Moontje klinkt wel heftig hoor. Houd het zelf maar goed in de gaten en als je het niet vertrouwt gewoon weer bellen.
@Elliepellie: Ja Hellp daar ben ik ook zo bang voor, dus extra voorzichtig als ik klachten heb die daar op lijken. Ik was aan het begin ook thuis aan het meten, maar mocht dat niet meer doen van de VK omdat die automatische bloeddrukmeters niet altijd betrouwbaar zouden zijn, dus zou je je zorgen kunnen gaan maken om niks, of je juist gerustgesteld voelen als de bloeddruk lager uitvalt volgens de meter. Ik vindt het toch nog steeds vreemd dat de VK in het ziekenhuis mijn bloeddruk niet hoog vindt, terwijl mijn eigen VK dit wel hoog vindt, ook in combinatie met het vocht vasthouden en die hoofdpijn. Heb net op de weegschaal gestaan en ik ben gewoon in 2 dagen 2 kg aangekomen lijkt me niet echt normaal. Ga ook dinsdag, mocht me bloeddruk nog hoog zijn, vragen om extra controle ipv 1x in de 2 weken. Maak me er namelijk toch wel zorgen over dat me bloeddruk zo snel stijgt, en dat ook nog eens terwijl ik zo rustig mogelijk doe.
Hmmm klinkt inderdaad niet goed hoor... Hopelijk dat je morgen beter nieuws hebt. Ik hoorde laatst dat traplopen goed is tegen vocht vasthouden... Als je geen bekkenklachten hebt natuurlijk. En dat rozijntjes bloeddruk verlagend zijn. Hier ff bij de ha geweest... Kan weinig doen helaas maar ze stelde voor om een zacht kussentje onder de heupen te doen. Was daar om 8:00 en thuis nog ff tukkie gedaan op die manier en het schijnt te helpen 👍 kijken of dat ook voor een hele nacht werkt
Jemig Moontje, ik snap niet dat ze je niet wat beter observeren. Bij mij liet mijn vk me in een soortgelijke situatie elke paar dagen langskomen voor bloeddruk meten en urinetestje. Als je vk of die vh zkh dat niet doen dan zou ik het zelf maar gaan 'afdwingen' bij je reguliere vk. Laat je bd en urine in ieder geval 2 a 3 keer p/w testen. Dynamiek op de ctg is goed overigens, maar het zijn inderdaad wel flinke pieken en dalen bij jou. Had je tijdens die dip naar 90 volgens de ctg ook een harde buik of een voorwee?
@Emily: nee heb tijdens de dip geen harde buik of wee gevoeld, ook de ctg liet dit niet zien. Kleine was wel aan het bewegen maar niet extreem op dat moment. Me man denkt dat de ctg even het hartje niet kon vinden door de bewegingen, maar als dat zo is zie je hem altijd knipperen en dan hoor je de hartslag ook even niet, als hij het hartje dan weer vindt zit hij altijd meteen weer rond de 140/150 en nu daalde hij en steeg hij echt duidelijk en was dit ook hoorbaar. Zit me ook niet lekker dat haar hartslag af en toe ineens zo hoog zit. Bij de controle bij mijn voorweeen een paar dagen geleden zat bij het luisteren haar hartslag ook rond de 180/190 de VK is toen gestopt met luisteren en heeft toen eerst de andere controle's gedaan. Bij de 2e keer luisteren zat de hartslag wel weer goed, rond de 150/160. Toen ik gisteren aan de VK in het ziekenhuis vroeg hoe het kwam dat de hartslag ineens zo hoog kwam, zei ze dat dat kwam omdat de baby dan druk was. De kleine was af en toe aan het bewegen maar niet zo druk als normaal als ik aan de ctg lig. Normaal trapt ze zowat die dingen van me buik af en gaat me buik alle kanten op en dan haalt ze net de 170. Vondt het dus wel vreemd dat deze ctg ineens zo anders was dan de vorige waar ze altijd netjes tussen de 130/170 bleef. Had er gisteren echt de balen in, kon het echt niet vinden met die VK in het ziekenhuis, ze maakte ook de meest rare opmerkingen en is ook echt de eerste die me ooit verkeerd geprikt heeft! (Ben altijd heel makkelijk te prikken) heb nu een grote blauwe plek op mijn arm. De baby zou toen ze ging voelen ook ineens spontaan met haar hoofd omhoog liggen, terwijl ik zei dat de baby goed lag en al was ingedaald. Ook heeft ze gisteren gezegd dat me bloeddruk niet hoog was en dat de spontane vochtophopingen normaal waren "hoorde bij de zwangerschap" en dit zou pas weg gaan na de bevalling... Ben gelukkig vannacht echt vaak naar de wc gegaan en heb heel veel geplast ineens weer. Had ook geen hoofdpijn meer en ik voelde me wat beter. Vanochtend zag ik dat de vocht in mijn handen en gezicht was weggetrokken en de weegschaal gaf aan dat ik vannacht 1 kg ben afgevallen. Heb toch even mijn bloeddruk thuis gemeten en die zat ineens op 120/75 een stuk lager dus weer. Dit was dus voor mij een teken dat het vocht vasthouden en de hoofdpijn ook echt werden veroorzaakt door de bloeddruk en niet omdat het "erbij" hoort. @Elliepellie: wat fijn dat slapen met een kussen heeft gewerkt, hopelijk zal je nu vannacht ook beter slapen! Bij mij werd het minder toen de kleine was ingedaald. Weet alleen niet of dit toeval was of dat het er wat mee te maken heeft.
