Zwanger en gek op paardrijden. Wat is verstandig?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door salmiakje, 16 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. salmiakje

salmiakje Lid

11 dec 2011
    66
    0
    0
    Het zwanger worden wilde maar niet lukken dus heb ik mij vanaf september 2011 lekker gestort op het op het paardrijden. Dat viel tegen die eerste paar lessen. Ik had een geromantiseerd beeld van heerlijk galopperen op het strand met de wind in mijn haren...en toen ik 17 was heb ik met een schoolreisje zonder ervaring ook heerlijk zo gereden.
    Nou belachelijk want dat viel even flink tegen! De eerste paar lessen kon ik in draf nauwlijks mijn evenwicht houden. Hahaha wat een ramp en ongeduldige spruit was ik de eerste paar lessen. Inmiddels heb ik onder controle en leer ik elke les weer leuke dingen steeds beter onder de knie te krijgen.

Nu ben ik zwanger....Hmm de vk zei dat het geen kwaad kan en dat vrouwen vaak gewoon nog even door gaan zolang het goed voelt. Maar je wordt je toch door elkaar geschud op zo'n paard. Heeft iemand hier ervaring mee of wat meer kennis over?

2. zwendel

zwendel Niet meer actief

ikzelf heb geen ervaring, vroeger wel veel paardgereden. 2 vriendinnen van mij hebben wel paarden en hebben ook zolang mogelijk doorgereden. de ene is inmiddels al bevallen en de ander zit nu op 40 weken. het kan dus geen kwaad alleen moet je zelf even kijken hoe lang je het volhoud.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het door elkaar schudden heeft je kleintje verder helemaal geen last van en het veroorzaakt ook geen miskraam oid. Tot ongeveer maanden kun je sowieso zonder risico's paardrijden omdat je baarmoeder dan nog verstopt zit achter het schaambeen. Daarna moet je gewoon wat meer gaan oppassen.
    Er is hier eerder een topic geweest over paardrijden en zwanger zijn... er zijn zelfs dames de nog tot 8 maanden op een paard "kruipen" :D

Ik ben zelf met 9 weken ofzo gestopt, omdat vriendlief het geen lekker idee vond dat ik nog reed. Inmiddels is dochterlief alweer 7 maanden geweest,.... ben alleen nog niet weer opgestapt.
    Binnenkort wel weer beginnen.

4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    een vriendin van me heeft t/m de 7de maand gereden. Is ermee gestopt omdat ze bang was van het paard te vallen en daarmee haar kindje te beschadigen.

Ikzelf zou stoppen, het zekere voor het onzekere nemen. Je zal er maar af vallen met je buik op de grond...

5. gemma87

gemma87 Actief lid

14 mrt 2011
    371
    2
    18
    had een eigen paard tijdens mijn zwschap ze overleed helaas onverwacht toen ik ruim 5 mnd was,al die tijd gewoon 6 dagen in de week trainen 20 min per keer dat was ivm mijn paard die kon en mocht niet langer..
    toen ben ik beste vriendin gaan helpen met haar paard een x in de week ken hem al vanaf hij 8 mnd is en vond het betrouwbaar genoeg om te rijden heb tot 32 wk gereden enige reden waarom ik gestopt en was omdat ik er niet meer zonder pijn op en af kon stappen rijden en draven en ja ook galoperen was geen probleem..
    nooit geen spijt gehad vond t heerlijk ik deed alleen niet meer springen vanaf 4 mnd..
    mocht ik wer zwanger raken in de toekomst blijf ik weer gewoon rijden tis gezond en ja vallen kan je nook van je fiets vind ik.
    luister goed na je lichaam deze geeft aan als t nie meer gaat..

6. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

't Ligt er ook wel een beetje aan hoe ervaren je bent en hoe goed je je paard kent.

7. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Ik heb mijn eigen paard en ik had mezelf ook voorgenomen om door te rijden tot het niet prettig meer voelt. Helaas is dat moment voor mij nu gekomen :( Na het rijden kan ik bijna niet meer lopen van de lage rugpijn en omdat het mijn eigen paard is en wij op een doe-het-zelf stal staan heb ik alle activiteiten die het hebben van een paard met zich meebrengt er ook nog bij, dus voeren, uitmesten, binnen en buiten zetten, hooi halen enz enz, heb ik besloten om het rijden vanaf nu maar te laten voor wat het is... ik vind het wel jammer maar mijn lijf geeft aan dat het genoeg geweest is en straks als de kleine er is ga ik het gewoon weer lekker oppakken!

