molton

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Wendy blesing, 12 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HipHopHooray

22 dec 2013
    61
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf een gewone matras van Ikea en dan een Aerosleep matrasbeschermer daaroverheen. En daaroverheen een hoeslaken van Aerosleep. Mocht er worden doorgelekt dan kun je de matrasbeschermer in de was doen, maar zover ik heb begrepen van vriendinnen gebeurt dit niet zo snel (of nooit). Ook is het de bedoeling om niks in het bedje te leggen, dus ook geen bumper of kussen ivm verstikkingsgevaar of warmte.

2. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Buurvrouw heeft ook een kraamverzorgster enkele dagen in huis gehad.... kleine moest van deze vrouw op zijn zij liggen ... mocht niet eens meer op de rug.... maar een zijligkussen lijkt mij voor zo'n kleine ook niet goed ....

3. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik werk voor een grote kraamzorgorganisatie en doe oa de intakegesprekken.
    Wij volgen wat betreft onze adviezen altijd het advies van veiligheid.nl
    Dat betekent dat je geen plastic zeiltjes ( dus ook geen waterbestendige moltons) in het babybed gebruikt, een katoenen molton is prima en dient als extra bescherming van het matrasje.
    Daar overheen doe je een hoeslaken en op het begin evt. Een hydrofiel luier onder het hoofdje.
    Bovenop gebruik je bij voorkeur een dekentje en een lakentje.
    Een aerosleep kan geen kwaad, maar heeft ook geen meerwaarde.
    Het is nl niet bewezen dat het wiegedood zou voorkomen.

Zijligging wordt, net als buikligging niet geadviseerd.
    Het sterftecijfer van wiegedood is zeker aantoonbaar gedaald sinds we baby s niet meer op de buik laten slapen, dus dat is geen bangmakerij.
    Zijligging is niet, zoals we tot voor kort dachten, alleen " gevaarlijk" ivm risico op doorrollen op de buik, maar zijligging an sich is " gevaarlijk" omdat het borstkasje wordt ingedrukt en dit ook een verhoogd risico geeft.
    Bovendien fixeer je een baby in bed met zo n zijligkussentje, dus een absolute afrader!
    Een gezonde baby zal het hoofdje wegdraaien als hij/zij moet spugen, dus je hoeft niet bang te zijn dat een kindje die op de rug ligt, zal stikken in zijn/ haar spuug.
    Rugligging is dus de veiligste manier om je kindje te laten slapen.

Deel Deze Pagina