Moeten we falende ouders verbieden kinderen te krijgen?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door LindaS80, 18 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    'Stelselmatig in elkaar meppen' heb ik overigens nooit genoemd.
    Ik ben vroeger ook mishandeld/verwaarloosd, maar mijn ouders hebben mij nooit met ook maar een vinger aangeraakt.

2. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Nou als kinderen mishandeld en verwaarloosd worden JA!

Maar ik ken zat mensen die hulpverlening hebben gehad, waren zeker geen slechte ouders, alleen hadden ze wat hulp nodig bij bepaalde dingen, was ook geen verplicht onderdeel oid, maar dan vind ik het anders.

3. lies276

lies276 Niet meer actief

Ook door vaccineren kun je je kind potentieel zwaar en blijvend letsel toebrengen.

4. lies276

lies276 Niet meer actief

In de OP gaat het over Daniela die door haar stiefvader met een honkbalknuppel doodgeslagen is. Haar zwakbegaafde moeder keek toe hoe haar dochter stelselmatig in elkaar geslagen werd.
    Over dit soort voorbeelden gaat het hier.
    Daarom vind ik het beledigend om dit te vergelijken met je kind niet/ deels laten vaccineren.

5. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik ben het helemaal met je eens.
    Juist omdat er zoveel "randgevallen" zijn, zal het heel lastig zijn om dit probleem aan te pakken.
    Ik ben van mening dat zwakbegaafden geen kinderen zouden moeten krijgen.
    Verplicht steriliseren gaat me te ver, maar verplicht aan de anticonceptie vind ik ook moeilijk.
    Daarnaast zijn er ook nog een heleboel ouders die er ook niks van terecht brengen, maar waar ligt de grens en wie bepaald dat?!

Mijn kinderen zijn deels gevaccineerd.
    Ik kan me niet voorstellen dat vaccineren verplicht gesteld gaat worden door de overheid, maar ik sluit het niet uit.
    Ik geloof zeker dat bepaalde privileges straks niet meer beschikbaar zijn voor niet/ deels gevaccineerden, maar wie dan leeft, wie dan zorgt.
    Mijn oudste kinderen zijn nu 15 en 13 en mogen wat mij betreft ook gewoon zelf beslissen of ze bepaalde vaccinaties alsnog willen en de jongste twee zijn 9 en 4, dus wat dat betreft zal het mijn tijd wel duren......

6. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.039
    3.864
    113
    Vrouw
    Thuis
    De vraagstelling is: "Moeten we falende ouders verbieden kinderen te krijgen?"

Het treurige overlijden van Daniela is een heel triest voorbeeld.

Maar ik denk dat je nu voldoende demonstreert dat de definitie van falend ouderschap heel persoonlijk is. Wat ik als falen zie, is niet wat jij als falen ziet (ik zie niet inenten trouwens niet als falen, ook al ben ik het er niet mee eens). En daarin schuilt nou net het probleem als je dit soort wetgeving wilt gaan toepassen.

Het is heel makkelijk om Daniela's (stief)ouders te verbieden ooit nog kinderen te krijgen, maar waar leg je daarna de grens.

(Volgens mij?) jouw voorstel om ouders tijdelijk het krijgen van kinderen krijgen te verbieden op het moment dat hun kinderen gedwongen uit huis geplaatst zijn klinkt in eerste instantie goed, totdat je je realiseert dat Daniela niet gedwongen uit huis geplaatst was op het moment dat ze doodgeslagen werd. Daarnaast heb ik ook sterk de indruk dat als ouders vrijwillig meewerken aan het tijdelijk uit huis plaatsen van hun kinderen, ze echt geen haar beter hoeven te zijn dan ouders die zich tot op het laatst hiertegen verzetten en daardoor uiteindelijk gedwongen worden.

7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.039
    3.864
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wat is zwakbegaafd? Uit het programma Down voor Dummies kan ik me herinneren dat de grens al ligt op een IQ van 60 wat dat betreft.

Een collega van mij heeft een dochter met een IQ van net boven de 70, op straat zwanger geraakt en tot haar moeders grote verbazing zorgt ze uitstekend voor haar kleindochter.

IQ is geen vast gegeven, zoveel meer bepaalt of je tot het opvoeden van een kind in staat bent.

Ben ik er daarmee een groot voorstander van dat iemand die zichzelf al niet staande kan houden in de maatschappij er vervolgens voor kiest om aan kinderen te beginnen? Nee, maar het verbieden is van een heel andere orde.

Toen deze discussie een aantal jaren geleden liep, werd er in één of andere nieuwsrubriek een Franse jongen geïnterviewd met zwakbegaafde ouders, hij was van mening dat zijn ouders hem goed opgevoed hadden. Niet alle kinderen van zwakbegaafde ouders worden mishandeld.

Deel Deze Pagina