Hoi, Ik ben nu 36 wk zwanger en wil borstvoeding gaan geven. Ik heb nog geen *lekkages* zeg maar haha, er is tot nu toe dus nog niks op gang gekomen. Welke spullen moet ik alvast in huis hebben voor borstvoeding? Welke spullen kunnen wachten? Welke spullen zijn voor sommige overbodig gebleken? De kraamzorgconsulente zei dat ik nog geen kolf hoef aan te schaffen, dat komt later wel als het nodig is. Ik heb wel diverse flesjes in huis, ook uit die gratis babydozen enzo. Zoogcompressen, kan ik die beter al voor de geboorte halen of kan dat wachten? Voedings BH's, heb ik die ook echt nodig of zijn er ook moeders die het met andere BH's uithielden bv sport BH's of..?
Zoogcompressen zou ik echt halen. Ik lekte al voor de bevalling maar daarna was het echt heftig. Had ook dure nodig, die van kruidvat enzo waren niet sterk genoeg lekte t doorheen Kolf zou ik idd mee wachten, zinloze koop hier, dat is zonde van het geld Een voedingsbh is handig als t een goede is! Je hoeft je dan niet steeds helemaal uit te kleden Verder... Vit k natuurlijk en dat is t wel denk k
Hier waren een must: voedingsbh's(hema,bonprix), op het begin zoogkompressen (hema) en het boek borstvoeding van Stephan Kleintjes.en hun gelijknamige site. En wat handig is is een nummer van een lactatiekundige binnen handbereik zodat je kunt bellen als dat nodig is. Een kolf heb ik bij de 1e gehuurd via de kraamzorg omdat dat toen even nodig was (baby was aan de lichte kant bij de geboorte) maar bij de 2e helemaal niet nodig gehad.
Ik heb al wel zoogcompressen in huis (een vriendin had ze over van haar zwangerschap) en ook al een (elektrisch) kolfapparaat (ook heel goedkoop overgenomen van iemand anders). Ik wil borstvoeding blijven geven ook als ik weer ga werken dus dan is een kolfapparaat wel een must. Flesjes hebben we nog niet, die moeten we nog kopen. Voedingsbh's heb ik ook al, maar dat is meer omdat ik nu met de zwangerschap op een erg grote maat zit (ben ruim 2 cupmaten al gegroeid en komt waarschijnlijk nog wel wat bij tegen het einde) en ik geen zin had om nu superdure (zwangerschaps)bh's te kopen en dan over een paar maanden nog een keer superdure voedingsbh's.
Voedingsbh's en zoogcompressen. Ik heb wel van te voren een kolf aangeschaft en dat was maar goed ook. Dochter kwam te vroeg, dus mocht gelijk kolven.
Ik had vooraf zoogcompressen gekocht, maar nooit gebruikt. Mijn borsten lekken niet. Voedingbh's is denk ik ook lastig in te schatten qua maat. Als je geluk hebt, passen dezelfde voor en na je bevalling, maar het kan ook zo zijn dat je borsten na de bevalling nog groter worden en dat ze dan niet passen. Een handkolf is misschien handig en op internet filmpjes bekijken hoe je kan kolven met de hand zonder kolf. En als je een electrische kolf wil vooraf al eens bekijken welke je evt wil. Dan is hij daarna snel besteld via internet of gekocht in de winkel. Dus mijn tip: koop vooral niet te veel vooraf. Misschien heb je het niet nodig of past het niet.
Ik had 1 pak zoogcompressen, een elektrische borstkolf en de vitamine k en d in huis. Allemaal gebruikt! Oh ja en een voedingsbh zonder cups of padding zeg maar.
Voedingsbeha's absoluut! En als ik jou was zou ik lekker soepele nemen... Heb ze ook van de Bonprix. Zonder beugels en zonder vulling. Verder, mocht je last krijgen van kloofjes kun je purelan kopen... Maar daar krijgt niet iedereen last van dus hoeft niet op voorhand... Verder vond ik het, vooral toen mijn kindje nog heel vaak en veel gevoed wilde worden handig kleding te dragen die ik zo even naar beneden kon duwen. Bijvoorbeeld van die hempjes met spaghettibandjes en elasthan. Bij de H&M te verkrijgen, voor een euro of 5. Kun je er een vestje ofzo overheen doen eventueel. Zoogkompressen ook. Je hoeft geen kolf te hebben op voorhand... Maar ik was wel heel blij dat ik er eentje had in de kraamweek. Die had ik geleend van mijn zus. Mijn zoontje viel iets te veel af volgens de norm en dmv extra kolven niet hoeven bijvoeden met kunstvoeding. En de zoogkompressen, yes.
Ik had voor 's nachts van die strakke topjes (wonderbra-achtig) zodat ook 's nachts de compressen op zijn plek bleven zitten zonder mijn (beugel) voedingsbh aan te houden. Compressen zijn sowieso goed om al in huis te hebben. Kolf kan idd wachten. Indien nodig kun je na de bevalling beter een professionele huren. Mocht je borstvoeding goed op gang zijn kun je een eigen kolf aanschaffen. Ik heb toen alleen een motortje hoeven kopen omdat de de schelpen en slangetjes al bij de huurpomp hadden aangeschaft.
Ik heb de kolf trouwens via mp gekocht (wel nieuw schelpen/slangetjes e.d. gekocht). Scheelde echt behoorlijk in prijs en een jaar lang mee gekolfd, hoop em deze keer weer te kunnen gebruiken. Ik gebruikte 's nachts goedekope sport bh (van de hema??) voor m'n zoogcompressen.
Ik vond handig zoogcompressen, begon namelijk al vrij snel te lekken. Voedings bh (ik had hele soepele, goedkope van de hema maar ik heb ook geen grote borsten dus steun genoeg) en ik vond de topjes van de hm die je op dezelfde manier open kan klikken als een Voedings bh ook heel fijn. Zit je niet in je blote buik. Flesjes uit een doos is prima als het nodig mocht zijn, deze heb ik de eerste week gebruikt. Later samen met de kolf dr Brown flesjes besteld. Kolf zou ik zeker nog niet aanschaffen. Je weet nooit hoe het gaat lopen dus wacht daarmee tot het goed loopt en je weet dat je hem ook echt nodig gaat hebben.
Alles wat al geschreven is, maar absoluut ook Purelan! Dat is een zalfje van pure lanoline om op je tepels te smeren na het voeden en je hoeft dit er niet af te halen voor de volgende voeding. Je tepels krijgen de eerste weken/maanden toch wel wat te verduren en voor mij was het echt een must. Bol.com verkoopt het, maar volgens mij zag ik het laatst ook bij de etos (dat was eerst nog niet).
Ik heb voedingsbh's, zoogcompressen en purelan van te voren gekocht. Ik vind de voedingsbh's van carriwel erg fijn. Die zijn naadloos en de cup is niet perse voor 1 cupmaat. Dus die passen al gauw. Ik heb geen mega grote borsten, dus heb niet heel veel ondersteuning nodig. Ik heb altijd de compressen van natusan. Die zijn licht voorgevormd en vind ik fijn zitten. Purelan is ideaal voor de eerste tijd voor je tepels, maar ook later een fijne zalf bij schrale neusjes en wangetjes door verkoudheid ed. Ik heb ook een voedingskussen. Een erg fijn ding! Zeker in het begin zit je veel te voeden of met je kleintje op schoot. Door een voedingskussen onder je arm te hebben kun je je arm lekker laten rusten en zit je ontspannen. Als ik hem niet gebruik krijg ik wel eens last van mijn nek. Vooral als je kindje groter wordt gaan ze echt doorwegen. (mijn kleine man is inmiddels ruim 8 kilo, dat voel je echt wel)
Voedingsbeha's, zoogcompressen, medela borstzalf en als je het prettig vindt een voedingstop. Verder had ik snel een borstkolf nodig, maar kon die direct bij de thuiszorg gehuurd worden. Daarna zelf eentje gekocht.
En ohja! Een Voedingskussen! Vond ik ook erg fijn om mee te slapen op het laatst en om mijn kindje geborgen mee in de box te leggen.
ipv voedingsbeha's kun je je in de kraamtijd ook prima redden met die action-topjes. daarnaast is een pak zoogcompressen wel handig, meer pakken zou ik niet halen, je weet nooit wat wel/niet bevalt (hier uiteindelijk voor wasbaar gegaan). verder had ik eigenlijk niets in huis. voedingskussen vond ik niet handig/nodig, ik schikte mn eigen kussens wel.
Een kolf kan je huren via een thuiszorg instelling. (Bij ons icare) en in sommige gevallen zelfs een week gratis met bep. verzekeringen of als je lid bent van die thuiszorg instelling. En anders (of daarna) voor een klein bedragje per dag. Ik had dat gedaan bij mijn eerste dochter, en was fijn om een goede (sterke) kolf te hebben toen bv niet helemaal goed op gang kwam. ik kwam er toen ook achter dat ik dubbel kolven een stuk prettiger vond dan enkel bijv. je kan dan ook rustig kijken naar een kolf als je die zou willen aanschaffen. misschien vind je het niet eens nodig. Verder zou ik wel wat (niet veel) flesjes in huis halen en een pak kv (je hebt van die losse sachetjes, dan hoef je niet een heel pak te halen die dan snel over datum gaat als ie eenmaal open is) BV is niet altijd vanzelfsprekend, en ik vond het toch wel een fijne gedachte als je iets achter de hand hebt voor de avond/nacht en kleine wil niet drinken van jouw borst bijv. (ik had dat niet en raakte wel een beetje in paniek haha) Verder zoogcompressen en ik droeg snachts een flexibele sport bh waar ik ze in deed, want het kan flink gaan lekken. voedings bh's zijn zeker handig. ook rekbare hemdjes voor onder een shirt. ik deed die dan naar beneden, en een shirtje omhoog, zo was er bij het geven van bv weinig bloot te zien
Je hebt vrij weinig nodig, het meeste is snel te halen als het nodig is. Ik had volgens mij alleen zoogcompressen in huis. Al heb ik die de eerste dagen niet nodig gehad. De eerste dagen kon ik mijn bed nauwelijks uit vanwege hechtingen en bekkenpijn en heb toen ook niet echt kleding aangehad. Ik heb m'n man 2 dagen na de geboorte op pad gestuurd voor een voedingsbh. K was voor die tijd al wel wezen passen maar had nog niets gekocht, dus m'n man kon het zo ophalen. Voedingstops heb ik ook besteld in de kraamweek, vind ik een stuk makkelijker dan m'n shirt helemaal omhoog doen, of spaghettitops helemaal uitrekken. Flesjes en voeding enzo zou ik niet in huis halen. Als je het nodig hebt, is het snel genoeg gehaald. supermarkten zijn 6 (soms 7) dagen per week open, en zelfs hier in het dorp altijd tot 8 uur. Je kunt overdag al wel zien als de borstvoeding twijfelachtig gaat en dan kan er iemand op pad om het te halen. En anders kan je altijd bij een apotheek terecht. Maar het is zonde om het te halen als je het niet nodig hebt. Een kolf is ook echt niet nodig. Ik kon hem huren van de vk, niet nodig gehad gelukkig, maar anders is hij van de thuiszorg te huur. De eerste dagen heb je toch een sterkere kolf nodig dan je zelf zou aanschaffen. En een eigen kolf kan je altijd nog kopen. Wat je in huis moet hebben is helaas niet te koop. Vertrouwen in je lichaam en in je kind. Je lichaam is ervoor gemaakt om borstvoeding te geven, je kindje drinkt vanzelf. En wat belangrijk is om te onthouden, je kindje heeft de eerste dagen echt maar een paar ml nodig, dus word niet ongerust als het nog niet zo hard stroom allemaal. En bij twijfel direct hulp vragen, niet wachten tot het eigenlijk te hoog zit en je het echt niet meer ziet zitten.
Hier nu wel flesjes en handkolf gekocht en zoogcompressen en 2 voedingsbehas en 2 shirtjes meer niet.....want als de borstvoeding niet lukt heb je er niets aan zoals bij mijn dochtertje......nu weer proberen.