Momenteel in WW, aanvraag Wajong is bezig.. wat nu?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door FiefeR, 19 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FiefeR

FiefeR Fanatiek lid

10 jul 2011
    3.581
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb even een vraag.. Ik ben sinds 1 augustus 2012 in de WW terecht gekomen, solliciteer me 3 slagen in de rondte, maar de afwijzingen zijn populairder dan de uitnodigingen..sterker nog.. heb er maar 1 gehad van de tig sollicitaties.. maargoed.. !

Sinds de leeftijd van 5 maanden heb ik ten gevolge van een hersenvliesontsteking als beperking dat ik links slechthorend ben (draag daar ook een hoortoestel) en rechts ben ik geheel doof (gehoorzenuw is beschadigd, dus hoortoestel/CI heeft geen zin) Ik en mijn ouders hebben nooit geweten dat er Wajong was.. maar na een mail van het UWV ben ik erop geattendeerd dat ik daar al vanaf jonge leeftijd recht op had, zeker als je het voor je 18e levensjaar hebt opgelopen.. Nu is het zover dat ik bij een arbeidsdeskundige ben geweest, maar ook een intake heb gehad bij een arts van de Wajong van het UWV. Het is goedgekeurd en nu zijn ze bezig met mij aan te melden bij een reintegratiebureau die wat kan betekenen voor mensen met een auditieve beperking. Over de Wajong zelf hoor ik nog meer. Mijn begeleider is bezig met een rapport over mij op te stellen.

Mijn partner loopt naar aanleiding van een auto ongeluk 2 jaar geleden, bij een ander reintegratiebureau omdat hij moet omscholen omdat hij is afgekeurd voor zijn beroep wat ie voor het ongeluk met veel plezier deed. Toen attendeerde een medewerker dat ik mij in mijn 13e week (ben nu 13 weken en 3 dagen) moet aanmelden voor een Ziektewetuitkering.. Ik dacht dat je alleen recht hebt op een Ziektewetuitkering als je echt ziek bent, dus wat mankeert. Zij vertelde hem ook dat ze nooit iemand aannemen als zij zwanger is.. begrijp ik heel goed als ik de kant van de werkgever bekijk, want ik ben 24 augustus uitgerekend.. vaak moet je worden ingewerkt...eer dat je bent ingewerkt kan je praktisch al met zwangerschapsverlof..Mijn ervaring is tot op heden ook dat ik vaak vanwege mijn beperking ook nog eens word afgewezen..dus nu is het eigenlijk een beetje dubbelop..

Mijn WW loopt tot 31 mei 2013.. en begin me een beetje zorgen te maken .. Ik wil graag weten waar ik nou precies recht op heb in dit geval. Even voor de duidelijkheid, de medewerkers van het UWV waar ik geweest ben, weten nog niets van mijn zwangerschap, ik wilde namelijk eerst het 1e trimester voorbij zijn omdat je dan uit je 'risico' zone zit.

Ik ben zelf niet in staat om te bellen, maar mijn partner heeft vanmiddag gebeld en als ik het goed begrepen heb zit het zo.. Als je 10 weken NA 31 mei (de datum tot wanneer mijn WW loopt) en binnen die tijd dus, uitgerekend bent, heb je recht op een zwangerschapsuitkering... dat is in dit geval uiterlijk 9 augustus 2013.. val je daarbuiten, da's bij mij het geval.. (ben 24 augustus uitgerekend) krijg je niets noppes nada.. Zij zeiden ook dat mijn zwangerschapsverlof in zou gaan op 14 juli 2013.. maar dat lijkt me echt mega sterk.. want naar mijn weten heeft iedere zwangere vrouw hier in Nederland recht op 16 weken zwangerschapsverlof of zie ik het verkeerd en heeft mijn partner de medewerker van het UWV verkeerd begrepen? (ze praten razendsnel aan de telefoon..)

Graag hoor ik uw reactie.. zit er een beetje mee met de handen in het haar..

Groeten, FiefeR

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Fiefer,

De einddatum van je WW moet in de 10 weken voor je (uitgerekende) bevallingsdatum liggen, om in aanmerking te komen voor een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Heb je geen dienstverband of uitkering (WW, Ziektewet of Loongerelateerde WGA-uitkering gehad in deze periode? Dan heb je geen recht op WAZO.

De WAZO kan 6 tot 4 weken voor je uitgerekende datum beginnen, en eindigt afhankelijk van de ingangdatum 10 tot 12 weken na je bevalling (in totaal 16 weken.

Het is niet waar dat je je in de 13e week van je zwangerschap moet ziekmelden. Ben je in staat om je eigen werk te doen? Of ben je hiervoor beschikbaar als je WW hebt? Dan blijf je werken of blijf je in de WW. Als je het werk niet meer kunt doen, meld je je ziek bij UWV. Vanuit de ziektwet ga je alsnog over naar de WAZO (in dat geval gaat de WAZO 6 weken voor je uitgerekende datum in. Je kunt dan niet meer kiezen wanneer je met verlof wilt.)

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een fijne zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina