Hallo, Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen want ik weet het niet meer. Ik had eindelijk na 6 maanden werkloos te zijn een baan gevonden hier kon ik nog even 3 maanden voor mijn verlof aan de slag. Ik heb dan ook een contract gekregen die van 10 maart tot 10 juni loopt zonder proeftijd. Dit was natuurlijk geweldig aangezien ik dan op tijd op verlof kan en ook een zwangerschapsuitkering kon aanvragen. Ik werk in een callcenter en gisteren hebben ze tegen mij gezegd omdat ik iets minder heb gescoord de afgelopen twee dagen dan moet ik niet meer terug hoef te komen. Ik heb nu dus geen recht op een WW aangezien ik pas 1 maand werk en ook niet meer op een zwangerschaps uitkering. Maar waar heb ik wel recht op want als ik geen inkomen heb staan we op straat.. En aan een nieuwe baan kom ik niet meer nu ik al 6 maanden zwanger ben. Ik hoor het heel graag!!! Ik ben namelijk echt hopeloos!
Beste ambertjeooster, Wat rot dat je niet terug hoeft te komen bij je werkgever vanwege tegenvallende resultaten. Je wilt weten of je recht hebt op een uitkering. Er zijn een aantal situaties denkbaar. - Ging je volledig aan het werk vanuit een WW-uitkering? In de beëindigingsbrief staat dat als je binnen een half jaar opnieuw werkloos raakt, je UWV kunt vragen om je oude WW-uitkering weer te heropenen. Je hebt dan mogelijk weer recht op WW voor de resterende duur van je uitkering. Ben je uitgeschreven? Schrijf jezelf dan weer in als werkzoekende. Vervolgens ga je verder met de aanvraag op werk.nl. Vergeet dan niet, dat je zelf je zwangerschapsuitkering (WAZO) aanvraagt bij UWV. Dit kun je doen uiterlijk 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum. Bel daarvoor UWV Telefoon Werknemers 0900-9294. - Heb je nooit recht gehad op een WW-uitkering? Dan heb je inderdaad te kort gewerkt om in aanmerking te komen voor WW. Je dient minimaal 26 weken gewerkt te hebben om recht te kunnen hebben op WW. Dit is een van de voorwaarden voor WW. Heb je geen recht op WW? Je kunt dan een bijstandsuitkering aanvragen. Ook de bijstandsaanvraag doe je via werk.nl. - Ligt je vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na einde van een WW-uitkering of dienstverband? Ook dan heb je recht op WAZO. Als laatste geef je aan dat je niet terug hoeft te komen. Maar je hebt wel een contract dat loopt tot 10 juni. Wat betreft loondoorbetalingsverplichting en soort arbeidsovereenkomst kun je contact opnemen met bijvoorbeeld het Juridisch Loket (0900-8020), rechtsbijstand of vakbond. Vraag hen dan wat je rechten zijn in dezen. Ik wens je veel succes met de situatie. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare