Mogen winkels 1 en 2 centen weigeren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Springmuis, 17 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik werk ook in een supermarkt en moet zelfs 1 en 2 euro muntjes aannemen, we geven ze niet terug (tenminste als ik geen 5 centen meer in mijn la heb dan wel)

Ook mag ik van het hoofdkantoor geen 200 en 500 euro biljetten aannemen, soms neem ik ze wel aan, maar dan hebben die mensen ook voor over de 100 euro aan boodschappen gedaan. voor een bedrag van 2/3 euro neem ik het niet aan, heb ik het wisselgeld niet voor.

2. Gezond

Gezond Niet meer actief

@Energy - Maar dat is dus ook net de reden dat je het mag weigeren volgens postbus51 omdat dat niet realistisch is... (voor 2 euro kopen bijvoorbeeld en dan met een briefje van 200 willen betalen)

Maar wanneer iemand bijvoorbeeld 95 euro moet betalen... en hij betaalt dan met een briefje van 200 moet het volgens de wet geaccepteerd worden...

3. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

31 mei 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    Ik heb pas achter de kassa in de bouwmarkt iemand die 10 euro met 500 euro wou betalen geweigerd, 1 omdat het te idioot voor woorden is om 10 euro met een briefje van 500 te betalen en 2 omdat ik niet eens 500 euro in mn kassa had. Maar 1 en 2 centen weiger ik niet, alleen toen pas mn baas zei dat ik mensen 1 en 2 centen moest gaan geven als wisselgeld ipv 5 centjes omdat er te veel 1 en 2 centen in de kluis lagen heb ik ook gezegd dat ik dat niet doe.

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    nee het is een wettelijk betaal middel en zijn verplicht dit aan te nemen. soms wel lastig maar ja ze zijn er nu eenmaal

5. droomwens79

droomwens79 Niet meer actief

ik werk bij de hanstextiel en ook wij mogen 1 en 2 centjes niet weigeren, we nemen ze dan ook gewoon aan! Maar we betalen er niet meer mee terug (worden ingeleverd bij de bank)
    xxxx maria

6. MvYenE

MvYenE Niet meer actief

Wij moeten ze ook aannemen!
    En zoals meerdere zeggen geef ik ze ook zelden aan klanten terug, alleen wanneer de 5 eurocenten munten op zijn...

Bij ons is 100euro ook het maximale wat geaccepteerd word. Bij uitzondering nemen we ook 200euro biljetten aan maar dan halen we even de baas erbij.

7. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik werk in een winkel. Wij mogen ze wel aannemen,maar niet meer uitgeven.

8. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Wij ronden ook alles af, maar soms willen ze die 1 eurocent terug, als ze er om vragen zeg ik dat we afronden.
    Je gaat toch geen cent terug vragen?
    Kijk als ze mij 5 losse centen geven, neem ik dat aan, dat moet ook.
    Maar ik zou die losse centen gewoon in een potje doen, kun je zo inleveren bij je bank.
    Gr ;)

9. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Tijdje terug was ik bij een visboer, daar had ik wat gekocht voor 2,95.
    En had die laatste 5 cent niet in een hele 5 cent munt, maar 3 muntjes van 2 cent.
    Dus eigenlijk zelfs 1 cent te veel.
    Ik zei laat die ene cent maar zitten.
    Maar ze wilde die muntjes niet accepteren.
    Toen ze ik dat ik bij de bank had gewerkt, en dat 1 en 2 centen ook een wettig betaalmiddel zijn, en dat ze dat eigenlijk niet mocht weigeren.
    Toen begon zij tegen mij te tieren dat ik dan maar de kosten moest betalen, die zij moest betalen bij het storten.
    Heb gezegd dat ze kon stikken in die vis, en ben weggelopen.
    Echt zo raar, ben ook nooit meer teruggegaan naar die zaak.

10. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Vroegerrrrrr.... toen alles nog beter was, toen de lucht nog schoon en sex vies, toen we nog met guldens betaalden... Toen werkte ik als zaterdaghulp in een supermarkt.
    Het beleid daar was: elk wettig betaalmiddel aannemen, maar als een klant met een 250 of een 1000 biljet wil betalen, altijd de bedrijfsleider erbij roepen. Laat hem/haar de verantwoording maar nemen om het geld te checken.

Sja, en centjes of 2-centjes waren er toen ook niet meer, dus geen probleem.

Oh, schiet me opeens een klant te binnen die erg op de centen was. Ze had 3 dingen gekocht van 99 ct. Afgerond en wel moest ze 2,95 betalen. Dezelfde dag kwam ze terug om ze te ruilen... 3x99=297, dus ik wilde 2,95 teruggeven. "Nee" zei ze, "3 gulden wil ik hebben want door het afronden naar beneden wordt ik voor 5 ct benadeeld"
    En daar viel mij de mond van open, ik heb snel die stuiver gepakt en gegeven - nou ja, stiekem net te vroeg losgelaten dus ze moest bukken om 'm op te rapen. Had ze toch die stuiver mooi verdiend ;)

groet van Kiki

11. Gezond

Gezond Niet meer actief

@mensi - Je kan het lullig vinden.... maar wettelijk gezien zijn de 1 en 2 eurocenten nog niet afgeschafd. Winkels mogen afronden... daar hebben ze toestemming voor gegeven, maaaaar staat een klant erop dat er niet afgerond wordt, mag jij niet afronden.... Al hoe l*llig en vervelend en kinderachtig jij dit misschien ook vindt...

@Kiki - Vroeger in die goede ouwe tijd van de gulden (mag van mij terugkomen... liever nog gisteren dan vandaag.. maar das een ander verhaal hihihhiih) was het zo dat de centen op een gegeven moment wettelijk waren afgeschafd... Dus dan heb je het als winkel ook niet meer te accepteren... Nu zijn de 1 en 2 eurocenten nog niet afgeschafd en moet een winkel ze dus nog gewoon accepteren...

En ik krijg ze heel vaak gewoon ook van de winkel terug hoor bij wisselgeld...

@blackeyedgirl - grooooot gelijk meid! Kosten die een winkel moet maken horen er nu eenmaal bij... En ze maken mij niet wijs dat dat soort kosten ook allang niet verwerkt zijn in de verkoopprijs! Maar volgens mij betaalt een winkel liever die kosten bij de bank dan dat ie met zijn waar blijft zitten ;)
    En ik vind dat wij vis al duur genoeg betalen!

En de bank levert diensten en die kosten idd ook geld... Ik ga toch ook niet naar de winkel en betaal 3 pakken melk en neem de boter zo mee?
    ;)

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik had het geld op de toonbank gelegd en weggegaan met de vis. Was ze het er niet mee eens, dan haalt ze de politie er maar bij.

Wat een doos zeg!

Deel Deze Pagina