Kindjes die wat ''langzamer'' zijn!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door debdeb, 10 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debdeb

debdeb Lid

15 okt 2010
    92
    4
    8
    Vrouw
    Noord-Holland
    Hoi allemaal!

Ik heb een zoontje van 7 enhalve maand, en hij is wat ''langzamer''.
    Hij doet nog niets op brabbelen na. dus niet rollen, niet kruipen,tijgeren,zitten of hapjes eten.

Hij heeft een hele zware start en medische problemen en 3 maanden van zijn leven in het ziekenhuis gelegen, waarvan 6 weken onafgebroken.
    Dit (en waarschijnlijk zuurstoftekort door complicaties) heeft effect op zijn ontwikkeling. We krijgen intensieve begeleiding in het AMC, en thuis komt de fysiotherapeut bijna wekelijks en de logopediste.

Hoe het ook zij, ik ben allang blij dat mijn kleine boefje er nog is, dus ik maak mij totaal niet druk om het feit dat hij gewoon wat langzamer is.
    Maar toch is het best confronterend soms als je bedenkt dat de meeste kindjes het WEL kunnen. Tuurlijk weet je wel waarom je kleine boef het niet kan maar je denkt er toch aan, dan wel onbewust. Maar zijn oudere zusje was een probleemloos kindje wat zonder problemen opgroeide en nu al naar groep 2 gaat. soms als je erbij stil staat dan hakt dat er wel even in. We weten nog niet of hij lichamelijk of geestelijk iets heeft overgehouden aan alles maar dat doet er niet meer toe. Mijn zoontje is lichamelijk als een babytje van 3 a 4 maanden op veel vlakken. Op sommige vlakken zelfs nog als een baby van 2 maanden. Al is hij wel heel alert en wijs (zoals hij uit zijn oogjes kijkt)..

Wie heeft er nog meer wat ''specialer'' kindje? en hoe kan dat of is het gewoon zo?Wat doet je baby wel en wat doet je baby niet? ik zeg vaak gewoon ...maar jongens zijn gewoon wat langzamer:p:D

liefs

2. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ooo meid het is makkelijker gezegd dan gedaan maar vergelijk jouw kindje niet met andere kindjes die al die dingen wel kunnen. jouw zoontje heeft een hele moeilijke start gemaakt en tóch is hij er nog dus hij is een supersterk kindje!!!!!!!!! zo klein dat hij was heeft hij alle complicaties verslagen.

ik heb er zelf geen ervaring mee maar het zoontje van mijn beste vriendin had ook een hele moeilijke start maar die ukkies zijn zo sterk en hij is nu echt een hele slimme flinke grote knul van 2,5. dus maak je niet druk het komt allemaal vanzelf, geef hem lekker de tijd.

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Mijn zoon was-is ook langzamer... veel motorische problemen maar hij is er gekomen. Hij kreeg vanaf dat hij paar maand was fysio, ging vanaf 2 jaar 2x per week naar revalidatiecentrum voor nog meer hulp en vanaf 2,5 3x per week. Daarna nog een jaar voor spraak-taalproblemen en nu is hij 4,5 gaat naar de basisschool en doet het super...

Hij was laat, kon rollen met maand of 8 met hulp, zitten vanaf ong 1, na poosje kon hij kontschuiven en met 2 jaar liep hij wiebelig. Hij is motorisch nogsteeds geen wonder. Hij vindt veel dingen eng en is onzeker maar we zijn heel trots op wat hij heeft bereikt. Andere mensen valt het nu niet eens meer op maar wij weten wat voor bink we in huis hebben.

4. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn derde kindje (dik 5 maanden) doet ook alles in zijn eigen tempo. Oorzaak hiervan hiervan is het syndroom van Down. Het voordeel van deze diagnose vind ik dat je ongeveer weet wat je te wachten staat , er is zoveel over bekend en je wordt aan alle kanten geholpen. Inderdaad ook fysio en logopedie aan huis. Het is inderdaad soms even slikken als je leeftijds genootjes ziet maar goed , wij komer er ook wel al duurt het misschien wel wat langer. Hij kan nu pas net zijn nekje echt steviger rechtop houden, hij is wat rustiger/passiever dan andere kindjes, maar hij is zooo ontzettend lief ......Aan de andere kant kan hij wel veel sneller doorslapen dan mijn twee andere kinderen , die sliepen pas na een jaar of langer door, deze al na twee maanden... Ieder nadeel heeft zijn voordeel zullen we maar zeggen.

