Eerste wendag op de basischool, mag ik er even bij blijven?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Anne1985, 29 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Mijn dochter gaat morgen voor het eerst wennen op de basisschool. Super spannend! (vooral voor mama ;))

Nu lees op internet dat de ouders er de eerste wendag vaak even bij mogen blijven. Ik heb hier eigenlijk niet naar geinformeerd. Hoe was dat bij jullie?

Ik heb natuurlijk ook geen oppas voor mijn jongste, die gaat dus gewoon mee. Mochten we mogen blijven hoop ik niet dat dit een probleem is.

Phoe.. spannend allemaal hoor :D

2. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Was bij ons niet. De juf zei op een gegeven moment: zullen we mama uit gaan zwaaien?
    Denk ook niet dat het mogelijk is dat elke ouder met een nieuw kindje er even bij mag blijven. Leidt erg af van het lesprogramma... voor de andere kindjes.

3. aliekeleppink

aliekeleppink Fanatiek lid

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Ik zou zeggen ja!
    Ik ben zelf kleuterjuf en bij ons mogen de ouders altijd even blijven van nieuwe kindjes. We beginnen altijd 's morgnes met een spel aan tafel en daarna de kring. Of na het spel aan tafel of na de kring gaan de ouders afscheid nemen. Als ze eerder willen mag dat natuurlijk ook, maar voor ouders is het ook spannend om hun kind voor het eerst naar school te brengen.

En ja het leidt wat af van het lesprogramma, maar het is niet hinderlijk. Ik had laatst 2 ouderparen en een zusje in de klas het eerste uur van de ochtend omdat die 2 kids kwamen wennen.
    Ik laat me hier niet door afleiden. Ouders en kinderen kunnen zo lekker even sfeer proeven. Ouders kunnen hun kind rustig achter laten nu hun wenmomentje in de groep. en eigenlijk is het drama bij afscheid nemen eigenlijk heel minimaal op deze manier

4. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier was het niet zo. Maar mijn zoontje zwaaide mij vrolijk uit hoor.

5. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik heb (op verzoek van de juf) er zeker een half uur bij gezeten. We werden 10 minuutjes later verwacht dan de rest, dus iedereen zat al in de kring. Wij gingen erbij zitten en toen gingen ze hun kring-ritueel doen. Ik vond het heel bijzonder om er bij te zijn, zo krijg je toch een beetje een beeld van hoe t er in de klas aan toe gaat.

6. NB1980

NB1980 Actief lid

24 jun 2008
    247
    0
    0
    ik ben zelf kleuterjuf en bij ons op school mag dit altijd. Ouders zijn ook welkom op andere momenten, dus als het kind al wat langer op school zit. Ik vind het dan wel prettig om het vooraf te weten. Als ouders vragen of ze de volgende dag even of´s middags even mogen blijven is dat prima. De klas heeft er echt geen last van.

Voor nieuwe kindjes is het wel fijn als papa of mama wat langer blijft. Op een gegeven moment geven ze vaak zelf wel aan dat mama weg mag!

7. NB1980

NB1980 Actief lid

24 jun 2008
    247
    0
    0
    Bij mijn eigen dochter ben ik trouwens maar heel even gebleven. Ze vond het wel best en vond dat we maar weer naar huis moesten gaan:)

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    dat zie ik hier ook wel gebeuren ja.... :p

9. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Ik dacht ook altijd dat mijn dochter me vrolijk uit zou zwaaien, maar ik merk de laaste dagen dat ze wel gespannen is. Ze slaapt slechter en wil de hele dag alleen maar bij me zijn. Dus ik ben benieuwd hoe dat morgen gaat...

Ik vraag gewoon of ik even mag blijven. Ik neem aan dat het geen probleem is dat mijn jongste er ook bij is.

10. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

nee hier was dat volgens mij ook niet de bedoeling. Juf nam dochter van me over en dochter gaf me nog net een kus en zag me toen niet meer staan. Maar onze wendagen waren sowieso wel anders veel kinderen blijken ook halve dagen te oefenen en niet elke dag, mijn dochter ging meteen hele dagen. Gewoon een week voor haar verjaardag begonnen.

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm hier was de eerste wendag een middag en manlief bracht haar weg.
    Die mocht er inderdaad even bij blijven..

Maar bij ons is het standaard dat elke ochtend de ouders mee mogen in de klas.
    School gaat om 8.20 open en dan gaan de ouders mee naar de klas. Vaak staat er om 8.15 dus al een hele rij ouders/kinderen voor de school.
    Dan ga je samen met je kind een boekje lezen in de kring tot half 9. En als de bel gaat mopperen alle kleuters dat hun ouders nu ECHT weg moeten en worden de boekjes opgeruimd.

Op die manier heb je dus elke dag even 10 minuten in de klas :)

12. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Op M's school is er inloop tussen 8.30-8.45 dus dat is het moment om er bij te blijven. Overigens is het afscheid nemen nooit een probleem geweest en dat was op de speelzaal nog wel eens anders (brullen) ...

13. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ja hoor. Ook bij ons is er inloop van 8.20 tot 8.30 daarna gaan alle ouders weg. Sommige ouders kiezen er zelf voor om nog even te blijven, ligt ook sterk aan het kind natuurlijk. En ik vind dat echt geen probleem. Ik probeer wel altijd rustig naar het moment van afscheid te werken: "mama komt er nog even bijzitten in de kring en daarna gaat mama weg." Ik vind het altijd fijn als ouders de tijd krijgen en zich niet weggejaagd voelen.

14. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Even een update. Vanmorgen was het dus zover. Mijn dochter was best zenuwachtig maar ze had er heeeel veel zin in. Ik heb wel een paar 'slikmomentjes' gehad hoor. Wat wordt ze groot zeg. Met haar rugtasje om..

Op school wilde ze me echt niet loslaten. Ik mocht inderdaad even blijven. Ze heeft een ontzettend lieve juf en er zijn een paar kindjes die ze kent van het kinderdagverblijf. Ze mocht naast de juf zitten en kon zo even lekker de kat uit de boom kijken.

Het was volgens mij best overweldigend allemaal, maar na 20 minuten zei ik dat mama weg ging. Dat vond ze goed, ik moest alleen wel even voor het raam zwaaien. Al met al viel het best mee, maar ze heeft me niet meteen vrolijk weg gestuurd ;)

En nu zit ik hier een beetje met mijn ziel onder mijn arm, haha. Ik ben verschrikkelijk trots, wat is ze al groot. Maar het gaat ook wel allemaal snel hoor. Ik ga haar straks lekker ophalen en dan hoop ik hele verhalen te horen :)

15. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Volgens mij hebben de kk op de school waar dochter dadelijk naartoe gaat 3 wendagdelen en mag je daar alle 3 bij blijven....lijkt me wel erg veel en vlgs mij vindt dochter dat niet helemaal nodig :)

Deel Deze Pagina