Op advies van de kinderarts gaan wij nu beginnen met bijvoeding. Madam moet niets weten van potjes banaan, peer, worteltjes etc Bij de fruitpotjes begint ze zelfs gigantisch te kokhalzen. Gisteren hebben we een klein stukje peer geprakt en dit aangeboden. Ze zat te smullen! Madam is dus blijkbaar van de versafdeling! Nu wil ik alles zelf vers gaan maken in de blender en ook invriezen. Ik heb al gelezen dat het beter is bv een peertje te koken, ook heb ik gelezen dat water toevoegen aan een fruithapje ook veel wordt gedaan. Heb vandaag peren en worteltjes in huis gehaald vraag me nu alleen even af wat de beste bereidingswijze is. Ik ben dus op zoek naar wat 'recepten'voor de (beginnende) fruit en groentehapjes.
Mijn zoontje is dol op de combinatie appel/peer en ook voor banaan/mango kan je hem ´s nachts wakker maken. appel en peer kook ik even een paar minuutjes in een klein beetje water, prakken met een vork en smullen maar. banaan en mango kook ik niet, dat gooi ik even in de blender. Wat betreft groenten houdt mijn zoontje niet van combi´s. Dus liever 1 soort, wel gemengd met een aardappeltje. Favoriet hier zijn worteltjes, doperwtjes en sperzieboontjes. Gewoon koken en prakken of staafmixen. Tip: koop bij de Appie Heijn het boek `Opperdepop`. Dit is een kookboek vol fruit- en groentehapjes.
Wat Anakin al zegt, het Opperdepop boek van de Albert Heijn is echt super, staat ontzettend veel in, ook extra info. Het is ingedeeld per leeftijd van het kind dus ook ideaal. Het boek is volgens mij ook online te bestellen. Hier is appel/peer/banaan een groot succes maar ze lust eigenlijk alles wat we haar voorzetten.
Ik kook alleen appel omdat het moeilijk te prakken valt. In het begin gaf ik haar gewoon een paar dagen achter elkaar hetzelfde om te kijken hoe ze hierop reageerde. Dus 1 stuk fruit of 1 stuk groente. Maar voor de rest geef ik meestal 1 stuk fruit en prak ik het. Of ik geef het in stukjes in haar handjes maar zij is wel wat ouder dan jouw kindje. Af en toe combi maar meer als een stuk fruit heel klein is. Maar appel/banaan vindt ze heerlijk. Voor de rest stoom ik groente in een stomer/stoomapparaat weet niet hoe het heet
Hier kregen ze de groente en het fruit altijd ongemengd, gewoon in stukken. Dus geen echte recepten, gewoon stomen en geven.