Vk stond er trouwens helemaal achter dat ik doorreed, voor de kleine kan het echt geen kwaad, alleen wordt t voor jezelf op den duur wat ongemakkelijk, maar dat merk je vanzelf!

8. Gelukkig11

Gelukkig11 Niet meer actief

Hangt denk ik ook van je paard af. Ik ben in de eerste weken gestopt, die van mij is te schrikachtig en ik vond het niet verstandig om op haar te blijven rijden. Nadeel was wel dat ik gestopt ben kort nadat ik een lelijke smak had gemaakt. Ondanks dat ik direct er weer op gestapt ben en een aantal weken door ben gereden, merk ik nu dat ik erover nadenk om helemaal niet meer op haar te rijden. Ze wordt nu getraind door een springruiter en die wil haar wel overnemen. Dat maakt de keuze ook makkelijker....

9. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Bij de eerste weet ik niet meer precies wanneer ik gestopt ben met rijden. Ben gestopt toen er geen dressuur meer gereden werd, maar we het bos in gingen. Vond ik toch te gevaarlijk worden. (manege lessen) Bij de tweede ben ik met 23 weken gestopt omdat ik de dag na het rijden last van mijn bekken kreeg.
    T is er helaas niet meer van gekomen om weer te gaan rijden,maar zou het graag weer doen.

10. sab1988

sab1988 Niet meer actief

Ik ben al na een week of 10 niet meer opgestapt. Mijn paard is ook vrij schrikachtig en al val ik niet snel en is het al lang geleden dat ik gevallen was je weet het nooit. En dan had ik het mezelf nooit vergeven als er iets met de baby zou zijn.

Mis het rijden wel hoor!! Maar komt volgend jaar wel weer :) Paardje heeft lekker vakantie nu :p

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Als je geen eigen paard hebt zou ik sowieso na de 12e week stoppen. Manegepaarden ken je toch niet zo goed en het risico eraf te vallen is aanzienlijk (hoe rustig het paard ook is, het blijven vluchtdieren en zelfs de braafste pony kan zich rotschrikken van een paraplu of van een ander paard wat er vandoor schiet, ik zeg maar wat). En je vergeeft het jezelf nooit als er wat met je kindje zou gebeuren. Bij een eigen paard is het anders omdat je daar toch wat beter kan inschatten hoe of wat.

Zelf ben ik gestopt toen ik 5 weken zwanger was, we gingen toen op vakantie en daarna ben ik gewoon niet meer gegaan. Ik voelde me er niet lekker bij.

12. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik zou het idd na 12 weken niet meer doen, maar dat is puur mijn persoonlijke mening. Het ligt ook heel erg aan je rij ervaring en je paard. Als je bijv. een eigen paard hebt dat heel rustig is, tja, dan is het net waar jij je prettig bij voelt. Ik ken genoeg meiden die zelfs nog met 8 maanden rustig stappen in de bak! Zelf heb ik het nooit gedaan, puur omdat ik me er zelf niet prettig bij voel.
    Je moet dus doen wat je gevoel je ingeeft, dat kan niemand voor je beslissen.

13. PippiMax

PippiMax Actief lid

15 mrt 2011
    153
    0
    16
    Ik heb zelf tot 27 weken doorgereden op mijn verzorg kwpn'r.. ook buitenritten en het echte dressuurwerk
    Als ik mijn eigen "coole" fries nog zou hebben gehad (in dec vorig jaar in moeten laten slapen) had ik zeker ook nu nog wel gewoon opgestapt.
    Momenteel longeer ik de sportpaarden alleen nog maar en ben wat aan de wandel en aan het omtutten.. heerlijk:D

Je moet dus doen waar je jezelf goed bij voelt. Gevaarlijk voor je kindje wordt het pas als je er flink vanaf valt..

14. tazzie

tazzie Fanatiek lid

28 okt 2010
    3.442
    0
    36
    ik ben zelf gestopt met rijden na 11/12 weken. mijn eigen paard is niet de makkelijkste dus een te groot risico na die 12 weken. Haflinger van de kinderboerderij die ik rij heb ik met 9 weken zwanger een wedstrijdje mee gestart en daarna nog 1 of 2 x gereden. Die stap ik heel af en toe nog uit als ik m gelongeerd heb en hij moe is..
    had ik mijn oude pony (tinker) nog gehad dan zou ik nu nog wel gereden hebben maar nu stap ik eigenlijk nergens meer op.
    ander hafje was ik aan t inrijden maar zodra ik wist dat ik zwanger was niet meer opgestapt.

manegepaarden zijn meestal wel redelijk braaf maar je moet doen wat je zelf t fijnste vind. vertrouw je ze genoeg om erop te blijven zitten of niet.. heb je maar iets een onzeker gevoel zou ik niet meer opstappen. paarden voelen dat toch al gauw aan

15. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Ik denk dat je moet kijken naar waar jij je prettig bij voelt en hoe lang je je zeker voelt op je paard.

