Mola zwangerschap

Discussie in 'Miskraam' gestart door mama05, 12 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama05

mama05 Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.142
    0
    0
    overrijsel
    Hallo

Ik heb een vraag of er hier mensen zijn die wel eens een mola zwangerschap hebben gehad...

Een vriendin en vriend van ons hebben vorige week te horen gekregen dat ze een mola zwangerschap hebben het is natuurlijk voor hun een onzekere toekomst.

mama05

2. Anoek1

Anoek1 Fanatiek lid

23 jan 2007
    4.178
    0
    0
    Ik had een verdenking op een mola zwangerschap maar uiteindelijk bleek het niet zo te zijn.
    Zo vervelend om dit mee te moeten maken, moet ze ook chemo of is dat niet nodig?

Veel sterkte voor hun

3. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    wat is een mola zwangerschap?

4. maja123

maja123 Actief lid

28 jun 2007
    116
    0
    0
    hi! ik heb een mola-zwangerschap gehad, heel erg k*t want het betekent een hoop extra spanning bovenop het verdriet wat je al van een miskraam hebt. Wat is je vraag eigenlijk precies?

Groetjes

5. mama05

mama05 Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.142
    0
    0
    overrijsel
    Hoe het met jou is gegaan na de curretage mijn vriendin heeft heel erg veel pijn nu 4 dagen later en veel stolsels. En hoe lang het weer geduurd heeft voordat je weer zwanger kon worden? ze heeft veel op internet gelezen maar nog nooit iemand die het ook heeft meegemaakt

groetjes madelinde

6. mama05

mama05 Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.142
    0
    0
    overrijsel

dat is een zwangerschap waar de deling niet goed is gegaan en komt zeer zelden voor..
    Je krijgt allemaal blaasjes in je baarmoeder ipv een vruchtje en dat groeit heel snel.
    Ze is gecurriteerd en moet nu elke 6 weken bleodprikken voor het hcg in het bloed om te kijken of de hcg na beneden gaat.
    Het is een zeer lang verhaal en precies uitleggen kan ik het ook niet maar
    we waren nieuwsgierig of er hier ook mensen waren die zo`n zwangerschap hebben mee gemaakt

7. maja123

maja123 Actief lid

28 jun 2007
    116
    0
    0
    Ik had vooral tijdens de zwangerschap veel pijn en voelde me heel ziek. Van de curretage heb ik tot mijn verbazing geen last gehad, ook weinig nabloeding. Ik heb trouwens ook direct een longfoto moeten laten maken. Als je veel bloed blijft verliezen moet je bij de gyn aan de bel trekken (je vriendin dan) hoor.
    Het hcg moet iedere week gecontroleerd worden totdat het lager dan 5 is. Als het eenmaal lager dan 5 is, moet het vanaf dat moment nog iedere maand gecontroleerd worden gedurende zes maanden. En dan mag je weer zwanger worden. Dit is het meest gunstige en gelukkig meest waarschijnlijke scenario. Bij mij is het ook zo gegaan en heb bij de volgende zwangerschap heel vroeg (zes weken) een echo laten maken.
    Op een andere site kan je veel verhalen vinden van vrouwen die een mola hebben gehad. Ik hebdaar destijds ook geschreven en vond het prettig te horen hoe het bij anderen ging, bloedwaardes vergelijken etc.
    Ik hoop dat het een typefout is dat je vriendin iedere zes weken bloed moet laten prikken want dat is volgens mij echt te weinig, maar dat zal je ook wel op internet teruggevonden hebben.
    Sterkte!

8. Suus72

Suus72 Lid

3 aug 2006
    35
    0
    0
    Hai,
    Ik heb een mola zwangerschap gehad met chemo.. Ik kwam er na 13 wk achter omdat ik me echt helemaal niet goed voelde (ik heb al 2 kids dus voelde gewoon dat t niet goed was), de dokter en de vk zeiden je hebt gewoon een miskraam maar ik voelde me echt heel beroerd en bleef positief testen dus toen ben ik na aandringen doorverwezen naar de gyn. Daar werd een mola geconstateerd, binnen 2 dagen curretage waar ik geen last van had (ik was allang blij met de wetenschap dat ik me beter zou gaan voelen). Ook longfoto, CTscan omdat het kan uitzaaien. Het zijn foute cellen die zich kunnen nestelen, als je ze niet weghaald dan heb je over 5 jaar kanker is me verteld.
    Mijn hormoonwaarde daalde maar niet ver genoeg (onder 0,6) vandaar 5x een chemo. Dit is 1 week chemo, 1 stopweek (en dat maal 5). Toen de bloedwaardes goed waren moest ik nog 2 kuren extra voor de zekerheid en ik mocht een jaar niet zwanger worden. En het dat mag ook echt niet, de kans dat de foute cellen weer opvlammen is groot en dat kunnen ze dan niet meer controleren.
    Ik ben zeer goed nabehandeld in het Rijnstate in Arnhem en ook tijdens de chemo kon ik altijd terecht dat vond ik wel heel fijn. Ik was er niet echt ziek van maar meer een beetje sjachie en sneller moe (met 2 kids van 2 en 4 wil dat ook wel), zwemmen tegen de stroom in laat maar zeggen. Dus niet echt leuk.. Ik vond het erg irritant... Ook omdat niemand er ooit van gehoord heeft, iedereen vraagt wat t is, en ik maar uitleggen.. op het laatst zei ik ik gewoon dat ik zwanger was van een alien maar daar schrok men zo van dat ik dat ook maar niet meer deed.

Later toen de kuren waren afgelopen heb ik heel lang last gehad van zere benen (daar word de chemo in gespoten), zwakke spieren, ontstekingen in mijn mond, die ik niet voel maar ie er wel zitten dus duur ritje parodontoloog anders vallen je tanden eruit?! (ja echt, komt allemaal door de chemo da's zo'n rot spul blijkt maar weer) Nou ja dus dat viel me eigenlijk wel tegen. Ik ben er nou weer bovenop (met alle kwaaltjes meegerekend) maar dat heeft dus van begin tot t eind wel 1,5 jaar geduurd.

9. vogue

vogue Lid

21 sep 2007
    93
    0
    0
    België
    ik heb een partiële mola zwangerschap gehad, dat is nog wat anders. Er was wel naast woekerweefsel een vruchtje aanwezig maar dit is gestorven rond 9 à 10 weken ondanks een goede hartactiviteit. Het was trouwens niet levensvatbaar want elk van zijn/haar celletjes bezat 69 ipv 46 chromosomen en dat is te veel om goed te zijn. Na het afsterven bleven de woekercellen wel groeien en moest dus dringend gecurreteerd worden. Ook HCG opvolging was nodig maar mijn gynaecoloog heeft nooit iets gezegd van niet zwanger te mogen worden en kijk, een paar weken later was ik weer zwanger en alles gaat zeer goed tot nu toe. Moet wel in het oog gehouden worden en na bevalling moet placenta onderzocht worden naar eventuele "kanker" cellen en dan is chemo misschien nog nodig maar die kans is klein.
    Een molazwangerschap is erger dan een partiële molazwangerschap maar na een moeilijke tijd van eventuele chemo is het perfect mogelijk om terug zwanger te worden.

10. maja123

maja123 Actief lid

28 jun 2007
    116
    0
    0
    Nou Suus 72, jij hebt echt superpech gehad hoor! Goed dat je aangedrongen hebt op een verwijzing trouwens. Ik had ook dat ik me zo ziek voelde en hoewel het mijn 1e zwangerschap was wist ik zeker dat dit hele foute boel was. Het is echt een kl*te-aandoening!
    Ik hoop dat je snel volledig hersteld zal zijn (mocht je dat nog niet zijn) en alsnog een mooie zwangerschap tegemoet mag gaan zien. Dat is de beste pleister die je kan krijgen :)

11. Ashley24

Ashley24 Nieuw lid

30 mei 2008
    1
    0
    0
    Hey Vogue

Ik heb ook een mola gehad maar ik mag 6 maanden absoluut niet zwanger worden. Word ik dat wel dan ga ik meteen chemo kuren krijgen.
    Ik weet niet wat jou verteld is maar ook een partiele mola moet heel goed opgevolgd worden!
    Je kunt nu tijdens je zwangerschap door het HCG hormoon de mola weer aanmaken waardoor je dus kanker gaat ontwikkelen.

Als ik jou was zou ik nog eens duidelijke navraag doen.

Ik ben nu 3 maanden verder en moet nog zeker 3 maanden wachten.

Heel veel succes.

In welk ziekenhuis ben jij geweest?

Groetjes

12. Sin

Sin Lid

9 jun 2008
    13
    0
    0
    Ik heb ook een mola-zwangerschap gehad.
    Al leek het in eerste instantie niet op een molazwangerschap omdat ik een vruchtje had met een kloppend hartje.

Bij de eerste echt rond de 9 weken zag alles er nog goed uit.
    Toen ik vervolgens nog eens voor een echo ging rond de 13 weken bleek dat het hartje van het vruchtje kort naar de eerste echo gestopt was met kloppen.

De gyneacoloog zei wel al bij de weken op 13 weken dat het er allemaal wel vreemd uitzag omdat het vruchtje zo erg misvormt was.

Later kreeg ik curretage en ocht ik volgens de dokters gewoon zwanger worden na mijn eerste menstruatie.

Het is moeilijk om een miskraam een plaatsje te geven en het kost heel veel verdriet als je alle hoop op jouw babietje gezet hebt.
    maar voor ons was het een troost dat we snel weer opnieuw mochter proberen!

Toen we later bij de gyneacoloog op gesprek kwamen bleek ehter dat ik 6 maanden moest wachten met opnieuw zwanger worden,dat het gewoon "gewone" miskraam was,maar een mola zwangerschap.
    Dat ik weekelijks bloed moest prikken,dat ik longecho's kreeg om te controleren of er niks van het mola weefsel was gaan rondzweven door mijn lichaam.

een mola-zwangerschap houd kort gezegt in dat je in gewoon symtomen krijgt van een zwangerschap,je menstruatie blijft uit,je test is positief,je bent misselijk (vaak nog heftiger dan een andere zwangerschap maar bij een eerste zwangerschap is er ook weinig vergelijkings materiaal) je bent erg moe enzovoort.
    Wat wel typerend voor een mola zwangerschap is,is dat je buik sneller dik word,
    dat komt omdat je baarmoeder sneller groeit dan bij een gewone zwangerschap.
    Je kunt daardoor dus ook hevigere bandenpijn krijgen.
    Bij de meeste molazwangerschappen is er dus geen vrucht,maar in plaats daarvan alleen trosvormig weefsel.
    Bij een aanzienelijk kleiner aantal molazwangerschappen is er wel een vruchtje die nooit levensvatbaar zal zijn.
    Ook aan die vrucht zal trosvormig weefsel groeien en blijven groeien ook als het vruchtje niet meer in leven is.

Dat weefsel moet uit je lichaam omdat het anders kwaadaardig KAN worden.
    (en dat komt zich dat gewoon neer op kanker)

Maar omdat je bij een curretage niet al het weefsel kan weghalen moet het zelf uit je lichaam komen.
    Dat plas je gewoon uit.
    Soms gebeurd dat niet of is het weefsel naar de longen verspreid en dan is er chemo nodig.

Eigelijk de na eerste keer bloedprikken al was het hcg hormoon uit mijn lichaam.
    en dat is de 5 maanden erna zo gebleven.
    (Het hcg hormoon kan weer opkomen op een later moment..)
    officieel moet je dus een half jaar wachten,maar ik ben een maand eerder zwanger geraakt.
    Ik ben dus nu bijna 10 weken zwanger.
    en tot nu toe ziet alles er goed uit.
    Maar je blijft natuurlijk de angst houden.

Verder moet ik dus nu wel regelmatig naar de gyneacoloog om te checken hoe alles gaat.
    Ik krijg meer echo\s dan normaal (ik heb er ondertussen al 3 gehad)
    en als alles goed zou gaan en de baby zou komen dan word ik na de bevalling weer 6 maanden onder controlle gehouden en dan word ik de eerste tijd weer wekelijks bloed geprikt.

Deel Deze Pagina