Ik ben op zoek naar meiden die ook altijd al vanaf een week voor hun NOD roze verlies hebben en van hun gynaecoloog te horen hebben gekregen wat hiervan de oorzaak is en of het een zwangerschap in de weg kan staan? Of natuurlijk meiden die dit ook hebben en gewoon prima zwanger zijn geworden. Ik maak mij namelijk toch best zorgen. Ik heb altijd voor mijn NOD roze verlies. Dit heb ik altijd al gehad, ook voordat we zwanger wilde worden en toen alleen condooms gebruikte. Nou weet ik dat bruinverlies 1-2 dagen voor je NOD vrij normaal is en dat er zat meiden zijn die dit hebben en toch gewoon zwanger zijn geworden. Maar ik lees weinig over roze verlies en of dit ook net zo onschuldig is. Bovendien heb ik dus vaak dat ik al 7-5 dagen vóór mijn NOD dit roze verlies krijg. Dit houdt dan aan totdat ik ongesteld word. Ik vind dit best lang duren, en zeker aangezien het om roze verlies gaat en niet om (oud)bruin, maak ik mij er zorgen om. Zo ben ik bang dat dit roze verlies bijvoorbeeld een progesteron tekort aanduidt. En dat door dit tekort mijn baarmoederslijmvlies te vroeg afbreekt. Deze mogelijkheid spookt steeds door mijn hoofd sinds mijn vroege miskraam van vorige maand. Misschien dat deze miskraam wel door een progesteron tekort werd veroorzaakt?? Overigens heb ik wel altijd netjes een luteale fase van 13 dagen. Ook heb ik tijdens mijn luteale fase vaak last van pijnlijke borsten (maar niet altijd!), wat volgens mij veroorzaakt word door progesteron(?). Een andere mogelijkheid waar ik voor vrees is endometriose. Ik heb namelijk wel eens gelezen dat dit ook roze verlies kan veroorzaken. Bovendien heb ik elke maand een behoorlijk pijnlijke eisprong, wat blijkbaar ook een symptoom van endometriose kan zijn. Waar ik eigenlijk op hoop is dat mijn baarmoederslijmvlies gewoon te enthousiast van start gaat en iets te dik eindigt. Ik heb gelezen dat als dit het geval is, je baarmoederslijmvlies de extra beetjes alvast kan afbreken, zodat tijdens de innesteling het baarmoederslijmvlies weer de juiste dikte heeft. Dit afbreken van de extra beetjes kan ook roze verlies veroorzaken. Overigens heb ik wel gewoon een normale hoeveelheid ongesteldheid: 3 dagen flink wat (donker)rood (4 tampons of maandverbanden vol per dag), gevolgd door 3 dagen roze/bruin (1-2 mini tampons of inlegkruisjes per dag is ruim voldoende). Het lijkt mij dat dit in ieder geval aanduidt dat mijn baarmoederslijmvlies wel dik genoeg is voor een innesteling, toch? En dat een progesteron tekort (=een te dunne baarmoederslijmvlies) dan minder waarschijnlijk is?? Dus wie heeft het antwoord voor mij??? Ik heb echt wat geruststelling nodig en hoop dan ook te horen dat ook roze verlies, ook al houd het dagenlang aan voor de NOD, net als bruinverlies geen enkel probleem is voor een zwangerschap.
Waarom stel je de vraag niet aan je huisarts? Ik weet dat het tijdens een zwangerschap geen kwaad kan...maar misschien kan het duiden op een licht gevoelige baarmoeder?
Intussen ben ik inderdaad naar de huisarts geweest, ook op aanraden van de verloskundige hier op het forum. Volgens de huisarts is dit soort spotting voor de menstruatie niets om je zorgen over te maken. De kleur van de spotting, of het nou bruin of roze is, maakt hierbij niet uit. Ook de duur van de spotting, of het nou een dag voor je menstruatie is of een hele week, maakt ook niet uit. Voor de zekerheid gaat hij het nog wel even navragen bij de gynaecoloog. Maar hij is zo zeker van zijn zaak dat hij verwacht dat de gynaecoloog precies hetzelfde zal zeggen. Mocht dit niet zo zijn, dan belt de huisarts mij volgende week terug en krijg ik te horen wat de gynaecoloog te melden had (en zal ik dat natuurlijk ook hier komen vertellen). Maar hoor ik niks meer van de huisarts (wat dus zeeeeeeeer waarschijnlijk is), dan kan ik er vanuit gaan dat de gynaecoloog het met de huisarts z'n uitspraak eens is. Over de oorzaak van dit soort spotting kon de huisarts overigens weinig zeggen. Blijkbaar is spotting nog een waar mysterie in de medische wereld... Het enige wat hij kon bedenken was eventueel een chlamydia infectie (dat kan ook spotting veroorzaken). Maar bij mij is dat onmogelijk, ik ben onlangs nog getest op SOA's en er was niks gevonden. Het heeft bij mij dus een andere oorzaak, maar wat dat is..... De kans is heel groot dat de spotting een onschuldige oorzaak heeft, wat mijn kansen op zwangerschap niet zal beïnvloeden. Wellicht een gevoelige baarmoeder, of bovengemiddelde microscopische bloedingen in de baarmoeder (die altijd bij iedereen aanwezig zijn), of misschien mijn lichaam die reageert op de verandering van hormonen na de eisprong. Het zou allemaal een oorzaak kunnen zijn, die allemaal even onschuldig zijn bij een kinderwens. Zeker het feit dát ik al eventjes zwanger ben geweest stemde hem positief. En hij drukte mij op het hart dat die VMK echt niet veroorzaakt was door de spotting, maar dat er gewoon is mis was in de aanleg van het vruchtje. Er bestaat natuurlijk een kans dat er toch iets aan de hand is (bijvoorbeeld een probleem in de hormoonhuishouding), maar die kans is gelukkig klein (maar natuurlijk niet afwezig). Helaas zal ik toch moeten afwachten, want de huisarts wilt geen actie ondernomen totdat we een jaar hebben geprobeerd om zwanger te worden. Dus als er toevallig toch iets aan de hand is, zullen we dat pas over een jaar te weten komen. Het is niet anders. Maar gelukkig is de kans veel groter dat ik komend jaar gewoon goed zwanger word.
Gefeliciteerd! Voor mij is het stiekem ook leuk om te lezen dat het gelukt is omdat ik dezelfde klachten heb 1 week voor mijn Nod. Geniet ervan!