Weet je wat ik trouwens wel grappig vind. Laatst las ik in een ander topic iets over iemand die zelf d'r kippen wilde slachten in de tuin. Dus zonder verdoving neem ik aan. Daar kraait dan geen haan naar (leuke woordspeling ook : )), maar wanneer een jood of moslim het doet, dan is het dus koosjer/halal geslacht en dus hebben ineens allerlei mensen gewetensbezwaren... Terwijl dat helemaal niks verschilt dus van iemand die een kip in z'n tuin onverdoofd slacht.
ik lees veel reacties dat kaassoufflés misschien een idee zijn om te eten. Deze zijn echter ook niet vegetarisch hoor. In kaas zit stremsel en dat komt dan weer uit de maag van een nuchter kalf (oftewel een kalfje van nog geen 3 weken oud....) Er is wel vegetarische kaas, maar de 'standaard' kaassoufflé is niet vegetarisch. Dus dan zit je nog met de halal slachting van de kalveren
De meeste moslims eten wel gewone kaas hoor. Net zoals veel moslims dingen met gelatine eten. Volgens de meest gangbare mening is dit gewoon toegestaan.
helemaal eens! Familie van ons slachten regelmatig een kip of konijn, dat is waar ik woon echt niet vreemd, daar zegt ook niemand iets van. Overigens: slachten is op geen enkele manier diervriendelijk Ben je dat wel, dan ben je vegetariër of veganist Zolang je zelf vlees eet, mag je er eigenlijk helemaal niet over oordelen
Tja, dat vlees NODIG is, is ook niet meer van deze tijd! Je hebt vlees nl niet nodig en kunt prima leven als vegetariër
Kip KAN helemaal niet meer halal geslacht worden in Nederland, duswat kim11 zegt is pertinent niet waar. Heeft met de manier van verdoven te maken die hier sinds januari 2013 verplicht is, het meerendeel van de kippen overlijdt daar nl. aan. En voor halal mag iets wel verdoofd zijn, maar mag het absoluut niet overlijden aan die verdoving.
Inderdaad... Vreemd om het steeds maar te hebben over 'niet van deze tijd' maar dan wel dagelijks een stuk vlees op je bord (willen) hebben.
Jeetje wat een gezeur over halal vlees. Alsof de nederlandse slachtwijze zo diervriendelijk is... En bij ritueel slachten is het juist belangrijk dat het dier zo min mogelijk stress en pijn ervaart. Maar goed, ieder zijn eigen ding natuurlijk. Wil er alleen nog bijzeggen dat het zomaar kan zijn dat de kip die je on de supermarkt koopt ook halal geslacht is.
Waarom wel gelatine? Want 9 van de 10 x is gelatine toch varkensgelatine. Ik zou denken als je pertinent geen varkensvlees eet, je dus ook geen (varkens)gelatine wilt eten, of is dat krom gedacht van mij?
Precies! En net zo vreemd om halal slachten dieronvriendelijk te noemen en een andere manier van slachten niet dieronvriendelijk is. Vooral als ik dan lees dat een heleboel dames hier biologisch vlees eten, klinkt het alsof die dieren helemaal niet mogen klagen over een slacht, want die hebben een fantastisch leven gehad............. Slachten, op welke manier dan ook is dieronvriendelijk
Ik heb laatst een project gehad bij een varkensslachterij. Verdoofd of niet, die arme dieren stonden gewoon in een rij om geslacht te worden, vervolgens werden ze door smalle luiken geduwd en werden ter plaatste gedood en verder doorgeduwd. Dat gejank!! Dat gaat door merg en been... Erg diervriendelijk hoor... Overigens kopen wij voornamelijk vlees bij de boer zelf. Echt biologisch en individueel gedood want zoveel dieren slacht hij niet per week. Deze dieren gaan ook niet dood aan de verdoving (zo sterke verdoving mag hij niet), en kippen slacht ie onverdoofd. Dus eigenlijk bijna halal geslacht, zonder religieuze procedure dan. Ik vind het toch een stuk diervriendelijker dan die massa slachtingen met pinnen door de kop..
Ik weet precies wat ritueel slachten op papier inhoudt en hoe het in de praktijk zou moeten gaan. En als het op dierenwelzijn aankomt, ben ik uitstekend geïnformeerd! Alleen zijn er ontzettend veel misstanden in die sector. Je hebt kleinschalige Islamitische slachterijen, maar die zijn buiten de offerfeesten niet rendabel. Er zijn grote slachthuizen die denken ritueel te slachten, maar wat zij doen is ritueel afslachten, een groter dierenleed bestaat niet. Wat de wet zegt, word lang niet altijd zo uitgevoerd. Weet jij de herkomst van jouw lapje vlees?
Ik haAl wel gewoon vlees bij de Turkse slager en supermarkt. Manier van slachten maakt mijn niet veel uit. Eet sowieso vlees en vind halal slachten niet anders dan slachten in het slachthuis. .strot doorsnijden of kogel/pin door het hoofd. . Ik eet dieren en als ik tegen slachten ben moet ik gewoon vegetariër worden en anders niet klagen. Ik zou het niet erg vinden als mijn kinderen halal eten doen dit dus ook regelmatig. Natuurlijk kun je kiezen voor diervriendelijk vlees maar manier van slachten vind ik daarbij niet van belang als ze snel dood gaan. Manier van leven dat is belangrijker . Meestal bij de slacht van koeien gaan ze per 2 naar binnen en alleen geslacht worden is dus grote onzin en staat al zeker niet in de wet. Halal moet het dier alleen geldschieters worden Om even bij het topic te blijven, zou gewoon overleggen met de ouders.
Serieus.... Hoeveel stress en pijn denk jij dat een dier heeft als het onverdoofd een messteek krijgt en letterlijk leegbloedt. Hoeveel? Dan is het geen offer, mijn hemel zeg...... De halal-methode is een slagader doorsnijden, en het dier laten doodbloeden. Dit kan véél langer duren dan de 40 seconden, waar de politiek nu de mond van vol heeft. Ik heb op diverse Arabische markten geiten en schapen soms 20 minuten horen kermen, terwijl ze ondersteboven aan het leegbloeden waren . Dit is beslist de meest dier-onvriendelijke manier, want zon snee doet pijn. Snij maar eens goed in je vinger, en je weet, hoe dat voelt . Natuurlijk neemt het bewustzijn langzaam af als er een bepaalde hoeveelheid bloed weggelopen is : het dier raakt in shock. Maar je kunt er niet omheen, dat het dier een doodstrijd voert als het halal geslacht wordt. Eet smakelijk.
Als ik het goed begrijp heb jij dus een oordeel over voorschriften mbt het slachten, en dat oordeel is gebaseerd op mensen die zich NIET aan diezelfde voorschriften houden?