Vandaag is onze jongste 2 geworden dus een dagje visite. Gezellig altijd en meestal blijven mijn schoonouders nog even hangen en ondanks dat het wat moeizaam gaa t tussen mij en mijn schoonmoeder (van mijn kant zit dat probleem omdat mijn schoonmoeder nog al autoritair kan zijn) leek ik er de laatste tijd beter mee om te kunnen gaan en leek ik het beter te accepteren en ging ik haar steeds meer toe te laten. Maar ik ben zwaargelovig opgevoed (doe daar verder niets meer mee), maar vloeken is hief uit Den boze (al doet mijn man dat helaas wel). De kinderen mogen dit niet van mij. Mijn zwager liet wat vallen op zijn schoen en begon te vloeken. Dus ik reageerde daarop met zoiets van we vloeken hier niet. Vervolgens doet mijn schoonmoeder er nog een schepje bovenop en " laat je nu ..(vloek). op je schoen vallende zegt er doodleuk achteraan. Sorry dat moest even, al lachend. Dus ik heb er met een grapje wel wat van gezegd, maar het voelde totaal niet leuk en ik vond het weinig respect hebben voor mij. Ik weet dat ze anti kerk zijn, helaas heeft mijn man dit ook heel sterk ontwikkeld tijdens ons trouwen en snapt niet waar ik me druk om maakt en dat ik daar nu nog met hem over moest beginnen. Ik had toch wel een beetje verwacht dat hij achter me zou staan, maa td helaas. Maar het meest steekt me toch dat stukje respect wat je voor elkaar moet en kunt hebben, maar mijn schoonmoeder liet toch zien voor mijn gevoel dat ze dat niet heeft. Sorry moest het even kwijt want mijn man zwijgt er verder over en ziet er geen probleem in dat zijn moeder dit deed.
Ik vind dit ook getuigen van weinig respect. Niet zozeer om die vloek alleen. Want ik kan mij indenken dat zoiets een mens zomaar ontglipt. Dat kan gebeuren, maar om het dan aan te dikken zoals je schoonmoeder doet vind ik inderdaad best respectloos, ja. Wat voor mij respect is is niet vloeken, niet schelden en niet tieren tegen een ander. Niet alleen omdat het respectloos is naar een ander toe, maar omdat het ook getuigd van weinig zelfrespect! En: wat gij wilt dat u niet geschiedt, doe dit ook een ander niet. Als je je hieraan houdt, kom je naar mijn idee een heel eind.
Ik denk dat je hun daar nooit in kunt veranderen, net zoals ze jou daarin nooit kunnen veranderen, dus is het kwestie van een middenweg vinden. Als het je echt erg kwetst, of als ze het in bijzijn van je kinderen doen zou je het wel kunnen aankaarten natuurlijk. Maar aan de andere kant moet je ook een situatie proberen te voorkomen waarin iedereen op de tenen moet lopen. Als ik of mijn schoonmoeder het oneens zijn over iets dan laten we elkaar dat weten en praten het uit. Zo hoeft zij zich niet te bemoeien met hoe wij het huishouden doen (om een voorbeeld te noemen) en als ze dat wel doet dan laat ik weten dat ik dat niet fijn vind en zo mag zij mij ook op dingen aanspreken. Scheelt enorm veel frustraties en oplopende emoties denk ik. Het probleem van het niet duidelijk maken over hoe jij je erbij voelt is dat je pissig op je man bent en je niet gerespecteerd voelt, terwijl je schoonmoeder er misschien heel luchtig over denkt en geeneens weet dat je er zo zwaar aan tilt.
Tsja ik vind onder respect ook vallen dat je een ander niet je eigen normen en waarden opdringt. Voor mij om te beslissen of het respectloos is is het motief van de schoonmoeder. Deed ze het om je te kwetsen, dan vind ik dat respectloos. Deed ze het om te laten merken dat ze niet wil dat haar zoon normen en waarden opgelegd krijgt die hij zelf niet heeft dan vind ik het een ander verhaal.
