Een kdv kiezen: kennismaking als er geen kindjes zijn???

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door sunshineS1976, 3 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een kdv in de stad waar ik werk, de prijzen schelen in ieder geval enorm en ook de de contracten.

Ik heb al met een aantal contact gehad en deze kdv's rekenen 5,5 uur per dagdeel. Ik heb twee hele dagen nodig, dus dat kost me 11 uur.
    En dat terwijl ik maar 8 uur per dag echt nodig heb, maar dan moet ik gewoon die 11 uur betalen. Dat is 6 uur extra per week waar ik geen gebruik van maak. Dat vind ik eigenlijk niet echt netjes.

Nu heb ik dus op aanraden van iemand een ander kdv aangeschreven. Dat kdv ziet er allemaal veelbelovend uit en ze rekenen een acceptabel tarief per uur. Ik wil 16 uur per week afnemen gedurende de schoolweken. Deze uren worden per jaar berekend en dan gedeeld door 12 maanden en dan krijg je het tarief wat je elke maand betaald.
    Klinkt me allemaal fantastisch in de oren.

Nu ik een kennismaking en rondleiding wil, kan dat echter alleen in de avonduren als er geen kindjes zijn. Ik weet niet of dat gebruikelijk is, maar ik vind het nogal raar. Ik wil juist de sfeer overdag proeven en bekijken hoe de medewerkers met de kinderen omgaan.
    Of is dat te veel gevraagd?
    Volgens de informatie die ik heb gekregen is dat pas mogelijk als we besluiten om met ze in zee te gaan, tijdens de zogenaamde "wen-ochtendjes"

Ben benieuwd hoe het bij jullie is gegaan.

2. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Ik heb zelf op een kinderdagverblijf gewerkt, wij hadden juist tijdens normale werkuren de kennismaking en rondleiding.
    Mijn leidinggevende kwam regelmatig met een ouder die nieuwsgierig was even op de groep kijken.
    Ik vind het ook wel logisch dat je als ouder sfeer wilt proeven!
    Geven ze ook aan waarom ze dit niet doen?

3. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Wij doen het ook overdag, maar zou het zelf handiger vinden in de avond, ik zou vragen waarom ze het dan doen.

4. sunshineS1976

Ja dat hebben ze gezegd. Ze willen de "veiligheid" en het dagelijks ritme niet verstoren als er onbekende gezichten rond zouden lopen...

Ergens kan ik me dat wel voorstellen, maar het ritme kan toch gewoon doorgaan lijkt me... je wilt alleen maar even een kijkje nemen.

5. jols

jols Bekend lid

26 dec 2012
    681
    0
    0
    NULL
    NULL
    persoonlijk zou ik het erg prettig vinden om overdag te kunnen kijken. De sfeer op een groep en de interactie tussen leidsters en kinderen vind ik heel veel zeggend. Tegelijkertijd snap ik de argumenten van het kdv wel. Als jullie na de rondleiding in de avond als nog vragen hebben is misschien nog wel wat te regelen? of zou het ook een optie zijn om in contact te komen met ouders die hun kinderen al op dat kdv hebben?

6. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik snap dat wel, het is erg vervelend als er 'vreemde' mensen binnen komen, kindjes raken van slag of afgeleid. En bij ons moet een medewerker mee om uit te leggen en dan sta je als collega een half uur/uur alleen met 12 kids.

7. sunshineS1976

Ik hoop ook dat als de kennismaking ons erg goed bevalt en we het bijna zeker weten, dat we dan ook nog wel even een keer overdag mogen kijken. Dat vind ik toch wel heel belangrijk. Zou het heel raar vinden en niet leuk als ze dat niet goed zouden vinden.
    Bijna alsof ze iets te verbergen hebben dan...

Bij de grote kdv's mag je wel overdag kijken en wordt er iemand van bijv het management ingeschakeld die dan de rondleiding komt doen.

8. Misstiara5

Misstiara5 Actief lid

29 sep 2012
    436
    0
    16
    NULL
    NULL
    Inmiddels heb ik al een stuk of 8 Kdvs bezocht en allemaal overdag. Ik zou dat ook heel erg raar vinden om savonds te komen. Het gaat juist toch om die sfeer van de leidsters met de kinderen? Ik vind het maar vreemd en krijg idd het gevoel alsof ze iets willen verbergen of zo.

9. dt50

dt50 Actief lid

5 jan 2009
    215
    0
    16
    Ons kdv heb ik ook een rondleiding s avonds gehad. Bazin wilde liever niet overdag, omdat te veel onrust brengt. Na ons infogesprek (waaruit bleek dat wij serieuze interesse hadden) konden we overdag komen kijken. dat mocht op afspraak, maar we konden ook gerust onverwacht komen. Alleen dan moesten we niet verwachten dat er veel tijd voor ons vrijgemaakt kon worden, maar konden we wel overal kijken (behalve op de slaapkamers, waar daadwerkelijk kinderen sliepen).
    Ik vond het een goede methode.

10. prettymum

prettymum Niet meer actief

Ik denk niet dat ze iets willen verbergen maar juist het belang van de kinderen voorop stellen. Het is voor een kind helemaal
    niet prettig als er om de haverklap een manager met twee aanstaande ouders komt binnenvallen. Er zijn namelijk veel rondleidingen, dat telt aardig op.

Je kunt het ook positief zien, als jouw kindje daar zit wordt hij of zij dus ook niet gestoord door andere mensen die dan een rondleiding willen.

Ik denk dat je geluk hebt een kdv te hebben gevonden dat flexibele uurtarieven hanteert, deze zijn er maar weinig omdat het niet kostendekkend is als je je medewerkers wel elf uur per dag beschikbaar moet laten zijn maar er vervolgens niet voldoende gebruik van wordt gemaakt.

11. sunshineS1976

Je hebt een punt! We wachten de kennismaking gewoon af...spannend!

12. prettymum

prettymum Niet meer actief

13. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Dit zou ook een goede vraag zijn bij de kennismaking, hoe ze dit voor elkaar kunnen krijgen. Je wilt wel een financieel gezond bedrijf waar je mee in zee gaat. Straks gaan ze opeens failliet, omdat ze het, oeps, toch niet kunnen betalen. Hebben ze er goed over nagedacht? Ook is het fijn als het werkklimaat voor de leidsters goed is. Als zij zekerheid hebben wat betreft hun baan en er geen frictie is met management kunnen ze ook beter hun werk doen.

14. sunshineS1976

Dank je voor de tip! Goed punt!

15. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

23 dec 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou zeker overdag willen gaan kijken! 's Avonds is prima als het gaat om administratief gebeuren ofzo, maar je moet toch zien in wat voor groep en bij welke leidster je kind terechtkomt.

Ons kind was op zeker moment ingedeeld op een bepaalde groep, maar toen we daar gingen kijken bleek dat het veel te druk voor hem was. We mochten toen op de andere groepen gaan kijken, en hebben een groep kunnen kiezen die veel beter bij hem past.

Bij ons kdv worden de rondleidingen gedaan door iemand van het management, zodat de leidsters niet van hun werk worden gehouden. Als er op het kdv waar je naar kijkt zo weinig mensen werken dat ze niet eens iemand kunnen vrijmaken om een rondleiding te geven zou ik me ernstig afvragen of het daar allemaal wel goed geregeld is. Er moet toch altijd een leidinggevende aanwezig zijn?

In ieder geval veel succes bij je keuze!

Deel Deze Pagina