Vorige week zondag begon ik ineens heel veel vocht vast te houden, welke niet meer weg ging. Dinsdag toch maar even de vk gebeld, deze is ook langs geweest. Bloeddruk was goed, urine was goed en de kleine deed het ook nog steeds goed. Afgelopen dinsdag moest ik voor mijn reguliere controle naar de vk en daar bleek nu toch dat mijn bloeddruk te hoog was en in 2 weken 5 kilo was aangekomen. Urine was wederom wel schoon en de kleine deed het ook goed. Vk heeft me wel meteen doorgestuurd naar de gyn voor de zekerheid. Gisteren moest ik dan ook naar de gyn, daar kreeg ik uitgebreid onderzoek: echo, bloed prikken, urine nakijken en CTG. Echo was goed, vruchtwater zag er goed uit. Bloed, urine waren ook goed. CTG was ook helemaal goed, alleen idd een te hoge bloeddruk. Hiervoor schreef de gyn bloeddrukverlagers voor voor. Gisteravond meteen de 1e ingenomen en na een uurtje begon ik al duf te worden en een beetje misselijk. Vannacht echt als een blok geslapen, te vast eigenlijk voor mijn doen. Vanmorgen had ik ook een hele droge mond, hoofdpijn en diarree erbij gekregen. Toch de volgende tablet ingenomen, maar voelde me echt slecht de hele ochtend. Om half 2 de gyn gebeld om te overleggen, maar mijn eigen gyn was er vandaag niet. Na overleg met een andere moest ik meteen komen voor een CTG. Zo gezegd, zo gedaan. Daar aangekomen urine ingeleverd en daarna aan de CTG gelegd. Bloeddruk was nog steeds aan de hoge kant en de assistente zei nu dat er een spoortje eiwit in mijn urine zat. De vervangende gyn zei dat dat geen kwaad kon omdat iedereen dit zou hebben. Wel vreemd terwijl ik dit hiervoor geen een keer had gehad. CTG keek hij amper na en wilde voor de rest ook weinig doen. Moest zelf maar kijken of ik vanavond de medicijnen in zou nemen of niet en moest morgen maar contact met mijn eigen gyn opnemen en overleggen. Wat ik me nu af vraag: Dat spoortje eiwit is toch raar terwijl ik het de 2 dagen ervoor niet had? Ik maak me overigens niet zonder reden erge zorgen. Mijn moeder heeft nl bij zowel mij als mijn broer zware zwangerschapsvergiftiging gehad waarbij haar nieren bijna ermee op zijn gehouden. Erfelijkheid speelt hier dus ook mee. Sorry voor het lange verhaal, maar hoop dat er iemand is die me gerust kan stellen.
Hoi Wen1975, Ik herken wel veel in jouw verhaal. Ik ging op controle bij de vk, bloeddruk was iets te hoog en ook had ik een klein spoortje eiwit in de urine. Met het gevolg dat ik naar het zkh moest, voor uitgebereidere urinetest, CTG en controle van mijn bloeddruk. CTG was goed, uitslag van de urine was dat er wel een spoortje eiwit in zat, maar niet genoeg om acuut iets te moeten ondernemen. Bloeddruk bleef te hoog. Hiervoor heb ik ook medicijnen gekregen (aldomet). Hier werd ik ook erg duizelig en misselijk van, was heel de dag een beetje suf. Dit heb ik ook aangekaart in het zkh. Ik ben in 2 weken tijd 6 keer op controle geweest in het zkh, voor CTG, urine en bloeddruk. De laatste keer heb ik nogmaals duidelijk aangegeven dat ik heel veel last had van de bijwerkingen van de medicatie (was toen ruim 37 weken). Toen hebben ze besloten om me in te gaan leiden. Ik ben ingeleid met 38 weken en 2 dagen. Mijn moeder heeft in het verleden ook zwangerschapsvergiftiging gehad en heeft daardoor haar kindje verloren. Mijn zus is ook ingeleid vanwege dreigende zwangerschapsvergiftiging. Mijn advies zou zijn kaart het aan bij de gyn, dat je je niet fijn voelt bij de medicijnen en ook dat jouw moeder zware zwangerschapsvergiftiging heeft gehad! Succes.
Een spoortje eiwit in de urine kan geen kwaad en kan ook normaal zijn. Dit kan te maken hebben met wat afscheiding. Ik weet even niet meer vanaf welke heoveelheid je spreekt van zwangerschpasvergiftiging maar een spoortje is echt veel minder dan wanneer je spreekt van zwangerschapsvergiftiging. Ik heb pre eclampsie gehad. Had met 30 weken al een te hoge bloeddruk en met 38 ingeleid omdat ze het toen niet veilig meer vonden voor de kleine. Zolang je lever en nier functies goed zijn met de bloeduitslagen zou ik proberen je niet te druk te maken, alhoewel ik weet dat het moeilijk is. Sterkte!
Gisteren waren mijn lever en nierfuncties nog goed, maar toen had ik ook nog geen spoortje eiwit in mijn urine. Vandaag is mijn bloed niet gecontroleerd, dus weet niet of het nu veranderd is. De vk zei vorige week al dat je een zwangerschapsvergiftiging langzaam kan ontwikkelen of patsboem in een keer kan hebben. Het lijkt er een beetje op dat ik het langzaam ontwikkel aangezien ik eerst veel vocht vast hield maar bloeddruk nog goed. Vandaar ook mijn twijfel icm de houding van die man. Gisteren zei de gyn al dat ze de kleine meteen zouden halen als bloed of urine niet goed zou zijn. Sowieso wordt de kleine gehaald als mijn bloeddruk 7 december niet goed is.
Heb je voor die tijd nog wel controles? Ik neem aan van wel. Ik weet nog van mijn eerste zwangerschap dat ik al vrij snel veel vocht vasthield. Pas aan het eind had ik ineens een hoge bloeddruk. Bij de vk had ik nog geen eiwitten in de urine, maar na doorstuur naar het zkh (zelfde avond), wel eiwitten. Dat was een dinsdag avond en ik moest dus gelijk blijven. Vrijdagochtend ben ik toen ingeleid. Scheelde wel dat ik toen de 38 wk al gepasseerd was. Vertrouw op je gevoel en let op wat voor klachten je hebt en of ze erger worden. Zodra het erger wordt, toch weer even aan de bel trekken. Liever een keer te vaak hoor! Het gaat in dit geval om jouw eigen gezondheid en die is net zo belangrijk als de gezondheid van je kind! Sterkte.
een spoortje kan ook afscheiding zijn. Dat kan de ene keer wel en de andere keer niet, dat heeft te maken met het nét wel of niet goed schoonmaken voor je plast. Het komt dus van 'buitenaf' mee, als je pech hebt. Hier werd over een spoortje afscheiding ook weinig gezegd. Het hangt dus verder echt af van de andere dingen die ze vinden.. sterkte in elk geval! -hier buikklachten ná de bevalling en toen werd er bloed in de urine gevonden.. maar ja, zie maar eens een bloedvrij potje urine in te leveren 1 week na je bevalling (als je nog volop vloeit) dat is behoorlijk moeilijk.. net zoals het dus moeilijk is om een plasje in te leveren, waar niets van afscheiding bij geraakt is, als je al verder in de zwangerschap bent.
@Lady C Nee heb geen andere controles meer, 7 december hoef ik pas weer naar de gyn. Zojuist het zkh gebeld en ik wordt later teruggebeld. Ik ben benieuwd...
Zat dat spoortje eiwit in een "gewassen plas"? Hier ging het zo: ineens veel vocht vasthouden, hoofdpijn (heb ik nooit). Dat was vrijdagavond, dinsdagavond controle vk; had hoge bloeddruk (140/90) meteen door naar het zh: spoortje eiwit, kreeg bloeddrukverlagers en moest vrijdag terugkomen; alles zag er redelijk uit. Zaterdagochtend vond mijn man mij laveloos in bed aan (zag alleen zwarte vlekken, kon moeilijk uit mijn woorden komen) en ben ik met de ambu naar het zh gegaan, ik was toen 36 weken zwanger. Na 24 uurs test urine bleek dat ik pre-eclampsie had en moest ik blijven en ben ik ingeleid. Zo kan het gaan! Meid; pas goed op jezelf en trek liever te vaak dan te weinig aan de bel (helemaal omdat je moeder ook zw.vergiftiging heeft gehad!!!).
Hier hetzelfde verhaal. Ook verhoogde bloeddruk icm vlekken zien, af en toe hoofdpijn en vocht. Bloed goed en spoortje eiwit in urine, was er eerst ook nooit. Bloeddruk was op dat moment ook 150-90.. Ze hebben ctg gemaakt en toen mocht ik weer naar huis. Ik kreeg zelfs geen medicijnen mee voor mijn bloeddruk, alleen een afspraak voor ene week later. Toen was mijn bloeddruk nog steeds zo hoog nu zelfs iets over 90 en weer naar huis gestuurd met afspraak voor anderhalve week later. Het verschilt dus echt per ziekenhuis....
Lieve wen. Ik heb ook altijd op de rand van vergiftiging gehangen het was net als bij jouw van alles een beetje maar ineens had ik dan toch pre eclampsie. Met een dreigend insult . En daarna heb ik op de ic gelegen . Ik zou er echt bovenop blijven zitten en zeker niet wachten tot 7 dec . Ook hier een erfelijkheidsfactor. Let aub goed op jezelf . Liefs edith Mama van mees*
Zojuist gebeld door mijn gyn zelf en mocht voorlopig stoppen met mijn medicijnen. A.s. dinsdag moet ik terug komen bij haar en vooraf bloed laten prikken. Dan kijken we verder wat we gaan doen. Zij dacht ook dat ik niet tegen de medicijnen kon en dat hadden wel meer mensen. Verder wel in de gaten blijven houden en als ik me onzeker ergens over voelde doordat er symptomen bij kwamen dan moest ik meteen aan de bel trekken. We wachten het maar rustig weer af en houden onszelf rustig.
