hoe maak je het wiegje / ledikant op?

Discussie in 'Verzorging' gestart door pim, 17 jul 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Wat gebruik je allemaal bij het opmaken van het wiegje/ledikant?
    Ik dacht zelf aan:

molton
    hoeslaken
    hydrofielluier bij hoofd
    lakentje
    dekentje

Mag je tegenwoordig nog bedzeiltjes gebruiken of juist niet meer vanwege verstikkingsgevaar?

Pim

2. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    hey pim...

je kan natuurlijk op verschillende manieren het bedje opmaken...

je kan kiezen voor een dekbed( wordt afgeraden), of lakentje met dekentje( wordt aangeraden) of enkel en slaapzak( of in combinatie met 1 van de 2 hierboven in de winter).

ik zelf heb na aanraden van mijn kraamzorg gekozen voor : een lakentje met deken...

hiervoor heb ik:
    katoene hoeslakens
    boven lakentjes
    dekentjes
    en moltons
    aangeschaft...
    als de kleine er is, leg ik ook idd een hydrofiel luier onder haar hoofdje...

zeiltjes werden mij ook afgeraden..
    precies de reden was niet duidelijk..
    maar het schijnt zo te zijn dat het matrasje daardoor niet goed kan ademen, en je kindjes lichaamssappen dus niet goed kunnen worden gefilterd.

gr. sarah

3. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Je mag geen zeiltje gebruiken omdat het kan leiden tot verstikkingsgevaar als het met het hoofdje daarop komt te liggen.
    Ook mag je geen zeiltje gebruiken omdat daar vaak een kruik op gelegt word.. gaat die kruik lekken , dan kan het kokend hete water niet het matras intrekken, m.a.g dat het op het zeiltje blijft staan en het kindje zich blijft branden daaraan.

4. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Ja dit was eigenlijk ook iets wat ik me afvroeg..
    Ik heb toen wel een zeiltje gekocht mijn moeder gebruikte dat ook altijd met ons..maar niet doen dus?

het wordt dus matras op het matras een molton daarna een hoeslaken en daarna bij het hoofdje een hydrofiel luier?? waar is dat goed voor? En daarna het lakentje en dan het dekentje?
    Ik heb een vrij groot ledikantje..je moet toch altijd zo ver mogelijk naar het voeteind opmaken? En waar moet je de kruik leggen dan?

5. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Het is toch zo dat de moltons van tegenwoordig als zeiltje werken? Ik bedoel, ze zijn toch ook waterdicht?

De hydrofiel luier is volgens mij tegen het spugen. Is niet handig als je voor ieder spuugje het bed moet verschonen. De kruik leg je volgens mij onder het dekentje en lakentje, maar dat weet ik niet zeker.

6. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Volgens mij mag je de kruik alleen gebruiken om het bedje voor te verwarmen en niet als je kindje er in ligt.

Ah ok, dus geen zeiltje gebruiken. Weer wat geleerd!

Pim

7. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    nou sommige kinderen hebben een kruik nodig in bed, om zich warm te houden, maar dit gaat dan onde het dekentje en op het lakentje volgens mij, anders is het te warm...

8. Jolanda

Jolanda Fanatiek lid

26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Ook met de hydrofiel luier moet je uitkijken, de baby kan als het wat ouder is er onder terecht komen ( dus ook risico op verstikkingsgevaar), of het met zich meetrekken en er in verstregelt geraken.

De kans dathet gebeurd valt natuurlijk wel mee, maar tis aan wezig.
    Zorg er dus voor dat je het goed vastmaakt ( opmaakt) als je je kleintje er op legt.

9. Shade

Shade Actief lid

1 sep 2005
    286
    0
    0
    Weert
    Zeiltje is mij niet afgeraden mocht het allen niet onder het hoofdje leggen. En kruiken: lauwe kruik achter het ruggetje en hete boven op het dekentje bij de voeten en altijd met de dop naar beneden.

10. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    kruiken altijd ergens inrollen bv een handdoek , ivm een te hete kruik , kruikje mag best onder het lakentje mits hij maar voorzien is van een handdoek of molton en niet te heet maken
    ook altijd de kruik met de dop naar het voetenend leggen dit met lek gevaar

een zeiltje mocht ik ook gewoon gebruiken mits je hem maar onder het bibbeltje legde dus niet te hoog

een spuugdoekje onder het hoofdje van je baby is nog beter dit ivm stikgevaar zoals jolanda al zei

en een ledikantje half opmaken dus het onderste helft van het bedje
    zo kunnen ze niet naar beneden zwemmen ;) en onder de dekens verstikt raken

11. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

De kraamzorg heeft hier wel het zeiltje 'verboden'!
    En de kruik doen ze in een hydrofiele luier en niet in een kruikenzak zei die mevrouw. (kruikenzak voor niks gekocht :( )
    En inderdaad het bedje heel kort opmaken. Voetjes van baby moeten bijna bij het voeteneind van het bed liggen.

Deel Deze Pagina