Ik heb een eigen paard en zij is redelijk nuchter en zal niet snel een sprintje trekken of een bokkensprong maken. Wat ze doet is dribbelen en wijken bij iets engs. Tijdens mijn vorige zwangerschap ben ik met 23 weken gestopt met rijden, omdat ik na het rijden last had van mijn onderrug/stuitje.
    Nu is het bekijken hoelang ik nu kan blijven rijden.

16. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb (als ervaren ruiter) gereden tot 24 weken. De eerste weken ben ik even gestopt, gewoon voor het idee dat het nog zo'n kwetsbaar dingske was van binnen, maar vanaf 12 tot 24 weken dus wel weer! Maar goed, ik heb wel de ervaring, de kennis, de relaxte paarden, dus dat speelt wel mee.

Nu rij ik niet meer omdat mijn bekken gewoon te wankel is. Ik heb er veel last van daarna, omdat het allemaal wat los zit, dus dan liever even op een laag pitje.

Ik zou zelf inschatten hoe groot je het risico vindt. Vallen kan wel degelijk gevaren met zich meebrengen, maar ik weet niet hoe goed je inmiddels rijdt. Voor mezelf vind ik de kans op vallen net zo groot als bijvoorbeeld de kans op een ongeluk in de auto, of vallen met de fiets. Gebeurd wel eens, maar niet vaak. We kunnen ons als zwangeren nu eenmaal niet opsluiten.

Maar weeg het goed voor jezelf af, hoe veilig je het vindt en hoe prettig je er nog op zit!

17. Divatje

Divatje Bekend lid

22 aug 2011
    516
    0
    0
    Midden van NL
    Ben blij dat ik niet de enige ben ;)
    Ik ben pas net zwanger bijna (5 weken) en lees overal dat het geen kwaad kan en het echt niet los kan wiebelen, maar vind het toch een beetje eng. :)
    Heb een eigen pony die echt superbraaf is en ik rij al sinds ik 6 ben dus daar zal het zeker niet aan liggen. Wil ook echt wel een tijd doorrijden (rij alleen recreatief/bos), maar denk dat ik het tot de 1e echo bij stapbosritjes laat hihi.

18. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Paardrijden word pas gevaarlijk als je een buik begint te krijgen, en je er (ongelukkig) vanaf valt.

Ik heb mensen les gegeven die met 40 weken nog op hun eigen paard stapten.

Zelf rij ik al een aantal jaar niet meer, en heb mijn eigen ijslander destijds ook verkocht.
    Had ik haar nog gehad, dan zou ik er rustig opstappen (mits ik geen BI had gehad). Die is bomproef.

19. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Je moet doen waar je je goed bij voelt. voor het schudden hoef je het in ieder geval niet te doen. kind houd daar verder niets aan over en het vruchtwater voorkomt dat het heen en weer geshaked wordt ;)
    maar zoals ik het lees ben je pas begonnen met lessen, klopt dat??
    dan zou ik persoonlijk stoppen.
    ik heb tot 34 weken door gereden maar ik heb een eigen paard die ik door en door ken en 11 jaar heb. ook reed ik al jaren. Ik ben ermee gestopt toen ik echt een dikke buik begon te krijgen. het voelde ineens niet prettig meer.

20. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    je moet je gevoel volgen. Ik heb als ervaren ruiter op twee verschillende maneges tijdens de zwangerschappen gereden. Bij de oudste moeten stoppen met 25 weken omdat ik door bekkenpijn niets anders meer kon dan stappen. Bij de jongste vorig jaar met iets van 13 weken vanwege een ontsteking in mijn schouder. Toen die zo goed als hersteld was zag ik het niet zitten voor een of twee keer meer in het zadel te klimmen. Een van mijn laatste ritten was in oktober 2010 trouwens een buitenrit van 2,5 uur. Regelde wel dat ik niet op de grootste stalidioot kwam te zitten, maar het waren ook niet de meest duffe types.

Deel Deze Pagina