Fijn dat je even contact hebt gehad met de gyn. Het kan natuurlijk ook gewoon wel goed gaan en dat het geen preeclampsie wordt. Vooral je rust nemen en inderdaad aan de bel trekken als je het toch niet vertrouwt. Goed dat je dinsdag al kan komen.
Sorry hoor; maar ik kan heel kwaad worden van een arts die door de telefoon kan bepalen of je met de bloeddrukverlagers kan stoppen! En ik ben kwaad omdat ik een week voordat ik zwangerschapsvergiftiging kreeg de vlos al had gebeld met dat ik me duizelig voelde, hartkloppingen had en sterretjes zag als ik de trap op liep, maar ze vond het niet nodig om mijn bloeddruk te komen meten. Zwangerschapsvergiftiging/PE/HELLP zijn zaken waar men heel goed voor moet waken! Het begint met hoge bloeddruk. Ik weet niet wat je slikt; Methyldopa? De bijwerkingen daarvan zijn duizeligheid en sufheid, ik heb 36 uur draaierig op de bank gelegen, verschrikkelijk, maar dan ben je er wel doorheen. Wanneer heb jij de eerste pil genomen? Sterkte; pas goed op jezelf!
Idd die medicijnen, maar icm de overige bijwerkingen was het gewoon te veel. De gyn heeft ook niet even door de telefoon deze beslissing genomen, maar op basis van de CTG van gisteren e.d. Verder mag ik meteen bellen met het zkh als ik ergens over twijfel of onzeker bij voel. Behalve veel vocht vasthouden en de hoge bloeddruk heb ik nog niet echt symptomen die duiden op zwangerschapsvergiftiging. Bovendien word ik nu extra in de gaten gehouden aangezien ik a.s. dinsdag al moet langs komen. Maar pas zeker goed op mezelf en als ik ergens over twijfel dan zal ik echt wel meteen bellen. Als ik het al niet doe, dan doet manlief het zeker wel.
heb je wel gehoord bij welke signalen je weer MOET bellen? Bij mij vermelden ze tintelende handen, ik had echter brandende handen.... (wist ik veel dat ze dat bedoelden), ik moest een band gevoel melden, ik had wel last van mijn longen... (dacht ik, bleek het bandgevoel te zijn). Bij mij wisten ze niet dat ik al een hoge bloeddruk had omdat die nog bij de normale hoorde (terwijl ik normaal een lage bloeddruk, onderdruk van 60 a 62 heb, en dan is een bloeddruk van 85 al veel te hoog!)
Hoe is het nu met je? Het is erg vervelend dat je niet zo goed weet hoe het verloop er nu uit gaat zien. Toen ik Pre-eclampsie had was mijn bloeddruk 175/110 terwijl deze normaal rond de 140/70 was. Maar behalve die hoge bloeddruk en dus eiwit in de urine helemaal geen klachten, had dan ook wel volledig bed/bank rust en mocht niets doen. 2 keer per week controle Gyn. Ik vond het een spannende tijd, waarop je alleen maar kon hopen dat het met beide goed af zou lopen. Die onzekerheid die je op dat moment hebt in je zwangerschap was echt niet fijn. Kan alleen maar zeggen, zorg goed voor je zelf, hou je klachten in de gaten en trek anders direct aan de bel. Wat vreemd eignelijk dat je pas zo laat terug moet naar de gyn?
@sa1980 Gelukkig was mijn bloeddruk nog niet schrikbarend hoog, alhoewel mijn onderdruk ook wel naar de 97 ging. Momenteel gaat het redelijk, beter dan gisteren in ieder geval. Het ontbreekt me vooral aan energie nu en het rommelt erg in mijn buik. Kindje ligt ook al vast en diep en ben mijn slijmprop al kwijt. Nu dacht (of misschien hoopt ze het) de gyn dat mijn lichaam het probleem zelf al aan het oplossen was, dus wrs wel snel zou bevallen. Maar hoezo vind je dat ik laat terug moet naar de gyn? Heb a.s. dinsdag nu een afspraak staan...
Bij twijfel gewoon blijven bellen. Dan maar elke week aan de ctg. Er wordt gezegd dat elke vrouw wel wat eiwit in de urine heeft. Misschien is dit de ene keer wel aangetroffen en de andere keer niet doordat je de ene keer misschien meer gedronken hebt, minder of vaker geplast hebt. Dat kan al verschil maken. Ik heb ook een te hoge boeddruk (onderdruk) de laatste weken. Urine is elke keer goed, maar klachten heb ik op en af. Dus bij twijfel bel ik: dat is nu dus al twee keer voorgekomen. Laatste keer was gisteren: ook doorgestuurd voor onderzoek. Dus bij twijfel blijven bellen! het kan heel snel gaan: de ene dag is alles goed, de volgende dag gaat het minder en zijn er wel tekenen voor vergiftiging. Volg je gevoel!