Hm apart Moontje! Hou het goed in de gaten! En beter een keer te veel bellen dan een keer te weinig.. Ben benieuwd wat je eigen vk morgen zegt. Doe het rustig aan!
Hmm fijn op zich dat je bloeddruk weer wat normaliseert, maar dat flinke wisselen in bloeddruk had ik ook wel bij PE, dus daarmee ben je er nog niet. Onderdruk kon het ene moment keurig 75 zijn en dan de keer erna opeens 105 ofzo. Hoe dat met die hartslag zit weet ik ook niet, wel opvallend hoog. En als hij bij de ctg even wegvalt zie je inderdaad even een knipperend streepje ofzo, en pakt hij hem daarna weer goed op. Niet dat hij daardoor naar 90 dipt ofzo. Zou het toch nog eens nadrukkelijk vragen aan je eigen vk. En ook vragen of je bij een eventuele doorverwijzing in de komende weken wellicht naar een specifieke vk of gyn in het zkh kan worden verwezen die niet die vervelende vk is.
Had vanmiddag controle bij de vk, en bij de digitale bloeddrukmeting opeens bd van 140/87. Schrok even! En vond het gek, want heb helemaal geen last van vocht vasthouden de laatste tijd. En woensdag in het zkh was het nog keurig 125/75. Toen heeft eerst een stagiaire en daarna de vk zelf het nog handmatig nagemeten en toen kwamen ze op 140/75 (stagiair) en 130/70 (vk). Lekker onduidelijk dus . Hoe dan ook, 75/70 als onderdruk is prima, dus ik teken ervoor. Ivm de vorige zwangerschap mag ik de komende weken wekelijks langskomen voor bd-meten vanaf nu, en dan doen ze meteen elke keer een urinetestje. Gewoon om niets over het hoofd te zien. Wel een fijn idee.
Tjonge, wat een verhalen weer. Ik zou het allemaal maar goed in de gaten houden, Moontje. Vooral je klachten. Bloeddruk kan nu eenmaal veel variëren in korte tijd, maar als je zoveel vocht vasthoudt of je niet lekker voelt is dat wel reden om meteen aan de bel te trekken! Benieuwd wat de vk zegt vandaag. @elliepellie: heb je vannacht beter geslapen? Hielp het kussentje? Lijkt me vreselijk om zo'n pijn te hebben. @emily: fijn dat je wekelijks even gecheckt wordt. Bij mij zit er 3 weken tussen deze keer bij de gyn. Vond ik best wel veel. Maar alles zag er goed uit. Mij bd was 120/80. Was voor mijn doen hoog; ik zit altijd op 120/60, maar de gyn sloeg er helemaal niet op aan. Was een normale bd zei ze. Dus ik houd voor mezelf ook vooral in de gaten hoe ik me voel. Zoontje slaapt nog steeds beroerd. Vanochtend om 5:30u wakker. Grrr... Hij kan alle december-prikkels niet echt verwerken geloof ik. Maar het goede nieuws is dat vandaag mijn eerste verlofdag is! Dus nu lekker met kopje koffie in een huis zonder kinderen. Hoe heerlijk is dat! Mijn handen jeuken om de babykamer gezellig te maken, dus daar begin ik maar mee zo. Fijne dag allemaal!
