Moeten we als verpleegkundigen ook actief meer salaris gaan eisen?

Discussie in 'De lounge' gestart door tessa321, 9 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    #21 iMoeder, 9 okt 2018
    Laatst bewerkt: 9 okt 2018
    Niet overal. In de ziekenhuizen wel. Maar in de thuiszorg en verpleeghuizen word je sinds een paar jaar als hbo-er wel meer betaald. Een vriendin van mij is wijkverpleegkundige en die is een schaal omhoog gegaan tegenover de mbo-ers.

Dat lijkt mij trouwens een grote reden waarom er in de ziekenhuizen nog meer personeelstekort is. Die willen vooral graag hbo verpleegkundigen. Maar willen ze vervolgens als mbo-ers betalen. Ja, dat zien mensen niet zitten nee. Zou ik ook niet doen geloof ik.

Ontopic; er moet zeker salaris bij. En dat lost op de lange termijn de werkdruk op. Door het lage salaris in combinatie met onregelmatig werken, maken het werk niet aantrekkelijk. Meer salaris zorgt er altijd voor dat meer mensen kiezen om dat te gaan doen.

Is mijn mening als buitenstaander. Ik ben zelf geen verpleegkundige.

2. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    #22 tessa321, 9 okt 2018
    Hebben ze in het verleden een keer bedacht... Geen idee waarom, was al voor ik van de hbo af kwam. (Als reactie op waarom mbo en hbogelijk betaald krijgen)

Lisanne1811 vindt dit leuk.
  3. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.873
    5.150
    113
    Home
    Ik zou willen dat het geld wat voor de zorg bedoeld is ook daadwerkelijk op de werkvloer terecht komt ipv op kantoor
    Het geld wat er is gekomen zie ik nergens in mijn werk als vpk terug

De werkdruk moet omlaag en er moet meer geschoold personeel komen daar zou ik voor willen staken

Ziggi, autumn86 en Manque vinden dit leuk.
  4. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Meer salaris voor hetzelfde werk als blijk van waardering, is in mijn ogen een tijdelijke oplossing die op lange termijn alleen voor meer gedonder gaat zorgen. Je gaat dan mensen warm maken voor een beroep waar een leuke beloning tegenover staat (hoger loon), vervolgens krijg je een overschot van deze krachten op de arbeidsmarkt, waardoor de zorg nog duurder wordt.... lijkt mij niet wenselijk.
    Wenselijker is kijken naar lange termijn oplossingen, zoals werken en leren combineren waardoor je sneller een werkdruk kunt verlagen.

Jammer dat er altijd als eerste wordt geroepen om meer salaris. Alsof je dan opeens minder werkdruk ervaart.

amdaa en BabyFG vinden dit leuk.
  5. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    #25 tessa321, 9 okt 2018
    Dubbel

6. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.492
    13.945
    113
    Vrouw
    Ik heb pabo gedaan en ben verpleegkundige geweest, geloof mij, de zorg is echt veel zwaarder! En dan heb ik het niet eens over de vakantiedagen.

Overigens denk ik ook dat er iets aan de werkdruk gedaan moet worden. Dus minder geld naar nieuwe logo's, (andere) directie etc, maar meer geld naar meer helpende handen aan het bed van de patiënt. Ook ben ik van mening dat de zorgverzekeraars een minder dikke vinger inde pap zouden moeten hebben, dit levert ook zo weer een paar miljoen extra op.

lies276, taliaa, Riverdale87 en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Niet alles gelezen maar dit is mijn mening:

Juist in de zorg moet de werkdruk omlaag. Meer tijd en aandacht voor de patiënt. Minder gedoe op papier. Zo houd de verzorgende ook het plezier in het werk. Niemand is aan de opleiding verpleegkunde begonnen omdat ze het zo leuk vond om formulieren in te vullen. Door de hoge werkdruk en het papierwerk haken mensen af, en zo ontstaat een tekort aan personeel.

En ik vind dat er op verkeerde plekken wordt bezuinigd. Neem de thuiszorg. Als je daar fors investeert. Dan kan je zorgen dat mensen langer thuis kunnen blijven wonen. Dan heb je dus minder verpleeghuis of verzorgingshuis plekken nodig. Waardoor juist die investering leiden tot een besparing.

Meer salaris. Dat gun ik iedereen die hard werkt.

Ik hoop alleen niet dat jullie gaan staken. Een kind wat een dag niet naar school hoeft is vooral blij. Een patiënt die die dag niet wordt verzorgd heeft een hele slechte dag.

8. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Werken en leren gebeurd al jaren in de zorg. Maar als niemand kan begeleiden of goed begeleiden en de aanmeldingen voor de opleiding minimaal zijn bied dit geen oplossing.

De werkdruk moet naar beneden.
    Dit kan door de protocollen en lijstjes goed te bekijken en weg te laten waar mogelijk.

Maar ook zeker salaris erbij. Het loon moet wel goed zijn en een beetje compenseren dat je thuis/privé veel mist. Als tig 9/17 banen gelijk loon bieden zullen de keuzes van veel aankomend studenten niet de zorg zijn.

Weekenden feestdagen avonden nachten en nog vaak gebeld worden of je toch niet extra kunt komen, tig plus uren hebben om ze niet op te kunnen nemen..en als je bij nood vrij wilt nemen kan het niet. Niet uitnodigend hè voor starters.

Ik werk met liefde in de zorg maar om deze reden wel particulier..

9. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    De tig 9/17 banen betalen helemaal niet gelijk ;) daar zit ook een behoorlijk verschil in.
    Ik ben het ermee eens dat er iets moet veranderen, maar ik ben het er niet direct mee eens dat dit in de vorm van extra loon moet gebeuren. Alleen extra loon lost niks op.

10. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.333
    113
    Vrouw
    Leef jij van de liefde?

(Ik ben docent op het vo, ik vind mijn wetk superleuk! Maar ik vind mijn salaris ook wel erg belangrijk... ik eet nu eenmaal liever biefstuk dan slavinken)

tassie1980 en Louise11110 vinden dit leuk.
  11. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Voor een hoop mbo functie's wel hoor.
    En als "wij" meer verdienen is het tientjes werk maar daar werk je dus wel super onregelmatig voor en verslijt je je lijf stukken sneller dan op kantoor.

En nee niet alleen loon verhogen zal helpen maar als er straks tig duizend uitvallen door vergrijzing zul je toch moeten zorgen dat jongeren de zorg zien staan. En omdat imago weg te krijgen duurt wel even.
    Dus ik deel gedeeltelijk je mening maar denk dat betere arbeidsvoorwaarden toch zeker op lange termijn bijdragen.

12. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik doe mijn werk ook met liefde maar sta met kerst toch echt te werken omdat "het erbij hoort" en voor mijn loon. Had diep in mijn hart toch liever bij mijn gezin aan de ontbijttafel gezeten.
    En zonder ort is ons loon toch echt mager ..
    We zijn geen Florence hè ;)

lies276, Louise11110, tessa321 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Ik werk ook in zorg. Een goed loon is voor mij niet prioriteit nr 1. Ik zou graag een fatsoenlijk rooster willen waarbij werk en privé met elkaar in evenwicht is.
    En dan dus niet sommige weken voor 40 uren ingeroosterd worden met name op en rond feestdagen/vakanties terwijl je een partime contract hebt.
    Ik vind het werk geweldig om te doen, wel enorme verantwoordelijkheid en hoge druk. Voor mij betekend meer loon niet meer werkplezier of betere balans tussen werk/privé

14. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Een mbo verpleegkundige kan ook geen wijkverpleegkundige zijn. Dat is een hbo functie.

qwerty123 vindt dit leuk.
  15. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Ik heb de werkdruk in de zorg nooit als zwaar ervaren. Waarom ik vind dat je in de zorg zwaar onderbetaald wordt is omdat je met mensenlevens werkt itt vele andere beroepen. Een fout kan fataal zijn. Ik vind dat je voor dat risico een veel hoger salaris zou moeten krijgen.

Louise11110 vindt dit leuk.
  16. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.845
    4.103
    113
    Ben geen vpk maar wel werkzaam in de paramedische sector.
    In het algemeen moet er m.i. meer geld de zorg in. Maar dat moet dan naast hogere lonen ook geïnvesteerd worden in meer personeel op de vloer en minder op kantoor.
    Verder eens met iemand hierboven ergens dat de zorgverzekeraars minder te zeggen zouden moeten hebben.
    Trouwens op 2 okt was er een actiedag voor de hele publieke sector w.o. zorg, onderwijs, brandweer, politie en defensie.

tassie1980 en Diaantje88 vinden dit leuk.
  17. Zwitsal

Zwitsal Bekend lid

19 mei 2017
    988
    1.449
    93
    Vrouw
    Wij krijgen binnenkort loonsverhoging, dit geldt voor alle zorgassistentes, verzorgende, VIG-ers en verpleegkundige.
    Allemaal ontzettend leuk, maar de zak geld die onze organisatie ontvangt, veranderd niet, dus de personeelskosten gaan omhoog, maar de inkomsten blijven hetzelfde.
    Alle verpleegkundigen in de regio verdienen een schaal meer, binnen onze organisatie willen ze daar echter niks van weten.

18. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Ik denk dat jullie (de verpleegkundigen) voor lasten verlichting moeten pleiten, dus minder werkdruk, meer handen aan de bedden, en minder/efficientere administratie.
    Salaris mag ook zeker wel wat omhoog. maar dat je meer geld krijgt verlicht je werk niet.

Verder werk ik niet in een van de overheidssectoren, en dus niet afhankelijk van een CAO ofzo. maar overal zijn salarissen verschillend. Als ik zie hoe hoog de druk hier in de fabriek is en hoe fysiek zwaar het werk is wat de mannen doen, en wat voor salaris daar tegen over staat, en wat voor relatief simpel werk sommige op hun airco gekoelde kantoor doen, die daar veel beter voor betaald krijgen. er is gewoon altijd een verschil, en dat kan erg oneerlijk zijn.

19. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ja. Dat bedoel ik ook. :rolleyes:

20. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.333
    113
    Vrouw
    Maar dat befoel ik. Salaris is zeker wel een belangrijk onderdeel van je werk toch?! Daar werk je toch uiteindelijk voor?

Dus de opmerking van @Pantoffelheldin vind ik opmerkelijk....

wendy339 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina