Hoi allemaal, Zijn er ervaringsdeskundigen met diabetes type 1 hier aanwezig die zwanger zijn of al een kindje hebben? Ik ben in dec 2012 van mijn eerste zoon bevallen zonder diabetes type 1. (wel zwangerschapsdiabetes) In juli 2014 heb ik diabetes type 1 gekregen. Ik heb nu een insulinepomp en sensor. De waardes onder controle houden is nog moeilijk. Vanochtend een positieve test in handen gehad! Ik ben zwanger! En nu wordt het pas echt spannend. Ik zou graag ervaringen horen van mensen met diabetes type 1. Hoe ervoer je de zwangerschap? Had je meer of minder insuline nodig? Heb je veel hypo's gehad? Welke prenatale screeningstesten heb je laten uitvoeren? Ben je ingeleid? of keizersnede? Hoe waren je suikers na de bevalling? Hoe waren de suikers van je kindje? En al het andere wat je graag wil delen. Groetjes Flashyfly
hier 1 met type 1! en ik vind het een drama om zwanger te zijn tot aan 18weken ongv hele lage suikers gehad met soms hoge uitschieters. en na de 30weken begon het heel erg te schommelen. dit is nu onder controlle gebracht door een zh opname. maar merk dat het nu weer omhoog gaat. ik heb voor me eigen gevoel alle echos gedaan. nu krijg ik elke 2weken een echo o.dat ons meisje te snel groeit. met 38weken sowieso een inleiding maar als dit zo door gaat komt het wel eerder. en heb het gevoel dat ze ook wel eerder komt. verder ben ik al heel vroeg gestopt met werken omdat het gewoon niet meer ging. kan je helaas nog niks vertellen over tijdens en na de bevalling omdat dit ons eerste kindje is.. groetjes happy
Dank je happy. Ik lees dat je 8jaar al probeert zwanger te raken? En dat je een meisje verwacht! Leuk! Gefeliciteerd! Mijn waardes waren de afgelopen weken erg hoog. Met uitschieters tot 18. En idd ook al een paar onverklaarbare hypo's gehad. Ik heb vandaag bloed moeten prikken en de internist belt vanmiddag. Heb jij een sensor? Ik heb sinds 2 weken een sensor en daar kan ik mijn waardea aflezen. Maar ik heb ze nog lang niet onder controle. Mag ik vragen met welke klachten je bent uitgevallen? En wat voor werk heb je? Hopelijk heb je je suikers snel onder controle en mag je uit het ziekenhuis. Bedankt voor je reactie trouwens. Ik heb het idee dat er maar weinig vrouwen met type 1 online te vinden zijn. Groetjes
Hoi en gefeliciteerd! Ik ben 19 weken zwanger van de eerste, en heb al 16 jaar diabetes, maar heb net zoveel vragen als jou . Draag ook een sensor en daarmee gaat het over het geheel goed, soms wat onverklaarbare stijgingen, lijkt soms wel of de insuline gewoon niet werkt . De insuline behoefte is in ieder geval flink omhoog gegaan de afgelopen 4 weken. Volgende week de 20 weken echo wat ik best wel spannend vind. Groetjes
Hoi Rrowan, Jij ook gefeliciteerd! 20 weken echo is altijd spannend! Heb je ook andere screeningstesten laten uitvoeren? Mijn hba1c was 60 Echt veel te hoog. Nu goed mijn best doen om dit zo snel mogelijk omlaag te krijgen. Vandaag met de dietiste gebeld en mijn koolhydraatratio aangepast. Hopelijk werkt dat ook mee. Maandag weer overleg met de diabetes verpleegkundige over mijn waardes. De sensor heb ik net eraf gehaald. Gaf de hele tijd te hoge waardes aan terwijl mijn pod andere waardes aangeeft, er zal we een storing inzitten. Vanavond na mijn relaxbad maar weer de sensor inpluggen. Nu pas 2 keer gedaan maar man wat ben ik daar slecht in Hoe voel je je verder? Heb je veel hypo's gehad? Wordt je goed begeleidt door je gyn of internist? Zou je het leuk vinden om hier ervaringen uit te wisselen en gewoon delen met elkaar waar we tegen aan lopen? Ik ken niemand met diabetes 1,en dus ook geen zwangere diabeet. Ik merk dat ik nu nog onzekerder ben dan in min vorige zwangerschap. Ik heb pas een klein jaartje type 1. Groetjes
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik heb ook diabetes type 1 en ben zwanger! Morgen 28 weken. Ik zal straks even kijken of ik nou eindelijk die banner er onder krijg Dit is ons tweede kindje (derde zwangerschap). Bij onze oudste gingen mijn suikers best redelijk. Aan het begin vrij laag inderdaad en later had ik steeds meer insuline nodig. Let er op dat je je basaalstanden nu noteert, naar deze standen moet je direct terug als je bevallen bent! (na overleg met je diabetesverpleegkundige/internist uiteraard) De vorige keer ben ik met 34 weken bevallen omdat ik het HELLP syndroom had. Deze keer ga ik gewoon lekker uitlopen natuurlijk Mijn bloedsuikers gaan vrij goed, af en toe een beetje bijsturen is wel nodig. Ik gebruik mijn boluswizard, jij ook? Afgelopen week merkte ik dat ik na de maaltijd toch regelmatig boven de 10 zat, dus heb ik de instellingen van de wizard verhoogt. Nu gaat het weer goed! Vandaag bijvoorbeeld: nuchter 4,9 na ontbijt: 6,8 voor lunch: 10,2 (geen touw aan vast te knopen af en toe ) na lunch: 7,8 voor avondeten: 4,0 en na avondeten: 4,7 Dit was wel een lekker dagje hoor. Alleen voor lunch, waar dat nou weer vandaan komt? Ik had mijn naald vervangen, maar wel de canule gevuld dus ik snap er geen snars van. Daar kan ik slecht tegen Over het algemeen gaat het best goed. Een aantal weken terug (14-20 weken zwangerschap) zat ik wel regelmatig hoger hoor. Mijn hba1c was 42. Reken er maar op dat je bijna 9 maanden continue bezig bent met je suikers. Het is helaas niet anders! Vandaag bijvoorbeeld had ik tussen de middag enorm trek in een wit bolletje (waarom koop ik die dingen dan ook) maar mijn suiker stijgt altijd onwijs snel na witbrood. Niet gedaan dus. Ach, over een week of 12, als de kleine er is, eet ik zoveel witbrood dat ik het voorlopig niet meer kan zien!
Hoi Slinger, leuke banner Wat heb je mooie waardes! Ik stijg na het eten meteen door naar 13 ofzo. Dus nu de koolhydraatratio laten aanpassen. vanochtend nuchter 8,0 na ontbijt 13,5 (gewoon 2 bruine tarwe bolletjes gegeten) voor lunch 4,5 Na lunch weer 12,4 (hetzelfde als ontbijt) voor het eten 4,2 na het eten 9,3 Ik heb nog veel werk te verzetten om de waardes omlaag te krijgen. Wat eet jij als tussendoortjes? Ik merk dat ik die vaak vergeet. Ik heb een omnipod met afstandbediening, daar voer ik de koolhydraten in en die geeft dan een advies voor de bolus af. Bedoel je dat met wizard? Goede tip van de basaalinstelling! Ga ik meteen doen. Fijne avond
Zo heb ik het ook een tijdje gehad hoor. Bij mij werkte het toen om de basaalstand te verlagen (je zakt voor het eten weer snel) en de koolhydraatratio te verhogen. Je hebt dan de ruimte om de 'klap' van de maaltijd op te vangen. Sindsdien gaat het bij mij echt beter. Ah, een Omnipod wil ik ook! Ik heb een Minimed, niks bijzonders dus. Dat bedoelde ik met wizard ja. Kijkt je Omnipod ook hoeveel insuline er nog actieg is? Mijn tussendoortjes: eigenlijk fruit maar de laatste weken vaak zoetigheid. (ik bolus overal voor) Wil weer naar fruit maar die drang naar zoetigheid... Hormonen zullen we maar zeggen
O ja, alles in overleg met je diabetesverpleegkundige he! Wat voor mij werkt is voor jou misschien niet handig!
Slinger ook jij gefeliciteerd! Ik gebruik geen pomp maar spuit dus, de hoeveelheid insuline schat ik in naar ervaring maar over het algemeen schommel de hele dag zo tussen de 6-8 met afentoe een uitschietertje en 's nachts zit ik iets lager. Mijn hba1c is 45 Verder heb ik de sensor al ruim een jaar, dat was echt wennen in het begin. Je bent er sommige dagen 24 uur per dag mee bezig wat soms erg frustrerend is maar je krijgt er wel goede inzichten door. Welke senser gebruik je flashyfly? Dan kan ik je misschien wat tips geven. Als tussendoortjes eet ik vaak fruit, nootjes of salade probeer koolhydraten arm te eten, al kan ik de lekkere dingen soms ook niet weerstaan, daar spuit ik dan gewoon voor. Leuk om zo eens wat dingen uit te wisselen, soms heb ik het gevoel alles alleen te moeten uitvinden, ondanks de super goede begeleiding in het ziekenhuis.
Wauw wat een mooie waarde! Wat zijn in jouw ogen uitschieters? Ik gebruik de dexcom G4. Ik vind het ook fijn om hier wat ervaringen uit te wisselen. Ik heb ook het idee dat ik alles zelf moet uitvinden. Ik krijg wel goede begeleiding hoor maar ik ken verder niemand met DM 1. Ik heb vandaag 2 boeken besteld bij diabetesenzo. ervaringsverhalen van DM1 en zwangerschap. Over een week vakantie dus ik hoop dat ik er aan toe kom om te lezen.
Mijn waardes zijn nog steeds te hoog maar wel al aan het zakken. Gelukkig heb ik nu vakantie Tijd om de 2 zwanger en dm1 boekjes te lezen
Ik ga zal ook eens kijken naar zo'n boek, altijd fijn om dat soort verhalen te lezen. Mijn uitschieters zijn meestal niet hoger dan 12, en duurt nooit lang. Ze zijn er in het ziekenhuis niet blij mee maar ik kan het soms door de hormonen niet voorkomen. Hypo's gelukkig niet onder de 3,5 maar dat los je ook sneller op dan hypers, want de insuline duurt soms lang voor dat het inwerkt. Ik ken helaas de dexcom niet ik heb een freestyle, maar het duurde wel even om het inschieten goed onder de knie te krijgen. Geniet van je vakantie!
Wat is niet lang? Hier is hij soms een paar uur te hoog, dat vind ik lang. Boekjes heb ik besteld bij diabetesenzo.nl Inschieten van de sensor vind ik echt moeilijk. Doet ook best zeer en ik moet de naald handmatig inbrengen Heb jij dat ook?
Ik zat even op youtube te kijken voor de dexcom, staan wel handige instructie filmpjes op. Ziet er wel wat ingewikkelder uit dan die van mij, aangezien die met een schietknop erin word geschoten. Wat soms mis gaat dat de plek begint te bloeden, maar pijn doet het niet. Ik draag hem trouwens op de zijkant van mijn bovenarm, minder gevoelig vind ik dan op mijn buik. Wel even wennen want in het begin stote ik ermee tegen elke deurpost omdat je een centimetertje meer uitsteekt. De uitschieters duren meestal kwartier tot half uur, ik heb op mijn sensor ingesteld dat hij een alarm geeft als ie verwacht dat de bloedsuikers te hoog worden. Zodat ik dan meteen kan bijspuiten, nadeel ik spuit soms wel 20x op een dag kleine eenheden en soms verwacht ie hoog maar is het niet zo dus dan spuit ik dus naar een hypo
Waarom heb je geen pomp dan? Dan hoef je niet zo vaak te spuiten. Ik ga die van jou ook eens googlen. Ik baal ervan dat ik deze handmatig moet inbrengen. Ik doe dat te langzaam waardoor het zeer doet. Ik draag mijn pomp op mijn armen en mijn sensor op mijn buik. Maar die zal ik straks ook verplaatsen, hij mag alleen niet te kort in de buurt van de pomp
Vind het meestal niet heel erg om te spuiten, het is zo'n een gewoonte geworden. Een pomp is weer dingen opnieuw dingen moeten leren en ik weet niet of ik wel met twee apparaatjes wil rond lopen. Mijn arts denkt ook dat ik het met een pomp niet beter ga doen, dus laten we het zo