Moeten opa en oma voor ALLE kleinkinderen een Sinterklaas cadeau kopen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 2 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    blijven grienen??

waar slaat dat nou op?

Ik vind ook dat je als opa en oma zijnde niet een kleinkind kan voortrekken. Ook met sinterklaas niet...
    dat iemand een keertje een extraatje krijgt , prima (zoals Tulip beschrijft) maar voor sinterklaas iets voor de een kopen en voor de ander niet....
    nee dat kun je echt niet maken in mijn ogen.

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar uiteindelijk weten we niet eens of dit uberhaupt het geval is. Ik zou trouwens niet weten waarom een extratje wel kan en een cadeautje (van misschien een paar euro) bij Sinterklaas niet, zo'n kind weet het toch niet. Enige moment dat ik het niet vind kunnen is op het moment dat de kinderen het zullen opmerken omdat het in een groep is oid.

3. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Ik reageer alleen op de beginpost.

Nee ik vind niet dat ze verplicht zijn om voor alle kleinkinderen iets te kopen en ze ook uit te nodigen. Ieder zijn eigen keuze. Als het hier aan de orde zou zijn (ene kleinkind wel/andere niet), zou ik ze gewoon ook niet meer uitnodigen voor verjaardagen of feestdagen. Dat is dan weer mijn goed recht en in mijn ogen een logisch gevolg.

4. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Moeten is natuurlijk een groot woord. Je kunt niet voor een ander bepalen hoe en waar hij zijn geld aan uitgeeft.
    Maar ik kan mij wel voorstellen dat het ergens zeer doet, als jouw kinderen gepasseerd worden.
    En in dit soort situaties ligt er vaak veel meer aan tegen grondslag, dan alleen die ene keer dat jouw kinderen geen cadeautjes krijgen.

Zelf heb ik schoonouders die ook enorm verschil maken tussen hun kinderen.
    Er woont een kind plus kleinkinderen vlak om de hoek (daar komen ze zegge en schrijve 1-2 keer per jaar), wij wonen verder weg, komen zo een keertje per jaar en nog een kind dat ongeveer op gelijke afstand ver weg woont, maar een heel andere richting uit. Daar komen ze voor elk wissewasje. (voorstellingen van kinderen op school, verjaardagen, voor de gezelligheid zomaar etc.).
    Van ons (en hun andere kind dat om de hoek woont) verwachten ze, dat we met zeer grote regelmaat bij hun komen want zelf kunnen ze niet zo ver reizen (behalve dan naar het andere kind toe).

In het begin maakte mijn man zich daar ook erg druk om, maar inmiddels hebben we geaccepteerd dat ze zo zijn en dat wij dat niet kunnen veranderen.
    Omdat het wel onze (schoon)ouders zijn, en het contact uiteindelijk belangrijker voor ons weegt dan de rest, proberen we er niet meer op te letten. Maar eerlijk is eerlijk, bij tijd en wijle blijft het gewoon vervelend.

5. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Iedereen of niemand... De 1 wel en de ander niet is echt niet eerlijk!

6. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Vind dat ze niets moeten maar vind het niet netjes dat ze het ene kleinkind wel wat geven en het andere niet. Hier vieren wij ook geen Sinterklaas met beide opa's en oma's maar allebei de opa's en oma's zorgen er wel voor dat ieder kleinkind evenveel qua kado's krijgen.

Mocht het hier gebeuren dan zou ik daar zeker wel wat van zeggen, niet dat ze verplicht zijn om wat voor mijn kinderen te kopen maar maar in de zin dat ik het niet netjes vind dat je het ene kind voortrekt en het andere laat staan. Ik vind ook niet dat je zoiets goed kan maken door NA de Sinterklaas een extra kado'tje te geven.

7. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ligt aan de situatie denk ik. Mijn broers en zussen hebben ervoor gekozen sint met hun schoonouders te vieren en mijn ouders (en schoonouders) komen bij ons vieren. Iedereen viert het nl op 5-12 en je kunt jezelf als oma nou eenmaal niet door vieren delen. Mijn moeder wisselt het dus per jaar af. Dit jaar krijgen alle kleinkids met kerst een groot kado, mijn dochter krijgt met sint een kleinigheidje van oma en met kerst ook iets minder duurs dan de rest. Ze zijn toch allemaal klein en hebben geen geldbesef. Maar mijn broers en zus en ik weten dat mijn moeder nooit verschil of onderscheid maakt tussen haar negen kleinkinderen, dat besef scheelt denk ik en voorkomt dit soort situaties.

Ik zou je smoeder gewoon bellen en aangeven dat jebhetnjammer vind dat ze wel naar haar andere kleinkinderen gaat maar niet bij jullie, en of er een reden voor is.

8. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ik weet nog als de dag van gisteren
    mijn nicht kreeg een hele mooie ketting
    voor sinterklaas
    later bleek van oma gekregen en wij voorderest niets
    wij als kind hadden dit niet door
    maar mijn ouders wel.

9. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Maar waren jullie bij die giering dat ze die ketting van oma kreeg dan? Zo ja dan vind k het echt niet kunnen. Zo nee dan vind ik het meer aan de volwassenen om eroverheen te stappen. Al moet het wel een beetje gelijk opgaan, ene keer de een en later de ander.

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    nichtje kreeg hem van de sint toch, dus kinderen zouden het toch niet door hebben.

11. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Wij vieren Sint met mijn schoonfamilie en kerst met mijn ouders. Dat dien we elk jaar zo. Mijn ouders gaan met Sint wel naar mijn zus en daar vieren we ook kerst mee. Mijn neefje krijgt dus en met Sint en met kerst een cadeautje van mijn ouders en onze kinderen alleen met kerst. Maar dat boeit me echt niet. Ik weet dat mijn ouders even veel van mijn kids houden als vanmijn neefje en ik vind het eigenlijk wel logisch dat ze wel iets geven aan mijn neefje met Sint omdat ze daar dan zijn. Ik zou het zelfs een beetje raar vinden als ze dan vooraf een cadeautje gaan toestoppen om ook in de zak te doen. Mijn kids krijgen al genoeg met Sint en zullen dat ene cadeautje van mijn ouders echt niet missen!

Wat betreft het niet bij jullie willen vieren, misschien vindt ze het ook echt gewoon te druk? Als jouw familie er ook is, zal het toch best een aardig groepje mensen bij elkaar zijn.

12. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    nu vraag ik mij af he al die mensen die hebben gezegd een wel ander ook mijn oma heeft een hele hoop kleinkinderen en nog meer achterkleinkinderen als zij voor al die kinderen 1 euro moet uitgeven dan is ze dus over de 100 euro kwijt en iedereen weet dat een cadeautje niet 1 euro kost zouden jullie van haar dan ook hetzelfde verwachten, ik dus absoluut niet arm mens met haar aowtje :)

13. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Bedankt voor jullie reacties; ik merk dat er veel meer speelt dan ik alleen in zo'n Sinterklaas topic kwijt kan.

Natuurlijk hoeven de cadeaus niet op de weegschaal, dat doe ik met mijn ouders ook niet. Mijn moeder zegt ook altijd dat als ze iets ziet dat gewoon meeneemt en de volgende keer wel weer iets voor een ander kleinkind koopt. Dus of ze nou wel of niet iets krijgen van de andere oma dat maakt ook niet uit.

Ik denk dat mijn situatie ongeveer gelijk is aan Hopefultimes. Ze trekt veel meer met haar andere kinderen op die vlakbij haar wonen dan met ons. Terwijl wij maar een kwartier bij haar vandaan wonen. Wij vragen heel vaak of ze in het weekend iets wil doen of een keer bij ons langs wil komen, maar ze heeft het altijd te druk. Het steekt dan echt als ik later op Facebook lees dat ze zo'n gezellige tijd had met haar andere kleinkids of zo leuk heeft opgepast. En dat ze haar zoon laat afbellen voor Sinterklaas vind ik gewoon heel erg. Wij zijn echt geen rare mensen en als ze ons ziet is ze heel blij en de kids vindt ze geweldig. Dus ik snap het gewoon niet. Ik wil gewoon graag een gezellig samenzijn met z'n allen, maar dat zit er blijkbaar niet in. Ik denk dat we het maar even met de rust laten en de leuke ideeen (misschien voor kerst?) maar van haar af moeten komen.

14. tulip

tulip Niet meer actief

dan zou ik verwachten dat oma niemand iets geeft.

15. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Ligt ook een beetje aan de leeftijd denk ik :) ik ( 24 ) krijg van mn opa en oma niks meer met sinterklaas, mn neefje en nichtje van 9 en 13 wel ;) maar nu is het voor mn kleine meisje maar zou het niet leuk vinden als mn neefje en nichtje wel iets kregen, en mn dochtertje niet.
    Gelukkig is dat niet het geval

16. knap

knap Niet meer actief

Wilden zo veel schrijven of zeggen maar kan je geen passend advies geven.

Ja in normale situatie,s zou ik zeggen elk kleinkind krijgt wat of juist niet.

Las net iemand over veel kleinkinderen achterkleinkinderen en die heeft ook een punt. Stel dat ze die allemaal wat moet geven tja niet te betalen. Ja of je moet rijk zijn.

17. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Als ze geen scheve verhoudingen willen in de familie zeg ik ja koop voor allemaal wat want daar krijgen ze anders gezeik mee..

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik zou maar gewoon even helemaal even nergens op rekenen en echt geen contact opnemen, echt hoor.. voor je eigen bestwil. Kerst is ook al bijna en als ze niks laat horen dan weet je genoeg.

En zeg het echt vanuit goede bedoelingen, hier is het net zo namelijk en heb zoveel meer rust om gewoon helemaal nergens op te rekenen.

19. Bri

Bri Niet meer actief

Ik vind dat je in elk geval sinterklaascadeautjes koopt voor alle kinderen met wie je het viert.
    Of je ook iets zou moeten kopen voor de kinderen met wie je het niet samen viert, daar kun je van mening over verschillen. Persoonlijk zou ik er geen probleem mee hebben als oma wel cadeautjes koopt voor mijn neefjes en niet voor mijn kinderen, als ze het een keer met mijn zus viert en niet met mij.

20. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ik vind dat niet kunnen en weet zeker dat mijn (schoon)ouders dat ook NOOIT zullen doen!

Mijn schoonmoeder koopt nog het liefste exact hetzelfde voor beide nichtjes zodat ze het nooit fout kan doen, haha! Ik vind echt niet dat het op een euro of een kadootje moet komen maar zou me wel heel erg rot voelen als het ene kindje kadootjes kreeg en het andere niet (in welke positie we dan ook zouden staan!).

Hier vieren we s'klaas met mijn schoonouders (en s-zus/zwager/nichtje) en kerst met mijn ouders, trouwens.

Deel Deze Pagina