Ik vind dat geen respect hebben voor elkaar. Mijn moeder is zwaar gelovig dus dat houdt in dat ik in haar huis gewoon mag gaan zitten vloeken. En dat mijn moeder dat maar moet accepteren. Zij mag mijn kinderen terecht wijzen als ze dat in haar huis doen. Ik wil niet dat mijn kinderen vloeken dus dan mag een ander dat ook niet en dan is het een stukje respect hebben om je daaraan te houden. En haar zoon is 47 dus ik denk dat hij oyd c en wijs genoeg is om daar zelf op in te gaan.
Trouwens ik reageerde naar mijn zwager toe met een grapje om het luchtig te houden, maar wel in aan te geven dat ik dit liever niet heb.
Lees ik het verkeerd of heeft je man ook helemaal niks met het geloof? Is het niet net zo goed zijn dak. En zijn het niet net zo goed zijn kinderen?
Maar het heeft natuurlijk niet alleen met geloof te maken natuurlijk. woorden met de K (om even iets te noemen) zijn scheldwoorden. Ik vind dat zo asociaal om daarmee te schelden. Daar heeft een geloof niks mee te maken. En ook dit soort woorden willen de meeste mensen niet horen in huis.
Gefeliciteerd met je dochter.. Mijn meisje ook zes jaar. Ach weet. Je hier vanmiddag zeker ook irritaties. Moeder waarom kat in douche? Mijn pa begint al te piepen als ik wat Zeg. Overal wel wat over te zeggen. Volgend jaar vier het tegelijk met een vakantie of zo.
Ik begreep dat er gevloekt werd met een term tegen het geloof omdat ik daar wat over las. Blijkbaar heb ik ergens overheen gelezen. Wat okee is en wat niet okee is spreek je wat betreft opvoeding neem ik aan af met je partner. In overleg. P.s. Dit zegt niks over mijn mening wat betreft vloeken. Maar het onderwerp is respect, en daar haak ik op in.
Dat het er uitfloept kan.. Ik vind het terecht dat je gewoon zegt vloeken doen we hier niet. Gewoon luchtig. Dat je sm dan bewust nog een keer vloekt vind ik idd respectloos. Ze walst totaal over jouw/jullie regels. Of dat nu met vloeken, schoenen op tafel, glas niet op viltje is maakt niets uit.
Je kunt voor een andere volwassene niet bepalen of hij/zij vloekt of niet, ook niet in je eigen huis. Als je je beledigd voelt door zo'n woord dan moet je daar zelf aan werken aangezien daar het probleem ligt vind ik
Veera dus stel dat mijn kinderen thuis op de bank mogen springen en bij jou niet en we komen op visite bij jou heb je dat te accepteren omdat het bij mij ten slotte wel mag. Want ja jij kan niet bepalen dat mij kinderen in jou huis op de bank mogen springen... Dat is een stukje normen en waarden. Ik zal mijn kinderen dan allemaal scheldwoorden l eren en bij jou neerzetten want ja een ander kan niet bepalen wat mijn kinderen mogen zeggen. Vind het nogal een kromme redenatie. Had het zoiets geweest dar mijn zwager op mijn bank Stond te springen en ik daarvan van gezegd hadden mijn schoonmoeder deed het daarna ook express nog een keer zouden er veel verontwaardigd zijn, maar omdat het hier om vloeken gaat wat ik niet wil in MIJN huis mag het allemaal wel en mort ik het accepteren. Ik zie het verschil niet eigenlijk.
Bij mijn ex thuis was vloeken ook uit den boze, terwijl ik in een huis opgevoed ben waar het echt doodnormaal is. als er bij mij iets super onverwacht gebeurt zoals iets laten vallen of een hond die opspringt(wat er toevallig gebeurde bij mijn ex thuis) glipt bij mij een vloek al snel over de lippen. En dat is echt gewoon een reactie waar ik niks aan kan doen! Ik voelde me er dan altijd heel naar over als dat gebeurde. Gelukkig deed mijn ex schoonmoeder dan altijd gewoon alsof ze me niet gehoord had, wat voor mij en haar de situatie een stuk dragelijker maakte. Misschien dat je schoonmoeder zo reageerde omdat de situatie snijdend was op dat moment? omdat jou zwager waarschijnlijk onbewust gevloekt heeft en daar wel meteen reactie op krijgt, wat ook niet heel leuk is. Alsnog is het een stomme manier van reageren van je schoonmoeder hoor. Maar ergens kan ik me ook wel plaatsen in het nare gevoel wat je krijgt als je op de vingers "getikt" word voor iets wat voor jou doen heel normaal is.
Ik vind jou huis jou regels, als daar over het algemeen rekening mee gehouden zou ik over 1 keer niet vallen, soms schiet er een woord uit zeker als je het thuis gewend ben lekker van je af te boeren, wanneer het in jou huis vaker gebeurd zou ik er wel wat van zeggen Net als dat je bij sommigen schoenen uit moet doen om binnen te mogen komen, prima dat doen we, als je dat niet wil dan kom je toch gewoon lekker niet, Maar niet vloeken als nooit niet als jij er bent dus ook niet als jij daar op visite bent of samen met de familie op een terrasje ofzo kun je ze niet verbieden vind ik.
Ik ben het met je eens Oxbow. T zou kunnen dat de reacties ontstaan zijn door je opmerking over gelovig opgevoed zijn en het al dan niet geloven van je schoonfamilie. Dat doet er in mijn ogen niet toe namelijk. Ik ben niet gelovig en ik hou ook niet van vloeken. Er ontglipt me wel eens een verkeerd woord maar als in mijn huis gevloekt wordt, zal ik daar zeker iets van zeggen. En daar heeft men zich toch wel aan te houden lijkt mij. Dat je schoonmoeder er zon opmerking achteraan maakt getuigt in mijn ogen oog van weinig respect. Wat je zwager deed kan gebruren en dat zie ik dan ook niet als respectloos.
Maar dat hij vloekt inderdaad dat kan er uit schieten en daar gaat het niet om. Het gast om de reactie van mijn schoonmoeder die er achteraan kwam. En op de manier waarop ze het zei en ook lachend dat maakt dat ik het niet echt respectvolle vind. Als ze vloeken in hun eigen huis, moeten ze zelf weten daar kan ik niets van zeggen, masr wel wat er in mijn huis gebeurd. En ik vind het daarbij heel vervelend want ze nemen het over, zo ook mijn zoontje van 2 die papagaaid en ze doen dit ook bij mijn familie die je er echt mee kwetst als dat gebeurd. Daarom wil ik niet dat mijn kinderen vloeken en dus ook in mijn huis niet express gevloekt wordt. En denken jullie dat het mij nooit bijna ontglipt, ook gerust weleens maar dan ben ik het me bewust en roep toch maar een ander woord😂
Toch is dat bedenken op het laatst af en toe wel moeilijk. Bij mij schoten er soms de raarste woorden uit haha, dan sloeg het nergens meer op Maar ik snap je wel, en het lijkt mij ook ergens vervelend en misschien een beetje denigrerend? als je schoonmoeder er zo een opmerking achterna maakt.
respect is voor iedereen anders.. alles te maken met eigen normen en waarden maar ook je grondhouding. hoe en waar ben je opgevoed. dit kan dus wel eens botsen als het voor iemand anders is als voor jou. het is jullie huis dus zullen jou man en jij 1 lijn hierin moeten hebben. ik zou het grapje ook niet echt leuk vinden, maar zolang jij hier anders in blijft staan als jou man zal dit vast een puntje blijven.. nog van harte met jullie dochter!
Dit! Erg kinderachtig van je schoonmoeder om nog een keer te vloeken, terwijl ze weet dat je dat liever niet hebt in jouw huis.