Ik heb een negatieve associatie met het woord Mokkel...dat zeggen wij hier nooit en als iemand het zegt vind ik het tokkie ( niet dat het zo is...maar die associatie heb ik dus) Bij mij is iedereen lieverd ( kinderen, man, hond) en verder geen afkortingen echt. Soms onze zoon zijn naam afgekort...maar dat vindt hij zelf eigenlijk niet zo leuk...dus ik ben dat mezelf aan het afleren. Maar als iemand het dus een liefkozend woord vindt: Mokkel...dan snap ik best dat ze haar baby zo noemt.
Ik woon in het noorden van het land en ik moet eerlijk zeggen dat het in de Friese taal een vrij normaal woord is met een positieve lading. Je hoort het niet heel vaak, maar als het wordt gebruikt is dat in plaats van het woord meisje/vriendin, in de positieve zin dus. Spreekt diegene die jij op Facebook hebt, TS, toevallig Fries?
Nee mokkel zou ik nooit gebruiken Toen ze nog in mijn buik zat was het - spook - draakie Nu - tuttie - muppet - maar voornamelijk Lientje maar dat is een afkorting Oh en ze kan behoorlijke poepjes laten dus dan noem ik der poepjesprinses
Haha hier noem ik zoontje soms een poepekesmachine, boerkesmachine en meneertje knor. Niet dat hij veel boertjes of scheetjes laat vliegen maar op dit moment is dit echt zijn humor
Voor een ongeboren kind vind ik mokkeltje niet echt wat, maar pikkie zou ik rustig zeggen. Ik vind je ongeboren kind wondertje noemen pas erg
Ik zou mijn kind eerder mokkel noemen als terrorist. Ik heb nogal een negatieve associatie met 'terrorist'. Hier idd pikkie. Vind het vreselijk! Mijn zoon is een draakje. Schatje, mopke of gewoon 'naam'
Hem, niet mijn smaak, maar ach, ik kan niet zeggen dat ik beter ben Hier was de oudste 'E.T. ' (vacuümbevalling) en 'plankie' ( overstrekte veel). Middelste 'Knorretje/varkentje (vanwege het geluid wat ze maakte ivm chronische verkoudheid) en 'Beest' (ongegeneerd scheten laten). Jongste is 'moppie' (zo mocht mijn vriend mij nooit noemen, dus noemt ie z'n dochter zo) en 'stinkerd' (wederom eentje met een gas-overschot) Voel me wel een slechte ouder zo
Mijn kind terrorist noemen zou ik ook nooit doen, het is al erg genoeg dat wij daarvoor regelmatig voor worden uitgescholden op straat met de kinderen erbij, dus daar hebben ze een behoorlijk negatieve associatie mee.
Ik ben ook Fries...en ik snap wat je bedoelt...mokkeltsje is inderdaad wel heel normaal om te zeggen. Dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik zeg inderdaad ook weleens Mantsje tegen onze zoon Of poppetje zeg ik wel tegen ons mokkel ( ...vind Mokkel toch echt helemaal niks, ha ha dat klinkt echt raar) KOOSNAMMEN foar in fryske feint of famke: Pop, popke, skat, skatsje, skattebek, skatsjeblom, tutebekje, tutel, tûtel, tûtelboutsje, leave, leaveling, sûkertútsje, oeke, okke, hertsje, wyfke, mantsje, mokkeltsje.
Wat is er mis met poes? Ik heb 2 katten die ik regelmatig poes noem en door gewenning heb ik mijn dochter ook wel eens poes genoemd. Ik zie de schande niet helemaal denk ik... En mokkel of pik vind ik niet normaal nee maar dat is hun keuze. Erop reageren en ze vertellen dat het zo niet "hoort" vind ik ook niet kunnen dus ik snap de reacties op to wel een beetje.
mijn oud collega noemt haar neefje ook piem. Denk uit dezelfde omgeving. Ik kan er niet wakker van liggen en vind niet gauw iets gek zolang ze mijn kinderen maar niet zo noemen in mijn bijzijn.
Dochter: Pop/poppedijn/moppie /wijffie/draakje/apenkop/terror/prinses Zoon: Kereltje /jochie /pikkie/apenkop /draak /terror Aangevuld met bijvoeglijk naamwoorden als mooi/lief/lekker/klein Zoiets wel ja....
mijn oma noemde me vroeger altijd mokkeltje. Was altijd heel lief bedoeld en heb het nooit als negatief ervaren... Kwam ze altijd naar me toe als ik weer eens ziek op de bank lag en dan pakte ze mijn grote teen ( moest ik altijd van lachen ) en zei dan : tot morgen mokkeltje Heb aan het woord 'mokkel' dus alleen maar warme herrinneringen...