Mogen ze mij dit verplichten?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door moonlight159, 30 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    In januari ben ik voor 50% de ziektewet in gegaan, omdat ik bekkenklachten heb. Ik werk nu 3 halve dagen op een kinderdagverblijf, dus lichamelijk een zwaar beroep (vooral op dit moment vind ik zelf). Nu wilde ik niet direct steeds thuis zitten, dus ik heb gezegt, dat ik best nog wat administratieve dingen wil doen, buiten bij groepswerkzaamheden.

Nu gaat het steeds minder goed met mij en heb ik (met aandringen van de fysio) meer rust nodig, door plat te gaan liggen.
    Vorige week ben ik dus na mijn groepswerkzaamheden naar huis gegaan, om thuis nog wat dingen te doen, te rusten en daarna naar de fysio te gaan.
    Nu vond mijn collega dat ik had moet blijven, omdat mijn manager met mij afgesproken had, dat ik na de groepswerkzaamheden nog moest blijven. Die collega is overigens niet mijn manager, dus die heeft ook niets over mij te vertellen.

Nu is mijn vraag: mag mijn werkgever mij verplichten om buiten de 50% dat ik werkzaam ben, ook nog eens andere werkzaamheden te verrichten? Dus in de tijd dat het uwv mij uitbetaald en niet de organisatie?

Ik volg op dit moment ook nog een cursus Herhaling BHV. Mag ik die uit laten betalen, of moet ik dit als extra gewerkte uren/vakantie uren schrijven?

Alvast bedankt :)

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Moonlight159,

Je wilt graag weten of je werkgever je kan verplichten tijdens de uren die je ziek gemeld bent toch werkzaamheden te verrichten. Tijdens een ziekmelding overleg je met je werkgever hoeveel je kunt werken en wat voor jou passend werk is. Je werkgever kan zich daarin laten adviseren door een arbo-arts. De declaratie van de uren waarin je een BHV cursus volgt overleg je ook met je werkgever. Het kan zijn dat hierover nog bepalingen staan in de CAO waaronder je werkzaamheden vallen.

Het UWV is geen partij in deze zaken, ook tijdens een ziekmelding wegens zwangerschap vallen de re-integratie taken onder de werkgever.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina