Sorry maar ik word soms zo str*** ziek van die mensen die zulke opmerkingen maken. Ben eergisteren toevallig nog bij de kinderarts geweest. En die zij over onze jongen ook Ja hij is wat te dus voor zijn lengte. (En nu komt ie) Maar het is heel begrijpelijk als hij 2x griep gehad heeft en zo is gegroeid. Joepie! iemand die het snapt. Onze jongen is de 25ste 9 maanden 74 en halve cm en 8kilo. Ben precies 4week geleden bij het cb geweest en toen was hij nog maar 70en halve cm. Dus bij hem gaat het in de lengte zitten. Hij krijgt gemiddelt op een dag 3flessen met bambix pap. Daarna een plak brood met pasta rond half10 dan weer zijn fruithap met 2 liga`s. Bij het koffie drinken 2biscwies +zijn klein flesje nep koffie. Tussen de middag weer een plak brood met pasta van het 1 of ander. Heeft hij dan nog honger dan dus een rijstewafel of een stukje kruidkoek of zo. Daarna gaat hij meestal weer een poosje slapen. Als hij na een tijdje weer wakker is krijgt hij weer wat te drinken en te knappelen. (Dat drinken bied ik hem zowiezo wel de hele dag aan maar hij is een moelijke drinker als ik hem geen bambix geef) Nou zijn we ongeveer bij het warm eten aan gekomen. Dat is globaal 1a2 aardappels een kwak groentes en een stukje vlees, alles prakken met een beetje jus er bij. En dan niet van die uit een pakje met alleen water. Echte jus! En het hangt van hem zelf af of hij zijn bord leegeet of niet maar dit gebeurt regelmatig wel.. En last but not least. Een toetje appelmoes of een danootje. En dan voor sluitings tijd om een uur of 8 nog zijn laatste fles bambix. En als iemand tegen mij zegt gussie wat is hij dus nodig ik ze uit om een dagje mee te lopen met ons. En dan die geintjes van; Geef je hem wel te eten. Wat een dunnetje.
ik krijg dus weer te horen wat is ie dik en als ik hem bv geef hoor ik alweer............. sorry hoor laat ze maar lekker l...... als ik naar een ieder moet luisteren dan ik niks goed en moeten alle kinderen precies hetzelfde wegen ect.
Jah dat hoor ik dus ook steeds.... zo vervelend.... ik geef BV op verzoek en vrij vaak omdat hij een goede eter is.... en hij is lekker dink maar kom net van CB af en die zeggen dat dat echt geen kwaad kan!
Dankje Jennefer. Dat was net wat ik even nodig had om de volgende die weer wat zegt niet zijn nek om te draaien.
Hier ben ik dus niet echt mee eens. Want je zal nooit weten wat de oorzaak is, maar ik heb dus een verhoogde bloeddruk en een aanleg om snel dik te worden. Daarom zeggen ze nu ook extra weer op te letten met zout bij kleine kinderen, omdat de gevolgen vaak later pas zichtbaar zijn. Ik ben nu best makkelijk wat het eten voor Eva betreft, maar ik let vooral goed op dat Eva niet teveel zout krijgt (en dat is gelukkig helemaal niet moeilijk). En ik vind ook niet dat je daar spastisch mee om moet gaan, maar heel veel dingen voor kleine kinderen zijn toch gewoon niet nodig, zoals Danoontjes, liga's en snoep. Eva krijgt dat heus ook wel eens, maar 1 keer per week ofzo of met een verjaardag vind ik wel genoeg, ze geniet net zo goed van ander eten dat minder bewerkt en gezonder is. Wat betreft het gewicht van geboorte tot 1 jaar, normaal gesproken verdrievoudigd dat zo ongeveer. Maar bij sommige kindjes gaat dat nogal moeilijk omdat ze erg zwaar geboren zijn . Zoals bij het zoontje van Beccaatje, en bij Eva. Eva woog 4350 gram bij haar geboorte, met 1 jaar woog ze zo'n 9200 gram, dus maar net aan verdubbeld. Bij actieve en drukke kindjes die niet altijd even denderend eten gaat verdriedubbelen gewoon niet lukken . Eva is dus ook van bovenin de curve naar onder het gemiddelde gegaan. Haar babyvet is weg en ze is nu in plaats van een mollige baby een best wel slanke dreumes! (maar nog wel wat breed, maar dat is haar bouw)
Yelena was 4060 gr bij de geboorte en ze is nu zo'n 7 kg. Ze is niet erg lang, maar wel lekker mollig dus! Het is er wel eentje die geen seconde stil zit. Vooral in de box is ze echt heftig aan het trappelen en de beentjes in de lucht aan het gooien, omrollen...ik verwacht dat ze genoeg verbrandt.
mijn oudste is behoorlijk dun, het cb klaagt vaak dat hij teveel eten zou krijgen (oke het is een flinke eter, maar blijkbaar heeft hij het wel nodig, want zodra we minderen valt hij af! snoepgoed e.d. krijgt hij amper) mijn jongste daarentegen is lekker op gewicht, wat boven gemiddeld, en hierover hoor ik nooit klachten raar cb dus!
ik heb mij ergens laten vertellen dat baby's in het eerste jaar minimaal een verdubbeling van het geboortegewicht moeten hebben. Hoe makkelijk dat te bereiken is is hangt van het geboortegewicht af. Wij zijn namelijk nog niet zo ver en hij is al 11 maand. Bij mijn dochter heeft het 7 maanden geduurd.
same here. bv mag je op verzoek geven. laatst vroeg de cb mij hoe vaak ik hem voedt ik zei gemiddeld 7 keer of zo. en kreeg te horen bv mag op verzoek. flesvoeding is wat anders dacht ik. ( heb hier geen ervaring mee, dus als ik het fout heb neem mij aub niet kwalijk) dus meiden lekker late l..... zij voelen niet de pijn die we hebben als onze tap (zoals mijn vriend ze noemt) vol is. jennefer
Hoi hoi, Ik heb niet alle reacties gelezen. Robinn is bijna 81 cm lang en weegt 9600 gram. Ze is dus aan de slanke kant (ik vind mager zo naar klinken). Op het CB zijn ze hier erg tevreden over. Ze zien liever dat kinderen licht voor hun lengte zijn, dan zwaar. Zelf maak ik me weleens zorgen. Als ze ziek is heeft ze weinig om bij te zetten. Aan de andere kant is ze wel heel vrolijk, en rent de hele dag (helpt ook niet echt om aan te komen). Ze eet trouwens als een bootwerker. Ze krijgt zowel 's ochtends en 's middags twee boterhammen met beleg, en vaak komt ze dan ook nog een paar hapjes bij ons halen. 's Avonds eet ze 1,5 aardappel, twee groentelepels groenten en een klein stukje vlees, en ze krijgt yoghurt of kwark na. 's Ochtends en 's middags drinkt ze 120 ml melk. Ze krijgt van mij alleen maar volle producten. Tussendoor eet ze fruit, soepstengel, rozijntjes, koekje en drinkt ze diksap, dunne roosvicee en vruchtensap. Ik zou het wel fijn vinden als ze ietsje molliger zou zijn. Aan de andere kant, als het zo blijft en als ze gezond is is het voor haar wel fijn dat ze zo slank is. Groetjes!
Hier een dikkie en een magere. Hoewel onze oudste nu wel wat meer in proportie komt en niet meer zo dik is.
Pfoe we zijn er al bijna... nog maar 132 gram (dus +- 1 weekje) Hij woog 3500 gram bij de geboorte en vandaag bij CB 6868....
goed bezig wij moeten nog 700 gram of zo, dus voor zijn eerste verjaardag naar het cb en dan maar zien of hij 700 gram gegroeid is in een maand......en zo niet, dan niet.
Mijn zoon woog bij zijn geboorte 3800 gram, hij is nu 7060! (3 maanden) We moeten dus nog maar 540 gram
over verdubbelen gesproken.... is op een leeftijd van 12 maanden 3x het geboortegewicht dan slecht ofzo? mijn jongste begon met bijna 4kg, en is nu ruim 9,5kg met 7 maandjes. hoe zwaar zal hij dan wel niet zijn over 5 maanden
Dat is hier bij het Cb ook. Ik lees overal dat het gewicht verdubbeld moet zijn met 1 jaar Dat moet verdriedubbeld zijn b.v 7 pond moet/zou rond een jaar 21 pond, dus ruim 10 kilo zijn Hier klopt het aardig, Nina was met 1 jaar net geen 10 kilo
Met excuses voor mijn eerdere zeer korte bericht. Ik moest heel plotseling weg en kon daardoor niet verder typen en drukte wel per ongeluk op ok. De onderzoeken die zijn gedaan naar het verband tussen zware pasgeborenen en obesitas zijn zeer beperkt en de onderzoeksgroep is zeer klein en daarmee niet respresentatief. Er zijn wel duidelijke aanwijzingen dat de voedingsgewoonten van ouders bepalend zijn voor het gewicht van het kind. Ben je dus als ouder een snoeper dan is de kans groot dat je de neiging hebt je kind ook snoep te gunnen. Als je in de eerste maanden geneigd bent om gemakkelijk voeding te geven als troostmiddel dan kan dat iets zeggen over hoe je het later ook zult doen. 'Wees even stil, hier heb je een lolly".... Als ouders bepaal je de eerste jaren volledig wat je kind eet en dus of je kind overgewicht ontwikkeld. Maar belangrijker is dat je je kind eetgewoonten aanleert en die zal hij of zij de rest van het leven bij zich dragen. De zwaarte van je baby bij de geboorte zegt niets over de toekomst behalve wanneer het kind heeft geleden onder de obesitas van de moeder of (zwangerschaps) suikerziekte. Een 'gewoon' zwaar kind hoeft helemaal niet later ook zwaar te zijn. PS: ik heb die ervaring dat het CB tevredener zou zijn over lichte kinderen niet. Volgens mij moet een kind een normale groei laten zien (dus lengte ten opzichte van gewicht en andersom). Bij wat oudere kinderen letten ze goed op onder- en overgewicht. En een verdubbeling van gewicht? Mmm.. mijn zoontje is al ruim verdubbeld met 6 maanden... Hij weegt nu 9 kilo en is met 3800 gram geboren... Baas boven baas: mijn neefje van 7,5 weegt 18,5 kilo.... en is supergezond.. het zegt allemaal zo weinig maar hoezo.. lichtgewicht!