mogen moslims patat? en wat als snack erbij

Discussie in 'De lounge' gestart door p1982, 2 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    ja dat is toch een zegen
    of wat is het eigenlijk?

2. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik eet zelf ook geen halal vlees, omdat ik inderdaad vind dat hoe wij slachten diervriendelijker is dan halal slachten. Op youtube staan veel filmpjes waarin je kunt zien hoe dat gaat.

Maar ik zou voor zo'n feestje wel een uitzondering maken omdat ik zo'n meisje ook geen vervelend gevoel wil geven.

3. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Omdat 15 jaar geleden het meeste vlees niet halal was, en nu veeeeel meer vlees dan wij weten, ook als het niet op de verpakking staat. Was een jaar of 3 terug een heel item over in het nieuws.

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Bismillah Allahu Akbar : in naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle en Allah is groot.

Geen zegen dus, maar in de naam van Allah.

Hier staat meer, duidelijke info, ook over de welzijn van het dier.

Vraagbaak: wat zijn de regels van het islamitisch ritueel slachten?

5. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.498
    275
    83
    Wel een gedoe zeg, als je rekening moet gaan houden met de wensen van iedereen op het gebied van eten. Lijkt me dat je het dan nooit goed doet voor iedereen.

Ik heb er zelf ook nooit bij stilgestaan, het is immers jouw feestje en ik kan me niet voorstellen dat mensen van andere culturen zo ver nadenken over het eten als ze NLers uitnodigen. Meestal richt ik me naar de gewoontes van de mensen waar ik heen ga. Maar respect dat je dat wilt doen. :)

6. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    whahaha, gefrituurde wesp!!!!!!

7. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Dat is op zich niet zo raar toch? Wij nederlanders hebben vrijwel geen beperkingen met eten tenzij je een allergie oid hebt. En ik ken ook heel veel nederlanders die geen varkensvlees eten, hoor dat regelmatig.
    En zoveel hoeft er toch niet aangepast te worden, als je halal snacks koopt dan zit je veilig voor iedereen.

8. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Ik zou inderdaad gewoon halal snacks kopen. Volgens mij laatst nog bij de lidl gezien. En verse olie voordat je gaat bakken lijkt me sowieso geen overbodige luxe. Is toch een kleine moeite om een beetje rekening te houden met anderen. Ik vind dat heel goed van ts en zou het zelf ook doen.

9. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Zeker niet. Sommige christenen willen geen halal eten omdat het geslacht wordt in de naam van Allah, en zij hem niet erkennen.
    Heb je dat probleem weer.
    Ingewikkeld hoor, een kinderfeestje geven :p

10. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.228
    0
    36
    anders maak je gewoon lekker pannekoeken.. dit eet iedereen toch?

11. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    dit zou ik dan nog eventueel een goed argument vinden, maar de slachtwijze, alsof het hier op een diervriendelijke manier gaat. Een koe krijgt gewoon een pin tussen zijn ogen geschoten. En wat dacht je van die varkens die in de hitte met zn allen opgepropt in een vrachtwagen zitten en dan na de onaangename rit verassing de slacht! Het is nooit diervriendelijk. Maar goed iedereen zo zijn eigen redenen.

12. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ja precies, ieder zijn eigen reden. Ik vind dat als Pietje een bepaald soort slachting niet goed vind (om wat voor reden dan ook) dan mag Marietje ook haar mening hebben.

13. Jale

Jale Fanatiek lid

8 nov 2006
    1.687
    359
    83
    Je was me net voor... dat wilde ik ook schrijven! :D

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja ik zou dat dus niet willen inderdaad

Maar goed...ik eet alleen scharrel...dus ook geen plofkip

15. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Ik kan me van vroeguh herinneren dat moslims veel makkelijker erin waren, geen varkensvlees, geen alcohol enzo maar verder niets bijzonders, het is nu helemaal aangescherpt, onze moslimse kennissen van vroeger waren allang happy met bv kip of rund, nu zie ik ook nog slachtregels ed, nog even en we eten allemaal steeds met meer regels, zelfs snoepsoorten; een paar jaar geleden hoorde ik niemand en nu mogen bepaalde snoepjes ook al niet meer (gelatine ed) speciale halal snoepzakjes dus gemaakt voor op school.

Ik word wel een beetje gek van al dat aan gepas en dan ben ik daar normaal helemaal niet moeilijk in eigenlijk want het is gastvrij om rekening te houden met je gasten, maar het word steeds onmogelijker gemaakt.

Ik heb moslimse vrienden die wel gewoon alle snoep mogen, sommige weer niet .

Dit jaar maar express chips gehaald dat was t veiligst qua allergieën, halal (nagevraagd bij vriendin voor de zekerheid want ook niet alle soorten waren blijkbaar goed)

16. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dan sta je wel heel lang in de keuken.
    Maar misschien kun je gewoon aan haar ouders vragen wat ze eet?
    Heb ook een turkse vriendin gehad die gewoon patat at en niet vroeg of er een frikadelin was gefrituurd.
    Kaassoufflé en kipnuggets/kipvingers mag ze sowieso gewoon eten toch.

17. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wat een gedoe. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er echt nog nooit over nagedacht heb bij kinderfeestjes of traktaties. Ik maak gewoon wat en dat is het dan. Nu hebben mijn kinderen ook geen moslimvriendjes, maar in de klas zitten wel een paar kinderen. Ik heb er echt nog nooit bij stilgestaan of die de traktatie altijd wel zouden mogen hebben (ook nooit gehoord dat het niet zo was, trouwens). Net als vegetarisch, ik zou ook werkelijk niet weten welke kinderen wel en niet vegetarisch zijn. En dan nog, zou ik er nooit bij stilstaan dat in de frituurolie misschien wel dierlijke vetten zouden zitten...... Echt, nooit over nagedacht.....

Houden jullie hier allemaal zoveel rekening mee?

18. tuc

tuc Niet meer actief

Ik hou daar inderdaad rekening mee omdat het voor een kindje gewoon ontzettend vervelend is als het steeds niet mee kan eten van een traktatie, ik houd dus ook rekening met koemelk, gluten, eiwit, pinda vrij of alles wat je maar kunt bedenken. Ik informeer daar van te voren ook naar.

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Tigermommy, ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat x aantal jaar geleden dit kinderen waren van eerste generatie gastarbeiders. Die mensen kwamen vaak uit dorpen en geloofden wel maar voor de rest wisten ze ook niet veel. Groot punt is ook dat het gewoon goedkoper was om het gewoon bij de poelier op de markt te halen.

Mensen van tegenwoordig zijn toch wat wijzer, internet is gekomen.. etc

20. mamsam

mamsam Bekend lid

25 mrt 2013
    649
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik hou ook rekening met alle allergieen: hebben gluten, diabetes, lactose en koemelk in de vriendenkring/familie en ik weet uit ervaring hoe erg buitengesloten je je kan voelen als er niks voor jou is....
    Kian deelt dus altijd fruit uit op school of ik heb een alternatief voor de allergieen.

oplossing voor ts, pan schoonmaken met plantaardige olie vullen. frietjes bakken, de bij de blauwe super gekochte halal nuggets bakken en klaar. niet te moeilijk over denken. als jeniet iedereen halal wil geven haal je ook een doos gewone nuggets, frituur je eerst de hallal voor het meiske en daarna de gewone. bij het ophalen geef je de open doos aan de ouders mee als je het zelf niet op wil eten. word hier altijd gewaardeerd.

Deel Deze Pagina