Nou nee het zou echt niet in me opkomen om mijn dochter mokkel te noemen. Bij het woord mokkel heb ik bepaalde associaties zoals een "makkelijk" meisje die simpel te scoren is door jongens. Mwah nee ik zie mijn dochter toch echt op een heel andere manier. Pikkie vind ik trouwens ook heel raar, haha. Maar dat komt meer omdat we dat hier niet echt kennen, ik weet dat het in de randstad veel vaker gezegd wordt en het daar ook echt een koosnaampje is.
Ik heb het vaker gehoord, ook bij een ouder kindje. Tja, ieder zijn ding. Ik noem ze soms wel eens wijffie. Hier is oudste meestal blondie, en de jongste puppeke. En vaak ook een samentrekking tussen de naam en een bestaand woord; zoals bijvoorbeeld Loek - Loekenkast, of Savannah - savannahnas. Al zijn die van mijn eigen kinderen veel leuker dan deze voorbeelden, maar daar heb ik jaren over gedaan om deze te vinden
Hier (sommige delen in midden Limburg en Noord brabant) is dat vrij "normaal". Zeker woonwagenbewoners gebruiken woorden als prum(pruim), prut, pik, poes enz enz. En dit is een beetje normaal geworden inmiddels, als in het word steeds meer overgenomen. Toen ik op de middelbare school zat (jaar of 13 geleden) luisterde ik ook als iemand zei hey poes. In tegenstelling tot mensen die het echt niet kennen, heeft het hier zijn betekenis volledig verloren. Het is echt een benaming, geen edel deel. Daar zijn weer andere woorden voor xD Ik zeg zelf altijd poppetje, diva of prinsesje. Tja, daar vallen ook een boel mensen over. Helaas voor hen is het ook echt een diva.
Ik zie/hoor het wel vaker voorbij komen. Het wordt toch onder bepaalde "types" mensen meer gebruikt. Die zeggen inderdaad mokkel of piele (dialect voor piemel) tegen het kind als koosnaampje. Het wordt ook niet als iets beledigend gezien trouwens maar als een koosnaampje zonder dat het zoetsappig of tuttig is/wordt. Nouja niet mijn smaak in ieder geval. Edit: Ik bedoel dus precies te zeggen wat Insomniac hier boven me zegt.
Oh, ik ken genoeg in mijn omgeving die dat doen. Niet mijn ding in elk geval. Mijn schoonmoeder zegt ook altijd poes, waarop ik dan zegt: ik ben je huisdier niet
Nee, Mokkel zou ik mijn kindje niet noemen. Er staat ook 'mafkees' tussen de woorden en dat zeg ik dan wel eens lachend tegen mijn dochter als ze echt heel gek doet Ik noem haar ook wel eens kleine terrorist of kleine crimineel, maar ook dat zeg ik met een knipoog Maar ik zeg ook regelmatig: mijn kleine poppedijn, mijn kleine prinses of schattebout.
Van jouw lijstje vind ik alleen mafkees er een beetje buiten vallen, dat zeg ik wel eens, als in 'wat doe je nou, mafkees?' als er 1 heel gek doet. De rest vind ik echt heel vreemd en negatief. Al moet ik zeggen dat ik mijn bloedjes soms ook wel aanduid als monstertjes 😉
Tja, wat is 'normaal'? Ieder gezin heeft zijn eigen cultuurtje met daarin hun eigen vocabulaire. De één more graphic dan de andere. Mijn ouders hebben mij nooit k*tje of piemel genoemd. Maar het was wel eens 'dinges' of 'Harry'. (Ik heb veel broers/zussen dus ze vergaten wel eens namen ) Ik hoor wel eens dat mensen hun kinderen 'draken' 'monsters' of 'eendjes' noemen. Ach, zolang ze hun kinderen niet uitschelden kijk ik er niet zo van op.
Ik noem die van mij wel eens mafkees, wist niet dat dat als raar gezien werd. De jongste zijn bijnaam is Draak, is dat echt zo erg? Het is gewoon een draak haha hij gedraagt zich er naar dus ja De oudste is te goed voor deze wereld dus die noem ik altijd mijn snoetje. Mokkel, tja ik vind het niet extreem raar ofzo maar zou ik het zelf doen? Nee dat niet.
Het zijn wel rare bijnamen maar die hebben wij ook. Toen zoontje nog niet geboren was noemden wij hem pixel. Sinds zijn geboorte is het bolleke en soms flipper.
Misschien kun je het vergelijken met 'poepie' of 'drollie'. Dat zijn ook rare namen maar over het algemeen wel geaccepteerd.. "Ooohh, wat een schéétje van een kind!" "Kijk nou wat een klein poepie!"
Ik noemde ze in mijn buik ' gup' en ' wurm(pje)' Is dat wel oke? En ik noem mijn ene dochter wel eens duveltje als ze kattenkwaad aan het uithalen is. Maar dat vind ik persoonlijk een ander niveau als mokkel en pielemuis
Hier noem ik hem ook wel eens tuig haha maar mokkel vind ik zo fout klinken! Ik vind het al verschrikkelijk als iemand een andere volwassenen zo noemt, laat staan een (ongeboren)kind.
Ik vind jouw voorbeelden erg raar. Hier gebruik ik: Aapie Apenkop Boef Bolletje Droppie Drolletje Ventje En soms terrorist of kleine sloper
Randstad of niet, echt verschrikkelijk vind ik dat Iets met geslachtsdelen of met poep is echt een enorme no-go, wat mij betreft
Mijn kleine broertje heet Pieter en ik noemde hem vaak 'Piewie' Vond hij nooit erg, tenzij zijn vrienden er bij waren
Vind mokkel echt een vreselijk woord naar kinderen toe. Zag zelfs vandaag iemand die zich gisteren lid heeft gemaakt hier met de naam mamavan4mokkels brrrr. Waarom mokkel? En meer van die woorden. In Limburg hoor je idd ook vaak hey pik, pum etc... Tja ook al hoor je het hier vind het nog altijd geen nette benamingen.
Ik zeg ook regelmatig "mokkeltsje" tegen mn dochters... maar dat is fries voor meisje/wijffie. en dan gebruik ik het ook alleen maar als ik tegen hen praat of bijv als ik met mn ouders of zusje over ze praat. Ik zou het niet gebruiken op bijv facebook Maar inderdaad echt hard "mokkel".... nee dat hoeft van mij ook weer niet.
Klopt! Hier veel "kampers" als vriend en die gebruiken indd die koosnaampjes. Ag, iedere gek z'n gebrek.
Haha ik noem mijn zoon steevast rooie. Kijken sommige mensen ook raar van op, maar hij heeft toch echt rood haar. Toen hij kleiner was het duivelsgebroed, exorcist-baby en nu is het ook dikwijls nog een draak. Dus nee ik kijk er niet zo van op eigenlijk .