Mogelijk verband wiegendood en oorprobleem

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Setteke, 11 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Setteke

    Setteke Niet meer actief

    Dit las ik net in Bijzijn, een vaktijdschrift voor de verzorging en verpleging:

    Het wordt wellicht mogelijk om bij pasgeborenen via een gehoortest het risico op wiegendood te bepalen. Dat melden Amerikaanse wetenschappers die een groot aantal gehoortesten van pasgeborenen hebben bestudeerd. In al die data vonden zij bij kinderen die aan wiegendood waren overleden een probleem in het rechterbinnenoor. De ondezoekers denken dat bepaalde haarcellen in het binnenoor iets te maken hebben met de regulatie van kooldioxide in het bloed.

    Ik ben blij dat er bij Tymen destijds niets bijzonders uit de gehoortest kwam...(al zegt dat misschien niks)
     
  2. Anabella

    Anabella Fanatiek lid

    2 feb 2006
    2.742
    1
    0

    Stond er in dat artikel ook iets over mogelijke behandelmethodes van dat defect in die haarcellen?

    edit; zin gewijzigd, opbouw was te raar :p
     
  3. cimbomlu

    cimbomlu Fanatiek lid

    13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    als er een defect in de haarcellen is, kun je ervan uitgaan dat met de huidige stand van de wetenschap daar niets aan is te doen. Daar kunnen ze niet aan opereren ofzo.
    Dus het is weer zo'n onderzoek dat iets in beginsel aantoont, maar waar je verder niets mee kan als ouders. Behalve als je kind een verhoogd risico blijkt te hebben er 24 uur per dag naast te gaan zitten.
     
  4. Setteke

    Setteke Niet meer actief

    Nee, dit was het hele artikeltje!
     
  5. Anabella

    Anabella Fanatiek lid

    2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Nou ja, toch is het wel een vooruitgang.
    Wie weet wat voor mogelijkheden verder onderzoek biedt, misschien is er operatief niets aan te veranderen maar misschien in de toekomst met medicatie wel.
     
  6. chantalk

    chantalk Fanatiek lid

    brrrr de gehoortest was bij Luca niet meteen goed. Het linkeroortje wel maar het rechteroortje zijn ze voor terug gekomen omdat het na 3 x testen nog niet goed was. :(
    Gelukkig was het toen ze terug kwamen wel goed.
     
  7. speeters

    speeters Fanatiek lid

    26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    België
    @ cimbomlu: Het is wel degelijk een onderzoek waar ouders iets aan kunnen hebben! Als dit onderzoek ook in Nederland en België bekent raakt zullen mogelijk meer kinderen recht krijgen op een wiegedoodmonitor, wat het aantal wiegedoodsterftes kan verkleinen.
     
  8. cimbomlu

    cimbomlu Fanatiek lid

    13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    Speeters: daar heb je helemaal gelijk in!
    Maar dan moet het eerst aangetoond worden, dit is maar een eerste onderzoek dat met gegevens achteraf heeft plaatsgevonden (retrospectief)
     
  9. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    waar z'n test wel niet goed voor is, weet je toch dat je je kindje beter in de dgaten moet houden toch.

    ik weet van me zelf dat ik vroeger nooit door me neus wilde ademe en ook wel is stopte met ademe wat mijn moeder de zenuwe bezorgde en inderdaad ik ben aan me rechteroor slechthorend geweest tot een jaar of 3 en gelukkig is dit nu in orde nooit aan egdacht dat dit meisschien verband kon hebben
     
  10. Niet meer actief

    grappig, zelf ben ik ook slecht ademend, soms in mn slaap stopt mn ademhaling en dan word ik zwetend en naar adem happend wakker..
    mijn rechteroor jeukt altijd vreselijk en werkt veel slechter, dus blijkbaar toch een verband, goh zou ik zelf nooit bedacht kunnen hebben.
     
  11. speeters

    speeters Fanatiek lid

    26 nov 2006
    1.410
    0
    0
    België
    @ cimbomlu: Ja, dat is waar! Hopelijk breidt het onderzoek zich verder uit met duidelijke resultaten, zodat de gegevens ook als preventie gebruikt kunnen worden. Ik heb zelf veel ervaring met wiegedoodmonitoring en ik heb het altijd als extra zekerheid ervaren. Uiteraard kan het ook extra ongerust maken, maar in de gevallen waarbij hier monitoring werd aangelegd bleek het ook echt nodig. Hopelijk kunnen ze in de toekomst meer wiegedood vermijden of zelfs voorkomen door uiteindelijk de oorzaak van het probleem aan te pakken.
     

Deel Deze Pagina