Helaas niet goed geslapen maar dat kwam eerder door veel voorweeën en harde buiken. Zette gelukkig niet door. Nu nergens last van. Ik zei gisteren nog tegen mijn man dat het gevoel me bekruipt dat het niet mega lang meer gaat duren... Nog 1,5 week tot de 37 weken en dat wil ik toch echt gaan halen... Vooral nu mijn man 3 dagen weg is blech... Zal wel goed komen 👍
Zal je net zien dat hij met 42 weken er nog steeds zit hehe... Ik hoop persoonlijk dat hij wel iets eerder komt... Zo rond de 39 weken lijkt me wel wat... We shall see
39 wk is precies mooi 😃. Ik dacht bij mijn tweede ook steeds dat hij eerder zou komen, maar kwam mooi na de 40 wk! Ik ben trouwens heeeeeel onrustig/druk vandaag. Wil alle klusjes die zijn blijven liggen tot mijn verlof vandaag al wel doen. Ben commode aan het aflakken, textiel wassen en wil hef liefst alle ramen ook nog zemen vandaag. Haha, hoezo nesteldrang...? Straks toch maar even een middagdutje doen 😴😴😴
Heel erg herkenbaar die nesteldrang hihi, wil gewoon ALLES klaar hebben. En ja er komt steeds wel iets bij hihi. Zo krijg ik het huis wel aan kant gelukkig, want heb echt een periode nergens zin in gehad. Ik heb vannacht ook weer wat voorwerk gehad, na een bad ongeveer een uur lang fikse menstruatiekrampen onderin mijn buik, neigde naar de rechterkant. Had ik vorige week ook precies zo. Moest echt zuchten ervan, ben maar met het voedingskussen in bed gaan liggen. Uiteindelijk in slaap gevallen en midden in de nacht wakker geworden om te plassen. Toen was de ergste kramp weer verdwenen, wel harde gespannen buik nog. Nu af en toe een licht menstruatie gevoel in mijn onderbuik. Werd ook lichtelijk panisch want mijn vriend is dus ook tot het einde van de week weg en het is natuurlijk nog veel te vroeg. Het zal er wel gewoon bijhoren
Net weer terug van de controle bij de VK! Bloeddruk was nu 125/80, nog steeds hoger dan normaal maar ze vond het een goede bloeddruk. Heb gevraagd of ik extra controle nodig had en dit hoefde niet. Moet zelf weer bellen als ik me echt heel ziek voel... De hartslag van de kleine was gelukkig wel netjes.
Gelukkig dus wel wat beter... Lijkt me een kleine moeite om een extra controle te doen zou je zeggen 😕 jammer dat ze dat dan niet wilt doen.
Hallo allemaal is weer heel veel gebeurd hier! Met mij gaat redelijk nu ook nog verkouden erbij Pfff is minder kan daardoor bijna niks. Verder over 2 weken mijn liggingecho maar verloskundige voelt wel gewoon dat baby goed ligt met hoofdje naar beneden. Ben super blij dat ik toch een extra echo krijg. Naar mijn gevoel nog heel veel te doen maar denk dat het meevalt. Maar ja komt gewoon door nesteldrang denk ik. Moet nog de vluchtkoffer inpakken iemand al gedaan?! En geboorteplan??
Met 39 weken bevallen lijkt mij ook wel wat.. Helaas heb je er niet veel over te zeggen he? Haha. Gelukkig dat je bloeddruk nu beter was Moontje! Maar rustig aan doen! Momma, wat rot die verkoudheid.. Ik heb nog geen vluchtkoffer gepakt. Wil ik in de komende weken gaan doen. geboorteplan heb ik niet.. Zou niet weten wat ik er in moet zetten.. Laat het gewoon op me afkomen.
Ik heb de vluchtkoffer al klaar in de gang staan... Je weet maar nooit. Geboorteplan is ook klaar maar t zal toch altijd anders gaan dan geplanned. Ik wil poliklinisch in het zh en voor de rest tjah... Zien we t wel
Ik maak ook geen geboorteplan. Ik heb een medische indicatie vanwege een eerdere keizersnede, dus ben overgeleverd aan het ziekenhuis. Vind het vooral belangrijk om een goed plan voor de andere kids te hebben. Beide ouders wonen 1,5 uur rijden hier vandaan - dat is dus het belangrijkste plan om voor te bereiden. Koffer ga ik volgende week mee aan de gang. Kerst vieren we een nacht over aan de andere kant van het land. Dan vind ik het wel prettig om mijn spullen bij me te hebben.
Zo weer een beetje bijgekomen... voelde me zo emotioneel vanmiddag. Heb zelfs al huilend bij de VK mijn verhaal gedaan. Voelde me al 2 dagen zo beroerd en niet serieus genomen, maakte me veel zorgen over de ctg en mijn bloeddruk dus alles kwam er nu denk ik uit. Ben opgelucht dat mijn bloeddruk nu beter was en de hartslag van de kleine gewoon goed was. Maar het zit me toch niet lekker dat ze me niet extra willen controleren, dus tot aan de uitgerekende datum wordt mijn bloeddruk maar 1x in de 2 weken gecontroleerd. Daardoor ook een beetje het gevoel of ze me klachten niet helemaal serieus nemen, voel me met vlagen zo beroerd en opgejaagd, dat moet toch ergens vandaan komen? Maar goed, misschien komt dit gevoel wel door me hormonen. Hier staat de vluchtkoffer al een paar weken klaar, wil niks aan het toeval overlaten haha. Geboorteplan is ook klaar, had dit trouwens wel uitgebreider verwacht, maar hier staat alleen in wie er bij is tijdens de bevalling en waar je wil bevallen. Ik ga bevallen in het bevalcentrum, deze zit op de kraamafdeling in het ziekenhuis dus bij een medische indicatie kunnen ze je zo naar de overkant rijden.