Ja, als het qua bezetting kan dan wel. Maar liever niet op maandag en dinsdag, aangezien dat mijn vaste dagen zijn op kantoor. Het blijft dan liggen en op zich is dat niet erg, maar zal de week erna dan wel een extra dag moeten werken. Dus dan neem ik de rest van de week vrij tm zondag. Maar meestal werk ik maar 3 dagen, dus het is eigenlijk niet nodig. De vakanties liever niet in de zomervakantie (horeca) maar de andere schoolvakantie is nooit een probleem omdat we dan parttimers/studenten in kunnen plannen.
Ik kan zelf bepalen wanneer ik vrij wil. Als er maar geen afspraken staan. ik doe de boekhouding en loonadministratie van 3 bedrijven dus kan geen vrij nemen als de lonen moeten worden gedaan en de btw moet worden gedaan. Maar de lonen kan ik al voorbereiden en dan vanuit huis betalen geen probleem. Maar ik neem eigenlijk nooit vrij rond deze tijden.
Wij moeten drie maanden van te voren vakanties aanvragen. Vrije dagen tussendoor zie ik vaak wel door de vingers (ik ben roosteraar oa). In de zomervakantie kunnen we alleen de eerste 3 of de laatste 3 aanvragen. Anders is het lastig plannen. En tussen kerst en oud en nieuw mag niemand vrij, dat is een drukke periode. Als ik zelf vrij neem moet ik dat ook met andere teams afstemmen omdat er genoeg mensen van mijn functieniveau aanwezig moeten zijn.
Mijn man is leraar, dus heeft geen vrij opneembare vrije dagen. Ik mag het wel zelf weten, want ik ben eigen baas, maar in de praktijk heb ik een hoop om rekening mee te houden. De eerste maand van elk kwartaal is lastig ivm BTW-aangiftes. Januari en februari zijn vrijwel onmogelijk. hoewel ik volgende week wel 1 dag vrij neem, omdat kinderen en man ook vrij zijn. En in de zomer proberen we met het hele kantoor de vakanties een beetje op elkaar af te stemmen, zodat iedereen tegelijk vrij is en we het kantoor gewoon een paar weken kunnen sluiten. Dat is uiteindelijk efficienter dan 2 maanden op halve kracht werken
In principe zou het kunnen bij ons, als ik dan zelf maar vervanging zoek. Het rooster is vaak al 2 maanden van te voren klaar, dus òf ik moet het voor die tijd doorgeven, òf ik moet zelf iemand anders vragen. Als het al een keer nodig is, ruil ik een dag met die collega, wel zo eerlijk...
Ja, is geen probleem. Ik bepaal zelf wanneer ik op vakantie wil of gewoon zo een dag vrij. Hoef gelukkig met niemand rekening te houden. Heerlijk is dat! Mijn directe collega's geldt hetzelfde voor. Aan het eind van het jaar of begin van het nieuwe jaar mailen we onze verlofkaart en daarmee is het klaar.
Ik moet het zelf weten, maar als ik veel vrij neem in perioden waarin belangrijke dingen gebeuren kan mijn leidinggevende bezwaar maken. Ik zorg dus dat ik mijn vakanties plan in de minder drukke perioden.
ja, en ook niet maanden van tevoren of zo. Ik meld een week, of 2/3 weken ervoor dat ik op vakantie ga, of zomaar een vrije dag wil hebben. Kan me niet herinneren dat dat ooit is geweigerd of zo.
Tussen 1 mei en 30 september moet ik 2 weken aaneensluitend nemen. Wat ik met de rest van mijn dagen doe is mijn zaak. Belangrijkste stelregel: "Zorg dat je met je dienst overeenkomt". Mijn groot verlof moet ik rond januari-februari aangeven. Een week of een dag tussendoor dat mag ik desnoods 2 dagen voordien vragen. Zolang er niemand anders van mijn 3 collega's op de dienst eerst was. 1 dag niemand op kantoor is overigens geen ramp voor één keer. Hele weken wel. Januari is afsluit en dan moet ik niet afkomen met een week vakantie. 1 dag of een wissel van dagen (ik werk 3 dagen) is eventueel wel bespreekbaar. Gisteren nog overlegd met een collega over de vrijdag na Ons-Heer-Hemelvaart (wat altijd op donderdag valt). Traditioneel is er dan in heel het gebouw maximaal 3 man in huis. Alle scholen zijn zowat dicht hier in België, alle kinderopvang ook en 1 van onze 5 VZW's in huis is ook gewoon dicht. Aangezien zowel zij als ik verlof wil, collega 3 er nooit is op vrijdag en collega 4 kinderen heeft (en dus geen opvang) zal dat vermoedelijk een dagje antwoordapparaat worden. We kunnen toch niemand doorgeven ...
ivm bezetting moet er even overlegd worden, maar is eigenlijk altijd goed. Bij "nood" kan ik ook vanuit huis e.e.a. doen, handig als dochter ziek is ofzo. Vakantie moet goed afgestemd worden, ook ivm overdracht.
Ja mits de bezetting goed is en we moeten vooraf overleggen met elkaar zodat het niet elke keer is: wie het eerste komt... Wij mogen max. 3 weken aan een stuk vakantie. Wil je langer dan moet daar een speciaal verzoek voor ingediend worden bij management en directie.
Ja dat mag, aangezien we allemaal onze eigen gezinnen hebben die we begeleiden is dit ook makkelijk te regelen: gewoon geen afspraken maken in de week/weken die je vrij wil zijn. Wel moeten er altijd minstens 2 collega's bereikbaar zijn voor crisis situaties maar met een team van 14 mensen is dat vrijwel nooit een probleem.