap of straks in nabijheid van de baby. Meeroken is anders, omdat dat vaak niet veelvuldig gebeurt.

6. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

Jul 10, 2007
    2,092
    0
    0
    Roken door de moeder of vader is denk ik nog slechter ja maar...meeroken is echt niet goed! De longarts van mijn vriend heeft echt tegen hem gezegd dat hij meeroken zo veel mogelijk moet zien te vermijden...dus dat zal heus ook voor baby's niet goed zijn! Dus ik geloof het wel. Nu is er natuurlijk wel een verschil in meeroken en meeroken. Als het een keer gebeurt, bijv. op visite, zal het waarschijnlijk minder erg zijn dan als de baby bijv. een aantal keren per week een dag verzorgd wordt door de oppas die rookt. Ik noem maar wat.

7. mamavanshawn

mamavanshawn Actief lid

Jan 2, 2008
    239
    0
    0
    Hier thuis wordt sowieso niet gerookt en ik ga ook niet op bezoek bij mensen die wel roken. Niet voor mezelf en niet voor mijn kinderen. Ik word op straat al misselijk als ik achter iemand loop die een sigaret rookt, moet je je voorstellen als dat binnenshuis is.
    Gelukkig houden mijn moeder en stiefvader en mijn zusje er rekening mee en roken ze bij hun thuis alleen buiten of onder de afzuigkap, en bij mij thuis enkel op het terras. Mijn vader is kettingroker en daar komen we dus ook niet.

8. Twente

Twente Lid

Feb 10, 2008
    24
    0
    0
    Twente
    Ik zit ook met zo'n probleem.Kan er echter niet voor weglopen,want het betreft m'n werkplek.
    Mijn baas rookt nog steeds op de werkplek en in de kantine.We hebben hem hier al meerdre keren op aangesproken,zonder resultaat.Het is ZIJN toko,zegt hij dan.

Na lang doorzeuren heeft hij destijds toe gezegt te gaan stoppen zodra ik zwanger zou zijn.
    Hieperdepiep dat is zo ver,echter blijft hij dood leuk roken.
    Heb hem hier nu al meerdere keren op aangesproken,maar hij doet nergens wat op uit.
    Ben het zo zat!
    Ik kan natuurlijk de arbeidsinspectie op z'n dak sturen,maar dat is wel het laatste redmiddel.

Iemand nog ideeen om dit goed op te lossen?

groeten Eva

9. mamavanshawn

mamavanshawn Actief lid

Jan 2, 2008
    239
    0
    0
    Niks laatste redmiddel, arbeidsinspectie gewoon erop af sturen. Wat hij doet is tegen de wet, en jij en je kindje zijn er de dupe van. Anders zou ik me gewoon ziek melden totdat er wat gaat veranderen.

10. Natas1

Natas1 VIP lid

Aug 4, 2007
    7,903
    0
    0
    Almere
    De opsomming van Vlademira klopt wel, dat zijn de risico's...... maar die gelden voor zwangeren/ouders die zelf roken of zeer regelmatig veel meeroken.
    Niet voor dat ene feestje, es een sigaret van je moeder die naast je rookt of een restaurantbezoekje. ;)

11. bloem82

bloem82 VIP lid

Sep 5, 2007
    11,197
    601
    113
    Ik heb er niet zoveel last van ;)

Hier in huis wordt niet gerookt. Wel mag een vriendin onder de afzuigkap haar sigaretje roken.

Wij gaan geen visite vermijden omdat er misschien gerookt kan worden, ik ga ook niet de straat ontwijken om autodampen niet in te ademen en al het fijnstof wat buiten is ;)

Kijk, als je er nou elke dag in zit kan ik me het voorstellen, maar af en toe. En mensen op een terrasje die gaan roken neem ik het al helemaaaal niet kwalijk. Dit is in de buitenlucht en ik verwacht niet dat ze eerst iedereen gaan scannen voor ze ergens gaan zitten ;)

12. wendyp

wendyp Niet meer actief

@twente idd.. arbeidsinspectie!

Bij ons op werk hebben ze ook al een boete gehad van 1500 euro! En mn collega's stonden nog in de deuropening ook, (omdat het regende) dat mag ook niet, dus boete.

13. croky

croky Actief lid

Aug 9, 2007
    428
    0
    0
    Niet helemaal. Het risico is kleiner, dat wel.
    Maar feit blijft dat het gewoon niet goed is voor je baby.
    Ik eet ook geen rauw vlees, producten met rauwe melk etc., terwijl het risco op besmetting is ook héél klein is. Waarom dan wel af en toe meeroken?

Als meeroker rook je 1/3 van de rook mee die een sigaret van iemand produceert. 3 sigaretten in je omgeving gelden dus alsof je zelf 1 sigaret hebt gerookt.

In horeca of op terrasjes etc. zal ik er niets van zeggen, het is niet verboden en mensen kennen mij niet en als ze je buik niet zien, weten ze niet dat je zwanger bent.

Maar het gaat mij erom dat vrienden/familie die met je meeleven en ook blij zijn met je zwangerschap, toch naast je een sigaret opsteken! Juist door de opvatting dat die ene sigaret, dat ene feestje toch niet echt schadelijk zullen zijn.

Maar een heleboel 'ene keertjes' bij elkaar dan?

14. croky

croky Actief lid

Aug 9, 2007
    428
    0
    0
    @twente: lastig hoor!
    Arbeidsinspectie is een grote stap, maar wel rechtvaardig.

Misschien kun je nog 1x met je baas praten, en de punten die je met hem bespreekt op papier zetten, evenals een oplossing.
    Dit kan bijvoorbeeld zijn dat hij, wanneer jij werkt, niet rookt binnen. Ingang: per direkt!
    Aan het eind van het gesprek laat je hem hieronder zijn handtekening zetten, met plaats en datum erbij. Jij hetzelfde.
    Je kunt hem dan ook vertellen dat wanneer hij zich er niet aan houdt, jij genoodzaakt bent andere stappen te nemen, maar dat je dat pas als allerlaatste redmiddel ziet en hoopt dat het probleem hiermee opgelost is.

Zo maak je hem duidelijk dat je serieus bent, dat je graag samen tot een oplossing/afspraak wil komen, en dat je het inschakelen van andere instanties liever niet wil.

Veel succes!

15. Ik ben van mening dat je als zwangere vrouw nooit moet roken of mee-roken. De feiten liggen er, het is slecht voor je kindje. Waarom zou je dit risico nemen? Ik vind het ook erg egoïstisch als rokers geen rekening houden met niet-rokers en zeker zwangeren. Ik heb zelf astma en dat kun je aan de buitenkant niet zien. Ik vind het heerlijk dat er na 1 juli niet meer gerookt mag worden in de horeca, kan ik ook weer eens naar de kroeg...

16. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

Jan 6, 2008
    1,275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Hier niet anders. Op de vereniging waar ik les geef en sport ben ik één van de weinigen die rookt. Hierdoor staat onze kleine kantine altijd blauw. Ik blijf dan ook niet zo lang hangen als voorheen of ga buiten zitten met de mensen die er wel rekening mee houden of niet roken. Heb hier meerdere malen wat van gezegd, maar zoals ik al aangaf ben ik één van de weinigen.
    Bij mij thuis mochten ze ook altijd roken (ook al doen we dat beiden niet), maar dat is nou verleden tijd. Ze kunnen ook in de garage staan of anders buiten.
    Vind het altijd wel raar dat zodra de kleine er éénmaal is mensen er wel rekening mee houden dat ze niet in de buurt roken, terwijl tijdens de zwangerschap ze zo een peukie opsteken. Net of dat al geen invloed heeft.

17. bloem82

bloem82 VIP lid

Sep 5, 2007
    11,197
    601
    113
    Of vrouwen die zelf rookten tijdens de zwangerschap maar wanneer het kindje er is buiten gaan staan.

18. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Croky, ben je er al overuit of je het, en hoe je het brengt bij je vrienden?

19. croky

croky Actief lid

Aug 9, 2007
    428
    0
    0
    @Kaatje:
    Ik heb de vriendin van het feestje verteld dat ik het zaterdag heel gezellig vond, en dat ik het jammer vond dat ik eerder naar huis moest omdat ik misselijk werd van de rook... en dat dat misschien vreemd klinkt uit de mond van een exroker, maar dat ik me in andermans rook niet prettig voel met m'n zwangere buik...

Erbij verteld dat het een oplossing was geweest als er een ruimte was gereserveerd (bv de keuken) waar niet gerookt mocht worden, en dat ik het jammer vond dat ze geen rekening had gehouden met haar 3 zwangere vriendinnen.

Ze mompelde dat ze het zelf niet zo door had gehad en er niet bij stil had gestaan, maar wel dat ik gelijk had.
    Later die dag waren we aan het lunchen in een cafeetje, stak ze er gelijk 1 op terwijl ze tegenover me zat... :(

zucht.....

20. Natas1

Natas1 VIP lid

Aug 4, 2007
    7,903
    0
    0
    Almere
    Ik deel je mening hoor Croky, heel veel 'ene keertjes' maken het een reëel risico die ik ook niet zou willen.
    Als ik je antwoorden zo lees zit jij heel wat meer in de rokers dan ik, hier gebeurt het denk ik zo eens in de 3 weken.

Share This Page