5. debdeb

debdeb Lid

15 okt 2010
    92
    4
    8
    Vrouw
    Noord-Holland
    jeetje wat heftig zeg. is het wel snel herkend dat hij dat syndroom had? mijn zoontje heeft dan geen down syndroom maar wel andere dingen waardoor alles wat anders gaat dan ''normaal'', maar wat is normaal, ieder kindje volgt zijn eigen lijntje.

mijn zoontje kan nu ook pas net goed zijn hoofdje omhoog houden maar ik neem het wel voor lief allemaal, alles heeft zijn reden zeg ik maar.

6. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    In het begin inderdaad even grote schrik, maar ik was gelijk ook helemaal gek op hem. Hij is nu niet meer weg te denken en alles heeft een plekje gekregen. De toekomst is nog ver weg en voor nu geniet ik enorm van hem.
    Ik kreeg een vermoeden een paar uur na de geboorte, en heb het toen zelf ter sprake gebracht en de kinderarts bevestigde daarna mijn vermoeden .

7. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    mijn meisje is "gezond" maar ook best laat met van alles.
    maar met 8mnd ging ze rollen met 10mnd kruipen en nu 11,5mnd lopen langs de tafel. ook goed eten doet ze pas goed met 9/10mnd.
    vooral niet vergelijken.

8. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Pff jeetje wat een verhaal meid!
    Echt een moeilijke start dan die kleine van jou!
    En zolang in t zh.....

Mijn jongste is verder gezond, dus weer eigenlijk niet of ik ''mag'' reageren....
    Hij heeft ook een moelijke start gehad!
    Zware bevalling en tijdens de bevalling zijn sleutelbeen gebroken, de eerste 3 maanden alleen maar gehuild, bleek dat hij verborgen reflux had...
    Hier medicijnen voor gehad, ook in het zh gelegen toen hij 8 weken door abneus, bleek ook het rs virus te hebben...
    Ook bleek later dat hij kma had, dus best veel meegemaakt in zijn korte leventje!
    Hij is nu bijna 10 mnd en is ook wat langzamer, hij zit wel zelf en ook stevig, maar hij rolt nog niet, hij kan het wel maar doet t bijna nooit!
    Kruipt nog niet en kan nog niet zelf staan!
    Wel zegt hij papa en mama, hij weet alleen niet dat hij ons bedoelt hoor ;)
    Al met al dus ook een wat langzamer jongetje (zeker als ik het vergelijk met mn andere zoontje), maar goed alles op zijn eigen tempo denk....

9. Eefje070809

Eefje070809 Actief lid

2 mrt 2010
    111
    1
    0
    onze zoon is ook wat langzamer.. Is nu 9 maanden kruipt en tijgert ook nog niet, hij maakt al wel een beetje aanstalte..
    Zelfstandig "los" zitten is ook nog een beetje wiebelig..
    Maar maak me voorlopig nog niet druk!

10. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Lynn kruipt net sinds 2 weken. Ze trok zich op met 13 maanden en ging gelijk staptjes aan de hand proberen. En nu begonnen met kruipen erbij. Dus kruipend naar de tafel en daar gaan staan en dan stapperen. Rollen heeft ze misschien 2x gedaan en verder nooit. Ze kan dus ook niet van lig naar zit uit haar zelf omdat ze daarvoor toch echt haar lichaam uit lig naar links of rechts moet bewegen.
    Ik had het hele kruipen al opgegeven en dacht die gaat straks in enen lopen en klaar. Zie je maar weer hoe ze je kunnen verrassen met dingen.

11. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    hey meis,

ik weet hoe moeilijk het is....gewoon ik weet het....als je wilt kan je via pb praten met me. Wat ik wel heb gedaan is schrijven, ik heb hier een weblog. En als je ff zoekt kan je mijn topic vinden 3 jaar alweer. dat zegt ook heel veel.

Mijn dochter had dan niet zo een moeilijke start..juis tniet! maar toch....

Groetjes, En sterkte met alles! Het verwerken begint nu pas, nu het weer wat beter gaat....

Miranda

12. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Devin is traag, hij heeft ook een ontwikkelingsachterstand, bevestigd door de kinderfysio. Hij heeft net sinds een week zijn voetjes ontdekt en pas sinds een week of 3 maakt hij éindelijk echt contact. Meneertje ligt op zijn rug en doet geen poging tot draaien, op zijn buik wil hij absoluut niet. Na een minuut begraaft hij zijn hoofd en gaat huilen en huilen. Hij zit wel eens in de schommelstoel, maar zelf zitten, nog lang niet.. Wat er is, weet ik niet.. maar ik heb al vanaf t begin gezegd dat er iets met mn jochie is, maar ik kan mn vinger er niet op leggen. Volgens het cb en de kinderarts is er (nog) niks aan de hand. Devin heeft vaak verhoging (tegen de 38 aan) en moppert veel. Bloed en urine wezen niks uit. Ik hoop echt dat er niks is. Over een maandje moeten terug naar de kinderarts en horen we wel weer. Dan wil ik wel dat ie gecheckt word op vit b12 tekort (hebben ik en mn zusje nl ook) en veel van zijn 'kenmerken' komen toch overeen.

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.825
    3.348
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    onze oudste kon met 6 maanden zitten als je haar neerzette. Maar daar hield het ook gelijk mee op.

Er is niets mis met haar ofzo, maar ze rolde pas met 9,5 maand! Ze had er gewoon geen interesse in. En ja, dat vond ik ook wel eens rot om te zien. Zeker als je dan verhalen hoorde van de snelle kindjes, die met 3 maanden al rollen en met 9 maanden lopen. Terwijl er bij ons meisje nog helemaal níéts gebeurde.

Maar ze heeft het allemaal ingehaald en gaat nu gelijk met andere kindjes (bepaalde dingen zelfs wat sneller). Zonder overigens hulp van buitenaf, hoewel ik hier wel altijd voor opengestaan heb.

14. Loe

Loe Niet meer actief

Onze zoon is ook wat trager. zes weken te vroeg geboren en vele pijn gehad door blauwe plekken door weeenstorm. Veel krampen gehad, kolieken en uiteindelijk pepti melk gekregen. Na vijf maanden ging het beter met onze zoon. Rollen doet hij pas vanaf 8 maanden, hij rolt nu wel de hele kamer door. Heeft totaal nog geen interesse om te kruipen, laat staan--staan. Hij zegt wel pa-pa-papapa.

Volgens het ziekenhuis waar we onder controle zijn vanwege vroeggeboorte had hij nu al moeten lopen. ja daaaaaaaaaaag. Ik liep met anderhalf en mijn vriend met 19 maanden. Over een maand moeten we terug. als hij dan nog niet kruipt willen ze fysio geven. Ik moet eerlijk bekennen da tik het daar nog niet mee eens ben. Hij is ook zes weken te vroeg geboren en heeft geen vlotte start gehad. Cut him some slack denk ik dan. Ik stimuleer hem wel, kan natuurlijk geen kwaad. Maar nu al lopen, is toch ook niet nodig volgens mij.

15. Loe

Loe Niet meer actief

oja, blijven zitten kan hij wel, maar laat zich als hij het zat is gewoon achterover vallen! dus je moet er wel achter zitten. zelf van lig naar zit lukt niet, probeert het ookniet.

16. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    Loe hier ook een kindje die met 34 weken geboren is maar ze krijgt al kinderfysio sinds die tijd is hier standaard
    Ze loopt nu met 15 maanden nog niet los en kruipen heeft ze ook nooit gedaan
    Maar de fysio heeft wel goeie tips wat we moeten stimuleren enz

17. debdeb

debdeb Lid

15 okt 2010
    92
    4
    8
    Vrouw
    Noord-Holland
    Jeetje, gelukkig ben ik niet de enige hahahha.
    Ik zie wel veel in mijn omgeving dat kindjes met reflux ook wat 'trager' zijn, al moet ik zeggen dat ik reflux wat onderschat vind. Bij mijn zoontje dachten ze eerst ook aan relfux, scheen dus vele malen erger te zijn maar goed dat ter zijde.

@ loe, mijn zoontje is ook wat te vroeg op de wereld gekomen met ook een moeizame bevalling, ik moet wel zeggen dat de fysio( die we krijgen sinds hij 8 weken is ) je wel veel tips kan geven en eventueel kan kijken of er meeer aan de hand is dan alleen een achterstandje.
    Als je naar mijn zoontje kijkt denk je , ach ja het kindje heeft vele meegemaakt laat hem maar alles even inhalen geef hem de tijd. Maar er speelt dus meer wat ik op het eerste gezicht niet zie, maar de fysio wel. En juist daarin kunnen ze je kindje en jou stimuleren.

Ik wil niet vergelijken, absoluut niet, maar je doet het toch.

18. Loe

Loe Niet meer actief

Ja ik wil het ook wel voor mijn zoontje,ik zal absoluut niet weigeren, maar ik heb soms het gevoel dat je op de kinderafdeling in het ziekenhuis moet bewijzen ongeveer dat er niks aan de hand is met je kindje en op de volwassenen poli's moet aantonen dat je ECHT wat hebt. Ik word er gewoon niet goed van. Soms het ik het idee dat ze gewoon wat zoeken en dat is wat mij tegenhoudt. Begrijp je een beetje wat ik bedoel? Als je er een totaal perfect kindje (zeg ik maar even dom maar even voor het plaatje) heen zou gaan, zouden ze nog wat kunnen vinden. Dat is het.......daarom heeft hij nog geen fysio denk ik in mijn ogen. HEt zit me echt dwars....

Dus.....volgende keer hoop ik bij het bezoek dat hij kruipt (eind september) en anders maar fysio ja. Maar niet thuis, ik begrijp dat je dat niet vergoed krijgt?

19. ziezo

ziezo Bekend lid

2 mrt 2007
    709
    39
    28
    Onze kleine man is motorisch ook traag.
    Hij is geboren met een open blaas en open bekken,maar dit zou geen invloed mogen hebben op zijn ontwikkeling,maar op z'n buik liggen wil hij absoluut niet. Met 5 maanden kon hij wel rechtop zitten en nu gaat hij een beetje bilschuiven door de kamer,maar zelfstandig zitten doet hij niet. Nu heeft hij sinds kort fysio. nu blijkt hij ook nog eens hypermobiel te zijn,dus dat hij ooit zal gaan kruipen is klein en waarschijnlijk zal het ook nog lang duren voordat hij gaat lopen,maar goed dat zien we dan wel weer.
    Zijn spraak/ taal ontwikkeling komt wel goed op gang.
    Hij zegt papa,mama, tana( montana de hond) en nee.

gr

20. pinguin

pinguin Bekend lid

8 apr 2011
    974
    1
    0
    somewhere
    mijn dochter is helemaal gezond en heeft een goede start gehad maar kan in vergelijking met haar nichtje ook veel minder!
    haar nichtje is 3 weken ouder en die draait al van rug naar buik en terug, pakt haar voetjes vast, kan zelf zitten...
    die van mij doet dat niet hoor!
    die tilt haar hoofd ook niet op als ik haar op haar buik leg!
    ik weet dat je niet mag vergelijken maar soms "steekt" het wel een beetje als ik zie wat haar nichtje doet....
    mijn meisje was wel vroeg met lachen en brabbelen, eerder dan haar nichtje (en stiekem was ik daar zo blij om... oh wat slecht..:))
    we zien wel wanneer ze wat gaat doen...

Deel Deze Pagina