Hier ben ik het mee eens. Mijn man en ik weten alle wachtwoorden van elkaar zoals ik al zei maar wij lezen elkaars mail/facebookberichten/post nooit. Bewust niet omdat we er vanuit gaan dat zodra er iets belangrijks is we dit wel aan elkaar vertellen. Elkaars telefoons blijven we ook vanaf, omdat (vooral ik) dit als iets heel prive's zie. Er staan what's app gesprekken in die hij helemaal niet hoeft te lezen, van vrienden/vriendinnen/familie. Niet dat dat nou zulke schokkende dingen zijn maar als mijn vriendin bijvoorbeeld vertelt van haar zere onderkant omdat ze 20 weken zwanger ofzo is hoeft mijn man dat gewoon niet te lezen. dat is ook helemaal niet relevant voor hem. En mijn vriendin weet dus dan ook dat dat bij mij blijft.
Ik "sluit me niet op zodat niemand het hoort". Maar zowel mijn man als ik gaan meestal even naar boven als we een telefoongesprek voeren. Dat heeft niks met geheimzinnigheid te maken hoor. Maar het is gewoon bloedirritant als je bijvoorbeeld tv zit te kijken en de ander gaat naast je zitten bellen. Je stoort elkaar dan. Dus bij ons is het meer omdat we rekening houden met elkaar. De beller kan zich in alle rust concentreren op het gesprek. En de ander hoeft niet de tv / muziek zachter te zetten omdat de ander wil bellen. Kleine moeite om even naar boven te lopen dan. Verder vind ik afschermen niks te maken hebben met wantrouwen. Persoonlijk zou ik eerder het omgekeerde zo ervaren. Als mijn man constant in mijn mail, whatsapp e.d. zou willen neuzen, zou mij dat echt het gevoel geven dat hij mij niet vertrouwt. En vertrouwen is voor ons juist (samen met liefde en respect) de basis van onze relatie. Bovendien gaan de dingen op zijn werk mij niet aan en de dingen op mijn werk hem niet. Natuurlijk vertellen we elkaar hoe onze dag is geweest. Maar dan laten we namen van leerlingen en ouders in een aantal gevallen wel achterwege. We hebben officieel geen beroepsgeheim. Maar als ik vermoedens heb van bijvoorbeeld kindermishandeling, zou ik het erg onprofessioneel vinden als ik dat met naam en toenaam is even gaat zitten vertellen aan iemand die er niks mee te maken heeft. Ik vertrouw er op dat als hij een bericht krijgt waarvan hij vindt dat hij mij op de hoogte moet brengen, dat hij dat doet. En ik vertel dingen doe voor hem van belang zijn ook aan hem. Maar als een vriendin van me bij mij haar hart uitstort over haar relatie, deel ik dat niet met hem. (Hij voelt ook niet de behoefte om dat te weten, geloof ik.) Soms vind ik dat lastig als mijn schoonzus me iets vertelt over haar man, zijn broer. of als het gaat over onze schoonmoeder. Maar dan nog vind ik, dat als zijn broer of meder wil dat mijn man dat weet, dat ze dat soort dingen dan zelf aan mijn man moet vertellen. Dat hoeft dan niet via schoonzus en mij. (En natuurlijk is het ook zo dat ik het dan egenlijk ook niet hoor te weten. Maar ik snap dat iedereen wel eens zijn of haar hart wil luchten over de partner of schoonmoeder. En blijkbaar heeft mijn schoonzus het gevoel dat ze bij mij terecht kan. En bij sommige dingen vind ik het juist ook wel fijn dat het 'binnen de familie' blijft. Bovendien ken ik mijn schoonbroertje en schoonmoeder al erg lang, dus soms kan ik voor haar ook bepaalde dingen in perspectief zetten of tips geven die een andere vriendin niet zou kunnen geven.)
Wij doen dat ook ja, en bij ons heeft het er ook mee te maken dat het mijn man geen klap aangaat wat ik allemaal met mijn vriendinnen bespreek. Dus trek ik me even terug in de slaapkamer. Zodra het het hem wel aangaat vertel ik het hem wel. Ik had het er net nog met mijn man over (naar aanleiding van dit topic) en hij zegt:" iedereen heeft behoefte aan en recht op minstens een klein stukje wat helemaal van jezelf is. Helemaal prive." En dat ben ik met hem eens. Samen zijn en samen je leven delen is ons inziens niet "1 persoon" worden ofzo.
Wij weten elkaars wachtwoorden, maar voelen allebei niet de behoefte om elkaars mail of fb te checken. Zijn telefoon is ook lekker van hem zelf, het komt niet eens in me op om dat soort dingen te controleren. Ik vertel hem overigens wel nagenoeg alles, dus denk dat die behoefte er bij hem daarom ook niet is, haha.